Gå til innhold

hackle uten fibre på begge sider av fjæra


markus glasø

Anbefalte innlegg

kom over en film på youtube, der fibrene fjærnes på ene siden av hacklet( for å hackle parachute flue) , dette virker jo helt genialt for å få perfekt hackle på en enkel måte. prøvde det å hackle lå mye finere og ingen fibre peker opp! men er det noe neagtivt med å gjøre det på denne måte? antar man må gå noen ekstra runder kansje. mvh trønderfiskern. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut R. Skåre sier vel egentlig alt som er å si om det. 

Historisk sett så fjernet vi et par millimeter av hacklet på ene siden, for at hacklestammen skulle orientere seg rundt basen før hacklet begynte å legge seg. Det var en bindeteknisk ting. Og en bra ting. Så i en forlengelse av det, begynte noen å fjerne alle fjærstrålene på ene siden. Og ikke noe galt i det heller, men da får man et fryktelig fint hackle som ligger helt rett. Bakdelen, om noen, er at det krever flere runder hackle for å oppnå tilsvarende antall hacklefibre. Bare to måter å gjøre det samme på  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut R. Skåre sier vel egentlig alt som er å si om det. 

Historisk sett så fjernet vi et par millimeter av hacklet på ene siden, for at hacklestammen skulle orientere seg rundt basen før hacklet begynte å legge seg. Det var en bindeteknisk ting. Og en bra ting. Så i en forlengelse av det, begynte noen å fjerne alle fjærstrålene på ene siden. Og ikke noe galt i det heller, men da får man et fryktelig fint hackle som ligger helt rett. Bakdelen, om noen, er at det krever flere runder hackle for å oppnå tilsvarende antall hacklefibre. Bare to måter å gjøre det samme på  :)

 

Riktig det.

 

Skal man binde penere hackel, er det IMO mer å tjene på å starte surringen med 1-2 mm naken hackelstamme, enn å fjerne alle hackelstrålene på den ene siden.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det noe neagtivt med å gjøre det på denne måte?

 

Tja, det blir jo veldig personlig mening dette da. Ikke negativt ment overfor de som river av hacklefibre på den ene siden heller. Det må folk helt klart få gjøre som de vil med. Skulle bare mangle. :) 

Men for meg blir slike fluer med så perfekt hackle altfor kunstige og livløse. Om det er fordi jeg ikke har trua når jeg fisker med dem eller om jeg faktisk har helt rett i at fisken syns det samme kan jeg selvfølgelig ikke gi et sikkert svar på. Men en ting er sikkert og det er at jeg (jaltså jeg og ikke nødvendigvis du) får mange færre fisk på slike fluer enn på litt asymmetriske og rufsete fluer. Og ja, jeg har prøvd å ha trua på slike nydelige kreasjoner. For mange av dem er virkelig vakkert bundet. Det gikk bare ikke. Jeg ser rett og slett på dem som aldeles nydelige, men døde fluer. Men det er som sagt kun min helt personlige mening.  :)

Endret av Erik Eikre
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg har blitt alt for nøye med å lage symetriske fine fluer ( fine for min del i værtfall ). Det er kanskje ikke nødvendig for fiskingens del. Har sett en del filmer av fluebinding, og det er helt klart at filmene av norske fluebindere binder veldig fine fluer i forhold til en del andre fluebindere! Uansett, gleder meg til å teste ut fluene.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hel sikkert allright å lage symetriske fluer.

Hvor efffektive de er kan kan nok ørreten svare på.

Det er bare spørre.At vi ser på ser på fluer er noe annet spør du meg.

To forskjellige ting egentlig....

Jo men det er vel her erfaring kommer inn i bilde?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...