Gå til innhold

litt bindeteknisk hjelp av parachute


markus glasø

Anbefalte innlegg

Jeg binder med den blanke siden opp fordi jeg syns det blir finest og flua ligger finere på vannet, men vet at noen binder med den blanke siden ned, får da kanskje et roligere fall på flua, men det er en smakssak.

 

Jeg ville brukt færre hackelsurringer, og muligens et mindre hackel, samt mindre dubbing, og litt tynnere vingestamme. Er ofte bedre med for lite en for mye på tørrfluer ;)

 

Men dette er er bra resultat, ser mye bedre ut enn de første jeg laget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder med den blanke siden opp fordi jeg syns det blir finest og flua ligger finere på vannet, men vet at noen binder med den blanke siden ned, får da kanskje et roligere fall på flua, men det er en smakssak.

 

Jeg ville brukt færre hackelsurringer, og muligens et mindre hackel, samt mindre dubbing, og litt tynnere vingestamme. Er ofte bedre med for lite en for mye på tørrfluer ;)

 

Men dette er er bra resultat, ser mye bedre ut enn de første jeg laget :)

takk for respons! sikkert vanskelig å se , men hackle skal tilsvare størrelse 12 krok(brukte hackle måler), men kan være jeg målte feil. skal sette i gang å lage en flue med mindre matriale! tenkte faktisk jeg hadde for lite dubbing osv, men så feil kan man ta  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Vet ikke om det er så mange her inne som binder den fine, blanke siden ned, men du og jeg gjør iallefall det:)

Dette er en smaksak vil jeg tro, for det kan resonneres begge veier for hva man velger!

det var rimelig tilfeldig, hadde egentlig planlagt at det skulle legges andre veien, men etter å ha surret inn hackle så fant jeg ut at det ikke la seg den veien  :D bra begge veier funker da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette var slett ikke verst!  <<l

Jeg kan se ved første øyekast at du har et litt for stort hackle på.

I tillegg er måten hackelet blir bundet inn på viktig for at hackelet skal legge seg flat og pent rundt vingen.

Sjekk ut videoen til Rune her, den er veldig bra og forklarer hvordan man binder denne riktig:

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg gjør det på denne måten. 


Jeg ribber av litt av fjærstammen. Jeg begynner som regel med  vingen på parachute. Legger en god base.


post-925-0-10209100-1453568308_thumb.jpg


Binder inn fjæra med "mattsiden" pekende mot meg. Hvis du ser så er det fortsatt noen mm med bar fjærstamme slik at fjæra rekker å "vri" seg før fjærstrålene kommer.




post-925-0-76224700-1453568439_thumb.jpg



Her ser du at fjærstammen, tykk eller tynn rekker å vri seg før fjærstrålene kommer. 



post-925-0-16066000-1453568500_thumb.jpg







 

  • Lik 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg gjør det på denne måten. 

Jeg ribber av litt av fjærstammen. Jeg begynner som regel med  vingen på parachute. Legger en god base.

attachicon.gifIMG_0887.jpg

Binder inn fjæra med "mattsiden" pekende mot meg. Hvis du ser så er det fortsatt noen mm med bar fjærstamme slik at fjæra rekker å "vri" seg før fjærstrålene kommer.

attachicon.gifIMG_0897.jpg

Her ser du at fjærstammen, tykk eller tynn rekker å vri seg før fjærstrålene kommer. 

attachicon.gifIMG_0899.jpg

 

dæven for en service! nå ble alt mye lettere! værtfall teoretisk, takk igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg gjør det på denne måten. 

Jeg ribber av litt av fjærstammen. Jeg begynner som regel med  vingen på parachute. Legger en god base.

attachicon.gifIMG_0887.jpg

Binder inn fjæra med "mattsiden" pekende mot meg. Hvis du ser så er det fortsatt noen mm med bar fjærstamme slik at fjæra rekker å "vri" seg før fjærstrålene kommer.

attachicon.gifIMG_0897.jpg

Her ser du at fjærstammen, tykk eller tynn rekker å vri seg før fjærstrålene kommer. 

attachicon.gifIMG_0899.jpg

 

 

Hei

Jeg gjør det på denne måten. 

Jeg ribber av litt av fjærstammen. Jeg begynner som regel med  vingen på parachute. Legger en god base.

attachicon.gifIMG_0887.jpg

Binder inn fjæra med "mattsiden" pekende mot meg. Hvis du ser så er det fortsatt noen mm med bar fjærstamme slik at fjæra rekker å "vri" seg før fjærstrålene kommer.

attachicon.gifIMG_0897.jpg

Her ser du at fjærstammen, tykk eller tynn rekker å vri seg før fjærstrålene kommer. 

attachicon.gifIMG_0899.jpg

 

Robban binder den bra, i tillegg vil jeg anbefale å feste hacklet rundt posten/stammen og ikke foran krokøyet.

Endret av Kjell S. Rakkenes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker også å klippe for bedre innfesting. Ikke alltid man tenker på alt når man legger ut ting i hast
Slik som dette. 



post-925-0-29167900-1453572062_thumb.jpg


Grunnen til at jeg lar litt av stammen bindes inn i front er fordi da får jeg nogenlunde samme "base" for dubbingen både foran og bak. 
Mengden dubbing på tråd er ganske uniform, da har jeg bedre kontroll.
En annen grunn er at man trenger ikke så mange surringer i avsluttning på flue som man trur. 
Jeg fester inn hacklet med toppen tre -fire surringer, og går rett på sluttknute.( Noen surrer gjerne 3-4 ganger til for å feste ekstra godt). 
Men en slutt knute har akkurat den mengden surringer. Tilsammen da så har man 7-9 suringer i innfesting og det løsner ikke. Hodet blir da ikke så stort som fryktet.

En annen grunn er at med den lille vinkelen den fjærstammen (i knekken) får så sitter den godt. Meget godt. 
Da slipper vi å klippe, og slikt som vist over. 
Men merk deg at den klippeteknikken fungerer meget godt på ikke parachutfluer.





 

Endret av Robban
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite råd Trønder'n. :) :)

Ta det rolig nå i begynnelsen. Gjør deg først kjent med en måte å gjøre ting på. Merk deg hva andre gjør, og legg til hukommelsen, eller bookmerk det i form av en video eller lignende.
Bli fortrolig med en teknikk før du gir deg i kast med flere på engang. Når du behersker en ting , prøv andre måter. Den ene eller den andre vil fungere best for deg. Ofte kan små elementer av deg selv gjøre begge overflødige. Du vil uansett komme styrket ut av å kunne flere teknikker/spille på flere kort innen den samme enkle ting. 
Jeg har vel egentlig blitt en gammel nisse selv når det gjelder fluebinding, men til stadighet så opplever jeg at prøving av forskjellige ting kan forandre alt, eller tilføre nye muligheter. Noen ganger fører det ingen vei , men sånn må det være. Det er ikke nødvendigvis at "nisser" lærer meg nye ting, snarere tvert imot. 
Vær allsidig, og ikke konsekvent :) :) 
Ps . fin flue over her, og som andre kommenterer litt langt hackle. 
Jeg har en grunnregel på parachute, og det er at hacklefibre skal ende der halen starter. Fasitt ? Nope :) :) Regler er regler, men de kan brytes, bendes eller tøyes ;) ;) 
 

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Robert! <<l 
Nevnte du at hacklet surres nedover basen slik at hver tørn kommer under den andre og at flua på den måten vil få bedre balanse på vannet ettersom fibrene vil peke litt ned og ikke så mye opp?

Endret av Erik Eikre
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nevnte jeg ikke Erik, men det gjorde du nå :) :) :) Toppers. Blir for fokusert på en ting vettu, og glemmer hele greie innimellom. Prøvde a ta et bilde av den krumminga som er på hacklefibre , men det ble ikke bra, så det ble droppet. Viktig poeng du påpeker her .Jeg har også mange forslag på innfesting, men rekker jo ikke alt på engang he he he. Ser jo ikke skogen for bare trær vettu. 
Det som er så flott med sånne tråder som dette. 

Her er hva jeg trur du mener. Stort hackle for å illudere. Mattsiden ned, og forsiktig krumming som Erik nevner over her. 
Det gir den "rette" bæreflaten eller noe i den duren. 

CRAPPY he he he. 



post-925-0-17468900-1453578209_thumb.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens stikka står her så kan jeg like godt vise  de 2 viktigste måtene jeg fester inn hacklet på, eller enkleste :)

Husk at dette er en streamerkrok str 6, hot red Floss og et av de største hackle på en ginger Metznakke. Kun for å vise hvordan :)


På parachutefluer fra str 14 og nedover så bruker jeg denne teknikken. 
Ikke la dere blende av den røde tråden, illustrasjon. den synes ikke på tynn bindtråd.

Jeg lager vingen først som nevnt over, går på halen, som gjerne er fibbets, så kropp som ofte er biot , eller rein dubbing. 
Når flua er ferdig "kroppsmessig" så sørger jeg for at tråden er slik du ser på bildet. 
Jeg surrer hacklet rundt vingerota og fester inn hacklet under vingerota. Med god tynn tråd så blir dette bra


post-925-0-50155100-1453579719_thumb.jpg



post-925-0-11446800-1453579744_thumb.jpg



post-925-0-86237700-1453579757_thumb.jpg



post-925-0-02926100-1453579775_thumb.jpg

Endret av Robban
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikk nr 2. Latmansteknikken :) :) 

Bare tuller. Men denne bruker jeg oftest. Den belager seg desverre på at man må brette hacklefibrene tilbake ved sluttknute. 
Ja du kan bruke den halvstikkknuteverktøyet som er bakerst på enkelte dubbingnåler, eller kjøpe verktøyet løst. Da er vi tilbake på det med vane igjen ;)

Fra str 14 og oppover bruker jeg denne teknikken mest. Letter å kontrolere hacklefibrene, og putte de tilbake i sin opprinelige form mening. 
Skal man ta makrobilder av dette , bør man ha en sylskarp saks for å imponere ;) ;) ;) 

Jeg binder flua ferdig, sørger for at tråden er ved øyet denne gangen, innfestingspunktet med denne teknikken. Surrer hacklet rundt og fester det inn der fremme. 


Huff nå ble det mye , men er det til hjelp så bare bra. To måter fra meg ihvertfall. 



post-925-0-23029800-1453580438_thumb.jpg


post-925-0-54314200-1453580468_thumb.jpg

 

Endret av Robban
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban viser på godt vis hvordan man binder hacklet inn her.

Jeg har i første nummer av Jakt & Fiske 2016, en 2-siders artikkel om fallskjermhackle og hvordan du binder det sykt perfekt. Og det innbefatter som flere har nevnt her, den blanke siden opp og et veldig godt fundament for hacklet. Da er halve jobben gjort. 

 

De sidene i Jakt & Fiske er på en måte litt "bloggen" min, så jeg kan ikke vise bildene her sånn med en gang. Det er litt dumt for det har jeg lyst til, men sånn er det  :)

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bøyer meg i støvet! takk for all hjelp, dette skal studeres nøye! 

Ikke alle som sier takk Trønder'n, og gir tilbake til alle de som svarer. Meget god egenskap :) :) :)

Det er også lov å spørre to ganger hvis man er usikker :) :)

Endret av Robban
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikk nr 2. Latmansteknikken :) :) 

Bare tuller. Men denne bruker jeg oftest. Den belager seg desverre på at man må brette hacklefibrene tilbake ved sluttknute. 

Ja du kan bruke den halvstikkknuteverktøyet som er bakerst på enkelte dubbingnåler, eller kjøpe verktøyet løst. Da er vi tilbake på det med vane igjen ;)

Fra str 14 og oppover bruker jeg denne teknikken mest. Letter å kontrolere hacklefibrene, og putte de tilbake i sin opprinelige form mening. 

Skal man ta makrobilder av dette , bør man ha en sylskarp saks for å imponere ;) ;) ;) 

Jeg binder flua ferdig, sørger for at tråden er ved øyet denne gangen, innfestingspunktet med denne teknikken. Surrer hacklet rundt og fester det inn der fremme. 

Huff nå ble det mye , men er det til hjelp så bare bra. To måter fra meg ihvertfall. 

attachicon.gifIMG_0905.JPG

attachicon.gifIMG_0906.JPG

Denne latmannsteknikken benytter jeg, også.

Hacklet bærer preg av sukkersjokk etter at man har bendt det bakover for avslutningsknute, men man får det nogenlunde på plass igjen med litt ømhet og kjærlighet :-)

Jeg oppnår rett og slett ikke noe annet enn å herpe hacklet når jeg prøver å binde det av ved vingeroten, for så å surre thorax.

Skal sies at hacklet er rimelig bustete på alle mine parachutes, men jeg har heldigvis den egenskapen at jeg fisker så godt at flua blir av mindre betydning ;-)

Men du verden for en kapasitet du er Robert, og både nye og erfarne fluebindere/fluefiskere bør kjenne sin besøkelsestid der du deler med deg :-)

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...