Gå til innhold

Tips for filming med GoPro?


magman1

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har hatt GoPro Hero 4 Black en kort periode, og har foreløpig kun lekt meg litt med forskjellige funksjoner. Ble forøvrig veldig imponert over night lapse modusen ved opptak av nattehimmelen. Jeg har ikke prøvd redigeringsprogram til GoProen foreløpig.

Jeg ønsker å sette sammen skikkelige filmer av turene våre når sesongen setter inn for fullt. I den forbindelse lurer jeg på om dere har noen tips til innstillinger. 

- Bruke vidvinkel eller narrow til det meste av filmen? (Narrow er kanskje best, da det er et ønske at mesteparten av filmen har minst mulig "GoPro-preg". Men det blir kanskje litt ustabilt å filme med narrow i og med at kameraet er så lite?).

- Har et ønske om å kunne kjøre F. eks. et vak i sakte film. Bør jeg da filme med 120 bilder i sekundet akkurat når vaket kommer, eller kan jeg filme med 120 fps generelt?
- Dersom jeg skal zoome i redigeringen, bør jeg da kun filme i 4k for å unngå kornete bilder?

 

Helt til slutt: Det er jo så mange situasjoner som kan dukke opp i løpet av en fisketur, og man rekker ikke å endre på funksjoner når man trenger dem. Hva er den ultimate allroundinnstillingen?

Andre tips mottas også med stor takk  :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei magnan1,

 

Har bare brukt GoPro et par ganger, så jeg har ikke så mye greie på akkurat det kameraet, men jeg kan prøve å svare på noe av dette likevel:

 

- Narrow på GoPro tilsvarer såvidt jeg kan se 28mm på fullformat. Det er vidvinkel det og, så det skulle ikke være noe problem å filme håndholdt med det hvis man er litt konsentrert. Ellers kan det ofte være fint å bruke litt forskjellige brennvidder i filminga - det gir fin variasjon. 

 

- 120 b/s er fint for å lage skikkelig sakte film, for eksempel av et vak. Men å filme i 120b/s gir ofte redusert billedkvalitet kontra f.eks. 25 b/s. I tillegg tar videoen fryktelig mye plass. Så jeg tror det er lurt å velge ut akkurat det motivet du ønsker å ha i sakte film, og filme resten med normal billedrate. 60 b/s gir forøvrig fin sakte film det også, selv om det ikke blir like ekstremt som f.eks 120 b/s. 

 

- Absolutt en god idé å filme i 4K hvis du planlegger å beskjære/zoome i bildet. Til det meste annet funker vanlig HD (1080p) utmerket. 

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 120 b/s er fint for å lage skikkelig sakte film, for eksempel av et vak. Men å filme i 120b/s gir ofte redusert billedkvalitet kontra f.eks. 25 b/s. I tillegg tar videoen fryktelig mye plass. Så jeg tror det er lurt å velge ut akkurat det motivet du ønsker å ha i sakte film, og filme resten med normal billedrate. 60 b/s gir forøvrig fin sakte film det også, selv om det ikke blir like ekstremt som f.eks 120 b/s. 

Takk for svar gode svar. Nå er det sikkert forskjell på hvordan et skikkelig dyrt kamera og et GoPro vil takle å filme med mange bilder i sekundet. Men pleier det å gå greit å generelt filme med 60fps? Ser for meg en situasjon der man f. eks får på fisk, men filmer med 25 fps. Da har man ikke tid til å bytte til 60 fps, og går glipp av klipp av fisken som ville vært kult å ha i slow mo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Henger meg på det Håvard skriver over her.

Jeg kjører selv "Narrow", og syntes det funker greit. Filmer også i HD (1080p) og 60 fps til normalt bruk. Bruker riktignok et DSLR mest og bruker Gopro kun i spesielle anledninger.

DSLR`n kjører jeg også i 1080p/ 60fps. Syntes det gir en del fleksibilitet hvis jeg vil dra ned hastigheten litt på enkelte klipp. Bruker riktignok litt mer plass på minnekortet.

 

Kan anbefale deg å bruke en liten "rigg" til Gopro`n. En selfie stang, eller en annen form for et håndtak hjelper veldig mye på stabiliteten :-)

 

Ps. Det finnes funksjoner i litt avanserte redigeringsprogrammer som gjør at du kan dra ned hastigheten på klippene dine utover den bildehastigheten du opprinnelig har filmet i. ;-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gode svar. Nå er det sikkert forskjell på hvordan et skikkelig dyrt kamera og et GoPro vil takle å filme med mange bilder i sekundet. Men pleier det å gå greit å generelt filme med 60fps? Ser for meg en situasjon der man f. eks får på fisk, men filmer med 25 fps. Da har man ikke tid til å bytte til 60 fps, og går glipp av klipp av fisken som ville vært kult å ha i slow mo. 

Som Rune sier er det fullt mulig og ganske praktisk å filme alt i for eksempel 60 b/s. Da kan man dra ned tempoet som man vil. Veldig lurt hvis man for eksempel tenker å lage en musikkvideo med mye sakte film. 

Ulempen er at det gir et noe mere TV-aktig bilde når man spiller det av i originaltempo. Da mister man litt av det kinofilmpreget som 24/25 b/s kan gi. 

 

Men som Rune sier, redigeringsprogrammer som Premiere og Fcpx har funksjoner som kan manipulere billedraten frem og tilbake. 

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett triks som jeg plages stort over ikke blir benyttet oftere er att når man filmer "transport" og generell bevegelse som skal henvise til att man er påvei til ett sted, så byttes retning man beveger seg i bildet, dvs ene klippet filmer man att personene går fra høyre til venstre, neste bilde går personene fra venstre til høyre :P

 

prøv å få den generelle retningen i filmklippet til å være samme vei når man skal til ett sted og motsatt vei når man skal fra stedet :)   filmen blir så mye bedre av sånt småtteri (hvertfall i mine øyne) 

 

og Narrow er en fin modus, slippe de verste vidvinkel scenene selvom skikkelig vidvinkel kan være fint det og.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer/problemer med at filene blir deffekte innimellom ? Litt offtopic. beklager dette magman1 men greit ¨å kanskje vite det. mulig problemet er borte på 4.Jeg har 3+. Både jeg å en kompis som har samme kameraet sliter med dette. 
Jævlig surt fordi man vet aldri når tid dette dukker opp.. blant annet en laks på 13-14 kg som gikk opp å tok hitch i sommer ble selvfølgelig en deffekt fil :S :S :S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av gimbal stabilisator når du beveger deg blir veldig flott. Men blir også mete å drasse på.

Det der skal jeg kjøpe meg. Har lest litt og virker som man bør opp i en stabilisator til rundt 2-3000 for å få skikkelig kvalitet. Med mindre noen har noen billigere å anbefale som fungerer bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke laga mange videoer, men oppdaga likevel fort at det ikke er så enkelt som jeg trodde. Noen tanker:

  Det er 4 grunnregler for filming. Jeg gjengir de her:

 

1. Bruk stativ!
2. Bruk stativ!

3. Bruk stativ!

4. Ingen regel uten unntak. Men altså, som unntak!

 

Den generelle 6-sekundersregelen er også grei. Maks 6 sekunders sekvens hvis det ikke skjer noe spesielt i bildet, eks vise frem en fisk. Det er tiden det tar før man normalt begynner å kjede seg. Varier mellom korte og noen lange sekvenser. Lengden av sekvensene der det ikke skjer noe avgjør "rytmen" i filmen. Kjapt og intenst, eller rolig og avslappende.

Ellers er det lett å tenke at filmen må være "korrekt" i forhold til kronologisk rekkefølge og hva som skjedde på turen, men for publikum er det mindre viktig. Jeg vil heller se de få gode sekvensene som er bra, skarpe og med godt lys, enn alle de uskarpe, vinglete og dårlige, bare for at filmen skal gjenspeile turen riktigst mulig. Men en film kan jo lages med mange intensjoner, så mulighetene er mange. Ingen fasit. Kikker du på andres arbeid, ser du fort hva som er bra og hva som ikke er bra, i dine øyne. Prøv å finne ut hvorfor det er bra. Det er ingen skam å kopiere andres teknikk.

 

Sitt eget stoff kan man lett bli litt blind for, fordi man har så mange andre bilder og følelser i hodet i tillegg til de som vises. Utenforstående vil gjerne oppleve bildematerialet helt forskjellig enn deg som filma. De kjedeligste fiskefilmene er de som stort sett består av håving av fisk. For min det er det hva som skjer før fisken kjøres og landes som er interessant. Dårlig fiskebehandling ved C&R er provoserende å se på. Litt for ofte tenker jeg "få fisken ned i vannet igjen, for pokker! Nå har den vært altfor lenge på land. OK, slå den i hue med noe hardt, da!"

Det var mine meninger. Kun til refleksjon. Vær gjerne uenig!

 


 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

En ting er det lurt å være klar over, når du filmer i "Narrow" så kutter kameraet ut mye av bildet.

På mitt Hero 3Black Edition ser jeg faktisk stor forskjell på bildekvaliteten når jeg tester i Narrow og Wide.

 

Alle som har et GoPro kamera kan laste ned GoPro software, der er det en egen funksjon for å fjerne "Fish eye" som fungere ganske greit.

Om du skal filme 4K eller 1080 kommer mest an på om du har nok minnekort og batteri. 4K er normalt bedre enn 1080. Men om videoen kun skal på nett så blir det en vurderingssak.

Har du mulighet til å filme 120 fps hadde jeg gjort det. Slow Mo effekter blir silkemyke ! Igjen, dette kommer an på størrelsen på minnekortene dine.

 

Jeg har følgende oppsett på mitt Hero3 

1080

60 fps

Wide

 

Og ja, følg reglene til GeirD. Spesielt 1-2-3-4 er viktige!

 

Filma masse på Kola i fjor med GoPro på hodet, det blir nesten bare tull... Har 50 GB med film som bare er interresant for meg (nesten)

 

Her er et godt eksempel: Film fra Kola

 

Hadde jeg satt fra meg kameraet på en stein hadde dette blitt mye mindre stressende å se på.

 

Et Gorilla stativ er bedre enn ingenting.

 

Mvh

Jan

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...