Gå til innhold

Rett linje.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Jeg klarer det ikke, og ikke vet jo om det er fysisk mulig og få helt til heller, men forskjellen på før og nå etter at jeg fikk et helt annet fokus og innsikt i kasting, så er jeg nærmere rett linje enn jeg var, og det har gjort underverker. Før fikk jeg griseromper rett som det var uten og egentlig vite hvorfor. Nå kaster jeg mye oftere feilfritt, og skulle jeg gjøre feil, så veit jeg hva som må korrigeres. Det skal denne institusjonen her ha æren for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis stangtuppen ville gått 100% rett i hele arveidsveiens lengde ville vel snøret truffet stangtuppen (?)

Det må vel være litt forskjell for i det hele tatt å få dannet en bukt..?

Nå bare tenker jeg høyt, uten å ha noen kompetanse innen for fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes du tenker godt.

 

Hvis stangtuppen ville gått 100% rett i hele arveidsveiens lengde ville vel snøret truffet stangtuppen (?)
Det må vel være litt forskjell for i det hele tatt å få dannet en bukt..?
Nå bare tenker jeg høyt, uten å ha noen kompetanse innen for fysikk.

Jeg for min del synes du tenker godt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer det ikke. men rett linje må vel være fra start til stopp sett for eller bakfra. trur kastebevegelsen blir noe ugrei om stangtuppen skal gå i rett linje sett fra siden(må jo bli en opp\ned bevegelse på stangtuppen da for å danne en bukt) jeg er uerfaren selv å tenker høyt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg kan svare må jeg ha klarlagt en ting; Hva er rett linje for deg, Tom? En lysstråle er vel ratt det eneste som holder rett linje? Såfremt den ikke må gjennom en prisme...

En rett linje for meg er bare en rett linje,ikke buet ned eller opp.Konkav/Konveks.

Denne linjen trenger ikke nødvendihvis være spessielt lang,men det er som Lasse sier dette handler mest

om hva tuppen gjør i det i det vi akselererer.(Positivt vel og merke,og ikke når vi stopper.)

Hva lina gjør er en annen ting....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Er det da tuppen som går rett,eller er det lina som går rett,og

på hvilket tidspunkt i akselerasjonen er det dette skjer?

 

Vel, for å si det som det er så går det meste rett egentlig hele tiden.  Det handler om å gjøre de riktige tingene riktig.  Det å mestre er en deilig følelse.

 

Mestrer du å gjøre de riktige tingene riktig, Syvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til:  For utrenede har jo stangtuppen en lei tendens til å påvirke linas bane.  Det er først når man klarer å separere stangtuppens bane fra linebanen, gjøre stangtupp og line helt uavhengig av hverandre, at det begynner å bli moro å kaste.  Jeg fører ofte stangtuppen i en gjentakende åttetallsbevegelse, samtidig som jeg hysser snøret i en perfekt rett linje - bare for å briefe.  Har ingen praktisk betydning for fiskingen, men det ser kult ut.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befinner meg nok i en helt annen dimensjon enn deg Lillvann.

Jeg kan føre åttetallsbevegelser med stangtuppen samtidig som jeg

"hysser" snøret i en perfekt linje,men snøret hører ikke på meg.

Det virker på meg som om stangtuppen og snøret har en eller annen relasjon

som jeg bare klarer å styre så lenge jeg er kamerat med stangtuppen.

Altså stangtuppen og jeg må være enig i hvor vi skal hen.

Selv liker jeg ikke å briefe.Har aldri sett poenget,og synes det virker mot sin hensikt.

Så i den sammenheng,så kan man si at jeg ikke mestrer å gjøre de riktige tingene riktig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Lillevann lever i en annen verden enn resten av oss.

Snøret mitt går gjennom en sånn liten ring oppe i tuppen av stanga. Jeg klarer ikke å gjøre så mye heller uten snøret gjennom disse små ringene.

Det gjør at det på en måte henger litt sammen.

Er jeg helt på jordet om jeg sier at linja bør være rett fra stanga har bøyd seg når man begynner fremslengen og til man setter stoppen, før stanga begynner å rette seg ut igjen..?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Hvor lang og rett er den linja da?

 

 

Pilkestang med 1/2 meter line… hehe bare kødda..

 

Hvis man står med stanga rett (!) opp så blir alt litt vanskelig og det er det vel ingen som gjør heller.

Da er i så fall trange bukter og rette linjer noe som ikke er mulig, da er stang og line i veien for hverandre.

Man må vinkle stanga.

Når fremkastet starter er riktig kraft og akselerasjon gjennom kastet - i forhold til vekt på linen - avgjørende for bøyningskurven

av stangen, deretter stoppen. Det de fleste som kaster glemmer er armføringen. Her ligger den store utfordringen.

Bruker man albuen mer som et jordingspunkt så blir armen som en pendel. Blir vrient med rett linje da. 

Grunnbevegelsen og retningen til både albue og skulder må bevege seg i samme bane til overslaget kommer.

Det kan føles ut som man starter litt høyere bak, ned i rett bevegelse, så litt opp i stoppen.

 

Ble kanskje ikke helt bra fortalt dette men film deg selv og test så forstår du det sikkert bedre …..

(det gjorde jeg en gang under stangtesting, helt rått)

 

Geir

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...