Gå til innhold

Den kalde årstiden i Glomma, Rena og omegn.


Jaran

Anbefalte innlegg

Finner lite om dette på nett fra før så tenkte jeg skulle spørre folket her...

 

Sitter å drømmer meg bort på internett og ser gutta i alaska, canada og nordamerika drar svære brunørreter på streamer og nymfer på vinterstid. 

De baser i snø og kaster mellom isflaka og ørreten glefser over streamere vilt vekk... det er i allefall sånn det fremstår på bilder osv.

 

så til spørsmålet mitt: 

Er det noen som har prøvd noe tilsvarende i Norge? Er det noen vits å prøve seg med synkliner og streamere i vintermånedene, eller er det best og krype sammen forran bindestikka og smøre seg med tålmodighet frem til våren?

 

 

Jeg har bodd hele mitt liv i vestfold og fisket sjøørret på den tiden av året hvor gradestokken er på minussiden, men nå skal jeg flytte til ett småbruk mellom Rena og Elverum og frykter at vinteren kommer til å bli litt for lang. Håper kanskje det kommer noen solskinnshistorier om vinterfanget ørret eller harr på flue. Gjerne med tilhørende gode tips så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke være noe i veien for å fiske vinterstid. Har selv erfaring med fiske ved din nye boplass både 18 desember og i begynnelsen av februar. Det er riktig nok ingen stor fornøyelse, men det hjelper på å tenne opp et bål og fiske når sola lunker litt. Nymfer som tørt funker godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! stangringer som fryser er noe du blir godt kjent med etter noen sesonger med sjøørretfiske :) 

 

Tenkte meg at nymfer og kanskje streamere ville funke ja, men tørt?? må være noen microskopiske fjærmygg eller noe det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda man får fisk hvis man gidder å prøve. Jeg har fisket litt på vinteren før i tiden. Dette var i småelver som er fulle av fisk bare så det er sagt.

Du må ned på bunnen skal det bli noe dreis på det. Red tag med gullhode funker veldig bra. Det er slike fluer jeg fikk fisk på.

Jeg husker en gang jeg og et par andre sto på isen og kastet inn i ei råk der hvor elva/bekken rant ut i et vann. Da vaket det bra.

Men dette kan jo ha vært tidlig vår. Det klarer jeg ikke å huske.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...