Gå til innhold

Hva hjelper utstyret til med?


Truls

Anbefalte innlegg

De fleste av oss bedriver fluefiske med stang, snøre, snelle og fortom. Flere av oss bruker flerfoldige tusenlapper på stenger og annet utstyr...

Spørsmålet er så enkelt som bare det.

Hva hjelper utstyret oss med når det kommer til å utføre et fluekast..?

Er svaret like enkelt?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har masse god feeling, kos og trivsel med stengene mine  :)

 

Kaster like langt og presist som de fleste jeg møter i elv og sjø.

 

Stangparken :

 

Kinastang, Vangen-snelle og et brukt GPX = 700kr..

Ny tohånds på vei fra Kina. 1700kr med Lamson Konic..

Enhånds til laks og SØ er ei brukt LTS X1 med Lamson Litespeed til 2500kr.

 

Alt utstyr m/snører i #5, 7 og 9/10 til under prisen av 1stk jålestang!

Endret av Ford Prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm. for å stille spm på en annen arena. hva hjelper utstyret oss med til å stå ned et fjell på ski ? De ivrigste toppturkjørerne jeg kjenner har 8-10 par ski for forskjellige forhold. Og da snakker vi sneforhold. Fluekasting er om mulig et enda bredere emne. Og drar vi fluekasting til fisking så kan vi doble det igjen. Paralellen er at at det er ingen problem og kjøre ned et fjell med et par ski uavhengig av forhold, man kommer seg ned. Og man kan vell utføre et fluekast med et kosteskaft. Skal man derimot prestere 100% under forskjellige forhold, ulike typer kast , ulike sneforhold, ulike fjell så sier det seg vell selv at utstyret spiller inn og må endres og at det faktisk er helt avgjørende for å prestere optimalt under forskjellige forhold. 
Men jaget etter det optimale er vell strengt tatt ikke det viktigste. Det er jeg helt enig i. Men likevell når du spør hva utstyret hjelper oss med så hjelper det oss med det meste når det kommer til fluekasting fra mitt synspunkt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette dreier seg hovedsakelig om to ting: Spesialisering / ekspertkunnskap og forfengelighet / sosiale effekter.

Jeg er ikke ekspert i fluefiske, men var det en gang i idrett. Da var det masse spissfindigheter bare rundt skoene vi brukte. Eksperter vil kunne utnytte små forskjeller i egenskaper ved utstyret på en måte som noviser aldri kan (før de evt også blir eksperter). For en ekspert vil en meter i lengde eller noen centimeter bedre presisjon bety noe. Det betyr sikkert noe for en novise også, men han vil ikke kunne utnytte utstyret til å oppnå disse tingene.

Når det gjelder forfengelighet / sosiale effekter virker de både på eksperter og noviser :-)

 

Derfor mener jeg at innkjøp av spesialisert (og dermed ofte - men ikke alltid - dyrt) utstyr gir mening for begge grupper, men av forskjellige grunner.

 

Det er en diskusjon til i dette, som jeg ofte også har med jegerprøvekandidatene jeg har på kurs. Det dreier seg om våpen og nødvendig presisjon. På samme måte som over vil en ekspert kunne utnytte et dyrt og spesialisert våpen til å øke presisjonen i skuddet. Diskusjonen jeg har med kandidatene (som jo er nybegynnere) går på at så lenge man har et rimelig kompetansenivå, så har denne presisjonen ikke noen særlig betydning i praktisk jakt. Det betyr ikke at det er galt å kunne oppnå denne presisjonen, men i praktisk fiske trenger man den (som oftest) ikke. Da blir det fort en diskusjon om fokuset ditt som jeger (eller fisker). Min mening er at det aldri er galt å trene med våpenet (børsa eller fiskestanga), men i jakt og fiske er det utøvelsen som er i fokus. Man må trene med verktøyet, men så lenge man holder seg innafor de riktige feilmarginene er det ikke det som er viktigst.

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hva hjelper utstyret oss med når det kommer til å utføre et fluekast..?

Er svaret like enkelt?

 

Ja, svaret er faktisk veldig enkelt.

Fluestangas viktigste oppgave i fluekastet er at den fungerer som en vektarm, med en liten håndledds-bevegelse kan du flytte stangtuppen opptil 6 meter. Spenst-bidraget fra fluestanga er kun 15-20%, og forskjellen mellom en dyr og billig fluestang er ikke mer enn 1-2%.

Fluesnøret er selve kastevekta, og et “godt fluesnøre” er nok laaangt viktigere enn fluestanga!

 

En ørretfisker trenger kun en fluestang og noen få liner, men forhandlerne gjør hva de kan for å overbevise oss om at vi trenger minst 20 fluestenger i hver snøreklasse.   :D

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss bedriver fluefiske med stang, snøre, snelle og fortom. Flere av oss bruker flerfoldige tusenlapper på stenger og annet utstyr...

Spørsmålet er så enkelt som bare det.

Hva hjelper utstyret oss med når det kommer til å utføre et fluekast..?

Er svaret like enkelt?

 

Egentlig et herlig spørsmål  :) Som ikke på noen måte handler om tusenlapper, men om feeling, synes jeg. 

 

Jeg vil dra et parallell-eksempel til en gammel virtuos av en rocke-gitarist, som sa at gitarene hans er verktøy, og bare det. Men samtidig veldig viktige verktøy for å få fram akkurat det han ville. Og sånn gjelder med fluestenger også: Om jeg har ei stang som jeg synes lytter til alt jeg gjør og vil av mendinger, småjusteringer og kast, så er det en forlengelse av armen min som jobber med meg. Og det er en fantastisk fin følelse. Ingen vil jo ha ei stang som jobber mot en selv?  :mellow:

 

Så som flere over her sier; utstyret hjelper til med å formidle godfølelsen, og det du vil ha fram i "instrumentet", og et godt anpasset instrument er det som skal til for å få fram det du vil av kast, meninger, justeringer, opptrekk, kjøring av fisk etc.  <<l

 

EDIT: Eller, for å fullføre instrument-parallell-eksemplet over her; å kjøre en arpeggio av ulike toner handler om at ting må stemme i rekkefølge. Eller, om du vil, se på fluekastet som en akkord: Alle tonene må stemme, og alle tingene som kast, mending, fortom, flue og slik, må stemme for at du synes det klinger godt  :)

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være avhengig av hvor gode vi er til å kaste?

Noen er opptatt av kasting i tillegg til det å fiske.

Andre bryr seg heller mindre om selve kastingen,men er mer den typen som sier,

jeg er kanskje ikke så god til å kaste,men jeg får fisk,jeg får fisk...

Å kjøpe utstyr man ikke trenger kan også være en inspirasjon i seg selv.En drivkraft.

Så kan man jo spørre seg selv,ville jeg utviklet meg på samme måte hvis jeg

kun skulle bruke en stang og et snøre,og ikke bruke annet utstyr?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være avhengig av hvor gode vi er til å kaste?

Noen er opptatt av kasting i tillegg til det å fiske.

Andre bryr seg heller mindre om selve kastingen,men er mer den typen som sier,

jeg er kanskje ikke så god til å kaste,men jeg får fisk,jeg får fisk...

Å kjøpe utstyr man ikke trenger kan også være en inspirasjon i seg selv.En drivkraft.

Så kan man jo spørre seg selv,ville jeg utviklet meg på samme måte hvis jeg

kun skulle bruke en stang og et snøre,og ikke bruke annet utstyr?

 

Men hvorfor spør du retorisk om det da, Tom. De fleste vil da både kaste så godt de kan, fiske så godt de kan og ha en så god opplevelse som de kan. I hvert fall vil jeg det, og de fleste jeg kjenner  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor spør du retorisk om det da, Tom. De fleste vil da både kaste så godt de kan, fiske så godt de kan og ha en så god opplevelse som de kan. I hvert fall vil jeg det, og de fleste jeg kjenner  :)

Synes ikke spørsmålet egentlig er retorisk fordi det kan trenge et svar.

Det er forskjell på hva vi vil,og hva vi kan,og formålet med spørsmålet er ikke

antall stenger og snører i seg selv,men selve variasjon i seg selv gir mangfold.

I allfall synes jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss bedriver fluefiske med stang, snøre, snelle og fortom. Flere av oss bruker flerfoldige tusenlapper på stenger og annet utstyr...

Spørsmålet er så enkelt som bare det.

Hva hjelper utstyret oss med når det kommer til å utføre et fluekast..?

Er svaret like enkelt?

 

Har du ikke tilnærmet 100% teknikk, vil ikke dyrt utstyr hjelpe deg mye. Har du tilnærmet 100% teknikk trenger du ikke dyrt utstyr, da kan du kaste bra med det meste. Jeg forutsetter da at utstyret er korrekt tilpasset. Korrekt tilpasset utstyr er ikke dyrere enn dårlig tilpasset utstyr.

 

Jeg er litt "kastenisse" og innrømmer glatt at jeg har brukt for mye penger på utstyr, og spes snører, for å finne det jeg mener er den perfekte kombo. Jeg kaster ikke nevenverdig lenger eller bedre, men jeg jakter på "godfølelsen"....

 

Dyrt utstyr er i seg selv morro. I tillegg gir det glede å eie pene ting...

 

Dyrt utstyr funker ofte litt bedre enn billigere utstyr, men skjedent så mye bedre at det kan forsvare prisforskjellen. Overprisen representerer rent snobberi. Det må da være lov? Fluefiskere er ille, men langt i fra like ille som andre ting middelaldrende middelklassemenn roter bort penger på. Feks carbonsykler, våpen og ikke minst HI-FI-utstyr.

 

Som Jan også skriver ovenfor - Man skal være på et visst nivå, før man klarer og utnytte spesialisert/dyrt utstyr til fulle....

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nysgjerrige.  Det er ikke sik at man nødvendigvis tror at graset er grønnere på den andre siden av gjerde, men det kan jo hende?  Og da må man jo prøve?  Enten det er snakk om kjerringa, gitaren, den nye elva man har hørt om, de nye Telemarksbindingene, vinen det stod om i Matprat, Audi Quattro - eller den nye stanga fra Hardy.

 

I mange tilfeller får man ingen a-ha opplevelse, og det visste man vel egentlig på forhånd, men noen ganger opplever man noe nytt.  Og det er gøy!

 

At man stadig kjøper nytt fiskeutstyr handler mest om nysgjerrighet.  Og litt om forfengelighet.  Som med det meste annet.

 

Om vi blir bedre av det?  Vanskelig å si.  Dersom man skal perfeksjonere seg og bli virkelig god er det på ene siden et poeng at man lærer seg noe virkelig godt å kjenne.  Dersom man snakker fluestang betyr det at man kan traktere en gitt stang optimalt.  Utfordringen blir da å få en annen stang - som man kanskje ikke behersker på langt nær så godt.  I det store bildet vil nok de fleste si at erfaring fra et vidt spekter av ulike objekter vil gi den beste totalkompetansen.

 

Deres bedre halvdel vil sannsynligvis ikke si seg enige.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor fluefiske er det viktig at man ikke lytter til andres erfaringer, tips eller råd - uansett hvor velmenende og gode de kan fremstå.  Det vil ikke føre noe godt med seg.

 

Det eneste som duger er å prøve alt selv.  Man begynner med en stang.  Så trenger man et snøre.  For all del, ikke la deg lure av hvilken klassifisering stanga har.  Den er bare satt på av fule og snedige mennesker som er ute etter å spille deg et puss.  Velg derfor andre klassifiseringer når du velger snøre.  Gjerne et par tre lavere, og et par tre høyere.  Test alt.  Dersom du tror at det er stanga som koster, tenk om igjen.  Du må i hvert fall teste 15-20 snører før du finner noe som passer.  Dersom dette tilfeldigvis skulle være et snøre med samme klassifisering som stanga er det bare tilfeldig. Faktisk er det sannsynligvis ikke noen god kombo i det hele tatt.  Selv om det kjennes slik ut.  Litt som å ha seg med en loff.  Kjennes greit ut, er relativt uforpliktende og rimelig, men likevel helt feil. Ikke la deg lure av dette neste gang du kjøper stang og skal teste snører.  Start som tidligere - med alle andre klasser enn det som står på stanga.

 

Om du har funnet rette snøret?  Vel, det har du sannsynligvis ikke - med mindre du klarer å oppnå perfekte bukter uten å føre stangtuppen i en rett linje.  Dersom du synes du får greie kast ved å føre stangtuppen i en rett linje er det selvbedrag ute å går.  Det er nemlig ikke mulig.  Men du skal forsøke å føre stangtuppen i en rett linje, men dersom du får det til har du mislykkes.  Det har du forresten uansett.  Ingen gjør noe riktig.  Dersom du får fisk er du på fullstendig gal banehalvdel.  Det er ikke fiske det handler om.

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN hjelpe mot "frynsete" nerver(ikke fylle-nerver!!!). KAN gi et bedre selvbilde, og KAN muligens bidra til at man blir akseptert av "flue-fiffen" ssscarediiinnocent ,

men da må flue utstyret være av "akseptabel" kvalitet................. mmmoose.

 

Ellers så trenger ikke flue utstyret  være særlig"avansert", for fisk får man jo uansett :P 

Endret av Klinkert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

men da må flue utstyret være av "akseptabel" kvalitet................. mmmoose.

 

 

 

Her ser jeg meg nødt til å korrigere deg litt.

Kvaliteten har ingen ting med saken å gjøre! Det må være DYRT!

Endret av Grunde Løvoll
Diskusjon av innlegg slettet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man til stadighet utfordrer andre med gjennomgående bastante og kontroversielle meninger må man tåle litt fleip. Mitt innlegg er ikke ufint.

Moderator: Jo vi moderatorer reagerer også, dette er helt på grensen til å være et ufint personangrep, fordi du istedenfor å argumentere ironiserer over en persons meninger. Kontroversielle meninger eller ikke er heller ikke noe argument. Hvis slik ironisering stadig vekk treffer en eller noen få personer så er det fort på grensen til mobbing, og sånn vil vi ikke ha det på ffs. Men etter å ha vurdert dette nøye velger jeg nå å la innlegget stå, og samtidig oppfordre deg og alle andre til å unngå å skrive innlegg som kan oppfattes som mer eller mindre subtile personangrep.

 

Etterfølgende heiarop, diskusjon, etc.  rundt dette innlegget slettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...