Gå til innhold

Fluefisketabber...


Truls

Anbefalte innlegg

Regner med at vi alle har våre tabber som har skjedd med fluestang i hånd.

Tenkte det kunne vært artig om vi delte noen av våre tabber. Begynner med min kanskje pinligste.

Føltes i hvert fall sånn der og da husker jeg.

Jeg har et strekke på kysten hvor man vader over ei ganske dyp renne og ut på et ganske stort rev. Det ligger vel 35-50 meter ut og er vel 50 m langt. Man har vann til fra leggen opp til låret.

Denne dagen var det fint vær, en del folk i båt og hytter osv, og dette ligger helt åpent, så du står som på en scene, helt åpent, på utstilling.

Jeg så en fisk som vaket et stykke utenfor kastehold, og vadet utover. Hadde øyekontakt med der fisken var oppe. Var skikkelig på jakt... Kunne vært lurt å se hvor jeg gikk. Tok et skikkelig mageplask, stanga fløy til høyre og jeg landet med panna først i vannet, og kjente til og med at vannet sildret nedover i nakken. Da har man vært skikkelig under får man si.

Kan tenke meg det var urkomisk å se på. Det ene øyeblikket var det en fluefisker der, det neste så var han helt borte...

Ikke mitt stolteste øyeblikk med fluestang...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan jo røpe at jeg kastet av toppdelen på ei stang en gang. Det gikk faktisk veldig langt. Traff vel godt med avspenninga i framkastet og at den løsnet. Satte seg fast i noe siv og fortommen røk da jeg forsøkte å få faenskapet inn igjen. Ble bading.

Ellers så røk jeg jo Sage one stanga mi på andre fisketuren... Jeg og en kompis skulle forflytte oss med bil. Jeg lempa stanga inn fra bagasjesiden og forsøkte og skyve den ned gulvet foran fremste passasjersete. Klarte det ikke helt fra der jeg sto, så skulle gå rundt, åpne døra foran og trekke stanga helt ned. Lite visste jeg at stangtuppen hadde hektet seg i håva på ryggen da jeg snudde meg rundt. Stanga røk akkurat i det jeg nådde fremre passasjerdør. Snap sa det og så var min dyreste stang noen sinne ubrukelig. Fytte for en følelse! Heldigvis fikset Sage en ny toppdel til meg og stangen ligger komplett i påvente av våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg ta ei bindetabbe nå nylig. Satte ei synål i stikka for å lage en extended foam body for dun. Bandt greiene litt for hardt på og slet seriøst med å få av skumkroppen. Snudde derfor nåla i stikka sånn at den pekte nedover. Klemte rundt nåla med to fingre og satte i å presse av kroppen. I et slags big bang løsnet kroppen og datt av samtidig som jeg av en eller annen grunn klarte å bevege hånda mi opp igjen mot nåla og tredde pekefingeren min godt innpå nåla, typ at nåla så vidt ikke gikk ut på motsatt side. Tok et sekund eller to før jeg skjønte at jeg satt fast. Ikke så digg å dra fingeren av nåla etterpå. Men gikk veldig, veldig bra!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har skjedd meg fler enn en gang er at jeg klarer å sette fast flua i et eller annet bak

meg den dag i dag.Er det mulig å bli så klønete da?

Tydligvis er det for min del.Jeg blir like flau hver gang,uansett om jeg er alene eller ikke.

Og hver gang jeg ikke klarer å legge ned flua og fortommen slik jeg vil at den skal lande så

tenker jeg,hva er det du driver med nå Tom.Skjerp deg.....l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et lite stolt øyeblikk for noen år siden da jeg fisket etter SØ. Flua satt seg fast i tang på berget nedenfor meg, utenfor rekkevidde. Tok grepa tak i fortom type 0.25 FC og nappet til...kjempelurt! Spjoink sa det, men hvor F@#£ ble flua av? Streamer str 6 bom fast i langfinger. Første tanke:Æv! Andre tanke: Noen som så meg? Tredje tanke: Fisketur over. Hadde heldigvis nebbtang og fikk røsket kroken ut og fisketuren berget.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd dette. Jeg får vell dele en historie som jeg aldri har fortelt eller delt med noen før nu. Like greit å bare dele den med hele internett først som sist vell
Var på sjøørretfiske i Altaelva for endel år siden. Nede i flo delen vadet jeg stolt nedstrøms ned mot noen øyer. Elva var større grunnet noen regndager husker jeg, men å vade nedstrøms er jo ingen tess ! Hadde med meg stol, bag (uten mulighet for å bære den på ryggen) og 2-3 fluestenger. Planen var jo selvfølgelig å få med meg oppgangen inn på floa, midt på natta fisket jeg der i et par timer før jeg tok turen oppstrøms igjen for å komme meg til land. Det var ikke ærend ! Med hele elva imot meg kunne jeg bare glemme å vade meg opp der jeg hadde seila så lett ned med strømmen. Kort fortalt, øya blir gradvis mindre og mindre før den tilslutt forsvinner. Ikke strøm på tlf og absolutt ikke en fisker i nærheten. Der ble jeg ståanes, midt i elva, med bag i den en handa, og stol og fluestenger i den andre, ikke bare var det en ren fysisk prestasjon å holde bagen over vann i timesvis, men man ble jo etterhvert fryktelig trøtt å. STOLT øyeblikk.  cccheers

Endret av ØrjanK
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og fiska, og da jeg fikk en på så oppdaga jeg at håven var glemt hjemme. Fikk den da opp, og la fra meg G2'en i lyngen mens jeg tok meg av fisken. Ut med kroken, bløgge og sløye.

Gikk noen skritt bort for å kappe en kvist å henge fisken på, og da jeg snur meg igjen og trør ett skritt, tenker jeg bare " faen" før jeg hører tuppen knekker. Ikke smart å legge stanga ned på den måten!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noen veldig store tabber enda... Men følte meg dum i sommer i Stabburs... Forlot gjengen for å gå opp til en fin kulp jeg hadde troa på, var vel 3km dit. Når jg kom fram så knøt jeg fast en stoor streaking caddis, av en eller annen grunn hadde jg for meg at en str 6 SC skulle gjøre susen. Knøt den fast, stramma knuten, og svooooop, der satt jæveln i fingern min... Og den satt godt. Hadde ikke nerver til å dra den ut selv, så jeg lot den henge i fingern en halvtime før jg spaserte tilbake til camp og fikk en kompis til å dra den ut led en nylonstump...

Gikk også realt på hau i repparfjordelva da jeg forlot følget mitt. Hadde vadet laaaangt på skrå nedstrøms, i kne/lårhøyde. Full kontroll, da jeg skulle ta de to siste stegene opp på land, snudde jeg meg for å se etter gutta langt der oppe, og da gikk jeg på hau, og klisjvåt ble jg... Og skader på både snella og nexusen min...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harrfiske i Lågen ved Tretten. Trafikken suser ikke så langt bak, så man må time kasta mellom biler og det som værre er..
Det gikk stort sett bra, men....
I et uoppmerksomt øyeblikk, huket flua tak i en tollpost lastebil. På brøkdelen av et sekund, raste 50-60 meter backing, før fortommen røyk. Så nok over middels dustete ut, da vi måtte stoppe trafikken, for å få snøre på snella igjen...  dark-smiley

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å skulle teste lakseutstyret i vår. Funka veldig bra det, så begynnte det plutselig et veldig uvær. Jeg sprang mot bilen og skulle ta fra hverandre stanga. Den satt veldig godt i det ytterste leddet, og det ble så glatt på stanga at jeg glapp taket når jeg dro til litt hardt. Jeg titter ned på handa mi og ser den ene stangringen stå rett gjennom pekefinger. Var ikke godt å dra den ut med den veldige bøyen på ringen. Fikk heldigvis tak i ny stangdel til 600kr...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor vår stod jeg vadet ut til vann godt opp på brystet, fikk på fisk som kjempet hardt. Tenkte jeg fikk gå inn på grunna for å håve den, rygger bakover mens jeg drar inn fisken, går rett i en stor stein og havner under vann med stort sett hele meg. Kjørte ikke fisken på snella, men klarte heldigvis å holde det stramt nok til at den ble sittende. Vurderte sterkt å gi meg da vannet var rundt 5 grader kaldt, men måtte prøve noen kast til. Angrer ikke på det, ettersom jeg fikk fire til og den ene ble min nye pers. Er vel hva man kan kalde en kald fornøyelse til slutt, men jeg følte meg dum når jeg gikk under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å skulle teste lakseutstyret i vår. Funka veldig bra det, så begynnte det plutselig et veldig uvær. Jeg sprang mot bilen og skulle ta fra hverandre stanga. Den satt veldig godt i det ytterste leddet, og det ble så glatt på stanga at jeg glapp taket når jeg dro til litt hardt. Jeg titter ned på handa mi og ser den ene stangringen stå rett gjennom pekefinger. Var ikke godt å dra den ut med den veldige bøyen på ringen. Fikk heldigvis tak i ny stangdel til 600kr...

Dette har jeg gjort en gang også. Fisket i Glomma litt nord for Elverum. Måtte innom legevakta, hvor det måtte en lege og to sykepleiere til for å få ut ringen som satt fast i knokkelen på lillefingeren.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle være ærlig her så måtte jeg fylt et helt forum.

Ruffen er fryktelig flink. Og et av hans spesialområder er tabber. Har så mange vekttall i dette at det kunne senket ned danskeferja.

En gang fisket jeg målrettet etter harr. En annen gang kjørte jeg 1,5 timer for så å finne ut at snellene lå hjemme. Har klart å rappe av 0,20 i tilslaget på enorm fisk osv... Lista er så lang at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Men buktene er helt like.

Endret av Ruffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første dyre stang var en Hørgård Surna Carbon. Vel hjemme og obligatorisk vifting i stuen, og knert, tuppen mot stuebordskanten.

Også veldig lurt å kjøpe lommis stang på begynnelsen av 90 tallet til fem tusen kroner og stå ved siden av bilen med åpen dør å tre stanga.

Døra sto oppe og jeg flyttet stanga bakover etter vært som jeg tredde og når stanga kom langt nok bak så blåste døra igjen.

Hva tror dere skjedde da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever sitt dette med å bli fluefisker. Min største tabbe så langt må kunne tilskrives manglende erfaring i kombinasjon med manglende evner til å tenke klart i en situasjon hvor jeg var noe irritert. Sistnevte var en tilstand jeg ofte befant meg i den første tiden som fluefisker.

 

Med sola midt i øynene forsøkte jeg for aller første gang å kaste bakover grunnet feil på vindretningen. Den nylig innkjøpte flua havnet selvsagt et godt stykke opp i en bjørk foran meg som jeg i utgangspunktet hadde håpt ikke å treffe. Jeg fant en grein på bakken som dannet en liten V i enden. Perfekt. Jeg entret V-en over greinen hvor flua dinglet og begynte å trekke den nedover. Jeg fikk fatt i flua som nå befant seg i enden av en veldig oppspent grein.  Jeg var lykkelig i et bittelite sekund før hjernen valgte å koble ut essensielle deler av kroppen som kunne vært greit å ha med inntil flua var løs. Høyrehånden fortsatte å holde rundt flua mens venstrehånden slapp taket. Idet greina akselererte oppover, forsvant krok og mothake inn i tommelen. Perfekt kroket stod jeg måpende og så på greina som stod i bue, og jeg rakk å tenke ”Hva ryker først?” før flua løsnet fra greina. Impulsivt og ganske så forbannet røsket jeg flua ut av tommelen. Det gjorde vondt. Veldig vondt. 

 

Etter en pause med kaffe og brødskiver med brunost og bloddråper, valgte jeg å fortsette å fiske.Jeg kastet og driftet, kastet og driftet. Ca en time senere floket snøret seg i gresset ved siden av meg. Jeg stakk hånda ned i det jeg trodde var gress og dro løst snøret. Hjernen bladde nok en gang opp uttrykket ”Måpende Bjørn” idet jeg så at neven var full av brennesle. Jeg gikk tilbake til bilen og kjørte hjem med en hoven og rød venstrehånd og en dyp flenge i høyre tommel som trengte behandling.

Endret av Gronnvbx
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

første tabben var å kjøpe seg fluefiskestang og utstyret som trengtes :D 

siden har det vel ikke vært anna enn flauser mtp fiskefangster eller mangelen på:P 

 

hadde en flause som sitter litt for hardt i, satt i bellyboat på ett vann i OFA`s rike, det klekket døgnfluer rundt meg og de andre som satt i bellyboats rundt omkring, padla litt bort fra de andre og fant en som var oppe å vaka langs en myrkant, men fortommen måtte byttes, jaja tenkte jeg, den forsvinner sikkert, men jeg la meg bortatt kanten en 20meter unna, fikk knyti på en snorrett fortom satte på en spiss og knøyt på en søt liten klinkhammer i sort da det var eneste flue i boksen som var liten nok og svart :P 

 

lot fisken som utrolig nok vaket steady enda vake ett par vak til. 

Så endelig kastet gikk og landa så perfekt jeg noen gang har klart midt i vakringene, fisken kommer opp, jeg ser filmen reise seg og VAPP tilslaget kom sånn ca altfor tili :D  siden har ingen sett den fisken for den styggedommen som kom uttav munnen da unnskyldes på det sterkeste enda :D :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...