Gå til innhold

Kakking av gytefisk og kakking av gjellfisk.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Leser på fb om en guttunge som har fått sin livs sjøørret på over to kilo som han da tar med hjem.

Viser stolt frem et bilde. Fisken har faktisk over 1 i k-faktor men man ser det er gytefisk.

Gutten blir slaktet. Sjefsbøddelen er marbakken. (Tidligere medlem) Han sier selv han er en pioner på området og hadde reddet en fjor den dagen. Så bruker han og en annen kvelden på å slakte den gutten.

En annen i den tråden oppfordret til å sett ut store sjøørreter for å få opp snittet her nede i sør.

Helgen etter kakket han en over to kilo. Det kunne man gjøre siden den var så fin.

Si meg: vil ikke den fine være en enda viktigere gytefisk til høsten en den som hadde gjytt?

Er det egentlig fisk som ikke er gytefisk?

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig navlebeskuende av slike selvutnevnte guruer å kritisere de som har fått sin livs fisk. Vedder på at de samme folkene kakket den første tokilos sjøørreten de fikk også. Så kan man heller på et senere tidspunkt oppfordre til c&r. Uansett så er det slik at om den ble tatt i Oslofjorden så er ikke akkurat sjøørreten utrydningstruet.

Man bør heller gå etter de som setter ulovlige garn etter min mening.

Selv tar jeg ikke tynne fisker da de ofte er dårlige matfisker, men det kommer med erfaring etterhvert.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt og greit ja.

De fiskene som ikke er gytemodne enda...

Har ikke lest historien på FB da jeg ikke er der. Du kan gjerne dele.

Synes man skal glede seg sammen med guttungen jeg. De fleste bør lett klare å sette seg inn i adrenalinet, spenningen, gleden og stoltheten han har følt.

Tenk hvor mye engasjement den ene fisken har skapt for guttungen, og fortsetter han å fiske så lærer han fort nok at det ikke er den fisken man aktivt bør jakte etter. På sikt så kan han bli en engasjert fisker som tar vare på sjøørreten som art, og kanskje bidrar til utbedring av bekker osv.

Han bør få ha den gleden, og så kan man etter hvert lære han litt om livssyklusen til sjøørreten. Sånn læring kommer litt etter hvert.

Men den ene utgytte fisken kan være det som tenner iveren...

Optimalt sett så synes jeg at man bør ha opp minstemålet slik at ørreten rekker å gyte minst en gang før den kan tas, helst to.

Så har man også et maksmål, slik at de største fiskene kan gjøre jobben som avlsokser i bekkene.

Den flotte tokilosen hadde nok gjort en god jobb i bekken ja! Ikke noe tvil om det. Den burde nok helst vært satt ut spør du meg.

Den er det også en erfaren og litt mer garvet fisker som fanget, mens den utgytte ble tatt av en guttunge.

Skjønner godt at guttungen tok den. Sikkert en utrolig kul opplevelse for han. La han ha den gleden!

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt og greit ja.

De fiskene som ikke er gytemodne enda...

!

Jeg gidder ikke noe krig med de fjolsene. De graver sin egen grav. Du skal høre hvordan folk snakker....

Men jeg detter litt av lasset her. Hvis det stemmer det du sier at den ene to kiloen ikke er kjønnsmoden.

Er ikke dette da en uhyre viktig fisk å spare? Er det ikke da en god mulighet for at den bringer disse egne videre?

Det hadde ikke plaget meg hvis ørreten ikke ble kjønnsmoden før den ble så stor?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også den diskusjonen, og det er noe av det pineligste jeg har sett. Nedrakkingen av han som bor rett bort i gata for deg toppet det hele. Fy fa.. for en gjeng (to stykker max?) p-off

 

Tynne fisker er som nevnt trevlete og dårlig matfisk. Men jeg tviler på om det har noe å si for bestanden om man kakker en tynn utgytt en eller en smellfeit overspringer. En fisk er en fisk, uansett. Den ene er bare i midlertidig dårligere form enn den andre, men kommer sterkt tilbake utpå våren..

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å forklare meg litt bedre.

Den eneste fisken jeg ikke regner som gytefisk er den som er så liten at den ikke har rukket å bli kjønnsmoden enda.

(Men forhåpentligvis vokser den til og blir det en dag.)

Den på to kilo som er feit og blank, den skulle sikkert gyte kommende høst, og den har helt sikkert en gyting bak seg allerede også. Så den er definitivt en fisk det hadde vært best å få opp i bekken. Den burde vært satt ut mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også den diskusjonen, og det er noe av det pineligste jeg har sett. Nedrakkingen av han som bor rett bort i gata for deg toppet det hele. Fy fa.. for en gjeng (to stykker max?) p-off

 

Tynne fisker er som nevnt trevlete og dårlig matfisk. Men jeg tviler på om det har noe å si for bestanden om man kakker en tynn utgytt en eller en smellfeit overspringer. En fisk er en fisk, uansett. Den ene er bare i midlertidig dårligere form enn den andre, men kommer sterkt tilbake utpå våren..

Skulle veldig gjerne sett diskusjonen, men er dessverre ikke på FB.

Skjønner ikke at en guttunge skal få tyn for å ha tatt en utgytt fisk. Det er idioti spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig tema, og suverent at du tar det opp "Ruffen". Og det er neimen ikke første gangen folk slaktes for fisk de har fått og tatt, på disse sjø ørret sidene på FB.

Og det av fullt ut selvoppnevnte "konger". Personlig har jeg ikke fått med meg denne konkrete situasjonen/saken, så den skal jeg ikke kommentere direkte. Men det er en tydelig "normal", at det er og blir en menneskerett på nett, å enten utføre ren hets, eller utføre personlige "sosiale" selvmord.

Dette er og blir en av de største truslene for vårt miljøs gryende fremtid!

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er på vei opo til bekken er viktigere enn den som har vært i bekken.

Den som har vært der 1-2ganger har allerede fått spredd genene og sørga for at det blir liv i bekken til våren, men en smellfeit som skal opp til høsten burde spares

Syns de heller skulle gratulert kidden og kansje forklart fint at utgytt fisk smaker dårlig, så det kunne vært en fordel å sette disse ut igjen. Blir kidden slakta, så er det kanske ikke så morro og fiske alikavel

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har har gutten en av sine livs opplevelser, som antageligvis virkelig gjør han hekta på (flue)fiske etter ørret, også skal det sitte noen gamle grinebitere å ødelegge hele opplevelsen via sosialt media?? Fyfaen... Stakkarslig spør du meg.

De skuler seg bak opplysning og lærekurve da vet du når de får motstand.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spørsmålet.

Er en stor fisk som har gjytt mer verd en en fisk som ikke har gjytt? La oss si lik lengde og begge skulle veid 2.3 kg.

Det er ikke en påstand det er et spørsmål om hva dere mener. Jeg har ikke svaret.

Skal prøve å gi et svar ut fra min mening, og den er at de er like mye verd. Den ene har gjort jobben, og den andre skal gjøre det.

Matmessig er det ikke tvil om hvilken av de to som er viktigst, men skulle jeg tatt en matfisk så ville jeg tatt en langt mindre fisk.

De få fiskene jeg skal ha til mat, så tar jeg en som er passe til oss som skal spise den.

All stor fisk setter jeg ut, og det er flere grunner til det, og det er bl.a. at jeg vil ha muligheten til å fange den på nytt, og størst fisk gjør mest nytte i bekken, både med tanke på gode gener og mengde gytt rogn.

Jeg mener begge fiskene er like viktige, selv om jeg helst vil fange den blanke feite. Begge burde ideelt sett vært sluppet ut,

Men når det er snakk om en guttunge som får sitt livs hittil heftigste opplevelse så gleder jeg meg på hans vegne og har ikke noe problem med at den fisken ble tatt. Han kommer til å lære med tiden.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se at det er bedre å kakke en fisk som ikke er gytefisk enn en fisk som har gjytt. Jeg gidder ikke kakke gjytefisk selv da dette ikke er mat i mine øyne men det er en annen diskusjon. Om folk synes gråstein er godt så dem om det.

Jeg mener det er helt riktig å sette tilbake utgytt fisk bare så det er sagt og jeg mener folk må få gjøre som de vil når det kommer til å kakke seg noen fine matfisk. Sjøørret bestanden her er slett ikke truet. Det er sikkert kritisk andre plasser i landet men ikke her.

Jeg blir bare litt satt ut når folk høvler over en guttunge på ille vis for så å kakke fine fisk selv. Disse fine fiskene blir jo til enda finere gytefisk som kanskje er de alle viktigste. Det er vel en rimelig sjangse for at det er disse som blir virkelig store?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme jeg enker også, at dette kan være en av de som kan bli virkelig store.

Når de først har kommet seg over 2, så kan de absolutt være en av de som blir enda mye større.

Så denne store blanke fisken burde definitivt vært satt ut.

De fleste av oss vil vel gjerne ha størst mulig fisk å fange (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...