Gå til innhold

Billig fluesett #2-3 til 7 åring


Strikes

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Hei 

Siden denne posten mangler svar så drister jeg å svare. Min profil forteller deg at jeg ikke er uten tilknyttning til bransjen :)


Dette er et særs vanskelig spørsmål egentlig. Når noen svarer så kommer det seff tusen motsvar :)

Noen nøkkelord for meg er : 
Kort stang, lett snøreklasse, en line med kort klump som lader fort slik at poden fort kjenner, og registrerer at noe skjer i andre enden. 
Jeg husker litt hva jeg startet med, men det kan ikke overhodet sammenlignes med hva som finnes idag :)
Jeg kan refere til hva jeg selv hadde litt erfaring med på min egen sønn i nogenlunde samme alder, før internettet foreløpig har han fanget :)

De fleste pakker du får kjøpt, er ofte basert på 9' # 5. 
Håndleddet til disse unge gutta står ikke alltid i stil til pappaforventinger :) 
Jeg ville gått så lavt ned jeg kan komme , men alikavel innenfor rimelighetens grenser som faktisk er fiskbart også. 
Selv om jeg jobber i bransjen og ser mye , så mener jeg allikavel at per dags så er en Guideline EXP 4 , 7,6' # 3 et meget godt valg. 
To gode liner jeg kan anbefalle til denne stanga er Sientific Angler SBT WF 3, og Guideline Presentation WF 3.
Jeg svarer på denne litt på erfaring, og at man ønsker å hjelpe. 
Blir det konflikt mellom mitt svar på dette og forumets rettningslinjer så slett ivei. 
Finnes sikkert flere merker der ute som faller i samme katterogi :) 
Kort lett stang(håndledd). En flueline med kort klump, som lader fort (mindre enn 9 meter) Kort og godt :)

Mvh 
Robert Sørvik
Er annsatt hos Gero Sportsfiske A/S

 

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får her et godt råd av Robert. Jeg startet med min sønn omtrent i den alderen. Vi hadde en LTS stang på ca 7,5 fot i snøreklasse fem. Det fungerte fint, men jeg tror jeg ville ha gått ned i klasse om jeg skulle velge på nytt. Lukas brukte GL Presentation om jeg husker rett (kort klump). Veldig viktig i starten, både for kasteopplevelsen men også som hjelp til å snu over fortommen selv med slurvete kast. Jeg er litt usikker på SBT anbefalingen, da den er mer "baktung" i klumpen enn Presentation-snøret. Men dette kan Robert bedre enn meg, men tenk over det det Robban om dette er et poeng.

 

Det som imidlertid er magisk med barn og fluefiske, er at de plukker opp teknikken i super-fart. Du må derfor være forberedt på at guttungen kommer til å kreve mer kraft i stanga enn en treer i utgangspunktet gir. Vurder derfor om en firer EXP er et bedre valg både på kort og litt lengre sikt. Tror greit en sjuåring kan håndtere en firer 7,6ft (om GL lager det, da)

 

Lykke til. Du har mange spennende år foran deg. Kanskje er du like heldig som jeg og får en god fiskekompis :)

 

Her er et bilde av Lukas år 2 fra Galtstrømmen hvor han akkurat har røket en fin fisk. Her fisker han med en 9ft femmer og 4Cast snøre (også et godt begynnersnøre, men med litt lengre klump - 10 m tror jeg)

breakdown_zpswkvsm1qc.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin lesning, jeg satser på å starte litt kasting og fisking med min 7 åring I sommer. Jeg har en "mye omtalt" knall grønn kl 5 sølvkroken, men tror den kan være noe tung for han.

Har også vurdert barne pakkene som finnes, men skulle gjerne hørt om noen har erfaring med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...