Gå til innhold

Fortell om din første fluestang


Anbefalte innlegg

Min aller første fluestang......

 

Tidlig vår i 82`. Min far hadde etter langvarig mas og gnål, fra unge håpfulle, gitt opp all protest. Seilet innover til Oslo`s grå og triste gater med lyslugga pode på 11 i baksetet på en Toyota Crown stasjonsvogn, med baklemm..... Hvit!  Turen bar til "Dansken" i Balders gate. Etter urovekkende lettbeint gjennomgang av alt med snellefestet helt nederst, falt den unge poden for ei mørk grå stang, med lilla surringer og kork i snellefestet. Ei blendende pen stang, med alle fasiliteter. Hardy stod det på`n, Hardy Favorite. En 8`ett eller annet i klasse 4. Påmontert et sjarmtroll av en snelle i form av en "Golden Prince", som definnitivt, burde vert levert med hørselvern med dempningsgrad på minst 2. Men dæven for en "rigg". Kan hende jeg sov 3 timer de påfølgende 4 døgnene. For den fredagen, ble det tur til Hallingdal, med fatter som sjåfør for 2 over middels engasjerte "snørrvalper" med ett mål for øyet. Ørret på tørrflue. Og det ble det. En diger prikkefant, som for kjent folk på fiskeres vis nok passerte gode 2 hekto på vekta. Tatt på en "Humla" str. 12, som nok var impregnert i alt som skulle hjelpe den å flyte.... lenge.

Trenger vel ikke nevne, at fatter fikk mye kjøring den sommeren,.... og de neste. :-)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min aller første fluestang......

 Tidlig vår i 82`. Min far hadde etter langvarig mas og gnål, fra unge håpfulle, gitt opp all protest. Seilet innover til Oslo`s grå og triste gater med lyslugga pode på 11 i baksetet på en Toyota Crown stasjonsvogn, med baklemm..... Hvit!  Turen bar til "Dansken" i Balders gate. Etter urovekkende lettbeint gjennomgang av alt med snellefestet helt nederst, falt den unge poden for ei mørk grå stang, med lilla surringer og kork i snellefestet. Ei blendende pen stang, med alle fasiliteter. Hardy stod det på`n, Hardy Favorite. En 8`ett eller annet i klasse 4. Påmontert et sjarmtroll av en snelle i form av en "Golden Prince", som definnitivt, burde vert levert med hørselvern med dempningsgrad på minst 2. Men dæven for en "rigg". Kan hende jeg sov 3 timer de påfølgende 4 døgnene. For den fredagen, ble det tur til Hallingdal, med fatter som sjåfør for 2 over middels engasjerte "snørrvalper" med ett mål for øyet. Ørret på tørrflue. Og det ble det. En diger prikkefant, som for kjent folk på fiskeres vis nok passerte gode 2 hekto på vekta. Tatt på en "Humla" str. 12, som nok var impregnert i alt som skulle hjelpe den å flyte.... lenge.

Trenger vel ikke nevne, at fatter fikk mye kjøring den sommeren,.... og de neste. :-)

Tooooooft!

Kan jeg spørre hva som deg til å tenke på fluefiske? Hvorfor ville du ha fluestang?

Jeg kjøpte en Hardy favorite en gang. 9 fot klasse 5. Som jeg angrer på at jeg solgte den. Den hadde vært morro å hatt i dag.

Jeg skulle kjøpe zulu silver til å ha på flue å dupp. Den funka så bra i sol vet du. Den hadde ikke Grønberg sport noen igjen. Ble spurt om jeg ikke kunne tenke meg å binde dem selv. Jo det hørtes jo fint ut. Så var det i gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du godt spørre om Ruffen... :-)

 

En familiært nær nabo, som holdt på med dette, som med lokkende fortellinger om tørrfluefiskets magi, sådde et frø allerede noen år i forkant av dette.

Av den gangens økonomikse årsaker, satt det langt inne å kunne finansiere slik redskap på en familiefars  sjåførlønn. Så det tok et par år, før fatter kunne tilfredstille podens stendige behov for noe så sært som ei fluestang. Men dæven for en dag. Husker det usedvanlig godt, ned til relativt små detaljer.

Stang nummer to, to år senere, tørr jeg neimen ikke tenke på engang. Fikk stang, men den ble satt i "karantene" som følge av podens relativt friske pengesparende tiltak. Straffen ble at den stod ufiskbar en måned, med besøksnekt..... 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Artig tråd! :) 

Min første fluestang var en lysebrun ABU glassfiberstang som jeg ikke husker navnet på. Men jeg husker at snella var en ABU Delta 3. Hadde ikke råd til en Delta 5 som hadde bremsejustering i tillegg. Dette var på 70-tallet og jeg var ikke store karen, men jeg husker det som det var i går. Jeg fisket mest der hvor det i dag står et svært bygg som heter Fanitullen. Det ble bygd midt oppå den beste fiskeplassen i hele Hemsedal og er en ren katastrofe som jeg forbanner hver gang jeg ser bygget. Nå finnes det knapt fisk over 20cm i nærheten av stedet. Uansett så ble stanga brukt flittig og jeg måtte hentes av muttern og fattern annenhver dag - minst! Stanga var for øvrig en 6'er og mykere enn mange av dagens 4'ere. Men fisk fikk jeg lell. ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fluestang tror jeg var fra den utrolig fine tyske kjeden Lidl. Kjøpte den brukt av en kar og hadde ikke peiling på fluefiskeutstyr, så kjøpte den egentlig bare for å ha liggende. Det er ikke mer enn 4 år siden jeg tok den fram for første gang. Etter å ha vært med svigerfar på sjøørretfiske noen ganger og han fikk irriterende mye mer fisk på flue, enn jeg fikk på sluken så var det bare lære seg å kaste med flue. Etter mange timer studering av kastefilmer på youtube og kasting på jordet så fikk jeg nå ut en del meter. Lidl er vel ikke akkurat kjent for kvalitetsvarer, så på denne fantastiske stanga var det faktisk falsk kort. Håndtaket var av spon med et tynt belegg som selvfølgelig løsnet relativt fort. Lina var egentlig bare en hul grønn tube og snella var av helplast og knissa i kantene rundt spola minst 4 ganger pr. runde. Til tross for dette så fikk jeg fisk på den og det gav mersmak. Skal sies at det tok ikke mange mnd før jeg fikk kjøpt et par stenger på 75% fra sølvkroken og betalte hele 600kr for en #5 stang og en #7-8 stang. Året etter kjøpte jeg en Fario og da var det gjort og jeg har blitt den flueidioten jeg er i dag, som ikke klarer å tenke på noe annet et eneste sekund!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fluestang var en gammel 8 fots glassfiberstang, grå på farge og av ukjent merke, som jeg fikk av min far da jeg var seks. Husker fortsatt at jeg satt i trappa hjemme og testet ut hvor mye den kunne bøyes på før den knakk. Pang!

Da var jeg veldig lei meg. Heldigvis tok min far stangbruddet med stor ro, uten antydning til sinnsbevegelse:) 

 

Min første helt egne, nykjøpte fluestang var en 84-modell ABU, 8 fot for AFTM 4-5. Det tror jeg var en av ABUs første carbonstenger, og den veide 84 gram (det stod trykt rett over håndtaket;) Knakk tuppen på den også etterhvert, men har fortsatt bunndelen stående i roteboden på hytta, og kikker på den iblant, med kraftig nostalgi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første stangen min fikk jeg hos brodern som ville ha meg med til Fosen for å fiske smålaks. Det var en 9 fots Kunnan 7/8'er.  Må ha vært på slutten av 80-tallet, eller tidlig 90-tall. Han lærte meg sånn høvelig hvordan jeg fikk ut lina, og på Fosen dro jeg laks på 2,5-3 kilo - på tørt.

Hadde stanga inntil for et år eller to siden, da jeg ga den bort til sjefen på jobben :)

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første stanga var en todelt Fenwick Streamer, ganske bløt, men den fungerte den også. Lånte den ut til en kompis som manglet stang for femten år siden. Fikk den tilbake i helgen som var, til stor glede må jeg innrømme. Den er litt sliten blitt med litt lakkslipp i surringene, men hva den stanga har ført med seg av livskvalitet, reiser i inn og utland, og ikke minst venner kan ikke betales i penger...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første stang var en Sølvkroken Nordic, 9 fot lang i klasse 5. Er medlem i en forening for FN- og NATO veteraner, og et annet medlem jobbet på Sølvkroken i Arendal. Han inviterte til å komme i lokalene til Sølvkroken, der de solgte ut masse fiskeutstyr billig. Kjøpte denne stanga og ei snelle og snøre jeg ikke husker hva var, antagelig passa det vel heller ikke særlig godt sammen. Hva slags aksjon denne stanga hadde aner jeg heller ikke.

Men jeg fikk da mine første aurer på flue med dette utstyret, så helt galt var det vel ikke. Knakk tuppen etter en stund. Dro da til Sølvkroken og spurte om de hadde en tupp jeg kunne kjøpe, men det hadde de ikke. Isteden fikk jeg en Kinetic- stang gratis, det synes jeg var god service!

 

Etter hvert har det blitt flere stenger, blant annet flere brukte fra forumet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min første stang var en guideline kispiox #5. Hadde bare fisket med sluk og mark men har vørt fasinert av det og kaste med flue og teknikken som kreves. Så det gjorde at en sånn stang ville jeg ha. Etter innkjøp bar det ut på en plen for å prøve å få ut snøret. Etter en liten stund ble det nå litt lengde på kastene. Første turene med kasting på vann endte uten noe fisk,men så på 5 dagen ved et vann så kom prikkepetter og tok tak i tørrflua og den følelsen husker jeg godt enda. Nå er dette bare et par år siden,så så veldig nostalgisk er ikke stanga enda

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fluestang var en splitcane 9`, snøre 3 og 4, fra H. Granheim, Gjøvik,

som jeg fikk av min far 1951. Stanga har jeg enda, har surret om stangringene

da tråd og lakk gikk i oppløsning. Før dette hadde jeg hatt en stål slukstang et

par år men denne ble aldri brukt mer. For meg ble det fluefiske.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Denne tråden er nå "gammel" å regne i dagens tempofylte hverdag, ja faktisk flere måneder gammel, men fytti som jeg har kost meg med å lese denne tråden  <<l

 

Min første stang var en Sølvkroken Telemark Fly 9,6 fot klasse 6/7, med Cortland snelle. KLIKK KLIKK KLIKK.

Dette var i 96. Det var starten i 7.klasse, første år på ungdomsskolen, og musikklæreren vår den gang hadde halvlangt hår og dro fete bluesriff på gitaren foran oss... Trommer kunne han pokkermeg og... For en stjerne! Så sier karen at han elsker fluefisking og at han nå i lag med noen kamerater skal kjøre kombinert kaste- og bindekurs, i regi av det lokale Jeger- og fiskelaget. Jadda, jeg og 2 kamerater stod nesten først i køen og trippa av forventing.

(Jeg greide iløpet av kurset å kaste meg selv på vannet også i ekstasen. Jeg ble med snøret fremover i lufta, for å si det sånn angel. Han ene instruktøren greide ikke å stå oppreist av latter de påfølgende timene, og han slo seg på kneet av latter hver gang jeg traff ham i årene som fulgte laugh.png' alt=':lol:'> ).

 

Denne stanga har jeg fortsatt, og den er nå verdt mer enn sin vekt i gull, da det ifm med en rydding av loftet for ca 2 år siden var synet av denne som utløste et nostalgisk minne-inferno uten sidestykke, og som fikk meg tilbake til fluefisking igjen (og -binding) etter ca 13-15 års totalt fravær. 

 

Så denne stanga bringer frem både glede over minner, samt glede over å ha gjenoppdaget interessen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abu Garcia sett, tror stanga var klasse 6/7, EVA-håndtak i stedet for kork. Dimplomat snelle, enellerannen smøre som fulgte med. Dette er rundt 1992, tror jeg.

Tjuk, svart, tredelt og svart stang som faktisk var OK å fiske småørret i en skogsdam.

 

Neste stang var vel det som fikk meg til å få til kastinga: en Guideline TriCast 9' 6'er. Den var kjappere og mye mer moderne, rundt 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 eller 9 fot Silstar klasse 5, med tilhørende snelle og line/strikk. Kjøpt i 89-90 tror jeg. I forkant av kjøpet øvde jeg på jordet bak huset med slukstang og vanlig hyssing, husker jeg trodde jeg fikk dreisen på det da hyssingen ble våt og tung. Fikk min første sjøørret noen dager etter, men uten flue på. Måtte ha mer vekt for å få flua langt nok ut, så en orange 4-5cm Rappala ble løsningen da. Stanga knakk året etter da flua satt seg fast i bakslengen, rett før jeg skulle knalle til..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Aller første stanga var en Berkeley, antageligvis en 5 eller 6èr. Fikk den til konfirmasjonen, snella var en Ryobi med en helt forferdelig lyd! Låt som en manuell tilhengervinsj på innsveiving. Stanga var ikke så verst og kaste med, husker jeg sto timesvis på plenen og kasta. Det ble dessverre ikke mange ordentlige fisketurer med fluestang på den tiden, det var mest dorging etter gjedde i Steinsfjorden/Tyrifjorden det gikk i...

Det som imidlertid er litt artig og tenke på er at jeg faktisk lærte helt grunnleggende kasteteknikk kun ved hjelp av og lese i bøker og kikke på plansjer og bilder som beskrev bevegelsene av arm og håndledd. Dette var jo noen år før internet og youtube videoer og noen fiskeforening og kastekurs var det heller ikke snakk om.

Ganske mange år senere og på et helt annet sted i livet kjøpte jeg meg en Vangen (Rambler?) stang og selv om det var først nå jeg lærte meg praktisk tørrfluefiske så er det stundene på plenen med Berkeley stanga som på minnet står som sterkest i min fluehistorie!

Endret av Bård H Bjerkeli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første stang kjøpt ungdommen var en gul Vangen 660 Dream klasse 7-8. Som var en vanlig ørret klasse den gang. Ustyrt med et Cortland 444 wf8 og JW Young snelle ble det en følgesvenn. Stanga kaster ikke så verst idag heller. Husket jeg reiste til Oslo og handlet den av Vangen selv.  Fikk de til og med til å spesial laget en slukstang med keramiske innlegg for meg, den første i Norge?

Fluestanga var en fast følgesvenn på skauen også til laksen. Kasteteknikken var vel så som så, men prøvde å lære om fluefiske fra Knut Rom sine bøker. Det var få andre kilder til inspirasjon på 70 tallet. Den fisken jeg husker best på den, var en stor abbor. Måtte svømme ut med snøret og så trekke inn, da var trygt tilbake. Vannkast var totalt ukjent når vegetasjonen var for nære. Det ble noen klatreturer i trærne, eller svømmeturer. Flue Zulu silver, alexandria  og March Brown.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Morsom tråd:-) Hvis jeg skuer ned min "memory lane", så startet det hele med en Vangen 603 i glassfiber, 8 3/4 fot(Fenwick blanks?), i klasse 7/8, tror jeg det var. Denne stanga, kombinert med  kasteopplæring av Arthur Bergendahl (her må noen korrigere meg på navnet hvis hukommelsen svikter litt..;-)), som stilte sin tid til disposisjon for å lære opp et par ivrige guttevalper, la et godt grunnlag for en livslang hobby. Mye vått her også i starten, og husker vi synes vi gjorde det ganske greit med Olsen, de aller første turene i Hemsila..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Begynte ganske tidlig å fiske i Nittelva i Rotnes omr. Var vel 6-7 år og det gikk i meite først, så spinner og sluk. Sånn i 12 års alderen så jeg en i elva med fluestang og det virket veldig spennende. De gangene jeg skulle til min mormor byttet jeg buss rett ved Sportguide.  Var da stadig innom for å sikle litt på fluestenger og flue binde utstyr. Endte med å kjøpe binde utstyr først for 150 kr.  Etter mange turer innom Sportguide fikk jeg et tilbud som sikkert var av sympati for en  ung fisker.  For 500 kr skulle de fikse sammen noe. Når jeg hadde spart og fått skrapa sammen 500 kr fikk jeg Hørgård mai fly 200 #6 8,5" Rimfly snelle Cortland flyteline backing og fortommer. Glemmer ikke følelsen når jeg satt på bussen å tittet på nyervervelsen. En av de første turene fikk jeg en monster harr men jeg skulle jo ha fisk med prikker og blanke fisker blei kasta inn i buskene. Har fått et annet syn nå, heldigvis. 

Har stang og snelle fortsatt. Stanga har fått ny lakk og surring for mange år siden, den er jo tross alt ca 35 år gammel. 

 

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1986 var jeg 13 og hadde bundet litt fluer vinteren i forveien. Når våren kom fikk jeg min første fluestang som hette Silstar Boron Royal. Den stanga var nok noe av det sprøere som er laget. Jeg tror den knakk 3 eller 4 ganger under kasting. Tilslutt ga de opp nede på sporten og jeg fikk en annen Silstar som var av «vanlig» grafitt. Den første snella jeg hadde var en komposittsnelle som kom fra et engelsk merke, tror den hette Sundrige. Klikken på denne eller «bremsen» gikk ganske fort i stykker og jeg fikk en Hardy Marquis. Den var med meg i mange år. Fluesnøret kom fra Masterline og hette Revolution. Den første fisken på fluestang fanget jeg vel sommeren etter i Ljøra. Og flua var ingen ringere enn «tolvan». Selvbundet må vite. Fiskinga var ikke noe hoved hobby på den tiden, det var langt mer moro å drive med skateboard. Stanga ble tatt fram når vi var på ferie. Det var vel slik fram til jeg fylte 17, da ble «skate or die» byttet ut med «fly or die». Jeg brukte nok flere timer med bøker og fluebinding enn fiske de første par årene jeg drev med dette. Det var mer passende vintersyssel for en skater som ventet på våren og bar asfalt. Jeg solgte fluer til naboen som fortalte rett som det var at de fanget fisk oppi trysil.

Fisket har jeg gjort siden jeg var 6-7 år gammel og fram til tenårene så gikk det mest i markfiske, litt sluk og litt flue og dupp. Høydepunktet var hvis vi dro et sted på sommeren slik at jeg kunne fiske ørret i bekker og elver. Det var det morsomste, fiske med lett slukstang, lite søkke og en passende mark. Snike seg langs elva og prøve å forutse hvor ørreten gjemte seg.  Jeg lærte ganske mye av det fisket som har kommet meg til gode seinere som fluefisker. 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten ta med tvillingbroren min i dette innlegget. Vi har fiska så lenge vi kan huske, oppvokst på Moldefjorden og alle fjorder som kan nås med seilbåt innenfor en 3 uker periode. Fisket med sluk var mere selvfølgelig enn mat og tørre klær fra april til oktober hver eneste år. Etterhvert ble fisket i ferskvann mer og mer interresant. Vanna i Moldemarka ligger som perler på flere snorer og avtalen med gamlekaren var at vi skaffa fisk og han laget mat. Avtalen står fremdeles ved lag :) Etterhvert som vi begynte å bli 12-13 år ble interressen for fluefiske gradvis vekket. Naboen var habil laksefisker og hadde campingvogn i Oselva og visste hvordan man kunne bruke ei slik stang. Det første året hadde jeg og bror funnet ei stang i kjelleren som var pappa sin og visstnok en kombinert flue og slukstang !? Den ga ikke riktig noen stor kasteopplevelse, men å ta smøaure i Moldemarka med den der var selvfølgeig mer glede enn folk kan fatte. Til konfirmasjonen i -92 var det kun et ønske, fluestenger! Mamma og pappa var innom den laksefiskende naboen og fikk gode råd og presanger til jr'ene innkjøpt. Den 10 mai kunne vi pakke opp hver vår Shimano stang i #6-7 og ventetiden med å få hjem gjestene var lang... Da huset var tomt måtte selvfølgelig nevnte nabo besøkes og utstyret monteres. FOR en følelse :)

Det har blitt flere stenger etterhvert, men de der husker vi begge to :)

 

Jan (og Are) :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2017 den 22.55, Jan_Haukaas skrev:

Må nesten ta med tvillingbroren min i dette innlegget. Vi har fiska så lenge vi kan huske, oppvokst på Moldefjorden og alle fjorder som kan nås med seilbåt innenfor en 3 uker periode. Fisket med sluk var mere selvfølgelig enn mat og tørre klær fra april til oktober hver eneste år. Etterhvert ble fisket i ferskvann mer og mer interresant. Vanna i Moldemarka ligger som perler på flere snorer og avtalen med gamlekaren var at vi skaffa fisk og han laget mat. Avtalen står fremdeles ved lag :) Etterhvert som vi begynte å bli 12-13 år ble interressen for fluefiske gradvis vekket. Naboen var habil laksefisker og hadde campingvogn i Oselva og visste hvordan man kunne bruke ei slik stang. Det første året hadde jeg og bror funnet ei stang i kjelleren som var pappa sin og visstnok en kombinert flue og slukstang !? Den ga ikke riktig noen stor kasteopplevelse, men å ta smøaure i Moldemarka med den der var selvfølgeig mer glede enn folk kan fatte. Til konfirmasjonen i -92 var det kun et ønske, fluestenger! Mamma og pappa var innom den laksefiskende naboen og fikk gode råd og presanger til jr'ene innkjøpt. Den 10 mai kunne vi pakke opp hver vår Shimano stang i #6-7 og ventetiden med å få hjem gjestene var lang... Da huset var tomt måtte selvfølgelig nevnte nabo besøkes og utstyret monteres. FOR en følelse :)

Det har blitt flere stenger etterhvert, men de der husker vi begge to :)

 

Jan (og Are) :)

Det var vel ikke tilfeldigvis Shimano Twin Power eller? Det hadde jeg på den tia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt ha vært det, men husker rett og slett ikke :) Det var vel mye twinpower likevel...

Kan jo nevne kjøpet av min første flueline i samme slangen. Det orginale som var med komboen nevnt over var utslitt og tok turen til butikken. Siden kunnskapen om emnet stort sett var lik null så kunne ikke dette gå bra.. 

Fant en haug med liner i en kasse på gulvet med mye rart i. Der var det en med fin farge som jeg kjøpte... Syntes selv at det ikke funka 100% men greide etterhvert å få ut nesten hele lina og var fornøyd med det. Fant ut etter et par år at det var en DT 9 line :):) Lærte litt av den brøleren der kan du si. Husker følelsen av å kaste med stang nr 2 som da hadde godt tilpasset WF snøre...

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min første fluestang var en TROLLBU, produsent Vangen,  kjøpt direkte fra verkstedet han hadde i fjerde etasje i en av blokkene på Schous plass i Oslo. Mener at jeg betalte 57/58 kroner for dette vidunder av en splitcanestang. Stanga ble innviet med en tur til Svenkerud hvor en arbeidskollega og jeg lå i telt et par netter. Fikk til og med fisk på denne turen.

Stanga ble flittig brukt i et par år, men var litt uheldig, slik at jeg brakk begge toppene ca. fem centimeter fra toppringen. ble derfor lagt bort i flere år. Men i 1991 kom lysten tilbake og fikk sønn av Vangen til å surre på ny toppring på den toppen jeg fant igjen. Var ikke helt vellykket og kjøpte meg en pakke bestående av Silstar snelle og en stang i #7, samt snøre som skulle passe til resten av utstyret.

Stanga befinner seg nå på Skogbruksmuseet, jeg overlot den til oppebevaring der sist på nittitallet, samt en ABU_MATIC 70 som også er donert dit noe tidligere..

Magne Fjellstad

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...