Gå til innhold

Fluebindersaks


Håvard Sveen

Anbefalte innlegg

Takk for linkene Marius, men begge de der er bøyd. Jeg kunne tenkt meg en rett saks. ...

Jeg kjøpte min Kai-saks på Sømsenteret i Akersgata 8 i oslo. Det var en modell 5100 som er rett. Glitrende liten saks som er tynnere enn de fleste andre sakser jeg har funnet i det "vanlige saksemarkedet" Endret av Jan Skundberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fascinerende alt skrytet som KAI sakser får. Jeg har både den rette og den som er bøyd.

Dette er min mening:

 

Pros:

- Skarp

 

Cons:

- Vond å holde (for meg og en del andre jeg har snakket med)

- Ikke spiss nok i mine øyne til virkelig pirkete jobbing

- Spissene er ikke like lange så da hjelper det ikke at den er nogenlunde spiss

- Virker som om kvaliteten er veldig varierende

- Bitte små hull til å ha fingrene i

- Spissen er dobbelt så tykk som på andre sakser i samme prisklasse som jeg har

 

Så i mine øyne så er den skarp og det er det, men det burde man vel strengt tatt kunne forvente til den prisen :P

Endret av Fluehue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vond å holde i faktisk? Husk at det kun er fingertuppene og evt inn mot første ledd, som behøver å føres inn i hullene. Hva du mener med ikke spiss nok og ujevn i spissene, skjønner jeg heller ikke. Min modell S-4 er jevn i spissen, men vi prater kanske om forskjellige modeller her? Trenger jeg noe som er spissere og rundere, så har jeg dubbingnål, hvis man tenker på splitting og sånt. Og 130ish kroner er vel ikke så aller verst, med tanke på holdbarheten og kvaliteten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vond å holde i faktisk? Husk at det kun er fingertuppene og evt inn mot første ledd, som behøver å føres inn i hullene. Hva du mener med ikke spiss nok og ujevn i spissene, skjønner jeg heller ikke. Min modell S-4 er jevn i spissen, men vi prater kanske om forskjellige modeller her? Trenger jeg noe som er spissere og rundere, så har jeg dubbingnål, hvis man tenker på splitting og sånt. Og 130ish kroner er vel ikke så aller verst, med tanke på holdbarheten og kvaliteten...

5100 heter den jeg har med rette blader. Og ja, det er nok den eneste saksen jeg har hatt som har vært tiltenkt fluebinding som jeg synes har vært så liten at den er ubehagelig og holde. Den har faktisk så små hull at hvis man ønsker å holde den mens man binder så er det komplett umulig. Når det kommer til ujevnheter i spissen så kan jeg sikkert ta et macro bilde, men jeg tipper at det er ca 1mm forskjell på tuppene på begge de to jeg har og det gjør at den kommer laaaaaaaangt ned på min liste. Mener jeg betalte 250kr pr stykk når jeg kjøpte disse av en annen fluebinder for ca et år tilbake. Når jeg sier at den ikke er spiss nok så grunner jeg det i sammenlikningen med de andre saksene jeg har som brukes til fluebinding. Den modellen jeg har er ganske tykk utover mot spissen også blir det liksom plutselig spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prater vi om to forskjellige modeller. S-4 er hakket kortere, med jevne spisser, og plass nok til min egen tommel og fingre. Det er kanskje en utgått modell? Hakke peil. Hos meg kommer den iallfall langt opp på skalaen over gode sakser til fluebinding, men det har nok kanskje med at jeg trenger litt flere år på baken, før jeg virkelig veit hva jeg trives med :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det greit å være klar over at det er mange ulike modeller, mange av disse saksene er et verktøy som er spesialisert til en bestemt oppgave.

Ikke nødvendigvis mest mulig tilpasset fluebinding.

Har prøvd et par av de proffsaksene, og det er virkelig stor forskjell fra 'vanlige' forbrukersakser om man kan kalle de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke S-4 på siden til KAI, Olav. Sikkert en utgått modell ja. Men denne denne her, 2105, ser jo enda mindre og spissere ut enn 5100 http://kaiscissors.com/compare/161/78

 

Hva er din favorittsaks, Fluehue?

 

Jeg har jo bosatt meg i Terråk av alle ting, så muligheten for å stikke ned og glo litt på saksemarkedet er jo heller tynt. Får prøve noen av husflidsjappene i Trondheim om et par uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Anvil 50CA - liten kurvet saks med åpne ringer som kan bøyes til alt ettersom. Har brukt denne til alt egentlig selv om jeg har flere sakser. Benytter en generisk doktorsaks til bandasje for CDC. Omtrent som CDC- saksa til petitjean, men koster en promille. Kjøpt på apotek. Har en litt kraftigere saks til hjortehår. Men er det én saks jeg skal kjøpe igjen, så er det nevnte anvilen.

Endret av fender77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en KAI saks i 5100-serien. Helt enig med Fluehue i hans syn på disse saksene. Skarp og kjempefin til grovarbeid, men til finpirk velger jeg noe annet. I dag har jeg en buet saks fra Apoteket til finarbeidet. En sånn som er tiltenkt å fikse neglebånd.

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg liker å slipe ned yttersidene av spissen på alle mine sakser, slik at man kommer helt inntil det man skal klippe av, men det er et generelt tips som gjelder alle sakser.

 

Her du noen god fremgangsmåte for sliping..?

Synes aldre jeg får det bra nok igjen når jeg prøver. Men her der det nok min kunnskap/teknikk som ikke er god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her du noen god fremgangsmåte for sliping..?

Synes aldre jeg får det bra nok igjen når jeg prøver. Men her der det nok min kunnskap/teknikk som ikke er god nok.

 

 

Hei. 

Jeg har egentlig bare brukt en saktegående sliper hvor steinen går rundt i vann. Viktig å ikke varme opp/forandre herdinga i stålet. Sliper som sagt yttersidene slik at det blir mindre gods i stålet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prater vi om to forskjellige modeller. S-4 er hakket kortere, med jevne spisser, og plass nok til min egen tommel og fingre. Det er kanskje en utgått modell? Hakke peil. Hos meg kommer den iallfall langt opp på skalaen over gode sakser til fluebinding, men det har nok kanskje med at jeg trenger litt flere år på baken, før jeg virkelig veit hva jeg trives med :)

Tipper du har kommet dit hvor du vet hva du trives med ;)

Vi har bare forskjellig oppfatning, men riktig nok over to forskjellige modeller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da saksa man skal gå for? http://www.gero.no/nb-NO/produkter/sakser/tmc-razor-scissor-tungsten-carbid.aspx

Iallefall den beste jeg har hatt. Anvil, Slick og Kai kan man iallefall fastslå at er ganske ujevne i kvaliteten.

Når du sier det så begynner faktisk Kai 5100-saksa som jeg har vært så fornøyd med å bli litt sløv - og det bare etter ett års tid. Enten så er det for dårlig eller så bruker lillegull saksa til ett eller annet dodgy prosjekt uten å spørre om lov (våre to håndarbeidsstasjoner er farlig nære hverandre). Jeg mistenker dessverre det første.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...