Gå til innhold

Mr.Smooth


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Har sett det klippet før,Andre',og blir like imponert hver gang... Det ser jo så lett ut når du gjør det,og virker ikke som du bruker kraft i det hele tatt.

Dette må øves på til våren...begynne med korte/moderate lengder...?

 

Takk, Sveinung :-) Nå handla denne tråden om tohånds-vannkast så jeg skal ikke gjøre noe mer ut av det enn som så (og kan heller ikke gjøre det i all ydmykhet), men jeg har sett tohåndskarer som banker ut vannkast med omtrent null baksleng også. Nå er dette klippet som Tom viser et veldig erværdig og flott klipp av en fryktelig flink eldre mann, og det synes jeg er veldig fint. Han kaster helt konge faktisk. Men jeg er bare så fryktelig praktisk av meg at jeg bestandig lurer på ting, og da for eksempel det med vannkast og rom bak seg. 

 

Ja, det er lurest å begynne med korte/moderate lengder. Sånn at teknikken sitter. Og det er jo på korte/moderate lengder at ørreten også ofte vaker  <<l

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for lite trening i denne type kast til å gi noe fasit-svar,Tom.

Men sånn umiddelbart ville jeg tenke at det kommer mer an på "D"-sløyfen man har som utgangspunkt idet man setter igang kastet,og ikke minst aksellerasjonen og "snerten" man får i fremkastet,altså bukten som også skal løfte og ta med seg snøret ut.....

Men jeg kan være langt utpå jordet å sykle her :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel ikke ha mer enn selve klumpen på utsiden på 2h spey? Uannsett h or langt man vil kaste, man bare vinkler kastet oppover i luften om man skal ha mer lengde?

Starta såvidt med 2h ifjor og er igrunn usikker på annet enn att man må ha mer enn klumpen på utsiden, er jo ikke mye hjelp i skytelina om man har mer enn 1meter av denne på utsiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Legger inn et også tidliger vist klipp av Mr.Smooth.

Det er lov å se flere ganger dette også.

Her driver han å trikser litt,og beklager dårlig kvalitet på filmen,men det var litt for lite lys

akkurat da.

Snakk om å få S-shape på stanga da. :)

Jeg vedder på at han vet hvor han har snøret sitt. :)

Fikk også lyst til å nevne at første gangen jeg så Bjørn Borgen

var på Holmendammen.

Hvor mange år siden det var husker jeg ikke lengre,men det var Kalmar

som tok meg med dit første gangen.Takk for det forøvrig.

Vi satt på krakken rett utenfor klubbhuset,og Bjørn kastet enhånds akkurat da.

Da var det en som sa,se på de buktene til Bjørn da.

Gjett om jeg ble imponert da.Skikkelig trange bukter,og i tillegg holdt han en god del snøre ute også.

Da var det gjort.Der og da brente det seg fast,dette vil jeg også lære.

Dette var kult å se på,ikke snakk om noe annet.

Takk til deg og Bjørn.Jeg skulle ønske at akkurat den episoden der hadde blitt filmet,men den gang ei.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel ikke ha mer enn selve klumpen på utsiden på 2h spey? Uannsett h or langt man vil kaste, man bare vinkler kastet oppover i luften om man skal ha mer lengde?

Starta såvidt med 2h ifjor og er igrunn usikker på annet enn att man må ha mer enn klumpen på utsiden, er jo ikke mye hjelp i skytelina om man har mer enn 1meter av denne på utsiden :P

Ser ut som at han på filmen over bruker Langline, ikke skyteklump. Da blir det et litt annet scenario enn med klump/monoskyteline.

Jeg er enig med tom, lengre line, større D-Loop, lengre kast, men dette krever en annen teknikk enn med korte klumper.

Når det er sagt, prøv å eksperimentér med litt overheng med skyteklump. Jeg mener at litt overheng, (0,5-1m) gir ei trangere bukt ved speykasting. Om det er riktig vet jeg ikke, men det virker sånn når jeg kaster. Ofte

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke om dette her,er at du er nødt til å ha en gitt snørelengde bak deg for å ikke

ødelegge din egen arbeidvei.Altså dra nytte av arbeidsveien.

Vi er nødt til å snu snøret,og det krever både plass og arbeidsvei.

Desto mindre snøre du har bak,jo mindre belastning får vel også stanga.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel mye an på ankerplassering også..Jo mindre plass bak, jo lenger frem må man plassere "ankeret"!

Absolutt et godt poeng Kai.

Man må ta hensyn til situasjonen man befinner seg i.

Det jeg prøver å si er at jo lengre bak du legger ankeret jo lengre kaster du.

Man trenger en baksleng i alle tillfeller uansett lengde.

For å si det enkelt,du kaster ikke 25m med en halvmeter snøre bak deg.

I all ydmykhet,hvis noen gjør det så er det imponerende,og det hadde vært gøy å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...