Gå til innhold

ArcticSilver Micro-Diameter Flueline?


Jonas Eilertsen

Anbefalte innlegg

Vet allerede at jeg ikke liker "supertynne" skyteliner. Unngår (1hånds)skyteklumper (har prøvd å like det mange ganger) og liner som Outbound og 40+...

Så når vi nå har funnet ut at det eneste som er tynnt på disse ASI miraklene er skytelina (og spissen (dobbelt æsj)), så kommer jeg til å fortsette med å holde meg unna :-)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,Tore.

Det er ikke akkurat for dumt,men heller for dyrt for de fleste.Det samme gjelder for stenger også.

Jeg skal love deg at det er fluefiskere som kjøper både snører og stenger i "blinde"

En vesentlig forskjell.Kanskje lærerikt?

Hvis du ikke vil teste et snøre uten å vite hvordan det er tapert og hva det veier så tror jeg ikke på deg.

Det er klart du hadde prøvd?

Tom, jeg hadde testet det på gress antagelig, hvis noen tilbød mens jeg testet annet utstyr. Hvis noen ga meg en eske med et fluesnøre og ba meg teste, og svarte blankt på spørsmål om tapering så hadde jeg takket nei. Hadde ikke vært verdt bryet med å sette det på ei snelle. Det er vanskelig å gi et snøre en praktisk applikasjon uten å vite noe om taperingen. Poenget mitt var at det ikke finnes noen unnskyldning for å ikke informere om taperingen på et fluesnøre man selger. Spesielt i et marked som produserer minst 5 ganger flere produkter enn det som omsettes. Man må være smartere enn som så for å overleve.

Og, hvis du går inn i et så tungt marked med stenger og sneller - sikre deg markedsandeler i de segmentene før du introduserer andre produkter. Det forundrer meg stadig hvor mange som prøver seg på et marked hvor sjansen for vinst er minimal, og hvor - selv om man vinner, utbyttet som regel også er minimalt. Kritikken er rettet like mye mot meg selv som andre i bransjen, hehe. Det er sykt mye jobb bare å drive OK rent pengemessig, selv med noen av verdens største merker i stallen. Det er mer penger i slukfiske, båtfiske og ikke minst meitefiske. ;) 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tore.

Skall man sälja linor måste man uppge alla data på dom. Allt för stora skillnader mellan olika spön och linor i samma klass så man behöver all info man kan få för att hitta rätt.

 

I förhållande till artikeln som det refereras till här (bloggen). Så låter det i mina öron som att det bekreftar det Tom Bell säger.

ASi linorna är för lätta för att fungera gott med andra spön än deras i många tillfällen. Sage One 790 (viss var det det han hade?) är ganska tuff så behövs lite vikt för att få fart i sakerna.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, jeg hadde testet det på gress antagelig, hvis noen tilbød mens jeg testet annet utstyr. Hvis noen ga meg en eske med et fluesnøre og ba meg teste, og svarte blankt på spørsmål om tapering så hadde jeg takket nei. Hadde ikke vært verdt bryet med å sette det på ei snelle. Det er vanskelig å gi et snøre en praktisk applikasjon uten å vite noe om taperingen. Poenget mitt var at det ikke finnes noen unnskyldning for å ikke informere om taperingen på et fluesnøre man selger. Spesielt i et marked som produserer minst 5 ganger flere produkter enn det som omsettes. Man må være smartere enn som så for å overleve.

Og, hvis du går inn i et så tungt marked med stenger og sneller - sikre deg markedsandeler i de segmentene før du introduserer andre produkter. Det forundrer meg stadig hvor mange som prøver seg på et marked hvor sjansen for vinst er minimal, og hvor - selv om man vinner, utbyttet som regel også er minimalt. Kritikken er rettet like mye mot meg selv som andre i bransjen, hehe. Det er sykt mye jobb bare å drive OK rent pengemessig, selv med noen av verdens største merker i stallen. Det er mer penger i slukfiske, båtfiske og ikke minst meitefiske. ;)

Er i utgangspunktet helt enig med deg Tore,men jeg vedder halve lommeboka mi på at du fremdeles har litt lyst til å teste?

For alt jeg vet,så har du kankje allerede testet det?

Å ikke opplyse om tapering gjør bare vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor blir det av ambassadørene og pro-team bloggerene til ASI? Her trengs det vel litt redegjørelse og vettuge forklaringer på div spørsmål før man evt kan drive med videre reklamering...

De fleste har vel blitt kasta ut etter påstått snikreklamering  mmmoose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare:

Ingen har blitt kastet ut. De som ikke er her mer har selv bedt om å få fjernet sin brukerkonto. Dette var en reaksjon på at vi ba dem om å være mer nøkterne i omtale av sine produkter. Det virker som det da ikke var interessant for disse å være her inne lengre. Men jeg presiserer, ingen har blitt "kastet ut".

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått fiskat och testat några linor som är nya för mig iår.
ASi WF5F, Sunray WF5F och Rio Single Hand Spey WF5F.
Bara så det är sagt till att börja med, alla är bra linor. Men med olika egenskaper.
Har inte hunnit fiska och testat dom så himla mycket ännu.
Mina upplevelser barserar sig på dom spöna jag testat dom på. Garanterat annorlunda på andra spön.
Testat med Scott Radian 8,6” #4, Radian 8,6” #5, Radian 9” #5, Sage Method 9” #4 och One 9” #6.

 

 

ASi till att börja med. Linan ser helt ok ut. Ganska normal klump men tunn runningline.
Grå färg på klumpen som är ok att se på vattnet. Testat den på Radian spöna och Method. Linan är stabil i luften och lätt att kasta långt med på överhandskast. Helt ok till underhandskast men inte exeptionell. Den upplevs inte väldigt lätt men på Radian 5orna och Method var den bara bra. Inte exeptionell på något sätt. Drog mig lite för att testa en så pass tung lina på Radian 4an. Men blev väldigt överaskad när jag gjorde det. Lätt att under/överhanskasta med både långt och kort. Och sträcker ut väldigt bra. Har en känsla av att det kommer bli en favorit på Radian 4an tillsammans med SA SBT (WF4F). Linan flyter ok men inte så högt som en del andra linor. Men fortfarande inga problem att lyfta från vattnet. Om den är värd priset? Det tror jag vi får vänta och se. Lite skeptisk till den tunna runninglinen bland annat. Både med tanke på knutar och livslängd.

Måste lägga till att linan även klär Radian 8,5" #5 fantastiskt bra. Vill påstå att ASi / Radian 855 antagligen är den mest riktiga kombon.

Skillnaden med samma lina på Radian 854 är att speciellt att underhandskast är lite enklare. Svårt att beskriva men det känns bara väldigt bra (Radian 854 är min favorit Radian).

Sunray International floater LD WF5F
Lite mer ojämn tjocklek bla på klumpen än på ASi linan. Returnerade den första jag fick och nummer två var klart bättre men fortfarande inte 100% i mina ögon. Linan är tung! Klumpvikt 14,2gram 10,1m enligt Sunray.
Klumpen är mörkgrå (den mörka färgen överför energin bättre enligt Tom Bell) och kan vara svår att se på vattnet. Samma tunna runningline som ASi. Men ännu lite tjockare klump.
Testat den på Radian 9” #5, Method 9” #4 och One 9” #6.
Vill man spänna upp sin 5a rejält är linan ok. Till exempel på korta distanser. Större flugor och nymphriggar fungerar helt topp. Linan är ganska lätt kastad och liknar ASi på många sätt. Men tyngre.
På Method kommer jag inte använda den även om det går på kortare distanser. Och visst kan man dänga ut hela linan om man vill. Men tycker man förlorar mycket av vitsen med ett snabbt spö om man lastar det för mycket. (ASi på Radian 4an känns därimot inte speciellt tungt, bara helt ”rätt”).
Sunray på One går bra. På korta distanser nej. Man måste få ut lite lina först. Men då kan man kasta så långt man har teknik till. Vill jag fiska med den kombon? Nej. Sunray linan kommer användas på Radian 9” #5 till torrflugefiske med upphängare och nymph fiske. Till ”NZ style” fiske skulle jag tro att den är ganska idiell. Satsar på att komma dit igen så fort som möjligt! J

Så kommer vi till den stora överaskningen. Hade inte hört ett ord om Rio Single handed Spey. Men så fick jag ett meddelande från en kompis om den linan. Han hade testat den och var helt frälst. Ja ja då måste man ju pröva! Klumpen är i en enligt min smak inte väldigt läcker färg ”Peach”. Men ingen kan säga att den inte syns väl! Tröstar mig med att den i vart fall inte är orange. Men smaken är ju olik. SH Spey är en ”In touch” lina så stum kärna. 10,1 meter klump på ca 13gram. Men så till hur den kastar. Kan bara säga WOW! Så himla kul att kasta med! När Rio gjorde Trout LT är det så här dom borde gjort den!( LT Trout är allt för lång och tung enligt min mening). SH Spey är fantastisk både på Radian 905 men kanske allra skönast på Method 490. Skillnaderna mellan hur dom båda spöna hanterar linan är inte väldigt stor men i en liten favör till Method. SH Spey är en sån lina (i kombination med ett bra spö) som man bara vill kasta, kasta och kasta med. Den har en lång fronttapering med vikten konsetrerad i bakre delen av klumpen. Hal fin coating som är ganska hård. Inget minne att tala om. Oavsätt hur man väljer att kasta över/under/swich så drar det iväg som bara den! Och det sträcker ut väldigt enkelt även med långa tafsar.
Kan man leva med färgen på klumpen på SH Spey vill jag säga att valet är enkelt.
Kan inte påstå att någon av linorna är revolutionerande. Men SH Spey är den trevligaste linan (och största överaskningen) jag fått på länge.

ASi och Sunray har inte så hal fin coating som Rio SH Spey. Men fick med en ”line dressing” från Tom som viss skall göra underverk. Har inte fått testat den ännu.

ASi och Sunray har flätad kärna med mycket sträck. Rio har stum kärna.

ASi och Sunray har väldigt tun runningline som det lätt kan bli elaka knutar på. Sammt att vi får se hur den tål användning över tid.

ASi och Sunray har mörkare färg på klumpen. Sunray har nästan svart klump som är svår att se. ASi ”mellan grå” som är ok att se men ganska diskret. SH Spey har ”peach” som man defenitivt ser. Men som är lite ”skrikig”. Vad man föredrar är upp till var och en.

Vikten på dom olika linorna skiljer sig ganska mycket mellan varandra. Vad som passar dig är upp till spöval och smak så klart. Men stora skillnader. Vi pratar ju ”bara” om 2gram enligt produsenterna på ca samma klumplängd. Men jag upplevde skillnaden som betydlig.

Hoppas mina intryck kan vara till nytta för någon.

Mvh
O

Endret av Olof Lilja
  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Truls. Och tack för "likes".

 

Som tidigare diskuterat kan man ju undra sig över vad som är den stora nyvinningen med "Micro Diameter" linorna.

Är vel strängt taget inget som är "micro" med dom (klumparna). Och tunn runningline kan fort skapa mer problem än glädje (knutar, mändning, hållbarhet).

Dacron / flätad nylonkärna med så mycket sträck i som det är här är jag också skeptisk till. Coatingen har ojämn tjocklek på flera linor jag sätt på (Sunray). "Søkk" på flera ställen. Har även sätt "skägg" på runninglinen på ett par linor. Så produktionen flyter nog inte smärtfritt. Tog upp det med Sunray som erbjöd mig att leverera lina nr två tillbaka med. Men dom var inte eniga i att det var några problem. Dom erbjöd retur och refundering. Att det var några problem med linorna var dom inte eniga i och ville inte höra något mer om.

Kvaliteten på coatingen tror jag är ok. Men inte värdens bästa glid i den. Sunray gör ju stor sak av sin fantastiska "line dressing" så tror inte bara det är jag som upplever det så.

Är det något som faktiskt är sympatisk så är det taperingen (speciellt på ASi). Men den säger ju inte ASi något om. :) Bra tapering till standard öringfiske tycker jag det är i vart fall.

 

Det Sunray uppger som anledningen till att dom bröt sammarbetet med ASi var att ASi inte ville gå med på att göra linorna så tunga som Sunray ville. 

Just det skall ASi ha honör för. Sunray linorna är för tunga. I vart fall WF5F.

Endret av Olof Lilja
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her blir smak og behag.

Etter min mening burde ASI fått en helt annen tapering.

Den grå fargen var ikke like lett å se i lufta eller over vannet når det var litt overskyet,men det kan være meg

som ikke ser like godt lengre.

Når det gjelder vannkast så føler jeg at man må være raskere med utkastet fordi lina legger seg

litt dypere enn andre liner.

Lina strekker seg fint på korte kast.

På lengre kast må man ta hensyn til den tynne skytelina når man har med en så kort klump å gjøre.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...