Gå til innhold

Dedikert snøre til tørrfluefiske etter ørret i elv.


Daniel Løvheim

Anbefalte innlegg

Hola ! Klarte ikke rette topic, skal stå:

 

Dedikert snøre til tørrfluefiske etter ørret i elv

 

Har i flere år vært gjennom flere typer snører og stenger og enda har jeg ikke funnet den ''perfekte'' komboen.

Jeg har i de siste to sesongene spesielt følt at snørene jeg har brukt har begrenset meg litt i fiske i elv også.

Jeg vet at hvilket snøre som fungerer best for en, fungerer gjerne ikke like godt for en annen osv. men jeg driver å leiter etter det perfekte #5 WF snøre til elvefiske.

Det gjelder da fiske i både super trange og helt åpne omgivelser.

Har forøvrig en GL Fario CRS 9' #5 pr dags dato. Forrige sesong kjørte jeg med den vellkjente Highwater linen på, og det går jo så det suser!!

Men kommer jo da til kort når man står og fisker på stor ørret som står 5 meter ifra og super i seg døgniser. Det går, men er langt ifra optimalt.

 

For å summere opp: Hvilket snøre bruker dere når dere fisker i elv, ikke stille vann, elv! Fortell gjerne hvorfor og hvilken kombo dere bruker også :)

 

 

Daniel

Endret av Dlovheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender ut en liten "brannfakkel" her, og påstår at det finnes IKKE et snøre som er helt "perfekt", og som gir en like "silke-myk" presentasjon av flua, på både lange og korte kast.

Grunnen tl at jeg hevder dette, er at det er ikke mulig å lage et snøre, med en "belly/klump", som har en tapering/snøreprofil som fungerer like "perfekt", til begge kast.

 

MEN det finnes snører som funker godt, det er det ingen tvil om. Du må bare finne et snøre som passer til stanga di, og din kastestil, og det er ikke helt enkelt, med den "snøre-jungelen", som finnes i dag. ssscared

 

Har holdt på med fluefiske i over 40 år, og jeg er sjøl, ennå på leting etter det "perfekte" fluesnøret, men jeg tror det blir meget vanskelig å finne det............

Har brukt mange forskjellige snører i løpet av åran, noen har vært gode, andre direkte "møl", men det er en snøre-type som har "fulgt" meg siden det kom på markedet, for over 30 år sia, og som jeg ofte bruker ennå, og det er SA Air Cel snørene. Etter min mening, et av de beste "all-round" snørene, som er laga :rolleyes: , og som ennå er mulig å få kjøpt.

Det har en profil" som har blitt kopiert av mange, så det sier jo litt..... Billig er det også.

 

Du får ha lykke til med "letinga", Dlovheim.

 

Hilsen Audun

Endret av Klinkert
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man loop opti creek #5 ? Ellers syns jeg rio dart er godt, sa sbt overaska meg skikkeligt, evotec 100 er godt, evotec 85 blei jeg aldri venn med, har prøvd der på flere stenger og det endte med at jeg ga det bort til en kamerat

Eller jeg fikk en hvit og rød evotec 85 prototype, det var god snøre :)

Endret av Jarle Eika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man loop opti creek #5 ? Ellers syns jeg rio dart er godt, sa sbt overaska meg skikkeligt, evotec 100 er godt, evotec 85 blei jeg aldri venn med, har prøvd der på flere stenger og det endte med at jeg ga det bort til en kamerat

Eller jeg fikk en hvit og rød evotec 85 prototype, det var god snøre :)

Skitt fiske har Opti Stream i #5, men jeg er ikke sikker på om det er av samme versjon som de gamle jeg har. Jeg kjøpte et Opti Stream #3 og et Opti Creek #3 og de var forandret for et par år siden. De hadde ikke samme coatingen som de gamle. Evotec-snørene liker jeg også veldig godt. Spesielt 85, da den klumpen passer meg ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker omtrent kun i elv,og da mest med Scott Radian 905.

Etter glimrende tips fra Olof Lilja,her over,har jeg brukt Airflo Elite,og det er uten tvil det beste snøret jeg har brukt hittil.Til den stangen fungerer det veldig bra under de fleste forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I #4 brukte jeg Fario CRS 904-6 med Fario-snøre i #4 ganske mye forrige sommer, og ble glad i denne kombinasjonen. Dette passet bra for mitt elvefiske da det her blir mye underhåndskasting.

I #5 er jeg veldig fornøyd med Gl 4-Cast og Presentation til den gode, gamle Lpxe'n. Presentation til de trangeste stedene, og 4-Cast til de litt større eller åpnere stedene og hvor det også kan bli brukt over hodet-kast i tillegg til underhåndskast.

Men igjen; det som funker bra i en snøreklasse behøver ikke funke i en annen. Og det som funker for meg behøver ikke funke for deg : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt konkret, har jeg testet en CRS #4- 4 delt, med High Water #4. En meget god kombo i mine hender. Og noe jeg vurderer seriøst og gå i anskaffelse av, nettopp som følge av opplevelsen.

Men som andre nevner, så kan bildet være et helt annet i #5 og eller i andres hender.

Mange nevner Loop linene. Og de har kommet med en ny line. Loop Optiflow... En line med interessante strategiske mål og fasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ved korte og presise kast i elv: Rio Grand eller Scientific Angeler SBT (short belly taper), utrolig fin line til rullekast for å kippe flua ut der du ikke har mulighet for å kaste over hodet. Der du har all mulig plass bak deg: Rio Gold eller Scientific Angeler VPT

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne igjen, noen som har noe erfaring med Rio trout LT? I en mail fra Sage anbefalte de meg dette snøret til tørrfluefiske med 586'ern. Ser at det totalt sett er ganske tungt, men ser ut som mye av vekta er fordelt bakover på snøret.. Noen som har prøvd?

 

Jada , og er ei god line hvis du liker litt lengde på klumpen. Burde passe din One godt ja

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med stor glede ved et par anledninger, fått testet nye liner fra Eikre. Og om ikke lenge kommer en ny longbelly ved navnet Magnus. 

Her får liner som Evolo fra samme leverandør, samt Experience, og egen favoritt High water, en krass konkurrent.

For de som liker long belly liner, er dette en nyhet å merke seg.... <<l

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig en GL Fario CRS 9' #5 pr dags dato. Forrige sesong kjørte jeg med den vellkjente Highwater linen på, og det går jo så det suser!!

Men kommer jo da til kort når man står og fisker på stor ørret som står 5 meter ifra og super i seg døgniser. Det går, men er langt ifra optimalt.

 

Kanskje ikke det svaret du hadde håpet på, men presisjonskasting med en kullfiberstang i klasse 5 på 5 meter.....tja......flere som har det problemet. Jeg får det iallefall ikke til. Da hjelper det ikke noe særlig med all verdens klumpdesign. Setter du en standard WF7 på stanga så kanskje...Kan jo være en løsning om du allerede har en 7'er liggende.

 

Tror faktisk du må gå for 2 stenger. Nr to bør da iallefall være betydelig kortere enn 9 fot og et par lineklasser ned. Guideline Presentation (for et rart navn på den taperingen fffish ) på en relativt kort myk 3'er fungerer - helt til det blir mye vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke det svaret du hadde håpet på, men presisjonskasting med en kullfiberstang i klasse 5 på 5 meter.....tja......flere som har det problemet. Jeg får det iallefall ikke til. Da hjelper det ikke noe særlig med all verdens klumpdesign. Setter du en standard WF7 på stanga så kanskje...Kan jo være en løsning om du allerede har en 7'er liggende.

 

Tror faktisk du må gå for 2 stenger. Nr to bør da iallefall være betydelig kortere enn 9 fot og et par lineklasser ned. Guideline Presentation (for et rart navn på den taperingen fffish ) på en relativt kort myk 3'er fungerer - helt til det blir mye vind.

Hmmm, det du sier med wf7 gir ingen mening, regner med det var en spøk.. Jeg får jo til presisjonskast på 5 meter med 5'ern, men vil tro at presentation linen vil gjøre det enda lettere enn med highwater linen da den har kortere klump. Jeg er også fult klar over at en myk 3'er eller 4'er gir mer følelse og presisjon på korte kast, jeg har eid stenger i disse klassene før. Men nå har det seg slik at jeg er fulltidsstudent, så en ny stang er uaktuelt denne sesongen. Da blir det en short belly line i stede for å gi litt eksatra presisjon på korte hold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nei, det er ingen spøk. Setter du en 7'er line på ei 5'er stang så kan du (lettere) legge presist ned der du ønsker på korte avstander - det er jo mer plassering av lina enn kasting vi snakker om her. Ikke plasker det nevneverdig heller ettersom det ikke blir noen linehastighet. I noen tilfeller vil det fungere. Det spørs om du går med sekk osv.

 

Disse 5 meters situasjonene - da går du på fisken bakfra?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal fiske på en fisk som står 5 meter unna, blir det ikke da mer fornuftig å snakke om fortommens egenskaper og ikke fluelina? Blir ikke mange meterne med line utenfor stangringene.

Endret av Emil Jamtfall
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...