Gå til innhold

To nye stenger på gang


Anbefalte innlegg

Etter å ligget å godgjort siden jul, har jeg limt håndtaket og snellefeste. Nå ligger de på radiatoren for å herde rod bond epoxyen. Det jeg bygger er en åtter  og nier Rainshadow Eternity tiltenkt gjedde og litt tyngre sjøfiske her hjemme og varmere strøk. Det ene snellefeste forecast og de andre er TAC kjøpt i Tykland med vevd blåe tråder i innlegget. Kommer mer etter hvert.

post-5335-0-20284500-1456145030_thumb.jpg

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig, har du snart bygget hele serien?

Gleder meg til å se bilder!

Synes disse snellefestene er flotte, særlig det TAC-festet likte jeg godt.

Ser låseringene og snellefotholderen ser ganske like ut på de begge.

Hvordan virker TAC-festene sånn kvalitetsmessig?

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAC festene virker veldig bra. Kjøpte et par snellefester med innbyttbart korkinnlegg , et ferdig i vevd  grafitt og et i litt tynnere grafitt jeg tenkte og lage med eget innlegg fra og rec black pearl slangeringer fra tackle24.de og litt annet småtteri rundt nyttårstider da jeg var i tyskland.

Disse stengene kommer imidlertid til å få snake brand ringer. Mankerer bare tieren , men så har jeg to gode i den vektklassen fra Beulah.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ringene på plass. Første strøk epoxy. Har dreid håndtaket med våteslipepapir  i en "dreibenk" jeg har lagd av tiloversblevne gulvplater med et kulelager hvor jeg putter stangenemnet inn i etter å laget en en foring av tape og drillen i den andre enden. I morgen blir det å skjære vekk ev nupper og trådbiter i surringene før det siste laget med epoxy og senere liming fightingbutten. Mer kommer.

post-5335-0-34076700-1456430926_thumb.jpg

post-5335-0-33373400-1456430947_thumb.jpg

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å filme og legge på epoxy samtidig. Her bruker jeg flexcoat slip clutch og en motor med 200 omdreininger.  Bruker pensel her, men har også benyttet meg av en tynn stålsparkel.  Etter at jeg setter emnet i tørkemotoren gir en forsiktig varme med varmepistol for å bli kvitt ev luftbobler.

film.MOV

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å filme og legge på epoxy samtidig. Her bruker jeg flexcoat slip clutch og en motor med 200 omdreininger.  Bruker pensel her, men har også benyttet meg av en tynn stålsparkel.  Etter at jeg setter emnet i tørkemotoren gir en forsiktig varme med varmepistol for å bli kvitt ev luftbobler.

Kult Terje.

Jeg bruker en mye lavere omdreiningshastighet enn 200.

Jeg synes det er lettere å se hva som skjer da.

Har du noen erfaringer angående det?Eller kanskje det ikke spiller så stor rolle egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom

Det er vel egentlig hva en venner seg til. Vet ikke om du kjenner til flexcoat slip clutch? Den har den egenskapen at avhengig av hvor hardt du holder igjen stangemnet når motoren går får du fra 0 omdreininger og oppover. Veldig kjekt når detaljer rundt ringene skal fikses. Det er litt uvant med så høy hastighet til å begynne med, men jeg synes avslutningen mellom surringene og emnet er enklere, men det finnes mange teknikker her som hva er best vet jeg sannelig ikke. For meg fungerer denne teknikken.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått sett filmen, vet ikke om det går fra iPad.

Innbiller meg at det er vanskelig med farten i starten, og at det er en vanesak.

Tror jeg skulle prøvekjørt en god del ganger før jeg hadde gått 'live' på en stang.

Jeg legger på epoxy manuelt og har vent meg til det. Tar litt lang tid, og man må være pinlig nøyaktig, så jeg antar det gjør jobben lettere med motor.

Og ikke minst raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er stengene ferdig og venter bare på at isen skal gå. Batson Rainshadow Eternity2 emner. Snake Brand ringer, black nickel på åtteren. Alps med keramisk innlegg på nieren fra 20mm, 16 og 12 mm. 16 og 12 mm fra snake brand på åtteren.  Størrelse 5-4-3 på slangeringene. Forecast snellefeste på åtteren og TAC på nieren. Flexcoat high build (uv) epoxy og u-40 rod bond til å lime cork og snellefeste osv. Marine blå bindetråd uten color preserver. Sølv pyntesurringer.

post-5335-0-91662800-1456658683_thumb.jpg

post-5335-0-24767100-1456658701_thumb.jpg

post-5335-0-99974200-1456658715_thumb.jpg

post-5335-0-91099900-1456658727_thumb.jpg

post-5335-0-21632800-1456658741_thumb.jpg

post-5335-0-07458600-1456658752_thumb.jpg

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger. Stangbygging r blir litt som å koke spikersuppe  <<l . Har en ide , så synes du de valgte ringene er for tunge og bytter til noen lettere. Korkgrepet er litt tykt og du dreier det ned, sånn fortsetter det til det blir slik en ønsker eller tror du ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...