Gå til innhold

Tropisk fiske og snører


Jonas Røineslien

Anbefalte innlegg

Jeg skal en tur tiil Florida neste sommer og ser for meg noen dager med fiske i sjøen der. 

 

Jeg ser Rio f.eks har egne liner for tropisk fiske. Har dette noe for seg eller kan jeg uten problem bruke de samme linene jeg bruker her hjemme i fjorden?

 

Er det samtidig noen som har noe formening om flyt vs intermediate vs synk til fiske på vestkysten av florida? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke giddet å kjøpt inn nye snører hvis du bare skal teste ett par dager med fiske fra land. Går du og vader så vil lina bli holdt kald nok til vanlig bruk.

Har man derimot svidd av 700 dollar på en guide med båt og du skal stå klar med lina liggende tørt i solsteken hele dagen så har en tropisk line virkelig noe for seg .

Skal du leie guide så har de ofte utstyr du kan låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir guide og båt ja. 

 

Jeg fikk forøvrig beskjed av noen andre som hadde vært nedover at det låneutstyret de hadde på båtene varierte veldig i kvalitet, så jeg hadde egentlig tenkt å ta med selv. 

Du ender gjerne uansett med å måtte kjøpe en stangklasse du ikke bruker mye i Norge, så da er det jo grei skuring å kjøpe en tropeline til den nye stanga. Så kan du sikkert lempe pels-sluker i sommervarme gjeddevann med samme linen her til lands ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir guide og båt ja. 

 

Jeg fikk forøvrig beskjed av noen andre som hadde vært nedover at det låneutstyret de hadde på båtene varierte veldig i kvalitet, så jeg hadde egentlig tenkt å ta med selv.

En mail eller to til guide bekrefter kjapt hva han har av utstyr. Greia blir litt som gutta før her nevner, er det noe du kommer til å bruke her hjemme ?

De to artene jeg hadde jaktet på i florida er tarpon og hai, da trenger du en 12 stang. Den blir aldri brukt her hjemme

Hvis du sier litt mere om hva du har planer om å fiske og hvilken klasse du tenker å fiske med , så kanskje du kan få låne ei line eller noen har å selge deg billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke tenk på det at snører osv blir ødelagte, om du bare skal fiske noen dager å passer på å vaske snella i ferskvann å ikke har snella rett i sol steika hele dagen så er ikke dette noe problem;) Når jeg var på Belize å fisket med guide osv der i sommer fikk jeg ingen problemer med linene, å jeg brukte ikke noe som var spesielt bruk for Tropisk Fiske ;)

Endret av kralik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...