Gå til innhold

Vingemateriale til spent spinner


Truls K. Johansen

Anbefalte innlegg

Dette har vært diskutert før, men kan godt diskuteres igjen. Hvilke materialer (og teknikk) foretrekker dere til vinge på spente spinnere. Kom gjerne med bilder og eksempler. Selv har jeg bundet de med organza og det funker greit. Ulempen slik jeg ser det er flyteegenskaper, relativt til antron eller hackle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker mine spent spinnere som her, da de har vist seg å fiske meget bra, samt at det er mulig å se dem i halvmørket.

Vingematerialet her er drywing i kombinasjon med cdc.

Fin spinner. Hva har du i kroppen? Jeg er generelt ikke så glad i drywing. En av grunnene er at vingen fort blir deformert etter en runde i boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha spinnere både med CDC vinger og Organza vinger, bruker de to under litt forskjellige forhold. Har opplevd at organza fisker godt under sterkt kveldslys, eller dagslys. Tror skinnet i organzaen kan være en trigger under rette forhold.

CDC vinger flyter godt og er bra i fleste situasjoner.

Hacklevinger er også gull.

Polygarn synes jeg ikke blir like "fishy" men det er bare meg :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har også brukt teknikken overfor tidligere. 

En anen måte (som jeg brukte i fluene jeg postet lenger opp i tråden), er å bruke foam, polygarn eller lignende til å splitte hackelet. 

Fibrene under fordeler man enkelt, og klipper vekk de som ikke vil legge seg riktig.

Foamen man bruker fungere fint som en tagg, så man ser flua bedre. 

 

Eneste fordelen jeg ser med "Pål Kroghvold metoden?" er at det kanskje er lettere å få fibrene til å spre seg?

 

Noen andre som har noen synspunkter på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...