Gå til innhold

Ny åttertest


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Man kan mene hva man vil om slike tester fra yellowstoneangler. De som trykker Scott Meridan til sitt bryst her på forumet, får full uttelling. Jeg har ikke ikke Scottstangen selv, Her er testen: http://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2016-8-weight-shootout-best-saltwater-fly-rods-fly-rod-review-scott-meridian-g-loomis-nrx-sage-motive-st-croix-legend-elite-fenwick-aetos-orvis-recon-tfo-bvk-tfo-impact-echo-base-beaulah-opal-winston-biii-plus-mystic-reaper

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt artig å lese slike tester uten at jeg tillegger det troverdighet da det tross alt er en butikk som selger utstyr som lager den.

Tester generelt er jo nødvendigvis preget av subjektive vurderinger.

Det slår meg at det skjer fint lite nytt i stangverdenen, men hvor har det blitt av Hardy zenith?

 

Ellers er det er stang som stikker seg ut, og det er TFO sin BVK.

Det er en stang det er verd å se på om man ønsker en god stang til en veldig fornuftig pris.

Godt det er noen slike eksempler også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

testen er jo  på saltvannstenger og i USA  og andre steder  vil det si fra båt eller vading på grunner eller en kombinasjon. Ofte i  sterk vind og kasting  på fisk. Så de er nok tiltenkt helt andre forhold enn  vi har på berget.

For meg gjelder det også i Norge. Er ikke veldig ofte jeg bruker en #8 enhånds og vannkaster mye.

Ved sjøen er 99 % av kastene over hodet. Når jeg fisker Laks vader jeg minimalt og prøver å vannkaste minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker enhånds hovedsakelig til laks og kaster veldig sjelden over hodet. Klasse 7-8 er flott til dette, men mange av de nye stengene har en aksjon som krever mye av teknikken for å få til gode vannkast. Er vel heller der skoen trykker for de fleste.

Det å ikke i det hele tatt ta med vannkast som en del av testen er tynt spør du meg. Bomann-Larsen & co forsøker hvertfall ofte (alltid?) å ta med dette momentet uansett lineklasse og stanglengde.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leser jeg sjelden slike tester. Men fikk med meg overskriften at det var snakk om saltvanns stenger. da er det vell mest sannsynlig blitt testet 9`
stenger å tipper jeg. Da er det i min verden ganske meningsløst å teste spey egenskapene i stanga. Har testet litt forskjellige stenger det siste året i
saltvanns sjiktet, typ 7-8 i 9` lengde. Å har aldri falt meg inn faktisk å teste vannkast egenskapene. Det blir liksom ikke det stanga er laget for, og om stanga
er det jeg kaller en god saltvannstang så er det også en skrap spey stang :)
Så er det dette med "allround" stenger da. Stenger som skal brukes litt til spey og litt overhode. Da er min erfaring at det beste valget er å se seg etter stenger
med typisk spey aksjon ! Da det er mye lettere og kaste overhode med "spey" stenger enn motsatt. Som er en ubrukelig løsning jevnt over om man skal
kaste vannkast med flyte og synkeliner. Jeg pleier og si at skal stanga brukes til spey og vannkasting hver 9ende tur eller mere velger man stenger som
egner seg for spey kasting. (her er det jo også kommet noen stenger med "spey" aksjoner i 10` lengde de siste årene som er blitt meget lett i tuppen med suveren

balansering som helt klart er en fordel om man skal stå å denge overhode i sjøen )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får nog ta det med en väldigt stor nypa salt ja. Och skulle vel tro att det är få här som har samma referenser och fiskar under förhållanden som liknar dom som grabbarna där borta har som referens. Men tycker oavsätt dom (generellt) går hårt ut mot till exempel Sage. Har Meridian och tänker inte byta ut den. Underbart spö. Men upplever inte Sage så illa som dom beskriver det. Till exempel ONE 691 är ett av dom trevligaste 6or jag prövat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Meridian til sammenligning med f. eks NRX og Method? Tenker da mest på #7. Skal kjøpe ny stang til primært sjøørretfiske og synes Meridian virker meget interessant. Til mitt kystfiske blir det jo 100% relativt lange overhodekast med intermediatesnøre og linekurv som gjelder.

 

Meridian er vel fortsatt en relativt rask og stiv stang selv om de reklamerer for at de har erstattet noe av "stiffness with faster recovery" ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Säkert någon som kan svara dig bättre än vad jag kan. Men i klass #6 är Meridian den absolut trevligaste av One, Method och Radian. Det är till kustfiske väl att märka. Och ja Meridian är ett kraftigt spö. Kraftigare än alla dom andra nämnda. Men långt från någon påk. Meridian är mer delikat och precis på kort håll än One och Method. Men har massa tryck nedåt i klingan. Jag har Meridian och One nu men har haft Method och Radian med. Alla i 9" #6 med FB.

Jag använder Airflo 40+ i allt från slow int till S5 på Meridian och i mitt tycke är det en match made in heaven. För dom som känner linorna säger det ju en del om spöt. 40+ är ganska tunga linor. Använder samma klass som spöt.

PS. Haft S4s 907 med och vill påstå att Meridian 906 gör allt S4s 7an gör och lite till. Meridian 906 hanterar samma linor som S4s 907. Bara bättre. Meridian är mer delikat på kort håll och jag kastar längre med den än med S4s 7an.

Endret av Olof Lilja
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye humbug kasting. for de som vil se hvordan man absolutt ikke skal gjennomføre et riktig gjennomført fluekast kan se avslutninga på kastet ca. 2:50 uti klippet. Huff huff. Jeg griner på nesa av slikt. ikke gjør det :D 
Det er mye enklere å lage en tight bukt som han nevner i klippet der ved å sette stanga inn slik å kaste bukta sidelengs ut, men både aerodynamikken i snøret, energioverføringa, og ikke minst kraftpotensialet i stanga blir ikke brukt i det hele tatt. 
Litt offtopic men klare ikke dy meg når jeg ser slike fluekast av "eksperter" på youtube. Er vell endel ferskinger innom her så se gjerne klippet så ser du hva jeg mener :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og,det er en del andre her inne også som skal fortelle oss hvilke snører og stenger som er best.

 

Jo da, men ingen (absolutt ingen) her inne får like mye oppmerksomhet som våre venner fra Montana ;-)

 

Denne "relanserte" Hardy i USA, og i de siste årene har Loomis og nå også Scott hatt godt utbytte av denne...

 

Artige synspunkter fra fåre kollegaer på stripersonline.com

 

http://www.stripersonline.com/surftalk/topic/640138-yellowstone-angler-2016-8wt-shootout/?hl=shootout

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jevnt over det er ganske mange middelmådige såkalte eksperter der ute på Internett & youtube. Noen av kasteinstruksjonene, spesielt på spey, er rett og slett skikkelig dårlige.

Mye skyving med øvre hånd bl.a.

Neppe tilfeldig at vannkast med enhånds ikke testes i særlig grad der borte, med dagens type stenger krever det mye av kasteren for å sette gode bukter.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en del som er litt ferske i gamet har lettere for å legge mer vekt på disse 'testene' enn man burde.

Vet ikke om det er flere som fluefisker av og til der borte også, som treffes mer av denne type tester...

Men det er ikke noe tvil om at det snart er på tide med en ny revolusjonerende gamechanger av en stang, som vil forandre fluefisket for alltid...

Lurer på hvem som kommer med den neste gang

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en del som er litt ferske i gamet har lettere for å legge mer vekt på disse 'testene' enn man burde.

Vet ikke om det er flere som fluefisker av og til der borte også, som treffes mer av denne type tester...

Men det er ikke noe tvil om at det snart er på tide med en ny revolusjonerende gamechanger av en stang, som vil forandre fluefisket for alltid...

Lurer på hvem som kommer med den neste gang

Men er testemetoden så ille da ? det å ha flere stenger rigget med likt snøre(da gjerne din favoritt) og kaste opp mot hverandre er i mine øyne en genial måte å danne seg ett inntrykk av stanga på . Og kjøper du en av topp 5 strengene i disse testene blir du ikke akkurat lurt !

 

Gamechanger`n burde jo stangbyggere som deg komme med , dere vasser jo i billige blanks så da er det jo bare å velge topp komponenter som får frem det beste i stanga :)

 

Ang testing , 5 mars er det flue/kastedag i Skedsmohallen igjen <<l 

Da blir mulig å teste masse utstyr i stor hall og med basseng for vannkasteren. 5 konk blir det vist også, regner med endel eksperter dukker opp ?

http://www.gero.no/nb-NO/Aktiviteter.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...