Gå til innhold

Kakking av gytefisk og kakking av gjellfisk.


Ruffen

Anbefalte innlegg

I fare for og virke helt tett så trodde jeg nesten all fisk fra fiskedisken eller frysedisken var oppdrett. Laks, ørret fra Peru og torsk etc.

Så derfor har jeg ikke vært ivrigst i fiskedisk køen;)

Det er det nok og. Jeg vet ikke om torsken er oppdrett. Kjøpte en piggvar en gang. Den "lager" de i kjølevannet til smelteverket i Kvinesdal.

Vet ikke hvor bra det er? Den fores vel med fisk i fra havet den og. Kvaliteten var dårlig på den og. Det blir liggende for lenge før det kommer på tallerkenen. Mulig jeg er kresen men jeg vet hva fersk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig mulig å opptre helt politisk korrekt og miljøbevisst i forhold til maten i dag?

Man kan jo gå over til å spise gress som disse noas folkene men det vil ikke jeg. Og dessuten er det garantert ikke bra for ett eller annet det og.

Spise fritt spankulerende høns fører til mer ressursbruk en "kyllingfabrikker" som et eksempel. Men nå drar jeg tråden ut på ville veier.

Poenget mitt er at det er så lett å peke på andre og hevde sin egen fortreffelighet. Som disse i den tråden på fb jeg startet med.

Folk bør være rimelig feilfrie hvis de skal klubbe ned andre.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for og virke helt tett så trodde jeg nesten all fisk fra fiskedisken eller frysedisken var oppdrett. Laks, ørret fra Peru og torsk etc.

Så derfor har jeg ikke vært ivrigst i fiskedisk køen;)

Men er det så vanskelig å spørre i fersvaredisken eller hos fiskehandleren om det er vill fisk da? Jeg tok tiden på meg selv nå, og det tok 3 sekunder. Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en rimelig heftig kontrast til hvordan du gikk ut i en annen tråd jeg startet.... Litt dobbeltmoral ute og går her med andre ord!

 

Kan man ikke på et fluefiskeforum få diskutere slike ting, så kan heller de som ikke ønsker det la vær å lese, og la de som ønsker det få diskutere i fred??

Er vel ikke noen her som retter noen pekefinger mot noen. Det må vel være lov å ha en mening om hvordan man ideelt sett hadde ønsket at ting er?

 

Dette var skivebom.

 

(Moderator kan gjerne slette denne posten! Beklager ot)

 

Sveinung : Jeg synes du skal kunne ta middagsfisken din, og bære den stolt med deg hjem jeg!

Håper den smaker! (oppriktig ment)

 

Truls,kommentaren min var ikke ment til deg. Jeg vet at du tar deg en matfisk av og til utfra hva du skriver her inne.

Var ment på de som uansett ser negativt på at folk tar ei panne ørret til kveldsmat/middag.Er faktisk endel ganske fanatiske C&R-fiskere som ikke ser forskjell på næringsforhold/bestander osv...og jeg har vært ute for et par langs fiskerike elver som negativt kommenterer når folk tar stekeørret til et måltid.

Slikt blir jeg forbannet på,og det gir jeg uttrykk for der og da :-\

Beklager hvis dette var OT,og igjen,ikke ment som noe personlig kritikk til noen her <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så vanskelig å spørre i fersvaredisken eller hos fiskehandleren om det er vill fisk da? Jeg tok tiden på meg selv nå, og det tok 3 sekunder. Problem solved.

 

Ingen problem idet hele tatt å vil nok gjøre det i fremtiden. Å kommentaren min var ikke ment på noe måte negativt til deg Andre. Ref; leser tonen i svaret ditt som litt irritert.

Problemet mitt har vært at jeg har vært i den tro at all fisk man får kjøpt er oppdrett. Kan jo kalle det uvitenhet eller bare en mening man har om noe uten og vite helt hvorfor. Sånn som barn. De liker som regel ikke grønnsaker uten at de helt vet hvorfor:) Jeg har tenkt på fisk fra fiskedisken som noe jeg ikke vil ha uten og vite all fakta:)

Om det ikke er bare oppdrett og få tak i er det jo veldig bra for da kan jeg meske meg med mer fisk til middag en de stakkars jeg får i løpet av et år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker man ofte i enkelte områder så lærer man seg gjerne mye om lokale forhold. Man kan i hvert fall risikere det om man ønsker

Mange steder varierer det veldig på hva som er fornuftig, så vi kommer langt med litt sunn fornuft.

Enkelte vassdrag er overbefolket og da bør man forhindre gyting, og ta ut mest mulig fisk. Andre steder bør man ikke ta ut noen i det hele tatt.

Sånn sett er forvaltning vanskelig, for en god løsning et sted kan være ødeleggende et annet sted.

Unger som får seg det som fremstår som drømmefisk i deres egne øyne bør få glede seg over det, og ikke få surnet fiskegleden.

Gjentar det seg flere ganger, så lærer man de det på en skikkelig måte så de lærer, og øker interessen heller enn at de får følelsen av å ha gjort noe skikkelig galt.

 

Fiskedisken frister meg lite, fisken som ligger der ser ofte ikke bra ut synes jeg. Frister ikke...

Synes Lillevann sa det fornuftig, at man tar fisk nok til en middag, uten å fryse ned.

Det er sånn jeg også gjør det, men det er langt fra hver tur jeg tar med fisk hjem.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette en C&R debatt, men jeg er glad for at mange fluefiskere har et gen som tilsier at fisken ofte bør få svømme videre.  Jeg kjenner noen mindre fjellvann med fine, men sårbare bestander, hvor jeg føler reell uro for at 6-7 slukfiskere uten magemål skal treffe på vannene under en skikkelig bett-periode.  Da tømmes de.

 

Når det er sagt tar jeg meg altså noen fiskemåltider selv, og jeg har stor glede av det.  Jeg har gjerne planlagt det på forhånd, og har eksempelvis tatt med meg abu-røyken på tur.  Fiskingen blir da bare første del av opplevelsen, og når en aktuell kandidat er landet starter del 2. Da er det snakk om å tilberede fisken, gjerne la den hvile med litt smør, krydder og urter mens det fortæres en ventepils.  Deretter rigge røykeovnen, og samle litt einer.  Til slike måltider har jeg ofte litt ferskt, hjembakt brød, som rigges i skiver med Kviteseidsmør, salt og pepper. Den røykte fisken får hvile litt til, før skivene dyppes litt i fiskefettet og fiskestykkene legges på.  Det er ikke måltidet i seg selv som er det geniale, det er totalopplevelsen.  Dersom jeg skulle gitt fra meg dette, og vært 100% C&R-freak, ville jeg mistet en del av gleden og meningen med å fiske.  Det er mulig at det er urinstinktet som slår til, opplevelsen av å spise et jaktbytte - jeg vet ikke, men jeg er definitivt sikker på at jeg ikke hadde hatt samme gleden av å ta med meg et stykke kjøpefisk på tur - selv om kvaliteten kanskje kunne vært vel så bra.  Kanskje handler det om et visst selvbedrag, i den forstand at fluefiske oppfattes som noe mer enn en lek når jeg fra tid til annen spiser fisken.  Jeg vet som sagt ikke, men for meg er det viktig å kunne gjøre nettopp det.  Det gir fiskingen en viktig ekstradimensjon.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potato Tomato. Fisk er fisk om den er tykk eller tynn. Alle har vi vel kakket en tynn fisk? En tynn fisk er like viktig som en tykk fisk for bestanden og visa versa. For bestanden er tapet like stort/lite. Om vi får større sjøørret i sjøen fordi vi driver C/R på stor fisk kan jo også diskuteres. Den genetiske variasjonen i en bestand vil alltid være der så lenge bestanden er stor nok. Diskusjonen var direkte pinlig med en viss person i førersetet som også ivrer for rekruttering til fluefiske. Jeg gidder ikke legge meg opp i hva folk har på middagstallerken og smaksopplevelsen av dette. Jeg håper fiskeren hadde et flott måltid sammen med venner eller familie.

Er mer opptatt av at man gjør riktig C/R når man først har bestemt seg for å la fisken leve videre. :)

Endret av FlyBandit
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med denne diskusjonen. Følger man lover og regler, er det (heldigvis) opp til hver og enkelt å gjøre som man vil her. Det være seg villfisk og oppdrettsfisk. Hver enkelt kan gjøre seg  oppfatning på hva som er riktig og galt. Diskusjonen her bør vel gå på å lytte til hver og en sin personlige formening. Ikke på død og liv overbevise andre om hva som er rett.

Hva jeg gjør er det min overbevisning som bestemmer. Jeg spiser fisk fra vann og tjern rundt omkring her, der min oppfatning er at uttak er fornuftig. Ei balansert elv forsøker jeg å forlate som da jeg kom. Den beste fisken jeg vet er hvit og kommer fra sjøen. Noen ganger fisker jeg den. Andre ganger kjøper jeg den på butikken ... spør minst mulig.

Kommer jeg på besøk til noen og får servert røkt oppdrettslaks til pilsen, spiser jeg den og tier stille - pga folkeskikken det innebærer.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysing har jeg gitt opp. Det blir bare liggende til det blir kastet. Det er i alle fall tåpelig. Jeg synes fisk typer seg enormt når det har vært fryst.

Jeg tipper det er flere en meg som har kastet fisk som har ligget i fryseren i lang tid.

Enig. Det er veldig sjelden jeg fryser ørret/røye. Min erfaring er at fisken kan tape seg ganske mye ved frysing, særlig hvis man ikke har fått ut dødsstivheten/rigor mortis før innfrysing. Da blir det masse iskrystaller i kjøttet og uggen konstistens. Og sånn "frysebokssmak" som fisken får ved lang frysing er ikke noe godt. 

Unntaket for min del er at jeg pleier å grave en brukbar fisk i august og fortære den til til jul. Det går faktisk fint hvis man blokkfryser fisken, antagelig fordi den er såpass hardt saltet i utgangspunktet. 

Hender dog at jeg fryser torsk og sei som skal brukes til fiskegrateng/fiskekaker o.l., det funker mye bedre, sikkert fordi disse fiskeslagene er såpass magre. 

 

Som nevnt i en tidligere tråd kakker jeg en god del fisk, men jeg er veldig nøye med hvor jeg kakker. Har mange steder der jeg aldri kakker fisk i det hele tatt, og andre steder der jeg kakker av hjertens lyst. F.eks. tar jeg ut litt fisk i et fint lite røyevann der fisken er av veldig bra kvalitet - feit, rød i kjøttet og veldig velsmakende. Men bestanden er litt i tetteste laget for storfiskproduksjon, med veldig mye fisk på 3-9 hg. Så der tar jeg det meste. Rett i nærheten ligger det et nydelig vann som holder en tynn bestand av røye med snittvekt på over 1kg for fluefanget fisk, og innslag av skikkelig storfisk. Der setter jeg tilbake alt jeg får (og det er ikke mange fiskene;). Samme gjør jeg i hardt fiskede ørretelver, som f.eks. den mest kjente ørretelva i Troms. 

 

Det er egentlig jo ikke verre enn at man bruker hodet litegrann. 

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frossen sjølfiska ørret og røye blir ihvertfall mye bedre enn slapp oppdrettslaks fra frysedisken på rema, sjøl om kvaliteten taper seg litt i forhold til når den går blodfersk i stekepanna. 

 

Jeg bruker ofte å bære ned masse smellfeit fjellfisk fra turene mine. Jeg bruker å blokkfryse den. Vakumpakking gjør nok samme nytten. Da er det ingen problem å ha fisken liggende fra sommeren og fram til jul. Akkurat hvor lenge den tåler å ligge i frysern vet jeg ikke, men jeg bruker å spise opp sommerens fangst til jul.

 

Ei jul fant en gang en ørret i fryseren som hadde sneket seg unna og ligget 1,5 år i frysern. Jeg lagde den til, men den var blitt dårlig. 

 

På fjellet strør jeg litt grovsalt i den og graver den ned i ei snøfonn.

Hvis det ikke er noen snøfonner å oppdrive så salter jeg den hardere enn om det er snø å oppdrive og graver den ned i ei myr. Da kan den ligge flere dager uten problem. Man må da vanne den ut før man tilbereder den.

 

At det å ha "frysern full av fisk" er blitt et skjellsord skjønner jeg lite av. Det skaper mye glede iløpet av høstkveldene når man tilbereder sommerens fangst.

Endret av Øuar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

At det å ha "frysern full av fisk" er blitt et skjellsord skjønner jeg lite av. 

 

Det er vel ikke alle steder hvor det er veldig lurt at en eller noen få fyller fryseren. Det kan være at noen få ødelegger for mange, og det ser man stadig eksempler på.

Og matauk/fylle fryseren kan være en sånn ting.

Når det er sagt, så er det mange steder hvor økt uttak er det beste også.

 

Hadde alle tatt alt de fikk i f.eks Oslofjorden så hadde det nok vært rimelig lite å fiske på, ille nok at noen få gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke alle steder hvor det er veldig lurt at en eller noen få fyller fryseren. Det kan være at noen få ødelegger for mange, og det ser man stadig eksempler på.

Og matauk/fylle fryseren kan være en sånn ting.

Når det er sagt, så er det mange steder hvor økt uttak er det beste også.

 

Hadde alle tatt alt de fikk i f.eks Oslofjorden så hadde det nok vært rimelig lite å fiske på, ille nok at noen få gjør det.

 

Det er jo det som er essensen, at man må se an hvor det passer seg å matauke :) Mener bare at diskusjonen ofte har bikket litt for langt over og at det er mange plasser der det er veldig ok å ta mye mer fisk på en gang enn det man trenger for middag samme dag. Det finnes mange fjellvatn som gir ei fantastisk avkastning av stor, flott og feit fisk som alt for få forsyner seg av pr dags dato.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å være uenig med deg i det :-)

Enkelte steder vil det til og med være best å kakke alt og litt til selv om man ikke skal fylle fryseren. Mange steder sliter også med for mye fisk.

Så det å ha litt kunnskap om området/vassdraget man fisker, kombinert med litt sunn fornuft så tror jeg man kommer ganske langt.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er essensen, at man må se an hvor det passer seg å matauke :) Mener bare at diskusjonen ofte har bikket litt for langt over og at det er mange plasser der det er veldig ok å ta mye mer fisk på en gang enn det man trenger for middag samme dag. Det finnes mange fjellvatn som gir ei fantastisk avkastning av stor, flott og feit fisk som alt for få forsyner seg av pr dags dato.

 

Problemet er at der hvor det passer seg å matauke er det minst interessant å matauke, fordi fisken ofte er småfallen og/eller slank.  Du nevner fjellvatn som gir en fantastisk avkastning av stor, flott og feit fisk.  Ja det finnes slike vann, men de er som regel store - og ofte mindre interessante som sportsfiskevann.  Typiske vann hvor det drives garnfiske eller dorgefiske med wobbler.  Mindre vann med stor, flott og feit fisk er som regel langt mer sårbare, og jeg har opplevd flere slike vann som har blitt ødelagt av overfiske.

 

Jeg er derfor grunnleggende skeptisk til kombinasjonen "fylle fryseren" og "stor, flott og feit fisk".

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at der hvor det passer seg å matauke er det minst interessant å matauke, fordi fisken ofte er småfallen og/eller slank.  Du nevner fjellvatn som gir en fantastisk avkastning av stor, flott og feit fisk.  Ja det finnes slike vann, men de er som regel store - og ofte mindre interessante som sportsfiskevann.  Typiske vann hvor det drives garnfiske eller dorgefiske med wobbler.  Mindre vann med stor, flott og feit fisk er som regel langt mer sårbare, og jeg har opplevd flere slike vann som har blitt ødelagt av overfiske.

 

Jeg er derfor grunnleggende skeptisk til kombinasjonen "fylle fryseren" og "stor, flott og feit fisk".

 

Ja man må oftest opp i en viss størrelse på den typen vatn ja, men de trenger ikke å være gigantiske heller. Helt klart litt smak og behag om man liker å stå med stanga i vannkanten på den typen vatn. Det finnes faktisk også unntak her med relativt små fjellvatn som er mye mer produktive enn man skulle tro!

Endret av Øuar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...