Gå til innhold

Hva har dere i vårflueboksen?


Truls K. Johansen

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å binde opp en ny vårflueboks, som jeg håper kan dekke de fleste situsjoner jeg møter. Jeg er bosatt på Østlandet, men fisker både i elv, skogsvann og på fjellet i løpet av en sesong.

Mitt spørsmål er derfor hvordan har dere, eller ville dere bygget opp en slik boks? Fint om både mønster og størrelser tas med. Håper på litt inspirasjon, så jeg får byttet ut noen mønster fra i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med min boks og der har jeg en haug med klinkhammers i strl 12, 14 og 16, samt noen ulike klekkervarianter med split wing av CDC og hjortehår i 12 og 14. Disse er bundet på caddis krok. Dernest har jeg Streaking caddis i strl 12 og 14, en haug med rakkelhaner i 14 og 16 bundet både med dubbing og polygarn og en del med cdc. Har en del Renafluer nå og noen andre varianter med vertikalt hackle (få runder). Og en haug med superpuppan i 12, 14 og 16. Skulle sikkert hatt noen vagwing etc, men det får duge.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser meg også ferdig med vårflueboksen for kommende sesong. Visse av fluene kan nesten regnes som attraktorfluer. I boksen så har jeg litt av hvert i forskjellige størrelser. Fra øverst venstre: SC, Madam X, Cdc&Elk, Vagwing caddis store, mellomstore, små, Hjortehårspuppa, Cdc svømmepupper, Klinkhammer, Superpuppa, Super Emerging Caddis store og små, og sist ut i mot høyre en gjeng med Dyret i alle mulige variasjoner og størrelser:

 

post-4201-0-97896000-1456135951_thumb.jpg

 

Ja, jeg har blitt stor fan av Dyret, og derfor er seks rom avsatt til ulike varianter av denne :-)

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger. Her var det veldig mange bra forslag.

Har satt opp en foreløbig liste med bakgrunnen i forslagene som har kommet inn, men må tenke litt mer på den før jeg setter i gang.

Kom gjerne med tilbakemeldinger.

 

Streaking Caddis (8-10)

Madam X (8)

Europea 12 (12-16)

Rackelhanen eller Renaflua (14-18)

Dyret (12-16)

Hjortehårspuppa (14-16)

Klinkhammer (12-16)

Bruns vårfluepuppe (12-16)

Aura Larva (12-14)

 

Jarle: Fin vårflueboks!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her. Bruns svømmepuppe er absolutt et mønster jeg vurderer å ta inn i boksen. Dette er kanskje en flue du ofte bille brukt i samme situasjoner som dyret er egnet?

 

Når jeg sitter på vinteren og binder fluer liker jeg å planlegge fluebokser mer en enkeltfluer. Grunnen er at jeg vil ha akkurat passe med mønster i boksen. Ikke for få, slik at jeg står i situasjonen og savner en flue, men heller ikke for mange så boksen blir rotete. Jeg synes derfor der er spennende og kunne tenke helhetlig på en flueboks. Hvilke situasjoner kommer jeg til å møte i løpet av sesongen og hvilken flue trenger jeg for å løse den. Et eksempel er at jeg har valgt å ta med E12 i boksen. Jeg har gode erfaringer med E12 på vindstille dager med egglegging på fjellvann. Rackelhanen eller renaflua derimot har veldig gode flyte egenskaper og passer kanskje bedre når det blåser litt eller i stri strøm. Madam X og streaking caddis er fine atrakturfluer å ha når det blåser så mye at fluefiske egentlig er tåpelig. Bruns vårfluepuppe er kjekk å ha tidlig på dagen, kanskje før det har begynt å vake. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det at Madam X og SC er fine attraktorfluer Truls, og at de kan være fine i sterk vind. Men de kan også funke som bare det på stille vann. Når vårflua Phygenea Grandis ( usikker på stavinga her ) klekker, er de nevnte fluer gode. Grandisen er diger, og metter godt i en ørretmage. Binder mine Madam X'er med foam, lært av FlyBandit på forumet her, helt ned i størrelse 6, og de blir tatt hardt og brutalt!

 

Å gud bedre som jeg gleder meg til vårfluefiske igjen!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...