Gå til innhold

Laksefiske med enhånds?


Anbefalte innlegg

Og der kom Flemming ut av " Lakse-skapet" laugh.png' alt=':lol:'>

haha... laugh.png' alt=':lol:'> Å nei du!!!! [-X [-(

 

Har fisket laks noen få ganger' date= men kommer aldri til å skjønne hvorfor noen lar seg bite av denne basillen. Selv ikke etter 10-kilos laks i Namsen og flere smålaks på tørrflue lar jeg meg overbevise av dette blindfisket. Alt for mye tilfeldigheter innvolvert i dette (f)laksefisket.... :twisted: laugh.png' alt=':lol:'>

[/quote]

 

Flaks? På steder hvor det er mulig å føre statistikk over den slags gjennom flere år, viser det at det virkelig er sånn at "90% av laksen tas av 10% av fiskerne". Det tyder ikke på at det bare handler om flaks. Realiteten er at laksefiske på høyt nivå er mer intellektuelt og mentalt krevende enn ørretfiske, som jo i prinsippet er nokså enkelt. 8)

 

Sånn - nå bør jeg kanskje forlate dette ørretforumet... ;)

 

sier statistikken noe om disse 10 % fisker med mark, sluk eller flaggstang og hårsluk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Fjellfant

Virkelig gode ørretfiskere blir gjerne gode laksefiskere også, det kan jo være derfor enkelte er litt storsnutet på dettte ... :)

Men for meg er nå en firehektos i panna ved ei fjellelv minst like mye verdt som en firekilos i ei lakseelv, og for hvert laksedøgn har jeg sikkert 20 ørretdøgn. Dette ørretjåleriet, antagelig inspirert av ledende amerikanske fluefiskeskribenter med C,S&R, virker fort litt påtatt.

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Helt klart Henning.

Snadder, og antagelig en bedre sjebne for denne vakre fisken enn å til stadighet få i seg insekter med skarp krok sommeren gjennom.

Hørte fra troverdig hold en historie fra en av de mest kjente C,S&R-elvene i USA, der ørret med deformerte kjefter hadde lært seg til å svømme bort til fiskeren straks de var kroket, og nærmest stilte seg opp for å bli hektet løs igjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som fjellfant sier' date=' så er det ganske slitsomt å kaste med en tung enhånds hele dagen sammenlignet med tohåndsfiske. I tillegg får du høyere føring av snøret under kjøring med tohånds, og dette kan ha sine fordeler dersom elva har mye stein etc..

 

[/quote']

 

Samtidig har man utrolig mye større mulighet til å styre snøret, mende osv. med en tohånds-stang..

 

Prøvde forresten en 12fot6" aftm 5-6 scott stang her om dagen... Så de som evt liker å fiske med lette stenger, men ønsker god snørekontroll på vannet burde prøve den :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Fjellfant,

 

 

 

Helt klart Henning.

Snadder, og antagelig en bedre sjebne for denne vakre fisken enn å til stadighet få i seg insekter med skarp krok sommeren gjennom.

Hørte fra troverdig hold en historie fra en av de mest kjente C,S&R-elvene i USA, der ørret med deformerte kjefter hadde lært seg til å svømme bort til fiskeren straks de var kroket, og nærmest stilte seg opp for å bli hektet løs igjen.

 

 

Vist eg er på tur der eg skal steike fisk, steiker eg den minste og slipper den største.

Det er vil ingen tvil om at det er gøyere å fiske på stor fisk, men er nett den samme gode smaken om ein steiker ein liten eller stor fisk.

:D

Så blir det på ein måte litt kultivering også? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
Virkelig gode ørretfiskere blir gjerne gode laksefiskere også' date=' det kan jo være derfor enkelte er litt storsnutet på dettte ... :)

Men for meg er nå en firehektos i panna ved ei fjellelv minst like mye verdt som en firekilos i ei lakseelv, og for hvert laksedøgn har jeg sikkert 20 ørretdøgn. Dette ørretjåleriet, antagelig inspirert av ledende amerikanske fluefiskeskribenter med C,S&R, virker fort litt påtatt.

:?[/quote']

 

Hadde det ikke vært for C&R så hadde ikke storfisken svømt rundt i de elvene du tenker på. Kan sikkert skrives mange sider om dette (IGJEN), men jeg må si at jeg synes det virker mer påtatt å sette seg ned ved en av de kjente c&r elvene i usa og begynne å steike en 4hg fisk Fjellfant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å lande tjuekiloslaks med enhåndsstang egentlig' date=' i hvert fall i litt roligere elvepartier med god plass til å la den gå som den vil og trette ut seg selv. Litt verre i storsteinete stryk kan det nok fort bli.

Skitt fiske![/quote']ingen problem??mange amatører her som tydeligvis vet veldi mye...med god erfaring å tilgang på båt+godt med backing og 0,50 fortom så skulle det gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant
Virkelig gode ørretfiskere blir gjerne gode laksefiskere også' date=' det kan jo være derfor enkelte er litt storsnutet på dettte ... :)

Men for meg er nå en firehektos i panna ved ei fjellelv minst like mye verdt som en firekilos i ei lakseelv, og for hvert laksedøgn har jeg sikkert 20 ørretdøgn. Dette ørretjåleriet, antagelig inspirert av ledende amerikanske fluefiskeskribenter med C,S&R, virker fort litt påtatt.

:?[/quote']

 

Hadde det ikke vært for C&R så hadde ikke storfisken svømt rundt i de elvene du tenker på. Kan sikkert skrives mange sider om dette (IGJEN), men jeg må si at jeg synes det virker mer påtatt å sette seg ned ved en av de kjente c&r elvene i usa og begynne å steike en 4hg fisk Fjellfant.

 

Hehe. Det blir neppe aktuelt siden jeg innførte økonomiske sanksjoner og kulturboikott mot USA allerede på begynnelsen av 90-tallet.

Men veldig enig - DET hadde absolutt vært påtatt.

 

 

Og altalaks : det er vel mulig for andre enn folk med altafeber å ha anledning til å mene noe om dette, og det fins dessuten elver med en annen karakter enn Alta, der man også kan ta meget stor laks.

Nå har Alta aldri interresert meg, men der ville jeg garantert ha gått med tohånds fra 13 fot #9 og oppover, alt etter vannføringen. For min del skjønner jeg ikke poenget med å fiske laks med enhånds, såfremt man har tilgang på ei tohåndsstang, da, og man ikke fisker i typiske smålakselver. Der kan tyngre enhånds være et greit alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altalaks,

ingen problem??mange amatører her som tydeligvis vet veldi mye...med god erfaring å tilgang på båt+godt med backing og 0,50 fortom så skulle det gå helt fint.

 

Nå føler jeg vel at du sitter litt høyt på strå her altalaks. Jeg fisker laks i Lakselv, Finnmark, Ei litt mindre elv i størrelse enn Alta, men med en snittvekt som matcher, og kanskje er høyere enn Altaelva( vet ikke, statistikk på slikt interreserer meg midt i (*)).

 

Ganske ille når du går ut og kaller folk for amatører, for det første uten at du vet hvem de er, og for det andre for at de har andre meninger enn deg...

 

Du kan kalle meg så mye amatør du vil, men jeg fisker nesten konsekvent med enhånds etter laks, og som det er sagt tidligere, en 20 kilos går helt greit på enhåndsstanga. Det har jeg sett flere ganger her i elva...

 

Du får ha lykke til natt til torsdag. Jeg drar ut etter ørreten... Får ta 20 kilosen på enhåndsen i juli, mellom teppeklekkingene og ørretfisket ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer aldri til å skjønne hvorfor noen lar seg bite av denne basillen. Selv ikke etter 10-kilos laks i Namsen og flere smålaks på tørrflue lar jeg meg overbevise av dette blindfisket.

Alt for mye tilfeldigheter innvolvert i dette (f)laksefisket.... :twisted: laugh.png' alt=':lol:'>[

 

Det var en fleip! Litt uskyldig mobbing av laksefiskere må da være lov... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blindfiske...

 

Det å stå og kaste flue midt ut i fjorden midt på natta...Større blindfiske kan du vel ikke ha, eller hva... ;)

 

Forøvrig mistet jeg min første store laks på en enhånds(vangen 708, for den her som vet hva der var..) og 0,50 fortom..som røyk..Og det var nok bare fiskerns skyld...som måtte kjøre dyret hardt pga ca 30 m backing..

 

har også vært med på kludd som har dratt avgårde med 150 m..så bra m backing kan nok være en fordel, uansett stangtype..

 

Thight Lines

 

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Selv bruker jeg en 9 fot, snøreklasse 10. Denne stanga har heller ikke noe problem å ta ut de største tubene(også conehead tuber). Slikt utstyr til laksefiske er ikke så vanlig, så her må man regne med en god del forsking på rett skyteklump. Til min stang bruker jeg nå en Loop custom II-P, lengde 10,3 m og en vekt på 33 gram + 200 m backing, Rapala Titanium braid som er et multifilament snøre. På en slik stang bør man ikke gå under 030mm fortom.

 

Har også fisket en god del med 7/8 stang til laks og gjør det fortsatt, men biter storingen på må du regne med at det tar lengre tid og at du ikke kan presse laksen like mye som ovennevnte stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elv her i Rogaland vet jeg om en 20/20 klubb... De få som blir medlem har fått laks over 20 kg, på flue krokstørrelse 20 eller mindre. Tviler på at det fiskes med fortommer over 0,20 heller, og heller ikke en 15 fots aftm 10 stang.

Selvsagt kan man kjøre stor fisk på en enhånds stang.... bonefish er da betydelig spreker enn laks, og det er da tarpon og... aldri hørt om 2håndsfiske etter bonefish..

 

forskjellen er selvsagt at man har litt større plass da... men det finnes nok av elver der det er mulig... men..... om man er smart, lurer man fisken til å gå oppstrøms når man kjører den. det hjelper på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elv her i Rogaland vet jeg om en 20/20 klubb... De få som blir medlem har fått laks over 20 kg' date=' på flue krokstørrelse 20 eller mindre. Tviler på at det fiskes med fortommer over 0,20 heller, og heller ikke en 15 fots aftm 10 stang.

Selvsagt kan man kjøre stor fisk på en enhånds stang.... bonefish er da betydelig spreker enn laks, og det er da tarpon og... aldri hørt om 2håndsfiske etter bonefish..

 

forskjellen er selvsagt at man har litt større plass da... men det finnes nok av elver der det er mulig... men..... om man er smart, lurer man fisken til å gå oppstrøms når man kjører den. det hjelper på ;)[/quote']20kgs laks på enhånds,fortom 0,20,krokstørrelse 20 eller mindre....den kominasjonen går ikke ilag!det vet æ....20kgs laks tatt på enhånds går jo selvfølgelig ann men ikke 0,20 fortom og krok under 20!!!??har sjølv fått 2over 20kg og det er stort sett laksen som bestemmer det som skjer under temming,helt til den er trøtt selvfølgelig..hørtes bare latterlig ut med den klubben der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å lande tjuekiloslaks med enhåndsstang egentlig' date=' i hvert fall i litt roligere elvepartier med god plass til å la den gå som den vil og trette ut seg selv. Litt verre i storsteinete stryk kan det nok fort bli.

Skitt fiske![/quote']ingen problem??mange amatører her som tydeligvis vet veldi mye...med god erfaring å tilgang på båt+godt med backing og 0,50 fortom så skulle det gå helt fint.

 

Kanskje du burde prøve enhånds etter grov laks før du uttaler deg.

http://www.fiskegal.net/Video/kurt3.wmv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elv her i Rogaland vet jeg om en 20/20 klubb... De få som blir medlem har fått laks over 20 kg' date=' på flue krokstørrelse 20 eller mindre. Tviler på at det fiskes med fortommer over 0,20 heller, og heller ikke en 15 fots aftm 10 stang.

Selvsagt kan man kjøre stor fisk på en enhånds stang.... bonefish er da betydelig spreker enn laks, og det er da tarpon og... aldri hørt om 2håndsfiske etter bonefish..

 

forskjellen er selvsagt at man har litt større plass da... men det finnes nok av elver der det er mulig... men..... om man er smart, lurer man fisken til å gå oppstrøms når man kjører den. det hjelper på ;)[/quote']20kgs laks på enhånds,fortom 0,20,krokstørrelse 20 eller mindre....den kominasjonen går ikke ilag!det vet æ....20kgs laks tatt på enhånds går jo selvfølgelig ann men ikke 0,20 fortom og krok under 20!!!??har sjølv fått 2over 20kg og det er stort sett laksen som bestemmer det som skjer under temming,helt til den er trøtt selvfølgelig..hørtes bare latterlig ut med den klubben der.

 

*ler av arme menneske* laugh.png' alt=':lol:'> :smt117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altalaksen; Du høres virkelig ut som du har peil, men prøv enhåndsen før du uttaler deg så bastant som du gjør...

 

bonefish er da betydelig spreker enn laks,

 

Dette går vel ikke helt å sammenlikne... Strøm, og atskillige kilo i forskjell... Tarpon kan jeg si meg enig i, selv om jeg ikke har fisket denne fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

"Altalaks" sine påstander får man bære over med, siden innlegget ble skrevet kloss oppunder fiskestart i Alta, og da er det ikke snakk om vanlig leksefeber lenger. Da er det laksegalskap, og de brave fiskere i Alta syns de er minst like mye på toppen av verden som Hemsilfiffen, de har blitt til laksePSYKOPATER. Men det er altså på en måte forståelig. :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Hei JK, det var bare en fleip...vi er vel for reine galninger å regne de flest av oss når det lukter storfisk og manns jobb med fluestanga.

For min del bruker jeg nesten bare tohånds i lakseelva. Men Alta kan få være i fred for min del. Hemsil også forresten. :? :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfant,

Men Alta kan få være i fred for min del. Hemsil også forresten.

 

Der er jeg helt enig. Køfiske, og eksklusift fiske er ikke for meg. Nei, alene med bål og svartkjele, vakende storørret, flyvende innsekt, midnattsol, stramme snører, hylende brems...... Det er min stil.

 

Skjønte at du ikke la så mye i det Fjellfant. Måtte bare understreke det for alle andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altalaksen; Du høres virkelig ut som du har peil' date=' men prøv enhåndsen før du uttaler deg så bastant som du gjør...

 

ikke meninga å gi uttrykk for at jeg skal være no verdens mester men har mye erfaring med stor laks,både som laksefisker og guide hele sommeren..mange med enhånds og vet hvor galt det går til tider.å fisk emed 0,20 og enhånds når sjangsen for laks mellom 10 og 25kg er stor så blir det feil.

bonefish er da betydelig spreker enn laks,

 

Dette går vel ikke helt å sammenlikne... Strøm, og atskillige kilo i forskjell... Tarpon kan jeg si meg enig i, selv om jeg ikke har fisket denne fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest FlueJimFlue

En jeg kjenner Fikk en Laks på 13Kilo på Enhånds stang klasse 7

Så at det går an er bare helt sikkert..men to hånds er mere riktig

På større fisk+ en har bedre kontroll

Tror ikke du skal bekymre deg for å prøve enhåndsen.

Hvis vi sammenligner litt med tarponfiske blir storlaks på enhandstanga Som "overkill" å regne!

Er helt enig med deg der laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...