Gå til innhold

Kakking av gytefisk og kakking av gjellfisk.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Synes dem som har fiska en stund burde holde seg for god til og kommentere sånt.Om det er en fisk han er veldig fornøyd med så la han nå slå den ihjel.Var sikkert ingen av dem som roper høyest som var fult utvikla Cr fiskere når dem var små heller.Nei la nå ungene få ha dem gode opplevelsene uten at vi skal komme med oppgulp.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fisk til middag hver tirsdag her i huset. Ungene skjønner ikke hvordan det endte opp slik men det ble nå engang slik.

Hadde anledning til å hente ferske råvarer fra havet i dag så da gjorde jeg nettopp det. Hentet ferske råvarer i fra havet.

Men så fikk jeg denne hjem på fjøla. Da begynte tankene å spinne litt. Var denne for tynn? Har den gjytt? Burde jeg lagt den i stabilt sideleie, unnskyldt meg kraftig for min oppførsel og satt den tilbake i sitt naturlige salte ellement og kjent på hvor perfekt jeg hadde vært da?

Burde nok det men ungene er for tynne og blodtåka tok meg så den måtte dø. Ikke forgjeves men den var uansett like død.

Er ikke helt overbevist om at alle fisker synes det er like bra å være død fordi om de ikke døde forgjeves. Jeg håper denne synes det.

Er den litt for gjytt/tynn? Burde jeg sluppet den ut

post-2078-0-72983700-1453245379_thumb.jpeg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spørsmålet.

Er en stor fisk som har gjytt mer verd en en fisk som ikke har gjytt? La oss si lik lengde og begge skulle veid 2.3 kg.

Det er ikke en påstand det er et spørsmål om hva dere mener. Jeg har ikke svaret.

 

En fisk på 2.3 som ikke har blitt kjønnsmoden enda er vel strengt tatt viktigere for genene til bestanden enn en på 2.3 som er kjønnsmoden. Den vil jo da potensielt sett kunne videreføre enda viktigere storfiskgener enn den på 2.3 som er gyteklar. Jeg fikk en på 1.7 i august 2014 som ikke hadde noen som helst tegn på kjønnsmodning. Den hadde ingen melke, ingen rester av gytedrakt og ingen rester av krokkjeve. Det var en virkelig kraftig og usedvanlig flott hannfisk som garantert kunne blitt 5 kg hvis den ikke hadde bitt på kroken. Den kunne nok spredt viktigere gener videre i bestanden enn en utgytt fisk på 1,1 som jeg fikk tidligere den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fisk på 2.3 som ikke har blitt kjønnsmoden enda er vel strengt tatt viktigere for genene til bestanden enn en på 2.3 som er kjønnsmoden. Den vil jo da potensielt sett kunne videreføre enda viktigere storfiskgener enn den på 2.3 som er gyteklar. Jeg fikk en på 1.7 i august 2014 som ikke hadde noen som helst tegn på kjønnsmodning. Den hadde ingen melke, ingen rester av gytedrakt og ingen rester av krokkjeve. Det var en virkelig kraftig og usedvanlig flott hannfisk som garantert kunne blitt 5 kg hvis den ikke hadde bitt på kroken. Den kunne nok spredt viktigere gener videre i bestanden enn en utgytt fisk på 1,1 som jeg fikk tidligere den dagen.

 

Så stor fisk er kjønnsmoden, og en del av gytende stamme.

Ørreten gyter ikke hvert år, og når den står over et år, så kan det være at den ikke har noen tegn til tidligere strabaser i bekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stor fisk er kjønnsmoden, og en del av gytende stamme.

Ørreten gyter ikke hvert år, og når den står over et år, så kan det være at den ikke har noen tegn til tidligere strabaser i bekken.

 

Er du helt 100% sikker på at den var kjønnsmoden og bare en hviler? Snakker her om en fisk fra et relativt digert vannsystem og som nok hovedsaklig spiser seg feit på smårøye. Kan ikke den typen fisk nå tokilosgrensa uten å bli kjønnsmoden? Hunderørreten feks, hvor stor er den når den når kjønnsmodning? Godt mulig at du har rett, jeg bare spørr? Det finnes mye større fisk i det aktuelle vassdraget. Over 6 kg.

 

Her er bilde av den på 1,7:

 

image.jpg
Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del forskjeller på stammene rundt omkring.

Her hvor jeg fisker er det meste av sjøørreten relativt små når de gyter første gang. Stammen her blir relativt tidlig gytemodne og har dermed 'begrenset' størrelse ved første gangs gyting. Dette til tross for god mattilgang i fjorden.

Noen småelver i innlandet her har gytefisk som er 25cm, men jeg regner med at hunderørreten er stor når den gyter.

Mener jeg har lest noe om at den er rundt 1,5 kg ved førstegangs gyting i gjennomsnitt. Men at dette snittet har gått vesentlig ned fra tidligere tider.

Næringstilgangen i fjorden er god, antagelig bedre enn de fleste vassdrag innenlands. Da burde strengt tatt sjøørreten vært vesentlig større før gyteklar størrelse. Man kan generelt si at de større vassdragene har større snitt på gytende sjøørret, men småbekkene leverer mengder med fin ørret til fjorden.

Jeg har noen små gytebekker jeg kjenner til som holder et sjokkerende snitt på ørreten. Ganske ekstremt små bekker kan huse oppsiktsvekkende stor sjøørret.

Hva som er direkte avgjørende vet man vel lite om egentlig, men det er mer enn kun størrelse på gytebekk og næringstilgang som avgjør, selv om de helt sikkert også spiller en rolle.

Ørreten har en veldig fascinerende biologi, og det jeg skriver er langt fra noen fasit på noen måte, men erfaringer gjort fra de områdene og vassdragene jeg kjenner best.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare ta de jævlig ørretene dere har lyst til å ta, og så la resten gå?  Og praktisere et visst måtehold?  Vanskeligere er det ikke.

 

Jeg er luta lei av alle fluefiskere som i pur egeninteresse og egen fortreffelighet retter pekefingeren mot alle som utgjør en "fare" for den fiskebestanden som tilsynelatende ene og alene er til for at fluefiskeren skal kunne dyrke sin dyremishandlende hobby.

Endret av Lillevann
  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh....så deilig å se at flere enn jeg er lei preken om C&R <<l

Det har gått så langt at man må snike en ørretpinne ned i sekken så ingen ser det,hvis man har lyst på et fiskemåltid.

Praktiserer man sunn fornuft,og tar det lille man evt vil spise,er det ikke noe problem,de aller fleste steder.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare ta de jævlig ørretene dere har lyst til å ta, og så la resten gå?  Og praktisere et visst måtehold?  Vanskeligere er det ikke.

 

Jeg er luta lei av alle fluefiskere som i pur egeninteresse og egen fortreffelighet retter pekefingeren mot alle som utgjør en "fare" for den fiskebestanden som tilsynelatende ene og alene er til for at fluefiskeren skal kunne dyrke sin dyremishandlende hobby.

 

Dette var en rimelig heftig kontrast til hvordan du gikk ut i en annen tråd jeg startet.... Litt dobbeltmoral ute og går her med andre ord!

 

Kan man ikke på et fluefiskeforum få diskutere slike ting, så kan heller de som ikke ønsker det la vær å lese, og la de som ønsker det få diskutere i fred??

Er vel ikke noen her som retter noen pekefinger mot noen. Det må vel være lov å ha en mening om hvordan man ideelt sett hadde ønsket at ting er?

 

Dette var skivebom.

 

(Moderator kan gjerne slette denne posten! Beklager ot)

 

Sveinung : Jeg synes du skal kunne ta middagsfisken din, og bære den stolt med deg hjem jeg!

Håper den smaker! (oppriktig ment)

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett denne facebook tråden det er snakk om. Men om en guttunge kakker en fisk han er fornøyd med så er vel ikke det så farlig. Så lenge han blir opplyst på en ordentlig måte om at sånne fisker ikke egner seg som mat.

Når jeg var 9-10 år fikk jeg en 4-5 kilos laks i elva. Gleden var enorm å jeg hang den på sykkelstyret og syklet hjem.

Når jeg kom hjem fikk jeg beskjed om at det var støing:( Husker ikke om fisken ble kattemat eller hva som skjedde men fikk iallefall beskjed om at den ikke var egnet som mat.

Mulig jeg fikk kjeft også siden jeg husker det så godt:)

 

Når det gjelder C&R så syns jeg det har tatt litt av. Tar man fisk er man morder. Satt på spissen. hehe.

Selv slipper jeg ut all fisken men jeg tar også en å annen fisk med meg hjem. I 2015 tok jeg 4 tror jeg. Det spiste jeg med supergod samvittighet.

Vil gjerne spise mer fisk en jeg gjør. Det for å lære jentungen at fisk er bra.

Det blir et dilemma.

Skal jeg kjøpe fjøsfisk ennå jeg ønsker næringen dit peppern gror? Om de ikke får mærene på land da. Som de jobber med i Fredrikstad. Tommel opp.

Eller skal jeg for å unngå fjøsfisken prøve å få og ta minst 52 kilosfisker i året eller kanskje 104 halvkiloser for at vi skal kunne spise fisk minst en gang i uka?

Det er jo under anbefalt fiske inntak.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har blitt en viktig og flott tråd, med masse kunnskap og gode innspill.

Jeg synes man skal respektere hverandres meninger her, og la nye deltakere få lov til å si sin mening uten å dominere og kommentere hver bidige setning. Da mister folk fort lysten til å delta.

Ikke at det er noe stort problem foreløpig, men kan se litt tendenser for hva det kan dreie mot, og ingen ønsker en pissekonkurranse tror jeg :-)

Fortsett i samme sporet, men ikke la det skli helt over :-)

Lillevann her forholder seg til sak og det må han få lov til.

Såpass takhøyde skal det være her inne.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg kjøpe fjøsfisk ennå jeg ønsker næringen dit peppern gror? Om de ikke får mærene på land da. Som de jobber med i Fredrikstad. Tommel opp.

Eller skal jeg for å unngå fjøsfisken prøve å få og ta minst 52 kilosfisker i året eller kanskje 104 halvkiloser for at vi skal kunne spise fisk minst en gang i uka?

Det er jo under anbefalt fiske inntak.

Hei :-)

Det er jo et alternativ å spise fisk fra havet, som ikke er oppdrettslaks? Eller ørret i mindre størrelse fra vassdrag som tåler det. Eller annen fisk.

Jeg er kjempeglad i å spise laks, men jeg spiser allikevel ikke oppdrettslaks, fordi det ikke er bærekraftig. Det synes jeg er en god holdning.

Edit: Forøvrig synes jeg selvsagt at det er helt toppers at gutten tok opp sin drømmefisk. Refererer til sitatet jeg gjengav om black frying pan ovenfor her :-D

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) 

Det er jo et alternativ å spise fisk fra havet, som ikke er oppdrettslaks? Eller ørret i mindre størrelse fra vassdrag som tåler det. Eller annen fisk.  

Jeg er kjempeglad i å spise laks, men jeg spiser allikevel ikke oppdrettslaks, fordi det ikke er bærekraftig. Det synes jeg er en god holdning. 

 

Joda, prøver så godt jeg kan å finne fisk.

Vil jo gjerne spise sjøørret også. Gjerne laks også. Da må jeg ta flere fisk en jeg gjør pr dags dato.

Nevn gjerne hva som er bra å hva man må holde seg unna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, prøver så godt jeg kan å finne fisk.

Vil jo gjerne spise sjøørret også. Gjerne laks også. Da må jeg ta flere fisk en jeg gjør pr dags dato.

Nevn gjerne hva som er bra å hva man må holde seg unna:)

 

Nei, det er vel omtrent bare oppdrettslaks vi i hvert fall bør holde oss unna :)  Ellers er vel det meste greit? 

Jeg er glad i fisk, og fiskedisken på butikken er ofte et alternativ for min del, særlig nå om vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en rimelig heftig kontrast til hvordan du gikk ut i en annen tråd jeg startet.... Litt dobbeltmoral ute og går her med andre ord!

 

Nei, Truls.  Jeg har ikke noe i mot at noen tar opp fisk - gitt at det er tuftet på måthold og fornuft.  Årsaken til at jeg reagerte på tråden du startet var basert på en misforståelse - som jeg har redegjort for.  Som du sikkert husker gjaldt dette tråden hvor du tok til orde for å la store fisker gå, samtidig som jeg var av den oppfatning at du hadde tatt bilde av store, kakkede fisker i andre tråder.  Dette var som sagt en misforståelse, da fiskene likevel ikke var kakket.  Jeg beklaget insinuasjonene, og ønsker ikke å ta opp den tråden mer.

 

På min profil har det i 8 år stått "Ta til du er mett, slipp ut resten".  Med dette mener jeg at man bør kunne ta fisk til et måltid mat fersk fisk, og ikke mer.  Ikke hamstring og frysing.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Det er jo et alternativ å spise fisk fra havet, som ikke er oppdrettslaks? Eller ørret i mindre størrelse fra vassdrag som tåler det. Eller annen fisk.

Jeg er kjempeglad i å spise laks, men jeg spiser allikevel ikke oppdrettslaks, fordi det ikke er bærekraftig. Det synes jeg er en god holdning.

Edit: Forøvrig synes jeg selvsagt at det er helt toppers at gutten tok opp sin drømmefisk. 

 

Enig med innlegget til Andrè her.

 

En ting man kan gjøre er å engasjere seg i utbedring av gytebekker, så man øker bestandene av sjøørret. Da vil det også være mulig å ta ut mer fisk.

Sørger man for at fjorden får tilskudd av 200 sjøørret, samtidig som man tar ut 50 så er fjorden 150 ørret i pluss.

Med fare for å forenkle lit... Men dere skjønner poenget.

Bare et forslag selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

På min profil har det i 8 år stått "Ta til du er mett, slipp ut resten".  Med dette mener jeg at man bør kunne ta fisk til et måltid mat fersk fisk, og ikke mer.  Ikke hamstring og frysing.

 

Definitivt enig i dette!

 

(legger resten av saken død)

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk er fantastisk. Det er godt og det er sunt. Man kan og lage utallige variasjoner så man ikke blir lei. Jeg bor jo i et skattekammer av sjømat.

Fisk i disken synes jeg ofte er av dårlig kvalitet og det er jaggu blitt dyrt nok. Dyrt og dårlig synes jeg er en dårlig kombo.

Så jeg fisker fisken min selv. Jeg har en båt jeg har ute om vinteren slik at jeg kan få tak i mat.

Jeg bruker en fisketeine og torskeruse. Det er genialt. Da tar jeg den fisken jeg vil ha og slipper resten tilbake. Har torsk gående i sanketeine.

Det kjekke med denne måten å fiske/sanke er at man kan trekke når man har tid. Får vel like mye hvis man fisker med snøre.

Dette er ren matauk. Enkelte får jo fnatt av det ordet og bruker det som et skjellsord. Jeg bruker to minutter ned til båten og jeg kjører båten 5 minutter for å komme til bruket. Dette må være det mest miljøvennlige og mest bærekraftige måten å skaffe seg fisk på jeg kan tenke meg.

Kjøpe fisk som er sent til Kina og tilbake innpakket i plast kan ikke være noe bedre.

Folk må kunne klare å ha to tanker i hodet på en gang. Jeg fisker ikke med flue om sommeren for å drive matauk. Det er noe helt annet. Det er rekreasjon

Jeg griller noen fisk på bålet av og til men det er ikke så ofte. Jeg er ikke så glad i ørret lengre. Det er godt av og til men ikke for ofte. Jeg har fisket ørret siden jeg var 6-7 år så jeg har fått nok av det.

Det Lillevann skriver er jo helt sant hvis man tør innrømme det. Det er og litt fornøyelig å se at han jager seg opp.

Lillevann skrev en gang "ta til du er mett". Det er det mest fornuftige som har blitt sagt om dette.

Det finnes selvsagt untak. I en skjør fjellelv bør man tenke seg om noen ganger før man kakker og hva man evnt, kakker. Det trenger ikke være så feil men man bør tenke seg om.

Edit: ja det har blitt skrevet litt her på den tiden jeg brukte på skrive. Ble litt frem og tilbake.

Så derfor litt gjentagelse av sitater..

Endret av Ruffen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Truls.  Jeg har ikke noe i mot at noen tar opp fisk - gitt at det er tuftet på måthold og fornuft.  Årsaken til at jeg reagerte på tråden du startet var basert på en misforståelse - som jeg har redegjort for.  Som du sikkert husker gjaldt dette tråden hvor du tok til orde for å la store fisker gå, samtidig som jeg var av den oppfatning at du hadde tatt bilde av store, kakkede fisker i andre tråder.  Dette var som sagt en misforståelse, da fiskene likevel ikke var kakket.  Jeg beklaget insinuasjonene, og ønsker ikke å ta opp den tråden mer.

 

På min profil har det i 8 år stått "Ta til du er mett, slipp ut resten".  Med dette mener jeg at man bør kunne ta fisk til et måltid mat fersk fisk, og ikke mer.  Ikke hamstring og frysing.

Frysing har jeg gitt opp. Det blir bare liggende til det blir kastet. Det er i alle fall tåpelig. Jeg synes fisk typer seg enormt når det har vært fryst.

Jeg tipper det er flere en meg som har kastet fisk som har ligget i fryseren i lang tid.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel omtrent bare oppdrettslaks vi i hvert fall bør holde oss unna :)  Ellers er vel det meste greit? 

Jeg er glad i fisk, og fiskedisken på butikken er ofte et alternativ for min del, særlig nå om vinteren. 

I fare for og virke helt tett så trodde jeg nesten all fisk fra fiskedisken eller frysedisken var oppdrett. Laks, ørret fra Peru og torsk etc.

Så derfor har jeg ikke vært ivrigst i fiskedisk køen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...