Gå til innhold

hvor på hackle fjæra skal man starte?


markus glasø

Anbefalte innlegg

Ja, det kommer helt an på...

Hva skal du binde?

Binder du streamere, sjøørretfluer osv så liker jeg å ha litt lange myke fibre som gir bevegelse.

Binder du tørt, så antar jeg at du bruker den delen som har passe lange fibre til formålet og som er lett å surre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer helt an på...

Hva skal du binde?

Binder du streamere, sjøørretfluer osv så liker jeg å ha litt lange myke fibre som gir bevegelse.

Binder du tørt, så antar jeg at du bruker den delen som har passe lange fibre til formålet og som er lett å surre med.

er snakk om tørrfluer i str 12-18, ser flere snakker om forskjell på fiber i forhold til flyteevne. forresten er det forskjell på hvilken vei fjæra skal bøyes? ser at flere fjær buer mot en side, er det best å hackle samme vei da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjæra har en hotspot hvor man finner det største partiet med jevnlange hackelfibre. For å finne fjær med riktig lengde til hvilken krokstørrelse man binder på bruker man en hackle måler.

Denne videoen illustrerer hvordan man bruker en hackle måler:

Dette er til tørrfluer. Til større fluer som streamere bruker man øyemål for å få ca riktig proposjoner.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjæra har en hotspot hvor man finner det største partiet med jevnlange hackelfibre. 

 

Ja det er jo veldig sant. Se på det elendige mobilbildet her. På den øverste fjæra, så er fibrene nesten like lange etter den røde streken, og jeg starter der. Den under har en mye mer avtagende fiberlengde (bruker slike fjær spesielt på bustefluene mine som skal ha lengre hackel foran enn bak på flua), men de myke fibrene går helt til den blå streken og jeg begynner som regel der.

 

Eirik

 

post-2196-0-03668000-1453403818_thumb.jp

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier alltid holde fjæra opp mot lyset slik at jeg ser hvor "webben" slutter. Det klipper jeg bort når jeg skal binde tørrfluer fordi det trekker mer vann. Webben (vet ikke om det er noe offisiell betegnelse) er det partiet nederst på fjæra som har tettere og flere fjærstråler inn mot fjærstammen. Håper jeg forklarte meg tydelig :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Eirik forklarer det meget godt her sammen med andre.
Det er jo selfølgelig ingen fasit på dette. Dette kommer litt ann på hva man ønsker og legger i selve fluebinding. 
Fikk med meg litt av noen tidligere innlegg her, og der er vi tilbake på det med at ingenting er fasit. 
Men når det er sagt, og noen spør direkte hvor man starter når man har svidd av 600.- på en tørrfluenakke så er det relevant for en nybegynner at man ikke får beskjed om at start hvor du vill. Det har faktisk temmelig mye å si hvis denne personen ønsker å tilnærme seg dette galehuset så godt han kan fra første stund. 
Når man blir feit og lat og har en haug av erfaring i påsan så kan man "starte hvor man vill". 
Man kan også kjøpe de feteste nakker for foto , og bruke de litt billigere for fiske. 
Saken kjerne er uansett at for et hver tørrfluemønster man ønsker å binde, så er lengden fibre i forhold krok meget relevant for fluas fiskbarhet, flyteevne osv osv osv. 
Hvis du starter akkurat der du vil så gjør du deg selv en bjørnetjeneste. 
Som en digresjon så er Cochy Bondy en fiskefanger, men ikke en immitasjon. (jo det var det engang i tiden :) )
Lytt til råd, sorter etter beste evne, og summen av dette gjør at du er på god vei. 
Gjør noen feil underveis, hvis noe kan kalles feil, og gjør opp dine egne erfaringer. 
 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...