Gå til innhold

Erfaringer med Scott G2 og distanse?


Tverborgvik

Anbefalte innlegg

Stanga vert av mange kalla for den ultimate stanga til tørrfloge. Aksjonen skal vere medium rask, men angiveleg mest medium. Har  nokon erfaringar med stanga dei vil dele? Har nokon eventuelt erfaringar med 8,8 vs. 9 fot i til dømes klasse 4 eller 5?

 

Det er sjølvsagt subjektivt, og det kjem sjølvsagt an på kastestil og teknikk, men er stanga egna til å få til lengre kast når det trengs - eller er stanga ei utprega nærkontakt/medium-distanse-stang? Med det er spørsmålet om stanga er så "spenstig" at ho klarar å skape linehastigheit over lengre distansar, sjølv om ho ladar på kort distanse.

 

Har ei Orvis Access som er Medium Flex og eg vert ikkje heilt komfortabel med den stanga på 15/20 meter, sjølv om eg likar ho godt. Med stive stenger (Loop Evotec fast) kastar eg enkelt lengre distansar. Her kan ein sjølvsagt hevde at teknikken er slik at det må raske stenger til, men eg fiskar mykje nær land òg. Har ein treig #3 som fungerar strålande på smygfisket.

 

Vil Scott G2 vere ein god allrounder (i klasse 4 til dømes) eller vil ho vere ei meir utprega nærkontakt-stang? Omsider må eg sjølvsagt få til å prøve stanga sjølv.

Alle meiningar, spekulasjonar og erfaringar vert teke i mot med takk  <<l

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har G2 i 8´8 #3. Generelt liker jeg raske stenger og synes jeg aksjonen på G2 en er for dyp til å være en allroundklasse. Derfor bruker jeg den bare i klasse 3, som strengt tatt er litt "lekeklassen".

 

Skulle jeg hatt en allround stang i klasse 4 jeg ville gått for en litt raskere 9foter. Vil man ha Scott tenker mange da på Radian. Den er igjen skikkelig rask, og noe helt annet enn G2en. En stang som har overraket meg skikkelig fra Scott er A4-klassen. Jeg hadde med denne som backup stang til Kola i sommer. Den ble brukt godt og vel halvparten av turen og det var det en grunn til. Den funker veldig bra til det meste. Prisen er skikkelig hyggelig, og man får med den fantastisk kule upolerte blanksen som Scott med rette er kjent for, men snellefestet ser litt billigere ut da. Den er verdt en titt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons, Knut.

Var nyfiken på a4 - skadar ikkje at ho er rimeleg. Men kvifor er ho så mykje billegare? Vil ikkje ha noko half way, så vil du sei det er ei kvalitetsstang?. Må absolutt prøve å få testa ho ut.

 

Snellefestet er åpenbart billigere. Stangtuba er av den billige typen. Dvs et PVCrør trukket med cordura. Jeg er usikker på hvilken kvalitet det er på stangringene. Kvaliteten på korken er sikker ikke den absolutt beste, uten at jeg har merket noe til det.

Jeg har en mistanke om at stangblanksen på A4 590-4 har visse likhetstrekk med den hypereksklusive M 905-4, uten at jeg har kastet dem samtidig og om hverandre.

 

http://www.scottflyrod.com/a4

http://www.scottflyrod.com/rods-m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både A3 og 4 er råfine(gode) medium raske, fiskestenger, flexen er ganske djup. Sett bort i fra ørsmå kostnader på kork og snellefeste, så hadde jeg heller valgt en A4 foran en G2 :) A4 er en del strammere i toppen, noe som er en fordel ved vannkast og lengde.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns radian 904 er god til alt jeg, lengde kast, vannkast, spesialkast som kurve og voodoo, men til nærfiske ville jeg snoka fram en scott G 883-3 :)

Edit: kan fortelle at på fluekaste instruktør sertifiseringa, så var vi 4stk som brukte radian 904 med sa sbt #5 og alle elska det oppsettet der, sensorene var helt enig. Stener skogmo sa : dette er noe dere vil kjenne igjen i min neste stang

Endret av Jarle Eika
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har G2 i 905 og 884. Som du også sier, så synes jeg G2 egner seg best på korte og medium lange kast. Men alt har med tilvenning å gjøre. Det å kunne time kastet, bruke lite kraft og ha en line som ikke overbelaster stanga med mye line ute. Jeg er ikke noe ekspert på kasting, men har i nødvendige situasjoner aldri slitt med å nå ut til vakende fisk (innen rimelig grense). G2 er for meg en ren tørrfluestang (med mulighet for litt nymfing).

 

Når det er sagt, så synes jeg ikke G2 er noe særlig i vind. Her er nok Radian og kanskje A4 et bedre valg på grunn av at det er enklere å få god fart på lina med disse stengene.

 

For meg har G2'en blitt en kompis jeg tar med til tørrfluefiske i elv og marka på dager med lite vind. Radian og A4 tas fram når jeg fisker i innsjøer, fra belly eller på vindfulle dager med tørt eller streamer. Disse er nok mer allround enn G2.

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radian 855 er en knallgod stang <<l

Jeg fikk prøve både 905 og 855 før jeg bestemte meg. Valget falt på 905 fordi jeg ville ha den ekstra punchen for å nå ut til de som vaker lengst over på andre siden...

Samtidig fungerer den helt fint til kortere kast.

Imidlertid synes jeg 855 er morsommere å kaste med,og gir en godfølelse hele veien. Skulle helst hatt begge to <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-serien er vel basert på G2 klingen.

 

M 905 har masse kraft og kaster langt. Liker den mye bedre enn G2 905. Skal vist være samme klinge med er M'en er lettere i toppen og det gir en helt annen stang. Forskjellen er vel vekt på ringe, snellefeste og tube.

Uansett M905 med GL Experience er langt kastene samt null problem på nært hold. G2 905 blir liksom litt slapp i forhold.

G2 885 virker litt strammere og litt mer som M'en. G2 845 er morsom, men "slapp" i forhold.

Endret av Søren Jokumsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utruleg greit å høyre så mange ulike erfaringar  <<l

 

Har nettopp gått til innkjøp av ei gamal Hardy "perfection rod" split cane # 4/5 frå rundt 30-talet. Denne har "dry fly action" og vil nok vere noko mjuk vil eg tru. Kombinert med den mjuke fiberglass stanga i klasse 3 høyres det ut som det vil vere meir fornuftig å gå for ei radian 904 eller a4 som fyrste firarstang i garderoben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...