Gå til innhold

Hvilen bindetråd er lettest å splitte?


Anbefalte innlegg

Jeg har stort sett lagd en løkke av dobbelt tråd når slikt trengtes. Men jeg skjønner at de fleste i dag slitter tråden i stedet. Men hvile tråder egner seg best til å splittes? (Jeg sliter nok litt med nærsynet, men jeg bruker briller, så helt blind er jeg enda ikke).

Jan Erik

Endret av xangler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å løkke tråden funker perfekt fortsatt det :-) Jeg har alltid gjort det, og med passe få mengde låsesurringer på det, så er det helt perfekt til små ørretfluer :-)

Hvis det er  bra nok for deg, så får jeg vel korrigere min oppfatning. Kanskje det er like greit å fortsette med noe jeg får til uten problemer, særlig i og med at synet ikke blir bedre med årene.

 

Jan ERik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om små ørretfluer nå? Så lenge man har ei stødig hånd og ei spiss og rein dubbingnål, er det klart man må splitte. Feks Veevus, Sheer og Daneville er gode og enkle tråder til den slags. TMC er fin, sterk og tynn, men splittes lett med litt trening. Benecci, Uni og andre "runde" tråder må flates/spinnes godt ut før du får skilt dem fornuftig, men detta er uansett tråd som utgår i min fluebinding nettopp fordi jeg finner slike typer lite praktiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Herr Brun her. Jeg lager løkke, og dubbingtwister.
Kanskje fordi jeg alltid har gjort det sånn, og fordi jeg også ofte bruker denne metoden til de litt større fluer, streamere, gjeddefluer osv osv, og en mengde ulike materialer. Det å kunne kontrolere en løkke med alle materialer gir deg bare fordeler kontra konsentrere seg om en spesiel bindetråd.
Hvis dubbingen ikke kan dubbes på vanlig måte(rett på tråden) på en tørrflue så bruker jeg ikke den dubbingen, så enkelt er det (for meg). Dubbingvoks og skismøring forringer dubbingen, og påfører elemeter jeg ikke ønsker i dubbingen.
Tips, sleik på tommelen og tørk av på buksa. Fuktige fingre, ikke våte, gjør det lettere å dubbe rett på tråden ;) 
Jeg tror også (uten å ha målt) at det er kjappere å lage en løkke, enn å knote med splitting der det trengs, når vi binder med tynne tråder :) Fint for alderdommen som treffer oss alle også før eller senere ;)
Fordelene med å kunne løkke med ulike materialer har en kjempefordel hvis man skal begi seg utenom tørfluebinding.
Jeg bruker Tmc 16.0 og Veevus 14.0  til alle mine tørrfluer da disse bygger svært lite. De er ikke for splitting. Den fungerer ok på løkke hvis mengden materiale ikke er for tykt.
 
Petitjean sin tråd er meget egnet for splitting, men igjen så har den en tykkelse som ikke egner seg for de minste tørrfluer, den bygger rett og slett for mye i andre operasjoner på flua. Det er no man må tenke på hvis tråden man velger å bruke skal funke til alt. 
Fordeler og ulemper med alt er det jo :) :)
 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, detta er nok litt hva man har vendt seg til fra starten. Og det har jo ytterst liten betydning for meg om andre forteller meg at den og den tråden ikke er til for splitting, hvis det fungerer godt for meg sjøl. For meg er det både kjappere og enklere å splitte, kontra det å lage løkke, stuke med dubbingtwister og legge tredobbelt lag med tråd på små ørretfluer ;):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veevus for splitting og uni/tmc for løkke. Bruker begge deler

Sjølv kontrolerer eg bedre cdc hacklingen med splitta tråd, slepp og trumfe løkka førbi trådholder =) <-- fersking synspunkt.

Dubbing legg eg utpå tråden med mindre det er langhåra dubbing som eg vil børsta ut t.d lakseflue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tips med benecchi tråd, funker sikkert med andre. kjempe lett å splitte tråd på denne måten: Ta tråd mellom negler på tommel og en finger og dra 4-5 cm nedover, så grip tråden der med andre hånd. Gjør dette 1x-2x ganger og tråden er helt flat, splitt med nål :)

Endret av Ondrej
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å direkte svare på trådstarters spørsmål, vil jeg likevel nevne litt i denne forbindelsen utfra egne erfaringer. 

For meg og min fluebinding, så handler tråd om trådkontroll. Og hvilken tykkelse man benytter, avgjør samtidig hvor mange tørn man kan eller bør bruke for å binde inn materialer. Tynne tråder, kan man benytte flere tørn med, for å binde inn/fast materialer, men med flere tørn, kan det samtidig innebære samme tilføring av mengde tråd, som færre tørn med en tykkere. 

I forbindelse med å spinne materialer, så benytter jeg personlig nesten uavkortet løkke, som jeg spinner materialene i. Ja, det kan kanskje ta et sekund eller to lenger tid, men det kompenseres for min del av den kontrollen ei løkke gir. Og med de tynne trådene, så bygger ikke dette så mye at jeg ser et problem med det. Jeg ser absolutt noen fordeler ved å kunne splitte tråden, men som sagt ikke tilnærmet meg denne teknikken til eget bruk. 

Hva man tilfører av vekt i forbindelse med tråd bruk, er for meg noe jeg tenker på hele tiden underveis. Og stikkordene for mine valg, er hele tiden komprimi mellom tykkelse og styrke, for å spare antall tørn. Og ofte, kommer jeg vel så godt ut av det ved bruk av de "gjennomsnittlige" trådene. 

Favoritter som Veevus 14/0, 16/0, Sheer 14/0, Benecchi 12/0 og Uni thread 8/0 er alle gode tråder i mine øyne.

I senere tid, har jeg også lært meg fordelene ved de virkelig tynne men sterke trådene som Veevus gsp 30 denier og Semprifli 30 den.

Alt til sitt bruk, men samtlige helt kurrante til løkke.... 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til info driver Staffan å relanserer Serafil-tråden han hadde gamledager. Dette er en tråd med to kordeller som er meget lett å åpne og godt egnet til dette. Du finner han på Facebook om du søker opp The Silk Lady.

Jeg har aldri brukt denne tråden selv, men er også godt vandt til å lage løkker. Mange liker den veldig godt.

 

M

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info driver Staffan å relanserer Serafil-tråden han hadde gamledager. Dette er en tråd med to kordeller som er meget lett å åpne og godt egnet til dette. Du finner han på Facebook om du søker opp The Silk Lady.

Jeg har aldri brukt denne tråden selv, men er også godt vandt til å lage løkker. Mange liker den veldig godt.

 

M

Jeg synes denne for tykk. Ellers er den veldig fin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg binde med en tråd som er godt tykkere enn hva jeg liker, bare for å spare noen sekunder de ganske få gangene jeg skal dubbe grovere materialer?

 

Jeg bruker tynneste forsvalige tråd og dubber i egen løkke med spinner. Som oftest Bennechi 12/0..

Har du prøvd sheer 14/0 Knut? Vist ikke så prøv den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...