Gå til innhold

fluebindersett fra gero eller skittfiske?


markus glasø

Anbefalte innlegg

hei, vurdere å kjøpe meg et fluebindesett for å bnde ørret fluer(tørr, klekkere , nymfer) , hvilken av settene anbefales? er det noe mer jeg bør kjøpe utenom settene? er totalt nybegynner.

 

http://gero.no/nb-NO/produkter/fluebindesett/gero-fluebindersett.aspx

 

 

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FLUEBINDING/Fluebindersett/Alle/Fluebindersett-MegaDeluxe-Starter-Kit-Verdi-kjøpt-løst-2300-125906-p0000112069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gerosettet ser mest brunørretvennlig ut ja, eventuelt kan du jo prøve å få tak i en rimelig bindestikke brukt på nett og handle noe materialer løst til ett par forskjellige fluer som en start før du legger to tusen i det. Prøve deg litt frem til halve prisen for å se om binding er noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var liten tvil her. Skal du binde ørretfluer for fiske i ferskvann kjøper du gero sitt. Skal du binde sjøørretfluer kjøper du skittfiske sitt.

Ser de har blitt mye bedre med årene disse nybegynner settene. Det var fint det settet til gero. Ribbet ned til det vesentlige og heller kvalitet på det du får.

Jeg så det var satt sammen av robban. Det er vel ikke et minus at en av Norges beste fluebindere slipper til på slikt. Han vet hva en i startgropen trenger.

Gå for det du. Da blir du ikke sittende med en haug med ræl du aldri kommer til å bruke samtidig som du ikke mangler "alt" når skal binde.

Det er ikke så gøy.

Lykke til med bindingen.

Endret av Ruffen
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen fluer som er OK å begynne med, og som du har materialer til:

Superpuppan, red tag og hareørenymfe eller fasanhalenymfe, Palmermygg/griffins gnat.

Kan også anbefale boka "Fluebinderens plattform" av Pål Hedenstad som jeg anser som den beste boka for nybegynnere i fluebinding. Den tar deg med gradvis gjennom teknikk for teknikk. Skulle ønske jeg hadde denne boka når jeg begynte, da hadde jeg nok unngått mange unoter.

Også en del bra på youtube men veldig ofte av variabel kvalitet. Dave Mcphail er bra, men det er for litt mer viderekommende. Sjekk ut boka først. Kan også bestilles for lån på bibliotek.

Lykke til. :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...