Gå til innhold

Stenger og tilpasning av kasteteknikk


Truls

Anbefalte innlegg

Skal ikke se bort i fra at du har rett i det.

Jeg innbiller meg at det er lurt å ha en roligere start, og jevnere akselerasjon med en rolig stang.

Vet ikke om jeg har rett i det, men det er en følelse jeg har.

Den følesen har jeg også.

Og hvis man med en rolig stang,mener myk stang,så er min mening

at den trenger lengre tid,og lengre vei enn en stiv stang.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jevn akselerasjon fornuftig uansett stang da?

Jo, det er det, men hvis man er for brå med en dyp stang, så bøyer den seg veldig dypt med en gang, og man vil få problemer videre i arbeidsveien.

Innbiller meg at det ikke har like store følger med en stang hvor bare øverst halvdel eller tredjedel bøyer seg.

Skal poengtere at jeg ikke er noen dyktig kaster, og veldig dårlig på kasteteori, men det er sånn jeg forestiller meg at det vil være.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, eller er upresis, her har jeg masse å lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den følesen har jeg også.

Og hvis man med en rolig stang,mener myk stang,så er min mening

at den trenger lengre tid,og lengre vei enn en stiv stang.

Det er riktig, jeg mener myk stang.

Veldig greit å poengtere, så vi er sikre på å snakke om samme ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jevn akselerasjon fornuftig uansett stang da?

Min mening er at en stiv stang vil kreve en annen akselerasjon enn en myk stang

for å danne en nogenlunde lik bukt.Hvis det i det hele tatt var et poeng da?

Eller sagt på en annen måte,min oppfatteles av det,er at jevn fartsøkning når det gjelder

rotasjon ikke er så vanlig som man kankje først kan tro?

Dette er min mening,og jeg lar meg gjerne korrigere bare så det sagt......

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er i utgangspunktet at jeg ønsker å beherske forskjellige typer stenger, og kaste med en viss form for kontroll.

Og gjerne klare å kaste litt langt med den ene glassfiberen jeg har bygget. Jeg har hatt problem med å tilpasse meg stive stenger med myk tupp.

Jeg kaster greit med myke stenger, men har masse øving igjen før jeg er fornøyd.

Litt av bakgrunnen for denne tråden er for å prøve å få med meg noen ideer til hva jeg skal konsentrere meg om når jeg går fra en stang til en annen,

Og det er sikkert flere som har nytte av å lese hva vi tenker rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klart å finne en god måte å kaste med den typen stenger på. (Problemet er selvfølgelig min teknikk)

Det jeg mistenker at jeg gjør galt er at jeg legger inn for mye kraft for raskt, rykker litt for mye i gang. Når jeg kaster litt langt med de så får jeg stort sett griseromper. Om jeg roer ned akselerasjonen i starten så føles det som jeg ikke får fart eller skikkelig kontakt med snøret og da bommer jeg på timingen. Snøret har da en tendens til å slå nedi både foran og bak.

På plenen kaster jeg rimelig greit med de, men i fiskesituasjon, så blir det mer trøbbel enn moro.

Om jeg har rett i det jeg antar at jeg gjør galt vet jeg ikke, men problemene har jeg i hvert fall prøvd å forklare symptomene på.

Det kan virke som jeg enten belaster tuppen for mye, eller ikke får spent opp bunndelen, og ikke klarer å finne en mellomting.

Vet ikke om dette var forståelig (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt forståelig Truls.

Jeg er veldig enig med deg i at noen stenger har en tapering

som med fordel kunne vært anderledes.

Det hadde vært veldig artig å se den som designer taperingen kaste med stanga selv.

For tynn tupp på for stiv bunndel liker ikke jeg heller.

Jeg mister kontrollen på stangtuppen med slike stenger.

Jeg synes det er vanskeligere å sett bukta,og etterslag blir også et unødvendig problem.

Jeg for min del vil ikke ha en stang som jeg er nødt til å måtte kompensere kastebevegelsen

min med fordi jeg ikke liker den.

Da er stanga feil tapert for meg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde ganske lenge å få til å kaste med de. Ikke så lett å se på egenhånd hva som er feil, men jeg prøvde ganske mye forskjellig uten å lykkes.

Jeg endte med å gi bort stanga til en unge fisker som kaster meget bra med den.

Og det at jeg ikke fikk det til irriterer meg faktisk litt. Men men... Har i hvert fall funnet ut at jeg trives med andre typer stenger.

Synes også at det er litt artig å kaste, og fiske med litt forskjellig. Blir en ganske stor forskjell bare på det å kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lang erfaring, men kun med meg selv. Ingen andre kjenner hva jeg kjenner og jeg har ikke peiling på hva andre kjenner. Så dette er så subjektivt det kan få blitt. :) 

For å si det på Tom sin måte: Jeg liker ikke stenger som passerer AA70 og ved 72+ er det ikke aktuelt å prøve engang. Ikke fordi jeg ikke klarer å kaste med det, for det går på et vis, men jeg mister kontakten med snøret og kjenner for lite av hva som skjer.

Og da er vi ved et punkt vi har snakket om i en annen tråd. Jeg kjenner etter mer enn jeg ser når jeg kaster. Jeg ser etter vak, busker og annet, men ikke etter stangtopp, bukter eller hvordan hva beveger seg. Selvsagt bortsett fra når jeg må se etter at lina går mellom trær og nysgjerrige kuer eller lignende uten at jeg hekter meg fast da. Og timingen er basert på hva jeg kjenner, uansett stangaksjon, og da er bånnstive stenger med myk topp mer til hinder enn til glede. For meg altså.

Som sagt så kaster jeg ikke roligere med ei myk stang. Jeg prøver heller å finne timingen med stanga. Myk/dyp stang gir noe forsinkelse og jeg må gjerne vente ørlite grann mer eller være ørlite mer i forkant enn med ei stivere stang. Det kommer selvsagt an på hva slags line jeg lader den med da.

Når man fisker konkurranser (ja, jeg vet det er huffameg) så bytter man stenger i eninga. Disse er gjerne totalt forskjellige og har i blant et oppsett som ikke akkurat er normalt. Så da blir man vant til å justere timingen i forhold til stang og snøre. Men skulle man skifte kasteteknikk også så hadde det blitt mye surr. Om man da ikke er ute etter en helt spesiell effekt.

Og dermed har jeg kommet dithen at jeg velger stang utfra fisketeknikk, fluevalg, fortomsvalg, snørevalg osv... Med andre ord velger jeg stang utfra andre egenskaper enn hvordan den er å kaste med. Men jeg må selvsagt trives med den om jeg skal bruke den mer enn en gang. Og klarer jeg ikke å føle meg frem til timingen rimelig kjapt så trives jeg dårlig. Bortsett fra i helt spesielle situasjoner hvor alt "galt" blir "riktig", hehe.

Men kasteteknikken er og blir like rufsete og "min" som alltid, uansett hvilken stivhet stanga har.  :)

Jeg er for øvrig av den oppfatning av at så lenge det er en fartsøkning hele veien fra start til stopp så kan man starte omtrent så brått man vil. Men det kan godt hende jeg tar fullstendig feil og at det er en forklaring på hvorfor jeg kaster såpass rufsete som jeg gjør. :)

Endret av Erik Eikre
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles Analyzer`n min.

Har noen sensorer også som kan rigges opp med et scope.

Kunne vært artig å se på forkjellen fra en stiv stang kontra en myk stang

når det gjelder rotasjon.

Det jeg er litt ute etter er,hvor følsomme er vi egentlige,og er vi i stand til

å kunne kjenne forkjellen fra kast til kast,eller enda vanskeligere at vi i tillegg

også skal kaste med forskjellige stenger.

Det kan være at vi har ulik oppfatning av betydningen kasteteknikk.

En ting jeg i allfall med sikkerhet vet,er at det ene kastet er ikke likt med det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej :-)

Er det det jeg gjør med dem i det klip fra Marc Fauvets hjemside?

Mvh

Lasse

Hva er det du gjør med dem på Marc sin hjemmeside da Lasse?

Hvis du mener klippet der du kaster med to stenger på samme tid så er buktene totalt ulike

og min mening er at dette ikke er sammenlignbart.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Med en myk stang brukes det stor kastesektor og rolige bevegelser, med en stiv stang mindre kastesektor og raskere bevegelser, sier en gammel regel! 

I linken du la ut Tom, påstår Grunde Løvoll og Lasse Karlsson at den gamle regelen bare er en myte, og at de fleste fluekastere bruker samme kastebevegelser både med stive og myke stenger, og som bevis for påstanden legges det ut to film-snutter. Erik Eikre skriver stort sett det samme i sitt innlegg, han bruker samme kastestil uansett hva slags aksjon fiskestanga hans har. Og så er det jo opptil hver enkelt å finne ut om den gamle regelen bare er en myte.  :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker i alle fall forskjellige stenger (og snører) for å oppnå forskjellige effekter med min kasteteknikk. (...)

 

 

Jeg bruker nok heller samme fluestang, men justerer kastingen min for å oppnå forskjellige effekter :)  

Om det er trange bukter mot vinden, eller litt åpen bukt med luftmending i et tørrfluekast, og rundt neste sving et trangbukta oppstrømskast, eller lobbingen av nymfer, så justerer jeg kastingen min, og har ikke med meg et arsenal av fluestenger. Om jeg forstod det du skrev riktig da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese om så mange forskjellige tilnærminger!

Og jeg ser poengene til de som skriver enten det er det ene eller andre :-) Viktigste er jo at det fungerer for brukeren.

 

Har veldig sansen for den vitenskaplige tilnærmingen i klippet fra the limp cobra. Utrolig hvor grundig de gutta går til verks innen kastingen!

 

Om jeg skulle få snike inn et lite spørsmål:

Om jeg ønsker å lære meg å kaste lenger med en myk stang, hvilke ting må jeg være spesielt obs på (om det er mulig å si noe om)

Og vil dette skille seg fra om jeg ønsker å forbedre kastelengden med en stivere stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok heller samme fluestang, men justerer kastingen min for å oppnå forskjellige effekter :)  

Om det er trange bukter mot vinden, eller litt åpen bukt med luftmending i et tørrfluekast, og rundt neste sving et trangbukta oppstrømskast, eller lobbingen av nymfer, så justerer jeg kastingen min, og har ikke med meg et arsenal av fluestenger. Om jeg forstod det du skrev riktig da  :)

Selvfølgelig justerer jeg kastingen i forhold til hvilket kast jeg vil oppnå, men det er ikke det jeg snakker om. Når jeg velger forskjellige stenger (som det er snakk om i denne tråden) så er det fordi stengene (og snørene) gir meg forskjellig effekt i forhold til fiskemetode, sted, vind, kroking, kjøring, landing, etc. Men de ulike teknikkene jeg bruker er uforandret uavhengig av stang. I nesten alle tilfeller må jeg vel skyte inn. Det finnes selvfølgelig unntak her også. Og sant nok så kaster ikke jeg heller 100% likt hver gang. Det er jeg for dårlig til å kunne klare. Og jeg er heller ikke noe å ta etter. Jeg svarer kun med hvordan jeg gjør det og oppfatter det og det kan godt hende jeg er den eneste som er dum nok til å gjøre det slik. :)

Endret av Erik Eikre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert funnet ut at ett førsteinntrykk av en stang som regel bør tas med en klype salt, og at det ofte kan ta litt tid før man finner ut av rytmen til stanga. Tar jeg meg tid til å bli fortrolig med rytmen ei uvant stang har viser den seg ofte annerledes enn hva førsteinntryket tilsa. Typisk eksempel på dette er stenger fra Winston. Deretter kommer linevalgene som kan gi en og samme stang alt fra terningkast en til seks. Det gjelder mao og ta seg tid til å bli kjent/vant med stanga før man konkluderer med enten eller.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig justerer jeg kastingen i forhold til hvilket kast jeg vil oppnå, men det er ikke det jeg snakker om. Når jeg velger forskjellige stenger (som det er snakk om i denne tråden) så er det fordi stengene (og snørene) gir meg forskjellig effekt i forhold til fiskemetode, sted, vind, kroking, kjøring, landing, etc. Men de ulike teknikkene jeg bruker er uforandret uavhengig av stang. I nesten alle tilfeller må jeg vel skyte inn. Det finnes selvfølgelig unntak her også. Og sant nok så kaster ikke jeg heller 100% likt hver gang. Det er jeg for dårlig til å kunne klare. Og jeg er heller ikke noe å ta etter. Jeg svarer kun med hvordan jeg gjør det og oppfatter det og det kan godt hende jeg er den eneste som er dum nok til å gjøre det slik. :)

 

 

Nei, ingen kaster jo 100% likt hver gang, og det er vi for dårlige til å klare, så det sympati-kortet kan vi alle bruke med god samvittighet  :)

Kortet (joker'n i kortstokken) om at vi alle er den eneste som er dum nok til å gjøre noe, kan vi også alle bruke  :D

 

Men tilbake til saken, og en litt humoristisk vri på det her nå :) (Jeg er like ille som alle andre, så det er like mye til meg selv):  

Jeg føler at det tas med for mange parametre når man først skal diskutere en sak som dette. For mange parametre blir i god vitenskapelig ånd, for uoversiktelig og heller ikke konstruktivt eller etterprøvbart. Da ender man opp med et usystematisk virr-varr av egenopplevde opplevelser som ikke lar seg systematisere i en konkluderende teori som de fleste kan være enige i. Sånn er det bare  :)

 

Det kan høres latterlig ut å dra inn uttrykket "vitenskap" i noe som i hvert fall jeg opplever som så følelsesladd og godt som 'fluekasting', men skal man først diskutere noe (og da mener jeg bokstavelig talt noe, så må man luke ut alle andre ting). 

 

Så hvis man skal diskutere kasteteknikk med ei bløt kontra ei stiv stang, for å bruke de utrykkene som ble brukt - og om det påvirker kasteteknikk, så må man jo fjerne praktiske parametre som forskjeller i materialkvalitet, forskjeller i aksjon (utover det at de er "bløte" kontra "stive") og slik. DA, og først da, hvis to stenger ellers er identisk like, kan man tilnærme seg spørsmålet om forskjeller i kasteteknikk for de to ulike stengene. Og heller ikke da kan man snakke om en vesensforskjell, men en gradsforskjell. 

 

Så kommer hypotesen min: Vi bruker lengre arbeidsvei med ei stang med dyp aksjon, enn ei stang med toppet aksjon, for å opprettholde rett linje gjennom kastesektoren, ved samme lengde på kastet, med samme snøre og under ellers identiske forhold. 

 

Og da selvsagt forutsatt at stengene er like rolige/raske, som i snøreklassifisering, og ikke aksjon. Like i ERN, men ikke i AA.  

 

Enig eller uenig? 

Jeg tror jeg i hvert fall bruker lengre arbeidsvei med ei dyp stang enn med ei toppa stang. 

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fluekasting har vi et utrykk som heter å stoppe.

Man kan stoppe tidlig,og veldig tydlig og bestemt.

Steve Rajeff er et godt eksempel på akkurat det.

Det kan man gjøre med"stive" stenger.

Jeg liker den stilen.

Det er derimot ikke noe jeg for min del gjør med myke stenger.

Da kaster jeg ikke med samme stopp,og er generellt mye mer

forsiktig med stoppen.

Arbeidveien trenger ikke nødvendigvis være veldig ulik,hvis man med arbeidvei

mener total vandring av stangtuppen.

Da mener jeg med det at med tidlig stopp drifter vi,med 170 stilen kommer

overslaget senere,og håndleddet utfører en god del av kastet.

Noen kaller det "stoppless"

Uansett,min mening er at vi slettes ikke kaster på samme måte med en myk stang,

som med en stiv stang,så fremt det er betydlig forskjell.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Om jeg skulle få snike inn et lite spørsmål:

Om jeg ønsker å lære meg å kaste lenger med en myk stang, hvilke ting må jeg være spesielt obs på (om det er mulig å si noe om)

Og vil dette skille seg fra om jeg ønsker å forbedre kastelengden med en stivere stang?

 

Når jeg skal kaste veldig langt med en myk stang er kastesektoren 170 -180 grader. Kastebevegelsen starter rolig, så kommer en jevn, men kraftig akselerasjon. Når kastebevegelsen er ferdig, stoppes stanga så brått at stangtuppen nesten treffer bakken. (Denne bevegelsen åpner opp snørebukta slik at den ikke kollapser mot slutten) Det lange dobbelttrekket følger kastebevegelsen, rolig til å begynne med og veldig kraftfullt mot slutten.

 

Med en stiv stang bruker jeg adskillig mindre kastesektor, bakslengen går gjerne fra kl 09:30 - 13:00, og framslengen fra kl 14:30 - 11:00. Med den stive stanga bruker jeg en tidlig akselerasjon, samt en tidlig stopp, dette for å få krafta til å gå i kasteretninga. Det er lett å akselerere for seint med en stiv stang, og da styrer man krafta i feil retning. For stor kastesektor, gjerne i kombinasjon med for sein akselerasjon, er en vanlig feil med stive stenger. Men dette er mitt syn, og du finner helt sikkert andre som ikke er enige i dette.

 

Når jeg er på fisketur endrer jeg ikke kastestil, men kastesektor og kraftbruk vil selvfølgelig variere en del,  avhengig av stangas mykhet/stivhet.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...