Gå til innhold

Den lille bambustråden....


Anbefalte innlegg

Denne tråden ønsker å sette fokus på fluestenger laget av bambus, eller cane om du ønsker å fremstå internasjonal. Bilder er alltid tøft!

 

post-2498-0-77104100-1452537658_thumb.jpg

 

Tenkte primært at vi holdt oss til stenger som blir brukt til å fiske med og ikke de som henger til pynt. Diskusjoner rundt hvorvidt materialet fremdeles holder mål sammenlignet med mer moderne teknologi kan vi ta et annet sted, da dette skal være en "gla-tråd".

 

Mvh Gard

 

ps - håper opphavsmannen til "den store glassfibertråden" ikke føler seg for sterkt plagiert av min tittel....

 

 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd!  <<l 

Kjøpte mi fyrste split-cane stang i dag frå Storbritannia.

 

Fekk ein god pris på ei Hardy palakona "perfection rod" 8,6 " frå angiveleg 1928. Tenkte å matche ho med Cascapedia 234 snella. I følgje seljar har dette vore bruksstanga hans, så tankane mine er å bruke ho aktivt og ikkje ha ho på veggen. Stanga skal òg takle både 4 og 5-ar line. Stanga skal ha det Hardy visstnok kallar "dry fly action".

 

Kva line (modell/merke) føretrekk de på cane med djup aksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er innenfor tråden. Jeg er litt interessert i stenger, men bambus har jeg veldig lite peiling på.

Ser det ikke ønskes en diskusjon opp mot andre materialer, og det er veldig ok

Men hvilke positive fordeler får man ved bruk av bambus? Sånn utover sjel, håndverkskunst og slike ting.

Nysgjerrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at admin har gjort en god jobb med å samle opp tidligere tråder under denne paraplyen . veldig bra! Hadde kanskje kunnet spilt videre på noen av de tidligere trådene, men skitt au.

 

Etter en kjapp, overfladisk gjennomgang ser jeg at det er et behov for historier om bruk av stengene samt bilder, dermed passer det perfekt med en liten bambustråd.....

 

Tverborgvik - alltid spennende med nye kjøp. Jeg har lite å bidra med på erfaringsbredde her, da jeg kun har kastet med en splitcane stang. Har prøvd litt forskjellige snører til den jeg har, og har kommet frem til at Lee W Triangle Taper er god match. LW har også kommet med en egen line til bambus, men har ikke prøvd denne.

 

Truls - du er langt innenfor med spørsmålet ditt. Ønsker bare å unngå en tråd der fokus blir å sette opp bambus mot glass/karbon.

 

Ser at flere tidligere tråder ( som akkurat er flyttet over hit ) tar for seg ulike svar på spørsmålet ditt. For mitt vedkommende er de to tingene du nevner viktige - sjel og håndverk

 

Jeg bestilte en bambusstang fra en engelsk stangbygger for noen år tilbake, og har ikke angret på det. For meg er dette en "fin-fiske" stang som jeg bruker i spesielle elver. Tenkte å legge ut litt info og bilder om stangen etterpå.

Konkrete positive fordeler ved bambus - har lite målbare ting å fare med her. Jeg må være ærlig nok å si at jeg synes stangen ser kul ut, er stor fan av nostalgi. Den er overraskende god å kaste med og det er utrolig moro å kjøre fisk på den.

 

Gard

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-2498-0-59555800-1452550278_thumb.jpg

 

Første ørreten jeg fanget på bambusstangen min er avbildet her, slettes ikke dårlig førstefisk!

 

Stangen er bygget av en engelsk stangbygger ved navn Gary Marshall, og jeg har aldri angret på dette kjøpet. Mitt sammenligningsgrunnlag for denne stangtypen er nærmest lik null, da den eneste jeg har å sammenligne med er en blytung og lang raie fra mellomkrigstiden.

Stangen er todelt, 8`lang og er i klasse 5.

 

post-2498-0-29753000-1452550689_thumb.jpg

 

Aksjonen er vist nok rask i bambusverden, men for meg har den en rolig rytme som passer fint når du fisker etter vare ørreter i glassklare elver som denne.

 

post-2498-0-91446600-1452550962_thumb.jpg

 

Av snører har jeg testet Gl presentation, SA gpx, LW Triangle T og et par andre som jeg ikke utmerket seg. Triangle taper snøret er jeg mest glad i, og jeg er spent på å teste det nye snøret deres " Bamboo Special".

 

Som jeg nevnte i svaret til Truls, så handler det mye om følelser og nostalgi for min del. At stangen funker såpass bra under praktisk fiske er jo en stor bonus....

 

https://vimeo.com/151423280

 

Kompisen fikk filmet litt av kjøringen av fisken øverst, ikke akkurat topp kvalitet men dere skjønner tegningen.

 

Stangen er med som reisefølge til to forskjellige elver samt et lite markavann og vi snakker selvfølgelig kun tørrflue her.

 

post-2498-0-91410300-1452552030_thumb.jpg

 

Gard

 

 

 

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har ei Hørgård Vesla som jeg brukte i Hemsila på slutten av 80 tallet. Fikk kallenavn ispinnen av fiskekompisene.  Kjøpte nok en av de siste som kom ut fra fabrikken. 

Helt grei tørrflue stang. Hadde LW triangle T og DT line på Hardy perfect snella. Lengder over 20m måtte jobbes for og ha perfekte forhold. 

Har både stang og snelle fortsatt og det får luftet seg ca vært 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ny splitcanestang ankommet.   Ulf Löfdal (bamboorods.se) har bygd en 6-foter #1 for meg.  Den er tiltenkt jobben med å lure noen skye store ørreter som står på en vanskelig plass.  Derfor kort stang som kan presentere fint og med en topp som er skånsom for  tynne fortommer.  Gleder meg til neste sesong !

Måtte bare fortelle om denne stanga.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Danielsson skrev:

Ny splitcanestang ankommet.   Ulf Löfdal (bamboorods.se) har bygd en 6-foter #1 for meg.  Den er tiltenkt jobben med å lure noen skye store ørreter som står på en vanskelig plass.  Derfor kort stang som kan presentere fint og med en topp som er skånsom for  tynne fortommer.  Gleder meg til neste sesong !

Måtte bare fortelle om denne stanga.

Lov å legge ut bilder.

Hint hint <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...