Gå til innhold

Laksefiske med enhånds?


Anbefalte innlegg

Jeg skal fiske laks i namsen om en ukes tid, men jeg har bare en enhånds klasse 8 :shock:

 

Hvor stor laks er det mulig å ta med en slik? har vel 100m backing..

 

Er vel fare for at jeg må låne to-håndsstanga av min gode far. Men da må jeg lære meg å kaste.. og det har jeg ikke tid til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

Hehe! Tenkte på det samme! :D

Har fisket en del i Namsen, men da med to-hånds...

Det er jo sinnsykt kult hvis man først får på en skikkelig laks på enhåndsen da! Har en 8'er stang selv, og har planer om å bruke den i tillegg til 15'fotern.

Om du har sett filmen "Laksefiske med enhånds" er det vel ingen tvil om hva valget faller på!

 

Du kan jo prøve deg litt fram, og eventuelt bruke tohåndsen, hvis du mister 20 kilosen p.g.a for lite backing :D Uansett vil du få en opplevelse du sent vil glemme!

 

Hvor i Namsen skal du fiske?

 

Skal ta meg en tur selv neste helg! Da blir det muligens 8'er stanga som skal få prøve seg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. ja, bare du får tak i kort er det vel ikke no problem...

Hvis det ikke skulle funke med 8'ern er det ikke no problem å kaste med tohåndsen. Det går fort å lære seg :D

 

Og for all del! Ikke end opp med å sitte i en båt med en roer og 40 wobblere laugh.png' alt=':lol:'>

Det er ikke verdt det!, om man ikke er roer selv da.. tjener masse gryn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker i ei elv med relativt høy snittvekt nå og da gjennom sesongen, samt guider laksefiskere der. Sannsynligheten for å få laks på 10 kilo er nesten like stor som å få en på 3...(nesten). Jeg har bytta ut 2 håndsstanga med ei 9 fots klasse 8. Funker bra, men 100 meter backing... Da kan det bli løping... Kjør på med enhåndsen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fiske laks i namsen om en ukes tid' date=' men jeg har bare en enhånds klasse 8 :shock:

 

Hvor stor laks er det mulig å ta med en slik? har vel 100m backing..

 

Er vel fare for at jeg må låne to-håndsstanga av min gode far. Men da må jeg lære meg å kaste.. og det har jeg ikke tid til :)[/quote']høres ikke ut som om du har så mye erfaring med laksefiske..og tru meg,ikke fær til Namsen med enhånds kl.8 og 100meter backing...man skal<være ganske så rutinert for at ting skal gå bra,hvis storlaksen tar og særlig nå som det kan være mye vann!!!jeg fisker hele sommeren i Alta og regner med at Namsen og Alta er ganske lik når sjangsen for virkelig storlaks kan ta flua.blir bare for dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en del delte meninger her :)

 

Har ikke fisket så mye laks nei. Var vel 3-4 turer i fjor litt sent på året, og elva var meget lita. Jeg får se hva jeg finner på. Skal snakke med folk som fisker i namsen og høre hva de sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altalaks,

høres ikke ut som om du har så mye erfaring med laksefiske..og tru meg,ikke fær til Namsen med enhånds kl.8 og 100meter backing...man skal<være ganske så rutinert for at ting skal gå bra,hvis storlaksen tar og særlig nå som det kan være mye vann!!!jeg fisker hele sommeren i Alta og regner med at Namsen og Alta er ganske lik når sjangsen for virkelig storlaks kan ta flua.blir bare for dumt

 

Storlaks og enhånds er da ikke noe problem. Kjør på!! Hvis elva er for stor til å dekke standplassene med enhånds, kan jeg være enig med altalaks, men når det gjelder kjøring av laks, er det ikke noe problem med en enhånds klasse 8...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altalaks' date='

høres ikke ut som om du har så mye erfaring med laksefiske..og tru meg,ikke fær til Namsen med enhånds kl.8 og 100meter backing...man skal<være ganske så rutinert for at ting skal gå bra,hvis storlaksen tar og særlig nå som det kan være mye vann!!!jeg fisker hele sommeren i Alta og regner med at Namsen og Alta er ganske lik når sjangsen for virkelig storlaks kan ta flua.blir bare for dumt

[/quote']

 

Storlaks og enhånds er da ikke noe problem. Kjør på!! Hvis elva er for stor til å dekke standplassene med enhånds, kan jeg være enig med altalaks, men når det gjelder kjøring av laks, er det ikke noe problem med en enhånds klasse 8...

ikke no problem???nei ikke hvis man er litt rutinert og har temmet laks før OG har mer enn 100meter backing!har litt erfaring med godt over 100 laks selv over 10kg på flue.så jeg vet va jeg prater om.jobber som guide også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Tror ikke du skal bekymre deg for å prøve enhåndsen.

Hvis vi sammenligner litt med tarponfiske blir storlaks på enhandstanga som "overkill" å regne!

Tror nok at det kan lønne seg å ha en smule erfaring, kunne utnytte strømmen etc., men en gang må bli den første! Begynner og bli mange som bytter ut tohåndstanga.

I nordvest-Canada (BC) er det bare de siste årene at tohåndsfisket har blitt populært. Tviler på at elvene, kongelaks og steelheads står noe tilbake kontra våre hjemlige forhold.

Til sist, men ikke minst; Bærer du i en "20-kilos" i Namsen tror jeg du kan være rimelig trygg på å få kvalifisert veiledning:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Ellers er den vanligste grunnen til at enhåndsfiskere før eller siden gjerne går over til tohånds, hensynet til ryggen og ikke minst albuen. Sikkert fristende å sloss med digre fisker på enhåndsstanga, men tohånds har sine klare fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med meg enhåndsstanga jeg :)

Hvis man ser på snittvekten i Namsen er ikke den særlig stor. Det tas MYE smålaks.. Og ganske få over 10kg. Skulle jeg være så heldig å treffe på en 20kg får jeg bare holde på så lenge jeg klarer og takke for opplevelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Ikke noe problem å lande tjuekiloslaks med enhåndsstang egentlig, i hvert fall i litt roligere elvepartier med god plass til å la den gå som den vil og trette ut seg selv. Litt verre i storsteinete stryk kan det nok fort bli.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er den vanligste grunnen til at enhåndsfiskere før eller siden gjerne går over til tohånds' date=' hensynet til ryggen og ikke minst albuen. Sikkert fristende å sloss med digre fisker på enhåndsstanga, men tohånds har sine klare fordeler.[/quote']

 

Som fjellfant sier, så er det ganske slitsomt å kaste med en tung enhånds hele dagen sammenlignet med tohåndsfiske. I tillegg får du høyere føring av snøret under kjøring med tohånds, og dette kan ha sine fordeler dersom elva har mye stein etc..

 

At man ikke kan presse en 10-kilos laks med en kraftig enhånds er bare tull, men det krever at fiskeren tørr å legge sterkere press enn vanlig..

 

Jeg har fisket laks i namsen selv, og det er nok til tider mye smålaks.

Skal du først fiske med enhånds i Namsen, så sørg i hvertfall for at det finnes plass langs land til å følge (løpe) etter laksen dersom den bestemmer seg for å svømme mot fjorden.. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er den vanligste grunnen til at enhåndsfiskere før eller siden gjerne går over til tohånds' date=' hensynet til ryggen og ikke minst albuen. Sikkert fristende å sloss med digre fisker på enhåndsstanga, men tohånds har sine klare fordeler.[/quote']

 

Som fjellfant sier, så er det ganske slitsomt å kaste med en tung enhånds hele dagen sammenlignet med tohåndsfiske. I tillegg får du høyere føring av snøret under kjøring med tohånds, og dette kan ha sine fordeler dersom elva har mye stein etc..

 

At man ikke kan presse en 10-kilos laks med en kraftig enhånds er bare tull, men det krever at fiskeren tørr å legge sterkere press enn vanlig..

 

Jeg har fisket laks i namsen selv, og det er nok til tider mye smålaks.

Skal du først fiske med enhånds i Namsen, så sørg i hvertfall for at det finnes plass langs land til å følge (løpe) etter laksen dersom den bestemmer seg for å svømme mot fjorden.. laugh.png' alt=':lol:'>

 

 

 

Eller gjøre som en tysker gjorde , sjekk flytevesten og hopp i elva , han ble plukket opp 2 km lengre nede , joda fisken fikk han også :shock:

Er vel ikke å anbefale , men det viser bare hvor ille det står til med en del laksefiskere . :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Tror nok de fleste vil kjenne det ganske bra i rygg og armer og skjønne vitsen med ei tohåndsstang etter en times tid med en 20 kilos på kroken også.

Men ikke ukjente Arild Guthje Fredriksen tok en på over 20 på enhånds. Så det er fult mulig for den som vet hva han driver med, og forholdene ligger til rette for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom Flemming ut av " Lakse-skapet" laugh.png' alt=':lol:'>

haha... laugh.png' alt=':lol:'> Å nei du!!!! [-X [-(

 

Har fisket laks noen få ganger, men kommer aldri til å skjønne hvorfor noen lar seg bite av denne basillen. Selv ikke etter 10-kilos laks i Namsen og flere smålaks på tørrflue lar jeg meg overbevise av dette blindfisket. Alt for mye tilfeldigheter innvolvert i dette (f)laksefisket.... :twisted: laugh.png' alt=':lol:'>

Også foregår det midt i ørretsesongen jo..

 

Men ja, jeg har en tohåds stående i skapet, og ja, det kan nok være noen ser meg i N.Lågen en gang eller to (max) i løpet av de nærmeste 10 årene.... :roll: 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Velvel - slumpfiske og slumpfiske....verre med oppstyret og peset. Og kortpriser nesten på Hemsilnivå.

Mange bortforklaringer ute og går fra ørretpsykopatene.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom Flemming ut av " Lakse-skapet" laugh.png' alt=':lol:'>

haha... laugh.png' alt=':lol:'> Å nei du!!!! [-X [-(

 

Har fisket laks noen få ganger' date= men kommer aldri til å skjønne hvorfor noen lar seg bite av denne basillen. Selv ikke etter 10-kilos laks i Namsen og flere smålaks på tørrflue lar jeg meg overbevise av dette blindfisket. Alt for mye tilfeldigheter innvolvert i dette (f)laksefisket.... :twisted: laugh.png' alt=':lol:'>

[/quote]

 

Flaks? På steder hvor det er mulig å føre statistikk over den slags gjennom flere år, viser det at det virkelig er sånn at "90% av laksen tas av 10% av fiskerne". Det tyder ikke på at det bare handler om flaks. Realiteten er at laksefiske på høyt nivå er mer intellektuelt og mentalt krevende enn ørretfiske, som jo i prinsippet er nokså enkelt. 8)

 

Sånn - nå bør jeg kanskje forlate dette ørretforumet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det uttrykket der gjelder for ørretfiskere også, men det sier ingenting om hvor mange timer mer de 10%´ene bruker enn de andre fiskerene laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...