Gå til innhold

ArcticSilver Micro-Diameter Flueline?


Jonas Eilertsen

Anbefalte innlegg

Og jeg som trodde at det var noe nanogreier som hemmeligheten her. En slags teknisk nyvinning som tillater liner med en tynnere diameter. Må innrømme at jeg ble litt skuffet dersom dere må holde tilbake standard, og i mine øyne helt vesentlig, produktinformasjon som tapering for å fortsatt være nyskapende og interessante.

Greit nok, tapering er ikke det eneste kriteriet ved kjøp av ei line. Coating, minne og til og med farge blir vektlagt i varierende grad. Taperingen bør i hodet mitt veie tyngre enn alt annet til sammen. Om jeg sier 4 ganger så mye så er det fortsatt ingen overdrivelse. Da blir det rimelig håpløst å ikke opplyse om taperingen ved salg av ei flueline. Det er jo tross alt ikke her nyvinningen ligger. Eller?

Blir litt som å skulle selge folk en sluk med lovnader om at den kaster godt, har nydelig gange og fisker like bra etter alle fiskeslag. Men vi kan ikke vise deg hvordan den ser ut. Du må bare kjøpe den og prøve.

Endret av Emil Jamtfall
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betviler du dette og på hvilken grunnlag?

Hvorfor har ikke denne typen flueline da

kommet på markedet for mange år siden? (Arrester meg gjerne her om det har).

 

Du skal få to korte og enkle svar:

Estrudering er en nokså enkelt produksjonsform for flueliner, men krever nokså kostbart utstyr og kunnskap om hva du putter inn i maskinen. Så når en lineprodusent som f.eks Rio eller Scientific Angeler produserer liner for eget marked har de lenge benyttet egen oppskrift på etterbehandling (coating) av lina. Denne coatingen har utelukkende vært forbeholdt egne produkter og meg kjent ikke vært tilgjengelig for de som ønsker setteproduksjon.

 

Når det gjelder produktet det er snakk om (og som ingen egentlig vet hva er), så snakker vi ikke om rakettforskning. En hver kan spesifisere en line, med eller uten kjerne, og få den akkurat slik som ønsket. Tynn, tykk, avlang - you name it. For den som driver litt med laksefiske vet også at tynnere skyteliner har en tendens til å coile mer og er langt vanskeligere å håndtere en liner som er ørlitegrann tykkere. Vet ikke om det er her "hemmeligheten" ligger, men venter i spenning på de faktiske data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir spørsmålet mitt: hvordan lager man ei flyteline som er 30-40% tynnere en ei "vanlig" line, og som likevel har vekt etter AFTM standarden og fortsatt flyter?

Det var jo i denne gaten jeg trodde nyvinningen lå.

Dersom Johnny har rett i det han sier så har jeg tatt feil nok en gang. Vært alt for rask på avtrekkeren. Som seg hør og bør skal jeg være like rask med å legge meg flat. Ikke deres feil at jeg ikke har skjønt greia her.

Hvis jeg forsto Fredrik riktig, har ikke ArticSilver fått fram "det nye materialet", men "taperinga" som passer det nye materialet best.

Utover det vil jeg bare si at Fredrik bør få et klapp på skuldra for å ta det lugnt! Selv om det er deler som har blitt moderert bort som reklame synes jeg du farer redelig frem. Det er ikke alle som takler å bli moderert, sagt i mot eller bare snakket til uten at rullegardinen går ned. Ikke lenge siden vi så folk gå bananas i skyttergrava for en sak de ikke har tilknytning til en gang.

 

EDIT: Mener fortsatt at det er smått klønete å selge ei line uten og opplyse om profilen. Ikke mange seriøse aktører som holder dette hemmelig så vidt jeg kan se...

Endret av Emil Jamtfall
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir spørsmålet mitt: hvordan lager man ei flyteline som er 30-40% tynnere en ei "vanlig" line, og som likevel har vekt etter AFTM standarden og fortsatt flyter?

Du må integrere nano-flogiston i coatingen.

 

Fra spøk til alvor. Jeg har så vidt testa en av de nye tynne linene på markedet, og det virket fint. Minner om å kaste med en Intermediate eller synk-line, og det det innebærer for snørehastighet mm. Jeg er ikke sikker på at det er den følelsen jeg vil ha i alle situasjoner, men at det har sine fordeler er helt klart.

 

Vi får se hvordan de ter seg på vann, og hvor godt de faktisk flyter. Med eller uten nano-flogiston.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skape litt mystikk er en fin måte å markedsføre på. Det skaper jo nyskjærrighet. Samtidig tror jeg det er få som har fisket/kastet en stund som vil kjøpe en line de ikke vet taperingen på. Jeg vet jo sånn ca hva jeg vil ha til de forskjellige situasjonene.

Men men det får bli opp til Artic silver.

Får legge til at man stiller jo ikke med tom snøreskuffe hver vår så man kjøper jo gjerne noe spesifikt ut i fra hva man skulle trenge. I alle fall gjør jeg det.

Endret av Ruffen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må integrere nano-flogiston i coatingen.

 

Fra spøk til alvor. Jeg har så vidt testa en av de nye tynne linene på markedet, og det virket fint. Minner om å kaste med en Intermediate eller synk-line, og det det innebærer for snørehastighet mm. Jeg er ikke sikker på at det er den følelsen jeg vil ha i alle situasjoner, men at det har sine fordeler er helt klart.

 

Vi får se hvordan de ter seg på vann, og hvor godt de faktisk flyter. Med eller uten nano-flogiston.

Hei Vegard.

Når du testet og så på lina fikk du inntrykk av at den var tynnere enn normalt?

Jeg er ikke ute etter om du har målt eller ikke,men var det inntrykket ditt at den virket tynnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skape litt mystikk er en fin måte å markedsføre på. Det skaper jo nyskjærrighet. Samtidig tror jeg det er få som har fisket/kastet en stund som vil kjøpe en line de ikke vet taperingen på. Jeg vet jo sånn ca hva jeg vil ha til de forskjellige situasjonene.

Men men det får bli opp til Artic silver.

Får legge til at man stiller jo ikke med tom snøreskuffe hver vår så man kjøper jo gjerne noe spesifikt ut i fra hva man skulle trenge. I alle fall gjør jeg det.

Så absolutt Ruffen.

Mystikk kan absolutt ha noe for seg.

Den forsvinner derimot ved første anledning noen tar seg tid til å måle.

For alt jeg vet kan det være en fantastisk line,så jeg gleder meg til å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes også andre slike "tynne flyteliner" på markedet. Denne f.eks.

http://sunrayflyfish.com/products/ultra-thin-fly-line-international

Men i følge en kompis av meg så er de ikke tynnere i det hele tatt enn vanlige flyteliner (i klumpen). Og nymfe-linene fra sunrayfish dom _er_ tynne de flyter ikke :-)

Det er liksom vanskelig å få liner med høyere tetthet enn vann til å flyte... ;-)

Grunde

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult.

Lina kan være så bra som bare det den,men hvor micro er den?

Det kommer jeg ikke til å finne ut av i morgen. Da skal den bare kastes. Enten er den god eller så er den ikke så god.

Vi får se om den føles anderledes. Det er i grunnen det som betyr noe. Hvor micro den er får andre finne ut av i den grad det betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jeg ikke til å finne ut av i morgen. Da skal den bare kastes. Enten er den god eller så er den ikke så god.

Vi får se om den føles anderledes. Det er i grunnen det som betyr noe. Hvor micro den er får andre finne ut av i den grad det betyr noe.

Uansett Ruffen,absolutt interessant å høre hva du synes om lina.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vegard.

Når du testet og så på lina fikk du inntrykk av at den var tynnere enn normalt?

Jeg er ikke ute etter om du har målt eller ikke,men var det inntrykket ditt at den virket tynnere?

Ja, helt klart.

 

Den var kanskje til og med litt tynnere enn Teeny i gamle dager :)

Endret av Vegard Veberg
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg nesten spørre, hvilken er hvilken...?

Var ikke rare forskjellen dette synes jeg.

 

 

I frykt for at spørsmålet ikke er retorisk, så er det til høyre ASI..  :rolleyes: Forventet litt større forskjell selv, men synes selv at forskjellen på GL Coastal #7 og ASI Intermediate #7 var merkbart større..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I frykt for at spørsmålet ikke er retorisk, så er det til høyre ASI..  :rolleyes: Forventet litt større forskjell selv, men synes selv at forskjellen på GL Coastal #7 og ASI Intermediate #7 var merkbart større..

Var nok litt retorisk, men jeg ble ganske overrasket over hvor lite som skiller.

Coastal fyller veldig mye, og har tykk klump.I tillegg er den lang, så der er det forskjell mot de fleste andre snører jeg bruker også.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...