Gå til innhold

krok styrke i forhold til størrelse


markus glasø

Anbefalte innlegg

hei, har den boka til pål krogvold A-X, og der bruker han mustad r30 til nesten alle store døgnfluer, men r50 til små mygg, er det sånn at når kroken bli veldig liten så er den så lett at det ikke har nå så at man bruker standard wire? i og med at jeg er nybegynner som fluebinder og fluefisker, tenker jeg at flua flyter godt( tørrfluer selvfølgelig) er rimelig viktig(dårlig kasting kan føre til drukning osv), og tenkte kansje at lette kroker kan hjelpe til med flyteevnen når fluebinder skillsa ikke strekker til, bør jeg da bytte til en mustad r30 og følge pål krogvolds råd?  

 

tenkte r30 str 12 14 og 16 til comparadun, parachute og spinnere

 

tiemco 100 str 16-18 til palmermygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange gode, og desverre etter min mening altfor mange dårlige kroker. Jeg synes Kamasan b170 er en god krok til det meste.

Tiemco 2488 er en god krok til småtteri. Jeg bryr meg ikke så mye om at den er litt kurva, går fint å bruke på tørre mygg. Denne kroken kroker svært godt da den har bra krokgap.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å prøve TMC 100 i første omgang. Denne kroken kan du bruke til  stort sett alle tørrfluer. Hvis du kjøper størrelse 12, 14, 16 og 18 så er du bra utstyrt for fluebindinga. De er forresten fine til våtfluer også hvis det er interessant.

 

Hvis du vil ha en lettere krok så vil jeg anbefale TMC 102y. Denne er ikke like sterk som TMC 100, men ganske så lett.og lekker.

 

TMC er altså Tiemco. Det er veldig greit å holde seg til ett krokmerke i starten, enten det er Mustad, Kamasan, Hends, Tiemco etc. Da er det lettere å få oversikt og å finne rett krok etterhvert som du utvikler deg som fluebinder.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange gode råd her at jeg nok bør holde meg unna. Siden du er trønder, hiver jeg meg på likevel :-) Spesielt i og med at jeg ikke er totalt enig i alle rådene. Krok vil uansett være et kompromiss. 1) Den må være sterk nok til formålet .. Her vil "nok" være vare variabler etter hvor man fisker. Personlig bringer jeg flueboksene til ulike fiskesteder. Dermed blir det så jeg velger krokene som er solide nok allround (DVs jeg har en egen boks jeg drar fram på de få plassene de virkelige brumlebassene bor). 2) Krokene må ha egenskaper som gjør at de sitter fast og kroker fisken akseptabelt.

 

Mine krokråd til en trønder. I str 12 og 14 er min erfaring at tradisjonelle  tørrfluekroker er bukbare. TMC 100. R 50. Hends 454. osv Kamasan Partirdge og mange andre med. I krok 16 til 18 derimot har jeg sluttet å bruke disse .. DVs bortsett fra noen få. De to første typene der, synes jeg personlig blir for trange. De kroker dårligere. Jeg velger derfor på 16-18 kroker med større krokgap. Exempel TMC 921 eller 2488 som Marius nevnte over her. 112TR er ypperlig. Mens Hends 454 fungerer også på 16 (NB De første her har kortere skaft ... derfor: Som erstatning for krok 16 bruker jeg exempelvis TMC921#14 og 112TR#15. Erstatning for 18 blir da henholdsvis #16 og #17)

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fisket med Akita 503bl? 

 

Jeg kjøpte mengder med TMC100 da jeg starta å binde fluer for noen år siden og har levd på disse siden. Sammenlignet med tmc100 blir jo Akitakroken temmelig tøyelig. Kan jo fort bli skeptisk ved stikka, men selv om den lot seg bøye og tøye fant den raskt tilbake til sin opprinnelige fasong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe du vil bli fornøyd med dem for å si det sånn.

Jeg bruker for det meste 102y-2488-R 48 har brukt til enkelte. Den hører jeg har godt ut. søren. Litt 112y pluss en del annet.

Jeg har utviklet meg lite på denne fronten de senere år. Er vel på tide å utvide horisonten litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krok, er et stort tema, som ofte går igjen. Og mange av oss, har våre egne preferanser til krok for eget bruk. Jeg har mine.

Ser flere nevner TMC 100 som en god allround krok. Og det er den. Men personlig, mener jeg den blir for lang med for trangt krok gap i små str. Tenker da på 16 og nedover.

Selv, benytter jeg veldig ofte Hends 400 kroken. En krok jeg faktisk bare blir mer og mer glad i. Den er kort i skaftet, har stort gap og er sterk som tusan. Den er svært lik TMC 921, men er bittelitt lengre i skaftet (nå snakker vi meget små marginer) Kroken er black nickel. Leveres i str. 8 - 16. Binder jeg mindre, så går jeg over til tidligere nevnt 921 i 18 og 20.

Av de mothakeløse krokene jeg har bundet på og fisket med, så er kanskje Hends 454 den jeg har mest erfaring med. Ikke uavkortet bare positivt, men jeg skal teste den mer, før jeg skal være for kritisk.

 Hva tmc 100 anngår, bruker jeg den ofte til nymfer.... :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...