Gå til innhold

Innkjøp til vulgata/danica binding


markus glasø

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg skulle handle inn til vulgata/danica fluer, men sliter litt med å finne matriale. Tenkte å lage kroppene av chennile, men veit ikke hvilken chennile jeg skal bruke, vil for eks ultra chennile micro funke? http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FLUEBINDING/Vinge--og-kroppsmaterialer/Ultra-Chenille-Micro/Ultra-Chenille-Micro-Tan-140263-p0000123750

Trenger krok og dubbing også. Mvh trønderfiskern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Søk gjerne i Fluedatabasen for inspirasjon. Av materialer så kan jeg anbefale:

 

Chenille: Staffan Lindstrøm sin polychenille (søk på Silklady på Facebook). Ellers så fungerer Ultrachenille, polychenille osv fra de ulike leverandører bra. Ikke velg størrelse micro til Vulgata/Danica da denne blir meget tynn (1-1,5mm). Normal pleier å være greit. Blir kult med foam også, men litt mer jobb og litt stivere materiale. Du kan fint bruke en vannfast tusj for å justere fargen på chenille/foam.

 

Dubbing: FlyRite for eksempel i fargen March Brown, eller så blander du tørrfluedubbing til omtrent samme fargen som bakkroppen. FlyRite fungerer fint, flyter bra og holder på imprignering. Ganske grov i strukturen, men det synes jeg er helt ok på større fluer.

 

Krokforslag: Kortskafta i str 10 litt avhengig av merke. Eks TMC 111, Hends 599BL, Hanak 500BL. På kroken binder du bare thorax og vinge omtrent midt på krokskaftet.

 

Hackle: Hanehackle. Ikke bruk for korte hacklefibre. Husk at flua blir ganske stor. Cdc blir også fint, men gir et dusere avtrykk av flua på vannhinna.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kan jo anbefale siman tube body mayfly giant,

hvis du liker den slags. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med de,jeg bruker olive til vulgata og svart/hvite til danica. Mindre jobb, ser bra ut og fisken ser ut til å elske dem :-)

Jeg har kjøpt de hos Nfisk

starter med chenille, men kommer vell til å ramle borti nå sånt ettervært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Tar sjansen på å minne om robban som jobber på gero. Dere vet jo hvor dyktig fluebinder han er.

Sender dere han en Mail for dere nok svar på hva han vil annbefale og han setter nok i sammen en fin pakke.

Bare et tips.

Jeg kan anbefale deg å følge ruffens råd her.

Har selv gjort det, og fått meget god hjelp!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...