Gå til innhold

Sovepose xxxl


Robban

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har et lite problem :) Har en mengde soveposer. Ajungilak Iglo, iglo Twin, Tyin elite, og en Helsport -5 et eller annet.
Problemet er at jeg har eset litt ut på mine eldre dager he he he. Er 186 cm høy,så lengde er ikke problemet. Jeg trenger en pose som det går ann å våkne i dagen etter hvor jeg slipper å være sjøløve i Sea World Florida for å finne glidlåsen osv.
Med vekta og bredde tatt i betrakning så bør den ikke veie 5 kilo heller: Det er rett og slett ikke konstruktiv, selv om den har god plass he he.

Tips til sovepose for en røslig kar, som er så lett som mulig, litt bredere enn vanlig og skal brukes på sommeren , men tåler  litt kulde, la oss si -5. 
Tyin eliten jeg har duger når jeg ligger ute om vinter'n, men blir litt for tung og svær som reise og sommerpose med fare for kulde. 

Den bør ikke strekke seg over 2000.- heller, la oss si det er spiselig +/ -. Noen erfaringer ?
 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt problemer med at soveposene krymper med årene. Jeg mener det var bedre kvalitet på dem i mine yngre dager :-) Jeg endte opp med å kjøpe en Bergans 3 Seasons sovepose modell Rondane. Sammen med denne fikk jeg levert med en ekstra kile som ble sjøtet inn i glidelåsen slik at omkretsen ble 20 cm større. Nå kan jeg snu meg uten at hele soveposen kommer etter meg. Helt vidunderlig spør du meg. Jeg har to andre soveposer med samme prinsipp da de fleste leverandører kan levere dette om du spør etter det. Bare vær klar over at det 'stjeler' litt av temperaturratingen siden du får mer luft inni posen å varme opp.

Lykke til :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer jo på hvor langt du skal gå. Men Helsport Alta WIde er lagd for oss runde personligheter. OM du er for stor for den vet jeg ikke, men tror ikke det om du ikke har est ut siden sist gang jeg handlet av deg. Kjøp den på XXL, test den, lever den tilbake om den ikke passer :) Jeg syns Alta Wide kan bli litt kald når det går ned mot minus 5. Men det hjelper med lue, undertøy/innerpose og GODT liggelunderlag

 

Ellers kan du kontakte folket hos http://isbjorn.no/, de syr etter mål, men dette er ikke akkurat små lette soveposer, men de er ganske så varme og gode. Finnes også en del som produserer dunposer etter mål i utlandet har jeg lest (fjellforum.no), men tror det sprenger budsjettet ditt.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt valg ville blitt denne http://www.mammut.ch/INT/en/B2C-Category/Equipment/Sleeping-Bags-and-Pads/Synthetic-Sleeping-Bags/Alpine-UL-3-Season/p/2410-01382-5670

Så da blir valget enten å gå ned litt i vekt :rolleyes: , kjøpe en kile eller ha med ett fett underlag som reflekterer varmen din såpass at du kan bruke soveposen som dyne.

Posen er hvertfall å anbefale, brukt den i minus 7-8 og sovet godt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takker for svar :)
Visste ikke at det fantes sånne Kiler, så det blir nok løsningen ja. Da skal jeg smurfe og google litt så blir det nok en ordnings.
Den mammuten så bra ut, og den var lett. Viktig når man allerede drasser på ekstra kilo he he he ;) ;) 
Takker og bukker :)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trenger råd om sånne saker for omfangsrike figurer av ulike slag så pling på Robert.  Jeg har definitivt ikke på langt nær like god greie på fluebinding og åbborfiske som deg.  Men jeg har enda større forutsetninger for å vite noe om slike ting med mange x'er forran. 

 

Jeg har en sovepose fra Helsport (skal sjekke hva den heter) i en sånn wide utgave + en sånn kile.  Dette trur jeg kosta rundt 2 laken for et par tre år siden, og jeg har faktisk plass ned i denne her.  Og sjøl om muttern aldri husker navnet ditt og sier "han tjukken på Lillestrøm" ttongue  så er nok Kjellemann et par hakk videre enn Robban.  Anbefaler kile jeg også.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres interesant ut. Fant ikke noe om det på siden. Kanskje det hadde gått an å få tak i en som er lang nok.

Hvis du klikker nederst på siden der det står Om Isbjørn AS, så dukker bl.a. denne teksten opp :"I tillegg til våre serieproduserte soveposer er en stor del av vår produksjon sydd etter kundenes egne mål."

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da var ildprøven gjort, og det funket som snus :) 
Ikke noe big deal , men det ble tilslutt handlet en pose med lav vekt, og som hadde litt cm mål som passer en rørslig kar. 
Klarte meg helt ok med denne ned til minus 3-4 grader den kaldeste natta. 
Med andre ord midt i blinken for tiltenkt bruk :) 

http://www.magasinet.no/partisalg-restesalg/friluftsutstyr/mammut-tyin-exp-upgrade-soveposetrekk-sovepose

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...