Gå til innhold

ArcticSilver Micro-Diameter Flueline?


Jonas Eilertsen

Anbefalte innlegg

Morsomt. Jeg tenkte det kanskje var noe med desiteten på fluenlinene til Tom Bell ppcrazyeyes ettesom det har vært diskutert. Betyr det at disse er testet av f. eks av deg og underkjent - altså linene fra Sunray? Jeg så Kjell klaget på at ASI lina sank og hadde mye minne. Men han hadde brukt en vanlig fortom på lina og mente vel at det kunne dra ned den tynne spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...."When a company flat out lies and claims that the lines you and the factory made for them, were their idea!" Det er et direkte sitat fra Tom Bell. Etter hva jeg forstår er det ganske enkelt å etterprøve at han faktisk står bak produksjonen. Korriger meg gjerne. Men generelt vil jeg hevde at vi fluefiskere er mest tjent med å belønne kilden / opphavet til et produkt.

 

Disse markedsføringsverktøyene du ikke lar deg provosere av - de er ulovlige. https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier. Slik jeg ser det er den eneste underholdningsverdien at pro team medlemmer med en relativt kort fluefiskebakgrunn fronter produkter uten dannelse. Det kan bli noen morsomheter av slikt, men jevnt over er det bare irriterende. Og for nybegynnere er det svært uheldig. Akkurat det siste er jeg ganske opptatt av.

 

Ble litt engasjert av denne debatten, kjenner jeg. Spesielt etter å ha lest intervjuet med Tom Bell.

 

Bare så det er sagt. Dette intervjuet virker plassert og kan trolig bare betegnes som "flat out marketing", for å bruke hans egne ord. Helt greit, men et partsinnlegg i noe som likner på en strid om opphavsrett mellom ASI og denne karen.

 

Jeg aner ingenting om Tom Bell og påstanden om at opphavet til denne ideen var deres. Mulig det er Tom Bell sitt, mulig det var ASI sin ide. Det vet jeg intet om.

 

Jeg har håndtert flere opphavsrettsaker og ser at de som regel er meget sammensatte og at opphavsretten ofte ikke er gitt. Hvis en merkevareutvikler lisensierer ut produksjon av et produkt, så skjer dette ofte basert på en nøye spesifikasjon eller en ide. Det kan også skje på bakgrunn av et ønske om en spesifikk egenskap for et produkt, som produsenten da blir satt til å utvikle.

 

Det viktige i slike saker er at det er den avtalerettslige reguleringen mellom oppdragsgiver og produsent som er avgjørende for hvem som har opphavsretten (eiendomsretten til ideen). Det er langt i fra noen automatikk i at produsenten eier opphavsretten. 

 

På denne bakgrunn minner det jeg har lest om en opphavsrettslig strid mellom ASI og Tom Bell - uten at jeg vet noe om dette. Det høres ut som et partsinnlegg fra Tom Bell når han tordner som han gjør i dette intervjuet som ikke inneholder et eneste kritisk spørsmål til Tom Bell fra "journalistens" side (noe man alltid forventer om saken var skrevet av en uavhengig journalist)

 

Jeg skriver dette som en innvending mot de kontante og harde dommene som felles mot ASI (ulovlig markedsføring, "snake oil" aka svindel og sjarlatanaktig atferd). Mulig dere har rett, men om dere ikke har innsyn i saken eller de avtalerettslige forholdene mellom ASI og mr Bell ville jeg være forsiktig med slike påstander.

 

Når det gjelder veiledningen fra Forbrukerombudet, så hviler et forbud på forutsetningen om at avsender ikke angir (skjuler) at han/hun representerer produktet. Er det slik at ProTeam for ASI skjuler dette? Jeg spør, fordi jeg ikke vet. Om de gjør det, så kan jeg heller ikke støtte dette. Men om de faktisk opplyser om hvem de representerer, så vil ikke disse bestemmelsene få innvirkning på aktiviteten i sosiale medier til ASI ProTeam.

 

Dette området er tror jeg er relativt uprøvd rettslig. Det har vært noen saker opp hvor FO har engasjert seg, men jeg tror at det kreves langt flere rettslige prøvinger for å tydeliggjøre regelverket for skult markedsføring i sosiale medier (for eksempel: Når er en post fra et ProTeam å regne som reklameaktivitet? Er f.eks en fisketur på FB eler Instagram hvor vedkommende bruker utstyret å regne som markedsføring, eller bare private bilder om fisketuren?). 

 

Jeg er ikke på noen måte fan av ASI. Jeg kommer ikke til å kjøpe stengene deres, men ble kjent med dem gjennom markedsføringen. Ble nysgjerrig, og tenkte jeg vill prøve den ene lina jeg altså har kjøpt. Den er jeg fornøyd med (og så liker jeg godt den capen jeg fikk på kjøpet).

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at forbrukere kan uttale hva de vil om produkter, basert på en bedrifts omdømme. Man kan jo se at Tom Bell har solgt disse linene i mange år, og det holder for meg. Arctic Silver har jo først begynt å selge disse produktene nå. Men viktig som du sier Kjell, og se dette fra to sider, det har du min fulle støtte for. Men som forbrukere, mener jeg vi har rett til å diskutere dette ut ifra publiserte kilder. :)

Fluefiskemiljøet i Norge er lite, og det skal lite til for at man tråkker i salaten, eller tar en spansk en, og får et omdømme etter slikt. Og ikke minst når man tar mye plass i sosiale medier, og måten man gjør markedsføring og reklame på. Det blir fort synlig, og mange vil reagere på dette som forbrukere. Slik er det bare. :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at forbrukere kan uttale hva de vil om produkter, basert på en bedrifts omdømme. Man kan jo se at Tom Bell har solgt disse linene i mange år, og det holder for meg. Arctic Silver har jo først begynt å selge disse produktene nå. Men viktig som du sier Kjell, og se dette fra to sider, det har du min fulle støtte for. Men som forbrukere, mener jeg vi har rett til å diskutere dette ut ifra publiserte kilder. :)

 

Jepp, den retten har vi og det er det som er bra med slike fora. Jeg har engasjert meg i debatten sent fordi jeg syntes at den ble for ensidig :)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efter många om och men gick jag till anskaffelse av 1 styck ASI MD WF5F.

Kan inte säga att jag gillar deras spön och inte heller marknadsförningen.

Om klumpen är väldigt tun eller inte kan även det diskuteras (och runninglinen kunde gärna vara lite tjockare enligt min mening).

Men linan är väldigt stabil i luften och taperingen är väldigt lyckad. Helt klart imponerad av egenskaperna.

Det kommer inte bli min ända flytlina men gillar den helt klart. SA SBT och Airflo Bandit är mina andra favoriter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da ikke selge et fluesnøre for FISKE uten å vite hva slags profil snøret har. Det er noe av det dummeste jeg har hørt på en stund. Profil er langt viktigere enn hvor tykt/tynt snøret er.

Er det fluefiskere der ute som kjøper fluesnører i blinde? Jeg ville ikke engang TESTET et snøre uten først å vite hva jeg rigger stanga med. Det blir for dumt...

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er vel ikke helt sikkert at Tom Bell skal i Snake Oil galgen. Forklaringen hans på flyfishing.co.uk forumet er ganske bra:

"Hi, Tom here from Sunray,

I will try and answer some of the points but I've not been able to read all of the thread. It seems to have lasted a long time.

Diameter

90% of the confusion seems to be in the 2 different ranges of lines I make. Micro Thin (20-30%) thinner and Low Diameter (5-10% thinner.)

Micro thin lines

Jeremy lucas

World Championship Nymph

Low Diameter lines

International

Instructors Intermediate

Scandi

Masters Spey

It has been a fault of the old website that some people bought a low diameter fly line expecting a micro thin. I apologise for that and hopefully the new website fixes that.

Also, the International #4 line was described as being low diameter when in fact, the #4 model was in fact regular diameter head and only had low diameter running line. That has also been fixed in the new site.

Measuring

The new site describes how I categorise the diameters. One of the most confusing aspects I read sometimes is when people try and measure to compare the lines.

On low diameter lines, it's only possible if you measure an exactly same taper for exactly the weight / length. When I compared the diameters against competitors lines, they were against lines that were either the same length / weight or even shorter. No, I can't say which lines they are. Yes, you can find them yourself. They exist.

On micro thin lines please read this article, which is how I measured my Micro Thin diameters and thus categorised them http://www.overmywaders.com/extracts...framSchott.pdf

I also cast and measured lines from modern silk line manufacturers. They also exist.

So that's how I measure / categorise.

Who are they for?

The low diameter lines are beginner / intermediate to advanced casters. They are triangle tapers. They load thus, Short (feel little load but they cast) Medium (feel more load and they cast) Long (feel full load and they cast.)

The micro thin lines are solely for overhead casting by intermediate / advanced casters. These are flat belly / very long front tapers. Short (feel zero load but they cast) Medium (feel little load and they cast) Long (feel medium / full load and they cast.)

Forums

Yes one reason why I haven't responded is because I am extremely busy. Some days I work 24 hours on this. Someone suggested I was dismissive because I advertised for a rod builder but didn't answer this thread. The rod builder that I advertised for has now opened a workshop. My orders have helped him do that.

As for the physics, what I've been able to read quickly has of course been correct, in theory. Although. 2 points have been missed, because it's not been applied either on the water, fishing or in the factory / industry.

Physics / Industry

1. FACTORY. Fly lines use excessive microspheres already. We've been casting fly lines that have been needlessly thick (using glass filler to achieve extreme buoyancy.) for 30-40 years. Removing a very low percentage doesn't make them sink. They still float, well, and I am able to reduce diameter at the same time.

2. WATER. Water tension on lines under #5.

I posted a blog online yesterday which should answer some of the physics, Here it is https://sunrayflyfish.com/blogs/blog...-with-tom-bell

It's not an attempt to drive traffic, If you don't want to visit the site. It's an attempt to service you, people who are interested / debating.

Rod Load

I read a post saying that the Jeremy Lucas line doesn't roll cast well and won't load at short range 16' and under. Correct. If anyone has bought one with that assumption and they are upset, please return it for a full refund. It is my fault. The line is designed for overhead casting on rods 9' and over. It's not designed for roll casting or short range 15' casts on 8' rods. Although it will, you won't feel 'load.'

I now have a version that is. The JLP short. 90% of people that bought the JLP (long) version line understood that it's for 9' and over rods. Especially when they would phone me first. If you bought one from a demo and it worked, it was demo'd on a 10' rod. If I didn't explain too well that it isn't the best at sub 9' rods, I apologise, please return.

If you look on my website you will see a clear description, the tapers and what the all lines are actually designed for. This was missing from the old site and hopefully the new site fixes that. There are now very clear descriptions of what all the lines are for on the new site www.sunrayflyfish.com. I hope it clears a few things up.

If you are unhappy with any line purchase I really do urge you to phone me. I absolutely hate someone not having a great experience with my gear. Call me, explain what situation you are using it in, I'll refund / fix any issues you have.

I won't be able to continue this discussion although I'd like to. If you call me I will spend hours with you talking through your individual requirements. If you disagree with the physics, you can call me. If you want to meet me, cast your rods with my lines, call me. I just flew to France to do this for a client. If you want to know any detail about anything, you can call me. I urge those who are interested to try the lines before making comment. Or, don't. How you spend your time is not my business. On that topic, I'm not trying to generate business. I'm trying to answer your thread.

Summary

If I get it wrong, I apologise, thanks for letting me know. Some people like heavier lines. Some people like lighter lines. Some people love grey. Some people hate grey. My website was poor and I've neglected this forum topic.

This is not my primary income. This is a project to genuinely make better fly lines. I am not doing this to dupe or trick money from fly fishermen. If you do not agree with the physics, marketing, price or anything else for that matter, I really urge you not to make a purchase. However, if you respect people like Jeremy Lucas, John Tyzack, Matt Eastham and 17 of the World Teams in the FIPS 205 world championships plus 800 other seemingly happy customers, please call. My lines have received 10 out of 10 reviews in countries around the world. Arctic Silver are building their brand on my lines and I hope to serve the cane / glass market with a proper line that is exceptional for their non graphite gear.

There is only one of me. Answering every comment on facebook pages, facebook profiles, twitter, instagram, email, phone calls, and now forums can be a 24 hour process. I apologise if you guys have been left in the dark.

Thanks for your comments and interest. Please, the action to take is to call me if you need information from the designer. I'll meet you, bring all the lines and personally match them to your rods. I even give free casting lessons when I'm doing it!"

ASI sine MD liner tilsvarer vel Tom Bell sine low diameter liner?

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda han henger godt i "Snake Oil galgen",

 

det meste av dette er ren tåkelegging. Og når han prøver å bortforklare målingene James har gjort så blir det riktig ille http://www.flyfishing.co.uk/2098021-post126.html

 

 

 

James, you have measured the head of a Sunray International #5 33' fly line against the head of a SA 68.4' fly line (am I right the med is that?) . 
 
You have measured a cylinder which is twice as long as the other one. One is designed to be cast at 33'. The the other is designed to have at least 45' + head from the tip.
 
If you get 2 sausages and roll one out, it's thinner.

 

 
Dette er fullstendig irrelevant og en ren bortforklaring. James har demonstrert at lina både er tyngre enn AFTM standarden og at klumpen ikke en gang er særlig tynn. Og så prøver han å bortforklare dette med at de to linene har forskjellig klumplengde (som om vi ikke visste det fra før). At SA MED skulle være designet for å ha minst "45' + head from the tip" er også det reneste tøv.

 

Running line.
 
 
James, it appears you have cut your running line and submerged a short 2 cm? section in a bowl at home. This is a test which doesn't give the real indication of how a fishing line interacts with the rod, water, the rest of 89' it's attached to and the cast itself when fishing.
 
The running line is an intermediate compound which improves durability and lubricity. It will sink if you put 2cm of it in a bowl. It's designed to. When you fish with it, you'll see it actually has less resistance to water than thicker more buoyant lines.
 
Durability and lubricity on low diameter running lines are extremely important. When you fish with it, the line rarely sinks due to water tension. If some of the coils actually do get submerged, the line is so thin / hydrophobic it leaves the water very cleanly. 
 
Første delen av dette er ren nonsense, James har ikke ment noen ting om "how a fishing line interacts with the rod, water, the rest of 89' it's attached to and the cast itself when fishing." Han har ganske enkelt slått fast at running linen synker, og det er visstnok denne Tom enig i, den var til og med designet for å være synkende...
 

 

Weight
 
Please just cast the lines on the rods. Weighing lines and comparing them against a 30 year old aftma system is not accurate. I sell a #5 for a #5 rod. If it doesn't work for you, just call me and I will fix. 
 
Weight and rod load is so subjective per caster / rod, it's almost impossible to make a one size fits all line.
 
Igjen ren tåkelegging. Den 30 år gamle industristandarden AFTM er nøyaktig nok i massevis (og det er den eneste standarden vi har), men den definerer kun hva de første 30' av lina skal veie. Det som forvirrer er at (mange) snøreprodusenter lager liner som ikke følger standarden (som regel for tunge) uten å informere om dette (SA og RIO er hederlige unntak som som regel informerer om hvilke liner som ikke følger standarden).
 

 

Taper
 
James, the International is used by some of the world's most celebrated trout fishers worldwide. They particularly like the taper for it's presentation. It's something I spent 18 months perfecting. Each line rating has a specific taper. A heavy shooting head on sinking running line would suggest a heavy presentation. It would be great if I could demonstrate the absolute opposite of that to you. It does indeed present completely unlike a rio outbound or similar line.
 
Eneste argumentet her er at han er en fantastisk ekspert og at det er noen kule folk som liker lina... Flotte saker
 

 

Please, if you are interested in the science of the lines, do call / visit and we can conduct them together. Then you know you will get a true reading, either that supports your theories or not. 
 

For every explanation I am able to give quickly online, there are 100 facts regarding the design / manufacture I don't have time to explain online. I'd be more than happy to try your line with your entire range of rods / explain them / cast / fish with you. Also, I find sometimes written exchanges aren't as good as verbal / face to face.

 
Mere dårlig skjulte "jeg er mer ekspert enn deg" argumenter.
 
Jeg er ikke imponert...
 
Grunde

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gjerne cred til de som bidrar til utvikling, men da vil jeg gjerne vite at det er de som har gjort jobben som får cred...

 

 

Her skal jeg "moderere" meg selv på en måte. Min cred i dette tilfelle skal gå til Tom og Grunde for målinger og interessant info!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% enig i konklusjonene til Grunde, men på lang vei. Det er iallefall bra skrevet - og underholdende. Bra Grunde!

 

Så er det en ting som skurrer hos meg. Dersom denne teknologien med de små luftboblene tillater å lage liner med lav diameter. Hvorfor bruker ikke SA, Rio og Cortland denne teknologien. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftbobler i lina var det SA som fant på for over? 40 år siden... AirCell linene er vel til og med forsatt i salg :-)

Å variere tettheten i lina med å kontrollere mengden bobler (hule glasskuler faktisk), er jo heller ikke noe nytt som denne sunrayfish karen har funnet på...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men, jeg håper ikke at vårt lille norske miljø disfavoriserer våre norske produsenter bare fordi vi har mer innsikt eller på bakgrunn av personlige likes/dislikes. 

 

 

 

Tidligere i denne tråden ble det etterspurt data om tapering på linene til ASI. En representant forklarte at det var hemmelig (!). Det ble litt tullball etter det utsagnet, og den delen av diskusjonen er moderert bort - heldigvis. Så kan man jo si at det er galt å dra det frem igjen, men ettersom du iallefall nevner at det kan være disfavorisering synes jeg det er greit å klargjøre. De fleste er vel enige i at å ikke ville oppgi data om tapering i februar samme året som lina skal for salg ikke er særlig formålstjenelig. Eller på godt norsk; da ber man om bråk.

 

På den annen side "all PR er god PR" er det noe som heter, så ASI har vel fått oppmerksomheten til mange om ikke annet. Så vil tiden vise om disse linene blir med videre. Som jeg nevner i posten over. Det er litt merkelig at de historisk sett store lineprodusentene ikke velger teknologien...Men ingenting hadde vært bedre enn at lineteknologien gjorde et byks fremover. Jeg synes liner er mer interessant enn stenger - men langt mindre interessant enn å fiske.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftbobler i lina var det SA som fant på for over? 40 år siden... AirCell linene er vel til og med forsatt i salg :-)

Å variere tettheten i lina med å kontrollere mengden bobler (hule glasskuler faktisk), er jo heller ikke noe nytt som denne sunrayfish karen har funnet på...

Takk for et nedslående svar  :) . Du har vel brukt såpass mye tid på dette at utsagnet holder vann - om jeg kjenner deg rett.

 

Eller kanskje det i fremtiden bare er tynnliner som gjelder og vi ender opp som en gjeng forgubba FFS medlemmer som fisker med gamle tjukke flueliner. Litt sånn som de som fisker med splitcane og Catskill  fluer som tvinner fortommen 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å joda han henger godt i "Snake Oil galgen",

 

det meste av dette er ren tåkelegging. 

 

 

 

 

Det er jeg ikke helt enig i. 

 

Noe av svarene til Tom Bell er kanskje ikke så gode, men hovedproduktet hans er vel liner fra klasse #4 og ned til klasse #2. Det er disse linene han kaller micro diameter. Resten er low diameter og her er Bell og ASI like dårlige.

 

Micro linene til Bell derimot, og særlig den som 17 av VM lagene i 2015 brukte, ser for meg ut til å være et godt nytt produkt. 

 

 

:)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da ikke selge et fluesnøre for FISKE uten å vite hva slags profil snøret har. Det er noe av det dummeste jeg har hørt på en stund. Profil er langt viktigere enn hvor tykt/tynt snøret er.

Er det fluefiskere der ute som kjøper fluesnører i blinde? Jeg ville ikke engang TESTET et snøre uten først å vite hva jeg rigger stanga med. Det blir for dumt...

Dette har du helt rett i. Er jo litt greit å vite hva man kjøper?
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke saken/sakene som ligger å ulmer i bakgrunnen her. Asi sine stenger er nok ikke noe for meg uten at jeg vil si noe stygt om dem.

Snørene synes jeg er for dyre men samtidig vil jeg skyte inn at jeg fikk et veldig bra inntrykk det lille jeg fikk testet.

Jeg kan se for meg at dette snøret ville passe meg perfekt til sø fiske og lignende situasjoner. De har utvilsomt fått til noe her (de som nå eventuelt har laget det)

Tykkelsen merket jeg lite til. Hvis noen klarer å bevise at Arkimedes tok feil så tror jeg de vil bli veldig rike veldig fort.

Endret av Ruffen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da ikke selge et fluesnøre for FISKE uten å vite hva slags profil snøret har. Det er noe av det dummeste jeg har hørt på en stund. Profil er langt viktigere enn hvor tykt/tynt snøret er.

Er det fluefiskere der ute som kjøper fluesnører i blinde? Jeg ville ikke engang TESTET et snøre uten først å vite hva jeg rigger stanga med. Det blir for dumt...

Nei,Tore.

Det er ikke akkurat for dumt,men heller for dyrt for de fleste.Det samme gjelder for stenger også.

Jeg skal love deg at det er fluefiskere som kjøper både snører og stenger i "blinde"

En vesentlig forskjell.Kanskje lærerikt?

Hvis du ikke vil teste et snøre uten å vite hvordan det er tapert og hva det veier så tror jeg ikke på deg.

Det er klart du hadde prøvd?

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har kjøpt både stenger og liner nærmest i blinde. Riktignok ville jeg ikke brukt tusenlappen på en plastsnor uten å vite om den er bra, men jeg har kjøpt flere billige liner, noen stenger og ganske mange blanks uten å ha noen data på de.

Årsaken til dette er nysgjerrighet, mangel på informasjon og manglende mulighet til å prøve før kjøp.

Noen bomkjøp har det blitt, men heldigvis er det lite som er direkte dårlig på markedet i dag, så de som ikke faller helt i smak har blitt brukt til litt eksperimentering eller gitt bort.

Jeg hadde likt mye bedre å handle om jeg hadde hatt mer info. Mest sannsynlig ville jeg kjøpt mye mer forskjellig om jeg hadde gode data på produktene, nå er det litt mer safe å holde seg til ting man har erfart er bra til eget bruk.

Så mangel på info kan være utslagsgivende for at jeg dropper å prøve en ny ting, for eksempel et nytt snøre.

Et tynt snøre ville jeg uansett ikke kjøpt til sjøørretfiske. Når jeg trekker inn mye, så vil jeg gjerne at det er litt tykkelse å gripe rundt. Vil ikke ha det for tynt!

Ville forøvrig ikke brukt tusenlappen på et snøre uansett. Kan kjøpe to gode til den prisen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har kjøpt både stenger og liner nærmest i blinde. Riktignok ville jeg ikke brukt tusenlappen på en plastsnor uten å vite om den er bra, men jeg har kjøpt flere billige liner, noen stenger og ganske mange blanks uten å ha noen data på de.

Årsaken til dette er nysgjerrighet, mangel på informasjon og manglende mulighet til å prøve før kjøp.

Noen bomkjøp har det blitt, men heldigvis er det lite som er direkte dårlig på markedet i dag, så de som ikke faller helt i smak har blitt brukt til litt eksperimentering eller gitt bort.

Jeg hadde likt mye bedre å handle om jeg hadde hatt mer info. Mest sannsynlig ville jeg kjøpt mye mer forskjellig om jeg hadde gode data på produktene, nå er det litt mer safe å holde seg til ting man har erfart er bra til eget bruk.

Så mangel på info kan være utslagsgivende for at jeg dropper å prøve en ny ting, for eksempel et nytt snøre.

Et tynt snøre ville jeg uansett ikke kjøpt til sjøørretfiske. Når jeg trekker inn mye, så vil jeg gjerne at det er litt tykkelse å gripe rundt. Vil ikke ha det for tynt!

Ville forøvrig ikke brukt tusenlappen på et snøre uansett. Kan kjøpe to gode til den prisen ;-)

Man kan vel ikke akkurat forvente at man skal kunne prøve hvert snøre man skal kjøpe så da er i alle fall forutsetningen for meg at jeg vet profilen.

Da har jeg i alle fall en mulighet for å innbille meg hvordan det kommer sånn cirka til å funke. Og hvis man vil ha snører med litt forskjellig profil blir dette fryktelig rotete hvis man ikke har noe info. Det holder ikke for meg at en sier "det er skitbra og kaste med" og passer til den og den stangen.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke akkurat forvente at man skal kunne prøve hvert snøre man skal kjøpe så da er i alle fall forutsetningen for meg at jeg vet profilen.

Da har jeg i alle fall en mulighet for å innbille meg hvordan det kommer sånn cirka til å funke. Og hvis man vil ha snører med litt forskjellig profil blir dette fryktelig rotete hvis man ikke har noe info. Det holder ikke for meg at en sier "det er skitbra og kaste med" og passer til den og den stangen.

Det gjelder stenger også.

Å fortelle at "det er skitbra og kaste med" er synsing og ikke noe annet enn synsing.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer info jo bedre. Synd om det ikke blir oppgitt detaljer. Tror det er et dårlig salgstriks å utelate info. Terskelen for å teste blir høy.

Å høre på anbefalinger kan fort bli helbom det også. Folk kaster forskjellig, har forskjellige preferanser osv, så passer det en så kan det være helbom for en annen...

Helst ønsker jeg mest mulig informasjon om det jeg skal kjøpe.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...