Gå til innhold

Hvordan feste McLean håv i bøylen?


Anbefalte innlegg

Fikk en McLean håv i gave i vinter, ordinær type med ganske finmasket nett.

 

Denne ønsker jeg å henge på ryggen etter et feste i bøylen, ikke i håndtaket som den er designet for.  Erfaringsmessig hekter da nettet seg fast i alskens busker og kjerr om den henger etter feste i bøylen.  Har sett på forskjellige muligheter, men den vanlige løsningen ser ut til å komme i konflikt med håvnettet.  Hadde ikke så veldig lyst å ødelegge nettet for å sette på et vanlig bøylefeste.

 

Hvordan har dere andre som henger den med håndtaket ned løst dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er best å ha håndtaket pekende nedover. Jeg kjører også to tynne strips som holder sammen håvrammen og en nøkkelring med magnet. Tynne plastikkstrips går fint å lirke gjennom maskene. Har aldrig løsna for meg!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man sekk, så synes jeg håven med nettet pekende opp, gnager i ryggen. Det er lettere å "orientere" håvskaftet riktig med nettet hengende ned, synes jeg. Jeg har som oftest håven hengende på ryggen, og kaster på meg sekken utenpå når jeg skal gå litt opp eller ned elva.

Er det mye kratt eller høy lyng, så tar jeg av håven fra ryggen og henger den med nettet over kamerastativet.

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et feste på sekken som jeg henger hoven på når jeg er under mars, så det er ikke noen sak.  Liker ikke å ha den på ryggen under sekken, det er ubehagelig okke som.  Der jeg fisker aller mest er det mye busker og kratt, og da blir det tungvint med nettet som hekter seg fast til stadighet, og lett rives i stykker.

 

Setter stor pris på de som har med kamera og filmutstyr på tur, og som deler på nettet, men jeg er ikke helt der! (Iallfall ikke enda) :rolleyes:

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at guideline kommer med ett sammenleggbart nett, som man stapper ned i ett etui man har fast i beltet... Noen tanker ang dette? Ser for meg at det kanskje blir for slarkete med litt vekt i håven...

Er forresten ute etter en ok håv som skal brukes til ørret, sjøørret og smålaks (1-4kg). Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at guideline kommer med ett sammenleggbart nett, som man stapper ned i ett etui man har fast i beltet... Noen tanker ang dette? Ser for meg at det kanskje blir for slarkete med litt vekt i håven...

Er forresten ute etter en ok håv som skal brukes til ørret, sjøørret og smålaks (1-4kg). Noen gode forslag?

 

Jeg har prøvd begge de sammenleggbare håvene og liker ikke Guideline sin. Ja, foldehover blir litt slarkete når du før fisk av litt størrelse.

 

Guidelinehåvens fjærstål sitter kun i to små skurer direkte i håndtaket, mens på den andre går stålet gjennom hele håndtaket. Jeg synes sistnevnet blir mer stabil. Taska på guidelinehåven har også borrelåsfester, noe som gjør det litt mer knot å trekke den ut.

 

Jeg synes den andre foldehoven på markedet er bedre, EZ Gudebond het den tidligere. 

 

http://www.handypaknetco.com/

 

Nå kommer de også med skikkelige nett. Det originale nettet var ubrukelig (grunt og med store knuter).

 

Genial håv når du skal bevege deg lett, typisk fjell tur. Men siden den skal sitte i belet, kan det bli litt knot om du bruker snørekurv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...