Gå til innhold

Klump i sjøen


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har gjort noen seriøse forsøk på å bruke klump til mitt sjøørretfiske (GL coastal #7 int). Jeg føler at det lander i ei røys nesten uansett åssen jeg kaster. Klarer å få til noe som ligner på en utstrekt fortom hvis jeg kaster meget forsiktig og bremser lina før nedlegget. Men da føler jeg at fordelene med klump blir borte, har lyst til å dra på litt og kunne kaste langt uten å slå i hjel fisken i nedlegget. Synes vinden også får veldig lett tak i lina, og jeg kaster mye bedre i vind med ridge clear. Løsningen min i sterk vin har blitt et SA professional i synk 6, skjærer som kniv i smør, men jeg må dra sinnsykt raskt med begge hender hvis det ikke er ekstremt dypt. Jeg har brukt rio slickshooter (44lbs), varivas airs (usikker, 20-30lbs) og ei running fra et gammalt coastal wf- snøre. Fisk har jeg fått også, men godfølelsen er langt unna. Stanga jeg har brukt er en lpxe 9,6' #7 og helios #6 (det ble for langt/ tungt). De beste kasta har jeg fått til med klumpen feil vei, altså med den blå delen mot fortommen, slik at vekta ble mer konsentrert i front. Vurderer å kutte ned klumpen for å passe heliosen, coatingen er uansett ødelagt i bakkant... Tips folkens? Er klumpen oppskrytt, eller er det folk her inne som foretrekker denne løsningen.? I såfall vil jeg sette stor pris på å kunne dele noen erfaringer. Liker ikke å gi opp ting jeg ikke har fått til.

 

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt klump i sjøen i nesten 25 år. Brukte kun klump i nærmere 20 år. I dag varierer jeg litt mer.

 

Fordelen er IMO at man

  • jevnt over kaster man lenger,
  • man kan bytte klump raskere enn man bytter spole,
  • en ekstra klump tar liten plass,
  • mulighetene for individuell tilpassing er uendelige og at
  • klumpløsning er billigere.

 

Bakdelen er IMO at

  • det blir noe mere floker
  • skyteliner er vanskelig å kontrollere med frosne fingre og at
  • det krever litt tilvenning

 

Den 44Lbs fra Rio er vel alt for tung for en enhåndsstang? Personlig bruker jeg flytende skyteliner enten i mono (Sufix 25Lbs) eller coatede. De coatede bruker jeg når det er så kaldt at jeg mister følelsen i fingrene. Den trenger man for å håndtere tynne monoliner.

 

Personlig foretrekker jeg liner som er litt lengre og tyngre enn hva som er i alminnelig salg i dag. Jeg bruker klumper på ca 12,5 meter. Til en åtterstang veier klumpen 22gram, til sjuerstanga veier den 19,5-20gram og på sekserstanga veier den 18 gram. Problemet er at det nå er vanskelig å få tak i DT-liner i klassene 6,7 og 8, som man kan bruke til å kappe sine egen klumper. Lange klumper bidrar IMO til stabilitet på lange kast. Jeg "ble grådig" og forsøkte en monoline på 15Lbs (Sufix). Problemet her var at det ikke var nok motstand i snøret, slik at overslaget kom aldri, og hele klumpen landet i "ei røys". En annen ting er at man maksimalt bør én meter skytesnøre utenfor toppringen (overheng). Har man mer vil alt kollapse, fortere enn med ordinære WF-liner, da man ikke har noe baktapering på klumper.

 

Når du snur den Guidelineklumpen (? siden den har en blå bakdel), slik at den tykke enden kommer frem, får du mer kraft i overslaget. Mange bass- og gjedde-liner er konstruert slik, for å kunne slå over store/tunge fluer. Dette bør funke ved mye vind. Problemet er at "man blir ferdig" med overslaget før man blir ferdig med å skyte line, og at alt lander i en haug. Personlig synes jeg de Guidelineklumpene er for korte i utgangspunktet. Kutter du dem yttereligere frykter jeg at de vil de vingle i hytt og pine. Ta og mål og vei klumpen, så har du viktig info som gir grunnlag for mer diskusjon.

 

Med liten diameter og høy egenvekt er det vel kun ei 40 grams Møreslid som skjærer vinden bedre enn et synk-6-snøre. :)

 

Fortsett å prøve! Det er få ting som er gøyere enn når man treffer perfekt i lett medvind, og hele skiten fyker 30m ++

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et konge oppsett jeg har brukt de siste årene i sjøen er coastal wf8 kappet til 12.20 og påmontert tsl skyteline på 8 er stanga. Årsaken bak oppsettet er at jeg ønsker en litt lengere klump som Knut er inne på her. Du får da med hele baktaperingen og litt "skyteline". Dette fungere i praksis som holding line. Tsl skytelina er tapert itelleg å vil forlenge holding delen å gjør at du kan holde mye snøre i lufta å samtidig ha balanse i det. Du får på en måte balansen og egenskapene i coastal som jeg synes er fantastisk balansert, og egenskapene til klumpen iform av en tynnere skyteline enn det coastal wf har. Ikke noe hokus pokus oppsett. Men kaster som F gjør det ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et konge oppsett jeg har brukt de siste årene i sjøen er coastal wf8 kappet til 12.20 og påmontert tsl skyteline på 8 er stanga. Årsaken bak oppsettet er at jeg ønsker en litt lengere klump som Knut er inne på her. Du får da med hele baktaperingen og litt "skyteline". Dette fungere i praksis som holding line. Tsl skytelina er tapert itelleg å vil forlenge holding delen å gjør at du kan holde mye snøre i lufta å samtidig ha balanse i det. Du får på en måte balansen og egenskapene i coastal som jeg synes er fantastisk balansert, og egenskapene til klumpen iform av en tynnere skyteline enn det coastal wf har. Ikke noe hokus pokus oppsett. Men kaster som F gjør det ;)

Jeg har gjort tilsvarende med å bruke klumpdelen og baktaperingen av et coastal wf 6 til sekseren. Synes det ble for lett... Har kappa ned sjuerklumpen til ca 17g nå, fjerna litt av coatingen og laget en smooth skjøt. Den skal prøves i helga på hellios- sekseren:)

 

 

Har brukt klump i sjøen i nesten 25 år. Brukte kun klump i nærmere 20 år. I dag varierer jeg litt mer.

 

Fordelen er IMO at man

  • jevnt over kaster man lenger,
  • man kan bytte klump raskere enn man bytter spole,
  • en ekstra klump tar liten plass,
  • mulighetene for individuell tilpassing er uendelige og at
  • klumpløsning er billigere.

 

Bakdelen er IMO at

  • det blir noe mere floker
  • skyteliner er vanskelig å kontrollere med frosne fingre og at
  • det krever litt tilvenning

 

Den 44Lbs fra Rio er vel alt for tung for en enhåndsstang? Personlig bruker jeg flytende skyteliner enten i mono (Sufix 25Lbs) eller coatede. De coatede bruker jeg når det er så kaldt at jeg mister følelsen i fingrene. Den trenger man for å håndtere tynne monoliner.

 

Personlig foretrekker jeg liner som er litt lengre og tyngre enn hva som er i alminnelig salg i dag. Jeg bruker klumper på ca 12,5 meter. Til en åtterstang veier klumpen 22gram, til sjuerstanga veier den 19,5-20gram og på sekserstanga veier den 18 gram. Problemet er at det nå er vanskelig å få tak i DT-liner i klassene 6,7 og 8, som man kan bruke til å kappe sine egen klumper. Lange klumper bidrar IMO til stabilitet på lange kast. Jeg "ble grådig" og forsøkte en monoline på 15Lbs (Sufix). Problemet her var at det ikke var nok motstand i snøret, slik at overslaget kom aldri, og hele klumpen landet i "ei røys". En annen ting er at man maksimalt bør én meter skytesnøre utenfor toppringen (overheng). Har man mer vil alt kollapse, fortere enn med ordinære WF-liner, da man ikke har noe baktapering på klumper.

 

Når du snur den Guidelineklumpen (? siden den har en blå bakdel), slik at den tykke enden kommer frem, får du mer kraft i overslaget. Mange bass- og gjedde-liner er konstruert slik, for å kunne slå over store/tunge fluer. Dette bør funke ved mye vind. Problemet er at "man blir ferdig" med overslaget før man blir ferdig med å skyte line, og at alt lander i en haug. Personlig synes jeg de Guidelineklumpene er for korte i utgangspunktet. Kutter du dem yttereligere frykter jeg at de vil de vingle i hytt og pine. Ta og mål og vei klumpen, så har du viktig info som gir grunnlag for mer diskusjon.

 

Med liten diameter og høy egenvekt er det vel kun ei 40 grams Møreslid som skjærer vinden bedre enn et synk-6-snøre. :)

 

Fortsett å prøve! Det er få ting som er gøyere enn når man treffer perfekt i lett medvind, og hele skiten fyker 30m ++

Hva slags klump bruker du nå? Jeg synes syverklumpen ble for tung på sekseren da den var ukappa. Synes 44lbs funker ok som skyteline, varivasen ble som du sier for tynn med lite motstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt mye klum og ``selvlagde snører`` i sjøen og det er både morro og lærerikt. Kjøpte masse brukte snører som ble kappet og sveist eller med staffan sin løkke metode. 

 

Peis på å prøv deg fram til det du liker best, det er gøy :)

 

Du kan jo se på http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/7545-sveising-av-fluesn%C3%B8rer/ 

 

Også legger jeg med oppskrift på sveising om du ikke har sett det tidligere.

 

 

Sveising.PDF

Sveising2.PDF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kappe ned coastal rtg #7 blir ikke bra Tom Aage. Da tar du vekk baktaperingen og gjør klumpen enda kortere. Som jeg har tolket deg vil du ha noe som du kan dra på med å kaste langt, men fortsatt ha god presisjon. Det som gjelder da er en litt lengere klump, med lang frontapering og baktapering for god balanse. 
Jeg synes det høres rart ut at #6 coastal ble for lett på 6er stanga di om du har prøvd dette. Coastal wf #6 har kortere klumplengde enn coastal wf #8 mene jeg som jeg har målt.. Stemmer dette Rune Stokkebekk ? Så denne ville jeg ha prøvd på ish 11.80 der i høgget. Da vil jeg tru at vekta ligg på omtrent 16gr. Men det du egentlig oppnår er rett og slett lengere overheng, og med f.eks guideline sin tsl så får du et oppsett du kan ha opptil 13m i lufta som fortsatt vil føles stabilt. Har du prøvd dette så er den heliosen fryktelig underklasset ;) Nu har jo guideline kommet med camo pro lina da. denne har jo lengere klumpdel. Så om man vil ha muligheten til å fiske klump kan det jo være forsøket verdt å prøve kappe til denne. Lina går meget bra som wf line ihvertfall. Men jeg er blitt fryktelig glad i coastal klump oppsettet mitt. :)

Ps. Nå er jeg guideline forhandler. Men med tanke på at denne tråden handler om coastal svarer jeg innafor dette :)   

Endret av ØrjanK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kappe ned coastal rtg #7 blir ikke bra Tom Aage. Da tar du vekk baktaperingen og gjør klumpen enda kortere. Som jeg har tolket deg vil du ha noe som du kan dra på med å kaste langt, men fortsatt ha god presisjon. Det som gjelder da er en litt lengere klump, med lang frontapering og baktapering for god balanse. 

Jeg synes det høres rart ut at #6 coastal ble for lett på 6er stanga di om du har prøvd dette. Coastal wf #6 har kortere klumplengde enn coastal wf #8 mene jeg som jeg har målt.. Stemmer dette Rune Stokkebekk ? Så denne ville jeg ha prøvd på ish 11.80 der i høgget. Da vil jeg tru at vekta ligg på omtrent 16gr. Men det du egentlig oppnår er rett og slett lengere overheng, og med f.eks guideline sin tsl så får du et oppsett du kan ha opptil 13m i lufta som fortsatt vil føles stabilt. Har du prøvd dette så er den heliosen fryktelig underklasset ;) Nu har jo guideline kommet med camo pro lina da. denne har jo lengere klumpdel. Så om man vil ha muligheten til å fiske klump kan det jo være forsøket verdt å prøve kappe til denne. Lina går meget bra som wf line ihvertfall. Men jeg er blitt fryktelig glad i coastal klump oppsettet mitt. :)

Ps. Nå er jeg guideline forhandler. Men med tanke på at denne tråden handler om coastal svarer jeg innafor dette :)   

Hei. Klumpen var ødelagt i bakkant uansett etter et uhell inntill vedovnen:( Jeg mente ikke at coastal wf 6 var for lett som helsnøre, men jeg synes det ble for lett når jeg laget skyteklump med baktapering av wf6 coastal. Uansett, kappa baktaperingen av #7- klumpen, og det går så det griner i medvind. Synes ikke det funker noe særlig i motvind. Det er nok kasteegenskapene mine det til syvende og sist dreier seg om.. Camo pro ser absolutt interessant ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...