Gå til innhold

Slutta å røyke/snuse


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Litt særiøst. Det gjelder å finne det rette tidspunktet å slutte på. Man må få skrudd av den bryteren i huet som styrer "må ha nikotin".

Det nytter ikke å slutte hvis man egentlig ikke vil innerst inne.

 

Men nå spurte jeg vel strengt tatt om hvorfor du tolker alle innlegg jeg skriver som negative? Og det skjønte du vel  :) Jeg har aldri gjort deg noe vondt. Forklar gjerne, for det blir slitsomt i lengden. 

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg sier at, "NÅ er det nok snus", så skal jeg jeg nok klare å kutte ut. Men som Ruffen sier, man må være innstilt på det, og dit har jeg enda ikke kommet. Dessuten er snus tusen ganger bedre for helsa enn sigg ;) Man lever jo litt på den også. 

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå spurte jeg vel strengt tatt om hvorfor du tolker alle innlegg jeg skriver som negative? Og det skjønte du vel  :) Jeg har aldri gjort deg noe vondt. Forklar gjerne, for det blir slitsomt i lengden.

Helt ærlig. Den skjønner jeg ikke du kan tolke negativt. Det var faktisk heller ikke meningen.

Jeg skriver om min erfaring om å slutte å røyke. Jeg klarte det ikke før jeg virkelig ville. Jeg prøvde av og til uten å ville det innerst inne og da var det bare et spørsmål om tid. Jeg måtte liksom få skrudd av den tanken om at jeg snart skulle begynne igjen.

Jeg ser mange prøve å slutte uten å gå virkelig inn for det. Prater om det hele tiden og leter etter en grunn for å ta akkurat denne blåsen. Da nytter det ikke. Da tror jeg personlig man sprekker før eller siden.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig. Den skjønner jeg ikke du kan tolke negativt. Det var faktisk heller ikke meningen.

Jeg skriver om min erfaring om å slutte å røyke. Jeg klarte det ikke før jeg virkelig ville. Jeg prøvde av og til uten å ville det innerst inne og da var det bare et spørsmål om tid. Jeg måtte liksom få skrudd av den tanken om at jeg snart skulle begynne igjen.

Jeg ser mange prøve å slutte uten å gå virkelig inn for det. Prater om det hele tiden og leter etter en grunn for å ta akkurat denne blåsen. Da nytter det ikke. Da tror jeg personlig man sprekker før eller siden.

Sorry for at jeg tolker deg slik. Nå er du på sak. Og det er jo bra. Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører mye av folk som sluttet med snus/røyk.

Har dere erstattet nikotinet med noe annet? Sjokolade, godteri, skapspising.....

Hvordan går det med kiloene?

Jeg holder en BMI på 21 omtrent, og den har holdt seg stabil etter røykeslutt også :-) Må selvsagt bite av litt, og spise sunt, men det er jo ikke noe problem, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører mye av folk som sluttet med snus/røyk.

Har dere erstattet nikotinet med noe annet? Sjokolade, godteri, skapspising.....

Hvordan går det med kiloene?

 

Grusomt dårlig spørsmål :)

 

Bedre med en livat liten tjukkas enn en dau fyr med røykånde :D

 

Har gått opp en del kilo, men søtsug har jeg bestandig hatt. Er nok bare det at jeg har blitt eldre og grusomt lat samtidig som jeg liker søtsaker.

 

Eirik

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt dårlig spørsmål :)

 

Bedre med en livat liten tjukkas enn en dau fyr med røykånde :D

 

Har gått opp en del kilo, men søtsug har jeg bestandig hatt. Er nok bare det at jeg har blitt eldre og grusomt lat samtidig som jeg liker søtsaker.

 

Eirik

Lett å kjenne seg igjen i det som skrives her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyker selv, og vil ikke være uten i fluesesongen. (Dårlig vane)

Mye mindre sug nå på vinteren, da jeg alltid har gått ut for å røyke. Røyker lite når det kryper ned mot 30 blå.

Sluttet å snuse for 12 år siden, og det var ikke noe stress i det hele tatt etter 16 år med snusen. Har ikke prøvd å slutte med røyk.

Vi mennesker er noen skikkelige vanedyr, så jeg tror ikke nikotinet som er det verste.

Vil si at jeg spiser sunt, og spiller innebandy på hobbybasis.

BMI på 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fiskerøyken som er "problemet" for min del. Har egentlig "slutta" for lenge siden, men tar fortsatt en røyk eller tre hvis jeg er ute å tar noen øl med kompiser. Rører ikke en sigg ellers hele vintern. Men når våren kommer... tanken på å komme frem til vannet og ikke kunne ta en sigg men man kikker utover er nesten litt skummel ssscared

 

Som det er sagt over her tror jeg man må ville slutte. Når jeg etter å ha lest denne tråden ender opp med å glede meg til første siggen ved vannkanten, så er det nok bare å glemme å slutte denne sesongen ihvertfall iiinnocent

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskeligste med å slutte for meg var tanken på å aldri mer få ta den perfekte fiskerøyken eller jaktrøyken eller noen av alle de andre perfekte røykene. Problemet mitt var at det i praksis var kanskje en av 100 røyk som var god. Resten smakte egentlig bare shait. Etter 3 år savner jeg fremdeles alle de perfekte røykene, men heldigvis husker jeg fremdeles hvor dårlig de 99 andre fikk meg til føle. Noen ganger er det vanskelig, men jeg har ikke sprukket enda. Selv ikke i lyngen med nyskutt rype og kaffe eller langs et stille skogsvann mens ørreten turer.

Shoot - nå fikk jeg lyst på røyk igjen. Jeg måtte forresten ty til champix, men da gikk selve sluttingen som en lek.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskeligste med å slutte for meg var tanken på å aldri mer få ta den perfekte fiskerøyken eller jaktrøyken eller noen av alle de andre perfekte røykene.  

 

Etter at jeg sluttet, var tankegangen slik: Det finnes ingen perfekt fiskerøyk eller koserøyk eller hvasomhelst-røyk - det eneste røykene er er enda en litt tidligere død, eller på en annen måte: det absolutte idioti :)

 

Forresten, jeg leste boken "endelig ikke-røyker" av Allen Carr. Godt mulig den hjalp meg.

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Usikker på om jeg er alene om dette, eller om flere enn meg har lest denne tråden mens to-tre tårer triller.

Jeg tenkte å ta en røykepause. Mmm røykepause..så deilig. Men nei! Pause fra røyken!! Bare fordi jeg ikke klarer å si at jeg har slutta eller skal slutte. På noen måte. Svak jente

Jeg blir helt fortvila av å tenke på at det er sol ute, fortvila av tanken på en tur i skogen. Fortvila av tanken på å sitte ved et vann og se etter vak. Det føles rett og slett som en tung sorg å tenke at jeg ikke skal kunne kose meg med en sigg..

Jeg har telefonskrekk nå. Fordi det å skravle innebærer ofte en sigg. Ja, jeg føler meg tom, flat, sur og tung. Tenkte at jeg lever bedre uten, slipper å dævve pga røyk i hvertfall. Så hvorfor føles det da ulevelig uten??

Bare 2 dager uten sigg og synes dette er helt grusomt. Syt og klag. Om ti min føler jeg meg kanskje bedre, men akkurat nå har jeg mest lyst å kaldkvele stemmen som foreslo en tur i skogen. For det KLARER jeg ikke!! Hulk...

Endret av Elisabeth Sletten Berg
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarer du nok, Elisabeth. Det er tøft, men du er jo tøff, er du ikke?

Klart det er grusomt etter to dager. Og det vil være tøft lenge ennå, men blir mye lettere etterhvert.

Jeg har hatt mange "røykepauser", opp til flere måneders lengde. Men den jeg er i nå, har jeg tro på skal holde. For nå vil jeg virkelig at det skal holde.

Samtidig ser jeg det ikke som et nederlag om jeg tar en røyk i festlig lag, eller ved bålet. Det er ikke noe problem å stoppe der, fordi motivasjonen er god.

Jeg er ikke opptatt av hvor lenge jeg har vært røykfri, og har heller ikke lest bøker om temaet. Men vi er alle forskjellige, og alle finner vi våre egne måter å klare det på. Som nevnt over her, tror jeg motivasjon er nødvendig for å klare det. Hvis du har det, så går det nok bra. Og ikke se på det som et nederlag dersom du skulle ta en røyk eller to en sjelden gang i festlig sammenheng. Det er bare å fortsette din røykfrie tilværelse etterpå. Lykke til !!!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta å røyke når kona var gravid med førstemann, dvs sent 2008.

 

Jeg røykte 15-20 per dag, hadde gjort det i 15 år. Det var overraskende lite plagsomt, når man først kom gjennom de første tre dagene. Jeg valgte å IKKE legge om livsstilen helt, en kjempeforandring om gangen var nok. Jeg spyr av snus og nikotintyggis blir jeg svimmel av, så der var det ingen hjelp å hente.

 

En uke på Kola uten røyk er fremdeles utenkelig, men jeg klarer å røyke noen dager i Russland og så slutte tvert den dagen jeg reiser hjem. Mye er mulig, det meste er individuelt og jeg applauderer alle som slutter å røyke på sin måte. 

 

Hurra for dere - det går an!

 

PS: Dere som flere ganger om dagen putter noe som enten ligner bæsj eller et bind i munnen - dere er det ikke håp for uansett. Dere kan bare fortsette å snuse. Æsj.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta å røyke når kona var gravid med førstemann, dvs sent 2008.

 

Jeg røykte 15-20 per dag, hadde gjort det i 15 år. Det var overraskende lite plagsomt, når man først kom gjennom de første tre dagene. Jeg valgte å IKKE legge om livsstilen helt, en kjempeforandring om gangen var nok. Jeg spyr av snus og nikotintyggis blir jeg svimmel av, så der var det ingen hjelp å hente.

 

En uke på Kola uten røyk er fremdeles utenkelig, men jeg klarer å røyke noen dager i Russland og så slutte tvert den dagen jeg reiser hjem. Mye er mulig, det meste er individuelt og jeg applauderer alle som slutter å røyke på sin måte. 

 

Hurra for dere - det går an!

 

PS: Dere som flere ganger om dagen putter noe som enten ligner bæsj eller et bind i munnen - dere er det ikke håp for uansett. Dere kan bare fortsette å snuse. Æsj.

Nå må du gi deg. Snusing er da utrolig tøft.

Å slutte å røyke kan også være treningsak. Man blir flinkere for hver gang. Noen slutter på dagen mens andre trenger noen forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...