Gå til innhold

Hva tenker du på..?


Anbefalte innlegg

Det er lørdag.. Tente lys, YouTube med fiskefilmer på boksen..

Jeg tenker på telt. Jeg tenker på barnåler, den litt hule lyden av dine egne fottrinn når du beveger deg på skogssti. Lyd av fugl, av mygg. Lukt av kvae, myr og maurtue. Lukt av brunst, av gjørme og av sigg. Lyden av termosen som åpnes, et lite sukk før den slipper ut damp og fyller snuten din med ro og velbehag.

Jeg tenker på hardtarbeidende maur, en logistikk og et hierarki som, om omsatt til mennesket, høyst sannsynlig hadde reddet verden.

Jeg tenker på mild bris, klekking, bålbygging.

Jeg tenker på vak.

Ligge i teltet, titte ut og se et vak. Ser for meg at jeg smiler og at det gjøres klart for fiske.

Jeg husker ikke flua som traff meg i nakken.

Jeg husker ikke kaffen som var for svak og pisslunka.

Jeg husker ikke vadera som var så klamme at jeg tidvis var overbevist om at det dreide seg om drapsforsøk.

Ikke kan jeg erindre av det fantes mygg på seinsommeren oppe i den elva i fjellet mot Nord-Sverige. Dog finnes det et bilde hvor jeg sitter med mygghatt, henda i lomma og nekter å spise bålstekt ørret på grunn av "jævla mongomygg".

Jeg kan ikke huske å ha tryna og slått knæra. Kan ikke huske at det var andre folk ved hvert "jæ..." vann.

Har ingen minner av å ha helt ut den enste røykpakken på myra for så å tråkke akkurat der fem sekunder etterpå.

Hvem var det som så en kilos vake, blei så gira at hun hoppa rett i været og landa på sida i fosterstilling på myrkanten..så hardt at bølgene skyllet utover som rykter om utroskap på bygda. Kilosen ble hysterisk. Det VAKKE meg ihvertfall..

Kan ikke huske at om jeg så et vak fra teltåpningen så ville pulsøkningen gi meg store problemer med å i det hele tatt få åpna soveposen før jeg tråkka over i forteltet og tryna ut i askehaugen fra i går.

Jeg har knekt koden. Det er derfor vi har vinter. For å sitte her og tenke på vak. Mygg, knott, knuter, tryn og hanGAMMELERIK eksisterer ikke med mindre de av humoristiske årsaker passer inn. Vi får resatt hjernen, kroppen, tilnærmingen.

Jeg tenker på telt. Jeg tenker på vak og jeg kjenner lukta av barskog. Jeg hører surkling rundt vadeskoa idet jeg beveger meg over myr. Jeg hører pulsen dunke i ørene når jeg ser et vak. Jeg kjenner smaken av blod fra fingeren som flua nettopp satt i.

Jeg tenker på vak, bukter og luft. Jeg tenker på bukter og innbiller meg at neste sesong, DA sitter de.

Det er sånn jeg tenker, det er sånn jeg overlever.

post-5656-0-08516000-1452964914_thumb.jpeg

  • Lik 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, veldig godt skrevet. Klar for våren snart?

For min del så blir det litt annerledes sånn fiskemessig.

Selv om jeg er utrolig glad i sommeren, så gleder fluefiskeren i meg til det blir kaldt, surt og regnvær, og masse vind utover høsten.

Til sommeren skal jeg riktignok utforske skogen i nærområdene her jeg bor. Ikke godt kjent innover marka her.

Skal bli artig å få testet ut det. Men jeg vet med meg selv at det blir en erstatning i forhold til det fisket som ligger meg nærmest.

Liker meg nok aller best i fjæra, et sted langs kysten med bølgeskvulp, vind osv. Gjerne i forhold folk flest synes det er utrivelig å være ute i.

Da har man kysten nesten for seg selv. Milevis med bukter og odder, og forhåpentligvis en stor sølvblank sjøørret innenfor kastehold

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå tenkte jeg at du ikke burde sitte i veien ;) Tenker jeg på at til helgen blir det varmere og da smeller sø fiske.Håper på en fin dag ved fjorden med venner og kanskje en og annen stor fisk.Vinteren er ingen grunn til og holde seg inne.Den friske lufta er enda friskere i kulden.Jeg tenker litt på alle dem som kanskje ikke har den muligheten vi har til og nyte naturen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå tenkte jeg at du ikke burde sitte i veien ;) Tenker jeg på at til helgen blir det varmere og da smeller sø fiske.Håper på en fin dag ved fjorden med venner og kanskje en og annen stor fisk.Vinteren er ingen grunn til og holde seg inne.Den friske lufta er enda friskere i kulden.Jeg tenker litt på alle dem som kanskje ikke har den muligheten vi har til og nyte naturen.

Jeg sitter på veien og tenker på vak.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som du har tenkt til og sitte der en stund ;) Er nok noen måneder igjen om ikke du godtar vak i sjøen :)

Godtar det meste av det som skjer i sjøen jeg, i hvertfall fra naturens side. Men jeg er født med kløn i alle kroppsdeler, dermed blir islagte kyststeiner for xtremsport og regne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt glatt enkelte steder ja.

Jeg har i tillegg til noen mindre ulykker hatt et skikkelig stygt fall,med bakhodet først ned i svaberget... Ble veldig betenkt etter det,

men etter å ha montert studs på nye sko med god såle så er i hvert fall den biten langt tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan fort bli litt spennende uti rullesteinen.Belønningen er ofte fin fisk da :) Sliter mer med trær i bakslengen i skogen jeg da.Må bli bedre på rullekast i år

Bedre på rullekast, ja.. Satser på å i det hele tatt begynne å lære det i år. For øvrig stiller jeg med uforstående til det å slite med trær i baksleng. Mener du nå å si at det IKKE er meningen at flua skal sitte igjen i trær som fortrinnsvis befinner seg bak deg? Er ikke dette fenomenet selve grunnlaget for uttrykket amBush?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja . . . Satt og surret noen fluer i dag, og blir aldri klok på hvorfor jeg har så trua på fluene mine idet jeg plukker dem ut av stikka, men langt fra samme trua når jeg er i fiskesituasjon.

Da er det kanskje én av fem som slipper gjennom nåløyet, og igjen er det nok tvangstanker som gjør seg gjeldende.

Lurer på om det finnes fluefiskere i det hele tatt som ikke lider av en viss dose tvangstanker når det kommer til fluevalg i håp om å lure denne usedvanlig smarte fisken ? ;-)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det er vel strengt tatt tvangstanker, naivitet og fullstendig avsavn av omverden som har drevet en dit man er? Vil nok tru at én av fem er ganske på prikken.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja . . . Satt og surret noen fluer i dag, og blir aldri klok på hvorfor jeg har så trua på fluene mine idet jeg plukker dem ut av stikka, men langt fra samme trua når jeg er i fiskesituasjon.

Da er det kanskje én av fem som slipper gjennom nåløyet, og igjen er det nok tvangstanker som gjør seg gjeldende.

Lurer på om det finnes fluefiskere i det hele tatt som ikke lider av en viss dose tvangstanker når det kommer til fluevalg i håp om å lure denne usedvanlig smarte fisken ? ;-)

Den kjente jeg langt inn i ryggmargen.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...