Gå til innhold

ArcticSilver Micro-Diameter Flueline?


Jonas Eilertsen

Anbefalte innlegg

Fikk prøve intermid, i ettermiddag. I grunnen ikke så interesant for min del. Det er jo ei flyteline som er tynn som eventuelt er nytt.

Tja. Om den var så tynn synes jeg det var litt vanskelig å si. Runninglinen var ganske tynn men selve klumpen klarte jeg ikke helt å få til å bli veldig tynn.

Brå overgang mellom klump og runningline. Tipper klumpen var rundt 10 meter. Kanskje litt lengre forholdsvis lang fronttapering (tror jeg)

Runninglinen hadde veldig lite minne. Tusta seg ikke lett selv om jeg hadde hele snøret ute. En utrolig god line å kaste med. Det må jeg si. Slo veldig lett over og det var lett å kaste langt.

Jeg er overbevist om at denne kommer til å falle i smak hos veldig mange. Personlig kunne jeg gjerne hatt litt lengre klump uten at det betyr noe.

De har virkelig fått til noe bra noe her. Det kan ingen ta fra de. Skulle gjerne kjøp den hvis prisen hadde vært litt mer fornuftig.

PS: litt forvirrende når den skiftet farge inne på klumpen. Den skjønte jeg ikke helt.

Endret av Ruffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tok meg tid til å måle litt idag,og her er litt info vedrørende ASMD #5 flyt:
Fronttaperingen var lengre enn jeg selv trodde.Det overrasket meg faktisk.

Ville egentlig ikke ha trodd det bare ved å kaste med den.

Lina starter på 0,83mm og stiger nokså jevnt opp til

1,32-1,33mm etter ca.5m,som da er fronttaperingen.

Leveldelen som har en diameter på 1,34-1,35mm er da neste del av lina og er ca.4m.

Neste del som er baktaperingen går da gradvis ned fra 1,34-0,69mm og er ca 4m.

Det betyr da at klumplengden i dette tilfelle er 13m.

Den gråfargede klumpdelen på lina er litt over 10m.

Jeg målte også skytelina hele veien og den varierer avhengig av hvor på lina jeg måler

fordi den er jo ikke helt rund.Den minste verdien jeg målte var ca.0,60mm.

Hele klumpen veier 13,3gr.

De første 9,15m veier 10,8gr.

Uten sammenligning forøvrig så har leveldelen på min favorittline en diameter på 1,25mm.

Nemlig Vision ED.

Den produseres ikke lengre,og tragisk er det,men nok om det.

Hvilken line andre vil sammenligne med får være opp til enhver.

Flyter ASMD lina da?Ja,det gjør den så klart.

Jeg tok en liten test i oppvaskkummen og kveilet klupdelen sammen og presset den under

flere ganger.Den flyter opp igjen.

Det samme gjorde jeg med skytedelen,den flyter ikke opp igjen.

Det er ikke dermed sagt at skytelina ikke flyter når vi bruker den normalt,fordi overflatespenningen

har betydning.

En annen ting er at gråfargen på klumpen var til tider litt vanskelig å se,og selv hadde jeg også

ønsket at selve klumpen hadde vært noe lengre,men smak og behag.......

Endret av Tom Syversen
  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tilfelle at det er to forskjellige vekter i klasse 5? 11.3 og 12.5?

Ser villmarksbuikken har 11.3 mens de fleste andre har 12.5...?

 

Undrar det samma. På http://www.arcticsilvershop.comskriver dom 12,5 gram på 5an. På till exempel N-Fisk 11,3 gram.

Lite underligt tycker jag..... Är det två olika eller bara surr från producenten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker minimalt på tid på å undersøke de revolusjonerende linene, fortommene og stengene som dukker opp hvert år. Det meste er ikke så nytt når alt kommer til alt.

 

Har du litt tid til overs så kan du jo lese denne artikkelen: https://sunrayflyfish.com/blogs/blog/148274631-interview-with-tom-bell

 

Tipper både den ene og den andre får litt å tenke på.....

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult Tom!

 

Så det betyr at det eneste som er "micro-tynt" med den lina er skytelina og spissen? Og at klumpen faktisk er tykkere enn på "vanlige" WF liner? Har du gjort gjort lignende målinger på f.eks. SA ED #5 (som er ei line som flyter tungt)?

 

Grunde

Hei Grunde.

Jeg har målt SA ED#5 lina også.

(Den vi fisker med altså,den grønne og ikke XXD Competition lina,den orange,fordi den var litt anderledes og det var flere varianter av den.)

Fronten på lina som jeg har er 0,95-0,96mm.

Skytelina er 0,75-0,77mm.

Og som du sier den tykkeste delen på denne lina som er en del av klumpen er 1,24mm.

De første 9,15m veier 9,13gram.

Ingen tvil om at du har et vesentlig poeng Grunde.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker minimalt på tid på å undersøke de revolusjonerende linene, fortommene og stengene som dukker opp hvert år. Det meste er ikke så nytt når alt kommer til alt.

 

Har du litt tid til overs så kan du jo lese denne artikkelen: https://sunrayflyfish.com/blogs/blog/148274631-interview-with-tom-bell

 

Tipper både den ene og den andre får litt å tenke på.....

Takk for linken Pål.

Jeg for min del synes det er særdeles fornuftig å følge med på hva som dukker opp av såkalte nyvinninger.

Jeg er enig med deg i at det er heller lite nytt soms skjer,men å følge med synes jeg allikevel er verdt å bruke

tid på..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er artig å følge med på nye ting som slippes.

Men det er vel egentlig lite virkelig nytt blandt de fleste nyhetene.

Sånn sett kaster jeg nok på mange måter bort tiden min på å følge med på nyhetene.

Det er jo lite som har vært spesielt nytt tross alt, bortsett fra markedsføringsfrasene, de utvikler seg ;-)

Og om ikke annet, så er jo nyhetene på den fronten litt artige å få med seg...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker minimalt på tid på å undersøke de revolusjonerende linene, fortommene og stengene som dukker opp hvert år. Det meste er ikke så nytt når alt kommer til alt.

Har du litt tid til overs så kan du jo lese denne artikkelen: https://sunrayflyfish.com/blogs/blog/148274631-interview-with-tom-bell

Tipper både den ene og den andre får litt å tenke på.....

Jeg synes det var interessant å se at en engelskmann faktisk har solgt disse linene i mange år. Hvorpå andre i etterkant tar på seg at de er oppfinnere, selv om de etter som jeg har skjønt av intervjuet, bare har kjøpt liner fra denne karen og markedsført de som et nytt merke. Jeg må vel teste linene allikevel, men jeg liker ikke slik villedende markedsføring som er blitt gjort her. Samtidig burde jo denne engelskmannen vært litt mindre naiv med å inngå samarbeid med slike bedrifter.
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ASI lina i WF4 - en førstegenerasjons versjon med litt dårligere coating og visstnok litt lettere enn den som blir solgt nå. Jeg har fem dager i elva med lina på en Winston GVX Select WF4 8,6ft. Jeg har slitt litt med å fine en line som passer denne stanga, men denne lina passer meget godt sammen med denne dype stanga. Synes klumpen er fin til følsomme presentasjonskast og snøret mender godt i vann. Når det gjelder kombinasjonen med min stang, er vekten dette snøret har (aner ikke hva det er) meget godt til min GVX Select 4wt. Jeg føler jeg kaster lengre med dette snøret enn tilsvarende snører. Om dette skyldes skytelina, klumpens utforming, coating, fargen eller den fine eska aner jeg ikke :)

 

Har hatt litt problemer med andre liner - fx GL sine snører (Presentation og Experience) - med at de overloader stanga og gjør nettopp denne stanga ustabil.

 

Dette som et innspill i debatten som kjører her vedrørende ASI snøret.

 

Forøvrig heier jeg på et norsk initiativ og synes egentlig det hadde vært fint om man kunne heie fram en gründer som har en spennende ide og som prøver seg fram i markedet. Jeg har i alle fall lyst til det, og så lar jeg meg overhode ikke provosere over at ASI tar i bruk de samme markedsføringsverktøyene som bransjen forøvrig bruker. Tvert om egentlig. Jeg er en smule imponert over historien de har klart å skape så langt, og håper virkelig at Robert Selfors og gjengen hans lykkes i å bygge et norsk/nordisk selskap for fluefiskeutstyr.

 

PS: Jeg fisker utelukkende med Winston-stenger og eier ett ASI-snøre, samt en cap jeg fikk på villmarksmessen i Lillestrøm da jeg kjøpte snøret i vår.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Forøvrig heier jeg på et norsk initiativ og synes egentlig det hadde vært fint om man kunne heie fram en gründer som har en spennende ide og som prøver seg fram i markedet. Jeg har i alle fall lyst til det, og så lar jeg meg overhode ikke provosere over at ASI tar i bruk de samme markedsføringsverktøyene som bransjen forøvrig bruker. Tvert om egentlig. Jeg er en smule imponert over historien de har klart å skape så langt, og håper virkelig at Robert Selfors og gjengen hans lykkes i å bygge et norsk/nordisk selskap for fluefiskeutstyr.

 

 

Tja...."When a company flat out lies and claims that the lines you and the factory made for them, were their idea!" Det er et direkte sitat fra Tom Bell. Etter hva jeg forstår er det ganske enkelt å etterprøve at han faktisk står bak produksjonen. Korriger meg gjerne. Men generelt vil jeg hevde at vi fluefiskere er mest tjent med å belønne kilden / opphavet til et produkt.

 

Disse markedsføringsverktøyene du ikke lar deg provosere av - de er ulovlige. https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier. Slik jeg ser det er den eneste underholdningsverdien at pro team medlemmer med en relativt kort fluefiskebakgrunn fronter produkter uten dannelse. Det kan bli noen morsomheter av slikt, men jevnt over er det bare irriterende. Og for nybegynnere er det svært uheldig. Akkurat det siste er jeg ganske opptatt av.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lina funker bra for meg, og jeg opplever at påstandene om egenskaper holder så langt i de testene jeg har gjort (ikke vitenskapelige - men praktiske fisketester). Har først og fremst testa på Winston GVX, men også noe på Nexus (ikke så my). Jeg skal teste snøret mer på den betydelig raskere Nexusen, men også på en Winston Boron 4wt/9ft stang som jeg bruker litt. Så får vi ta sommeren til hjelp for å finne svaret på om mine nåværende konklusjoner holder når vi gjør opp status til vinteren.

 

 

Når det gjelder påstander om falsk markedsføring, så har jeg ikke nok innblikk til å mene mye om det på dette området. Jeg tror få av oss har den innsikten. Men jeg heier på ærlig markedsføring fra norske som utenlandske produsenter.

 

 

Jeg ser at de fleste produsenter tøyer i ærligheten i sin kommunikasjon til oss fluefiskere. Derfor er jo diskusjoner som dette, i slike fora, viktige. Men, jeg håper ikke at vårt lille norske miljø disfavoriserer våre norske produsenter bare fordi vi har mer innsikt eller på bakgrunn av personlige likes/dislikes. Vi har jo ikke den samme innsikten i de store utenlandske selskapene  (som også bedriver ganske så "offensiv" påstandbasert markedsføring som etter min erfaring i beste fall ligger i gråsonen). Ta for eksempel de ganske så interessante påstandene som kommer innenfor innovasjon på fortom og spisser. De siste 20 årene så har fluefiskeverden opplevd monsterinnovasjoner og paradigmeskifter minst 15 ganger, skal vi tro produsentene.

 

 

Men med min kjennskap til markedsføringsloven, så tror jeg likevel det generelt er vanskelig å få rettslig medhold i påstander om falsk markedsføring. Men, en diskusjon om etikk er noe helt annet.

 

 

Anyway. Jeg velger stort sett det som funker for meg og holder meg til det. Jeg blir veldig påvirket av markedsføringen og gjør flere bomkjøp enn gode kjøp som blir med meg i mange år. 

 

 

Men nå skal det fiskes, både med og uten påstander om falsk markedsføring :). Vedlegger et bilde fra lørdag forrige uke hvor jeg fikk årets første på tørt i elv (med SA VPT, Boron LS, Hends fortom og mono spiss :-) )

 

 

 

Stram line, folkens!

 

 

 Steinflueoslashrret2_zpswxumqbwj.jpg

Endret av Kjell S. Rakkenes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser målingene til Tom så er jeg fortsatt litt nysgjerrig på hva nyvinningen brstår i? Tynn spiss og tynn runningline er vel egentlig ikke noe nytt. Da står vi igjen med tvilsom markedsføring som den største innovasjonen, og i akkurat dette tilfellet så var det han Sunrayfish duden som lanserte denne "snake-oil" varianten først...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...