Gå til innhold

Noen der ute som vil komme med noen gode tips til en nybegynner?


Daniel L

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 19 år gammel og fikk skikkelig hekta på fluefiske ifjor sommer. Og nå som isen har lagt seg i innlandet, kjenner jeg at ventetiden til isen er borte igjen blir i det lengste laget. Dermed har jeg startet med fluebinding, noe jeg syns er like gøy! Kan ikke kalle meg en god fluebinder enda, da jeg har veldig mye å lære... Og i håp om å få noen gode tips velger jeg å sjekket ut om det er noen her inne som sitter inne med erfaringer og kunnskap som vil dele dette med meg! 

 

Jeg sliter litt med å finne ut hvilke type fluer jeg bør/trenger å binde for å være godt rusta for neste sesong. Helt ifra når isen går, og helt til høstens kulde tar over. 

 

Jeg er også interessert i å vite hva slags type materialet jeg bør kjøpe inn, da det jeg har nå ikke holder til for mange forskjellige varianter av fluer..

 

Jeg skal også gå til innkjøp av en ny bindestikke (med stativ, ikke med bordkantfeste), har sett for meg å bruke rundt 2000-3000kr. Vil det være bedre å kjøpe en toppmodell brukt, enn å kjøpe en stikke med mindre kvalitet til samme pris?

 

Håper på at noen der ute vil hjelpe en nybegynner som står litt fast og ikke vet helt hva for noe han skal binde og hva for noe utstyr han trenger...

 

Daniel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en stikke som jeg liker godt.

http://nfisk.no/fluebinding/bindestikker/anvil-atlas-vise

Jeg startet nettopp en tråd i ørretfiske-delen av forumet om hvilke fluer som er aktuelle gjennom sesongen.

Der dukker det helt sikkert opp mye gode tips. Men det blir nok insektsimitasjoner først og fremst.

Er det mest brunørret eller sjø osv også?

Om du drar innom Gero, nordisk eller en av de velrennomerte butikkene, så er jeg helt sikker på at de hjelper deg godt i gang og lager et sett til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale HMH- stikker. God plass bak kroken. Truls kommer med et godt tips; gå til en av de nevnte butikker for hjelp med sett. Hold det enkelt til og begynne med, så får du det i fingrene etter hvert. Et godt tips: bruk lite dubbing av gangen, dubb heller flere ganger. Husk også å sette av nok plass til å få avsluttet flua før øyet på kroken.

 

Ellers er det bare å bruke nettet, plenty bindevideoer på YouTube. Inspirasjonstrådene på forumet her er også gull verd.

 

Lykke til med en flott hobby!

 

mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for forresten fått tilbud om å kjøpe ei "HMH Standard Exhibition Vise Brass Base" til 3000kr, hva tenker dere om det? Skal kun binde ørretfluer i str 20-6. Vil denne stikke klare disse krokstrørrelsene fint? Eller burde jeg gå for en Regal stikke? 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniell. jeg er i samme fase som deg. Lettere forvirret over hva jeg skal starte og binde og i og for seg også binde på spissen. Jeg startet en tråd under Flubinding fanen som heter "Tørt 10-12 på topp, elv og vann". Her har noen av de mest aktive og sannsynligvis rutinert skrevet noen råd. Synes også Jon Erlend Sundnes (søk på Youtube) har laget noen fine filmer som gir fine startråd. Det er ikke mangel på bindebeskrivelser her på forumet og andre nettsider, men problemet mitt er at som nybegynner vet du ikke rekkefølgen på det du skal binde med, at det brukes forskjellige krokleverandører, forskjellige navn på tilnærmet samme binde materiale, osv. Jeg samlet rådene fra Tørt 10-12 på topp, gjorde valg på 12-15 fluer og vil starte med det. Du vil også finne ut at det er forskjellige navn på tilnærmet samme flue, men som sagt gjør et utvalg og start. Du kjenner iver og utålmodighet, men trå til, vi skal, og må også gjennom lærefase som alle de andre. Våren er der snart og bare tanken gleder en. Pakke sekken, stanga og utstyret og kjenne spenningen, se vak, se flua forsvinne og snøret stramme opp .

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er lurt å først og fremst tenke på å øve inn diverse bindeteknikker før man tenker på hvilke fluer som fisker best.

Jeg mener det godt. Ikke noe kritikk ute å går nå.

Lær dere grunnprinsippene. Oppsøk folk som har bindekvelder, det er gull værd. Dere kommer garantert til å ha mer en nok fluer etter vært.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er lurt å først og fremst tenke på å øve inn diverse bindeteknikker før man tenker på hvilke fluer som fisker best.

Jeg mener det godt. Ikke noe kritikk ute å går nå.

Lær dere grunnprinsippene. Oppsøk folk som har bindekvelder, det er gull værd. Dere kommer garantert til å ha mer en nok fluer etter vært.

Høres veldig fornuftig ut Ruffen.

Det er mange som binder fluer for sin egen og andres del,for ikke å si for at det skal fremstå som perfekt

i våre øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMH-stikka er helt sikkert super, men jeg vil bare spille inn at det er ganske mye penger å legge i en stikke. Det vil fint kunne være en stikke for livet, så det er ditt valg. Jeg vil allikevel bare si at jeg har bundet fluer i nesten 30 år og synes jeg får alt jeg trenger i en Anvil Apex som koster en tredjedel. Min er mye brukt i 10 år og er god som ny, dvs det er god kvalitet. Da får du en kvalitetsstikke og sitter igjen med 2000 til materialer.

Det er nå hva jeg mener da...

 

 

Kjetil

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMH-stikka er helt sikkert super, men jeg vil bare spille inn at det er ganske mye penger å legge i en stikke. Det vil fint kunne være en stikke for livet, så det er ditt valg. Jeg vil allikevel bare si at jeg har bundet fluer i nesten 30 år og synes jeg får alt jeg trenger i en Anvil Apex som koster en tredjedel. Min er mye brukt i 10 år og er god som ny, dvs det er god kvalitet. Da får du en kvalitetsstikke og sitter igjen med 2000 til materialer.

Det er nå hva jeg mener da...

 

 

Kjetil

Det er veldig sant dette. Samtidig skal man ikke skal undervurdere eiergleden av å eie noe fint.

Jeg kjøpte ei skamdyr stikke for lenge siden. Den lever i sitt beste velgående enda og det er jaggu ikke få fluer som har blitt laget i den.

Men jeg er lei av den. Hehe Jeg har lyst på ei ny. Det finnes ingen fornuftig grunn til det men slik er det.

Så at man kjøper seg stikke for livet kan nok diskuteres åkke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du blir lei kan man aldri garantere, samme hva det gjelder, men det har ikke å gjøre med at stikka ikke er god nok. 

For å presisere: HMH stikka er garantert en mer enn god nok bindestikke.

Anvil Apex er også en veldig god bindestikke, og såvidt jeg kan se har de akkurat de samme egenskapene og funksjonene.

HMH-stikka er nok hakket penere å se på og skal komme med et lite utvalg tilbehør som Apexen ikke gjør. Dette kan skaffes, men det meste av det har jeg aldri følt noe behov for heller. 

For 2000 kan du (nesten) kjøpe to Whiting nakker (2016 priser i butikk) eller nok krok til å ha et godt utvalg til det meste. Penga går fort på materialfronten også - det er ikke en spesielt billig hobby dette heller.

Det er ikke sånn at jeg prøver å overtale deg til å ikke kjøpe HMH stikka, jeg ville bare opplyse om alternativer du har. Det er ditt valg.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...