Gå til innhold

Insekt identifikasjon app


Flyfish

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Når en er ny innen fluefiske så er det etter min mening ingenting som er så vanskelig som å identifisere insekter korrekt.

Har ofte problemer med å finne den rette flua for dagen og plassen man er på.

 

Det er mikroskopiske forskjeller som skiller artene i de aller fleste tilfellene. Med lengre erfaring lærer man seg kanskje å skille disse bedre.

Jeg benytter synet og sammenligner det jeg har fanget og det jeg ser rundt meg, med det jeg har i flueboksen. Men det ender ofte med skivebomm og skremt fisk grunnet prøvekast med feil flue! 

 

Det er kommet en applikasjon som gjenkjenner navnet på planter. Ved at man tar bilde av bladet på planten også kommer navnet opplyst i appen.

Hvis man bytter ut planter med insekter, kunne dette da være noe for oss fluefiskere? 

Finnes det en app som gjør noe tilsvarende i dag?

 

Mvh

FlyFish

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det finnes, hadde vært morsomt om det gjorde det. Jeg ville dog aldri brukt den. Hva flua heter er klekkende likegyldig for meg. Jeg hadde sett på flua, og sett om jeg hadde en som lignet sånn høvelig i boksen. Hvis ikke hadde jeg satt på en daddy long leg.

 

Størrelse. farge og triggere ser jeg på, ikke hva den heter og hva imitasjonen burde hete :)

 

Dette er ikke heeelt sant, selvfølgelig, i ettertid ville det nok vært morsomt å vite hva slags flue det var. Men ikke i fiskesituasjonen.

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...