Gå til innhold

Hva er er vellykket fisketur?


Truls

Anbefalte innlegg

Før var det viktigste å få fisk. Gjerne størst mulig. Spilte liten rolle om den befant seg i en kloakklignende elv klint inntil motorveien.

 

Ting har heldigvis forandret seg. Fisker nå utelukkende på steder jeg synes fine. Ikke nødvendig å få fisk i bøtter og spann heller, men å føle at man har hatt sjansen kan ofte være godt nok.

 

Kan også sette mer pris på en god, men vanskelig klekking med en liten fisk som resultat, enn en stor fisk som tilfeldigvis ruller over vårfluen min under blindfiske.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må gjerne være et sted,der folk ikke står i kø for å kaste. Helst elv i innlandet,eller på fjellet.

Og så bør det være muligheter for fin fisk,uten at jeg nødvendigvis må få hverken mye eller stor fisk.Kan gjerne være et litt krevende strekk,der fisken er vanskelig.

Setter mer pris på å lure en sær ørret som står vanskelig til,på kanskje 400g....enn en større som er lett å få.

Foruten selve fisket,er naturopplevelsen sentralt for meg.....kan gjerne sitte å se etter vak i mange timer,og kose meg med kaffe,mat,langs elvebredden.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vellykket fisketur er å i det hele tatt komme seg ut på nevnte fisketur..

 

Det er en kjempefordel, i min bok, om jeg:

- ser vak

- ser fisk

- ikke ser andre folk

- ikke hører andre folk

- ikke blåser vekk

 

En kjempebonus anses som:

- å kjenne fisk

- å håve fisk

- å sette ut en fisk som er i god form

- ha nok sigg

- en colaboks underveis

- støle bein dagen etter.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Marius om det å ikke rekke noe. Det er også viktig for meg at jeg har lykkes med noe jeg har prøvd å få til. Fluefiske innebærer fremdeles (og jeg håper det varer leeenge) en så bratt læringskurve at jeg alltid har en eller annen teori jeg vil teste ut eller en ferdighet jeg vil prøve. F eks er det strålende teste ut en flue jeg har bundet til et spesielt formål og se ar det virker - uansett hvor liten fisken er. Eller et presisjonskast jeg har tenkt på for å legge flua et spesielt sted i et vann jeg fisker i. Ofte kan det til og med bare dreie seg om forventningen om den tilfredsstillende vekten i snøret når du spenner stanga i framslengen. Nå gleder jeg meg til våren :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme hjem etter endt tur og kjærringa ikke får snusen i at du har fisket i stedet for det du sa du skulle gjøre.

Eller når kjærringa kommer hjem i fra kveldsvakt og du klarer å vri deg unna selv om ingenting er gjort i heimen.......

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme hjem etter endt tur og kjærringa ikke får snusen i at du har fisket i stedet for det du sa du skulle gjøre.

Eller når kjærringa kommer hjem i fra kveldsvakt og du klarer å vri deg unna selv om ingenting er gjort i heimen.......

Glad jeg har ei dame som ikke har den type forventninger til meg, nå skal det nå sies at jeg ikke har så store forventninger til henne heller når det kommer til husarbeide....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så holder det lenge så fremt jeg får en eneste fisk.

Da føler jeg at det kan kalles en vellykket fisketur.

(Helst er det kulere med flere da.)

Hvis man ikke får fisk,så er det liksom noe som mangler for å kalle det fisketur.

Har liksom ikke fått det helt til,og føler meg en smule skuffet.

Hva var det jeg ikke klarte å få til her.Hvorfor fikk jeg ikke fisk.

I tillegg så kommer alle de andre opplevelsen som egentlig ikke er direkte

relatert til det å fiske,men de forsterker heletsinntrykket av en vellykket fisketur.

Når man først har fått en fisk,så fremstår alle andre opplevelser så forbasket

mye herligerer.Jeg verdsetter den totalopplevesen som noe av det beste jeg kan oppleve.

En fisketur etter å ha fått fisk,kan godt handle om det å se på,og studere maur som driver med sitt.

Da forandrer det helheten i den totale opplevelsen for meg.

Da blir det en del av fisketuren.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her allerede har vært inne på så er det mye rart som spiller inn. De siste årene har jeg brukt hele tørrfluesesongen på å vase rundt på et fryselager i 24 minusgrader. Dette resulterer i at fiskinga stort sett består av korte turer, etter kl. 20 på kvelden, i den lokale bekken. Her vasser jeg i soddspann, klappstoler, østeuropeiske ølburker, samt løper slalom mellom y-pinnene til markmafian. Må innrømme at dette setter visse føringer før suksesskriteriet. Ettersom elvebredden er nitrist og ungdommen kjører tulling med mopeden oppi grustaket hver bidige kveld, så har jeg satt lista for suksess ved 800 gram, eller alternativt en skikkelig kul fiskesituasjon( f.eks. en jævlig artig 300grammer eller rett og slett bare synet av en fisk i 2kilosklassen ).

 

Når jeg en sjelden gang har tid til å fiske i naturskjønne omgivelser fri for søppel og folk, ja da koser jeg meg nesten uansett =) Turen bør likevel inneholde et av følgende for å være helt king kong: god mat, godt vær, godt selskap eller godt fiske. Og det er jo sjelden at man bommer på alle fire!

Endret av Emil Jamtfall
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen kan godt være vellykket uten kontakt eller syn av fisk, men da annser jeg det som en vellykket tur, fremfor fisketur. En vellykket fisketur må inneholde fisk på en eller annen måte, men ikke nødvendigvis fangst.

 

Ifjord opplevde jeg for første gang en alvorlig tung vespertina klekking. Fisken var umulig og komme på talefot med. Men det teatret som utspillte seg den dagen kommer jeg neppe til å glemme..

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slite seg opp til govannet, koke kaffi mens en speider etter vak. Er spesielt morro når en knekker koden og lurer en sær og vanskelig ørret etter flere fluebytter. Det hender en får ørreter med et fantastisk prikkemønster, like morro hver gang. Alltid artig på turer med en kompis, men turene aleine i fullstendig stillhet i perioder med mye skole/jobb gir ro i sjela, det er digg det!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fisketur anses som velykket når man kommer frem til vannet eller elva, legger en plan ift fluevalg og taktikk, og får ørreten til å ta. Spe på med brukbare bukter og null floker ved utlegg og opplevelsen er tilfredstillende komplett!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at min lille refleksjon gikk hjem.  For min del handler det selvfølgelig også om fisk, venner og fint vær, bare så det er sagt.  Saken er imidlertid at det også kan være en flott fisketur å ligge under en gran, mens regnet siler ned.  Vadebuksa og skalljakka holder meg tørr og varm, og en og annen gang er det en liten dram der også.  At det ikke er en fisketur dersom man ikke fisker, tenker du? Å jo, det er det.  Jeg ligger og ser utover vannet, og det er ikke jobb og forpliktelser jeg tenker på, for å si det slik.  Jeg er på fisketur. Med hele meg.  Kropp og sinn.  Den som tror at fisketur handler om å fiske har ikke fisket nok.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på mye av det som har blitt sagt her. Har mange ganger måttet reise tomhendt hjem, men om man har sett vak, kanskje bommet på et tilslag eller to, så er det ikke så farlig. Bare man har vært ute i naturen...

 

Jeg baler med blant annet PTSD etter flere år i utenlandsjobbing med Forsvaret, og fiske og naturen er noe av det som gir meg aller mest i en strevsom hverdag. Går faktisk så langt som å si at fluefiske har vært direkte livreddende for meg, når det har vært som mørkest.

Så i det store og det hele, en vellykket fisketur er å være akkurat det, på fisketur. Topper man det med fangst er det enda bedre.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken den første til og rigge utstyret eller til og ta første kast for tiden.

Jeg kommer gjerne til en plass der jeg/vi har trua, ser litt utover vannet, rigger telt, ser litt mer utover vannet, rigger bålplass, ser enda litt mer utover vannet, samler litt ved, ser litt utover vannet igjen, rigger en stang eller tre, går gjerne ned til vannet for og se om jeg kan få ett hint om hva jeg skal binde på, tar noen kast, går gjerne opp i campen for og se på de andre og tar meg en kald pils, hvis jeg ser de andre har noen feil i kastinga si etter å ha studert de en stund så går jeg bort med pilsen og en sigg for å forklare det, så blir det enda litt mer fiske etter det

MEN, hvis jeg kommer til ett vann der klekkinga er igang så er det full tenning og utstyret rigges i ett helvettes tempo

En vellykka fisketur, er de turene jeg rett og slett har kosa meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...