Gå til innhold

UV-lim som blir hvitt etter en stund?


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Hoi

 

Sitter og sjekker boksene mine for å se hva som må bindes opp til sommeren, og merker at mange av fluene jag bandt i fjor og tidligere som jeg brukte UV-lim på har blitt hvit i limet. Altså skinnet og gjennomsiktigheten er borte, og det ser hvitt ut. Har de vært for lite herdet? Er det dårlig lim? Har dette "diamond hard uv resin" med en sånn uv-laser. Kanskje lasern herder for fort? 

 

I alle fall litt kjipt, da spesielt maur og buzzere må lages på ny...

 

Eirik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært borti. Så kjipt da. Noe epoxy blir hvit eller gul hvis den "koker". Kan noe slikt ha skjedd mon tro? Altså noe lignende reaksjon?

Jeg har og begynt å bruke en slik laser penn. Tok det lang tid før de ble hvite?

Endret av Ruffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget det nå på fluer jeg bandt i fjor, tror ikke jeg så det på dem i fjor. Men siden noen fluer er ok, så er det mulig det er noe jeg gjør feil. Kanskje bruker pennen for lenge på noen. Jeg skal lage meg noen tester og sette fast i skjermen her og følge med på dem.

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt UV-lim i fluebindingen min jeg. Men jeg har som fluebinder vært litt interesert i å høre om det, som alt nytt. 

Dere som har brukt det mye: Gi meg en god grunn til å bruke det, som skiller seg markant fra det andre. 

 

Det hadde vært moro å høre om, for jeg vil gjerne lære noe nytt eller få ny kunnskap. Skiller det seg stort fra Flexament og slik, som vi gamlegutta bruker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det samme. Dette skjer på fluer som har vært i kontakt med vann, f.eks bakkropp på maurimitasjoner. På slike fluer bruker jeg BugBond over sort bindetråd. Mulig det er bindetråden som trekker vann og etterhvert lager en opak/melkehvit bakkropp. Mulig det for dårlig herding. Jeg er litt usikker her. Velger å herde bedre med sterkere lys.

 

Ofte blir UV-lim mattet ned av at man "klasser" på flua med skitne fingre fordi UV-limet er tacky.  Det har jeg løst ved å legge et tynt lag med lakk over UV-limet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre: Jeg bruker ikke noen av de mye, men bruker headcement for å gjøre ting som f.eks hjortehår sterkere, og uv for å lage/bygge en fin form på f.eks vingesekker på nymfer. Om det er nødvendig er vel en annen sak, men jeg syns det blir fint sånn :)

 

Takk for svar, Simen  <<l  Jeg er seriøst ute etter å lære, for det er moro, men gjør det noe annet enn Flo-Glo eller Flexament? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til flo-glo eller flexament men bruker fly-tite selv. Forskjellen der er vel at fly-tite er tynnere og flyter fortere ned i materialet, mens uv legger seg mer oppå og er lettere og forme. Og med lykta kan man stoppe limet i å flyte lenger når man er fornøyd med formen. Tror ikke jeg hadde klart og lage f.eks streamerhoder eller bakkropper til maur med fly-tite. Begge er jo klare og blanke når de tørker.

 

Edit: beklager o.t.

Endret av simen corneliussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det samme. Dette skjer på fluer som har vært i kontakt med vann, f.eks bakkropp på maurimitasjoner. På slike fluer bruker jeg BugBond over sort bindetråd. Mulig det er bindetråden som trekker vann og etterhvert lager en opak/melkehvit bakkropp. Mulig det for dårlig herding. Jeg er litt usikker her. Velger å herde bedre med sterkere lys.

 

Ofte blir UV-lim mattet ned av at man "klasser" på flua med skitne fingre fordi UV-limet er tacky.  Det har jeg løst ved å legge et tynt lag med lakk over UV-limet. 

 

Hmm, ja, kanskje det er brukte fluer...Skal sjekke om det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd tråden din nærmest blir kuppet av andres interesser Eirik..

 

Men til saken. Dette er du ikke alene om. Jeg har opplevd det samme selv. Og med samme UV resinen, Deer Creek diamond hard. Kan nesten virke som at denne resinen er for tykk i forhold til herding med laser. Jeg har opplevd det samme på buzzere, men det ble skikkelig ille på reker. Alt ser tilsynelatende bra ut med en gang. Men bare etter noen dager, så skjer det ett eller annet, og den blanke flotte finishen blir melkehvit. En skikkelig lei opplevelse, og åpne buzzer boksen, og finne 25-30 melkehvite utgaver av de opprinnelige brune og sorte. Men fortvil ikke. fisker jaggu de også, selv om god følelsen er borte...

Den tynne utgaven av resin fra samme leverandør derimot, har jeg gode efaringer med.

Finnes helt sikkert en god forklaring på en slik kjemisk prosess, men den hjelper ikke mye på "ødelagte" fluer. Jeg kuttet ut "diamond hard" og har ikke hatt problemet noe mer... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd tråden din nærmest blir kuppet av andres interesser Eirik..

 

Men til saken. Dette er du ikke alene om. Jeg har opplevd det samme selv. Og med samme UV resinen, Deer Creek diamond hard. Kan nesten virke som at denne resinen er for tykk i forhold til herding med laser. Jeg har opplevd det samme på buzzere, men det ble skikkelig ille på reker. Alt ser tilsynelatende bra ut med en gang. Men bare etter noen dager, så skjer det ett eller annet, og den blanke flotte finishen blir melkehvit. En skikkelig lei opplevelse, og åpne buzzer boksen, og finne 25-30 melkehvite utgaver av de opprinnelige brune og sorte. Men fortvil ikke. fisker jaggu de også, selv om god følelsen er borte...

Den tynne utgaven av resin fra samme leverandør derimot, har jeg gode efaringer med.

Finnes helt sikkert en god forklaring på en slik kjemisk prosess, men den hjelper ikke mye på "ødelagte" fluer. Jeg kuttet ut "diamond hard" og har ikke hatt problemet noe mer... :-)

Dette er fluer som ikke har vært i vannet tolker jeg. Jeg måtte titte i div bokser. Jeg kunne ikke se at dette har skjedd for min del.

Jeg har bare brukt bug bond.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunnen aldri opplevd dette.  Men jeg lurer på om dette er noe som kan skje ved bruk av laser og bråherding?  Jeg vet ikke, men har alltid brukt lykt og lengre herdetid.  Jeg ser flere bruker laser og at det nærmest koker og begynner å ryke av flua under herding.  Kanskje koker limet på et vis eller at det reagerer på annet vis.  Som sagt jeg vet ikke men bare lufter noen tanker.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunnen aldri opplevd dette.  Men jeg lurer på om dette er noe som kan skje ved bruk av laser og bråherding?  Jeg vet ikke, men har alltid brukt lykt og lengre herdetid.  Jeg ser flere bruker laser og at det nærmest koker og begynner å ryke av flua under herding.  Kanskje koker limet på et vis eller at det reagerer på annet vis.  Som sagt jeg vet ikke men bare lufter noen tanker.

 

Kjellemann

Er uv-lim en epoxy? Vet du? Blir epoxy for varmt under herding blir det hvitt/gult. Det vet jeg alt om Hehe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt ingen kjemiske forklaringer på dette fenomenet. Men det gjelder samme Uv resinen som Eirik har benyttet.

Jeg har aldrig opplevd tilsvarende med Samme leverandør sin tynne utgave eller med "bug bond" sin. 

Bug bonden sliter jeg med, da denne ikke blir "tack free". Og må jeg lakkere over med tynn neglelakk, kan man like gjerne kutte bruken av UV.

 

En ting jeg så når jeg sjekket i går kveld, var at noen av rekene jeg har bundet, ikke ble hvite over alt. Det kan virke, som det kun er noen felt som blir hvitt.

Må ha noe med at laseren varmer limet for fort......tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påstå at det ikke er lasern som er problemet, men jeg har ikke hatt lignende problemer. Nå skal det sies at jeg benytter en billiglaser fra ebay. Den har likevel samme spesifikasjonene som laseren med "rett logo" på. Bruker også UVlim fra ebay av billigste sort. Har heller ikke her hatt problemene du beskriver. Det eneste minuset med billig UVlim fra neglebransjen er at det blir tacky eller hva dere kaller det. Bruker stort sett UVlim til å feste øyne og bygge hoder på SØfluer og for å være helt ærlig så driter jeg om finishen da blir litt sticky. Ser ikke ut til å ha noe bedtydning.

 

Uansett, poenget mitt er at jeg ville prøvd å bytte lim for og kunne beholde laseren. Det er nedtur å gå tilbake til lykt etter først å ha vært på laserkjøret. 

 

Andrè: fordelen med UVlim slik jeg ser det er at man kan få det til å sette seg i den fasongen man ønsker i løpet av 1 sekund. Skal du lime ting sammen finnes det sikkert mengder med fullgode eller bedre alternativer. Til "bygging" er det derimot en drøm. Ventetid er jo også en saga blott i UVlimalderen, for den som setter pris på det. Kjenner forøvrig ikke til de to produktene du nevnte tidligere her, mulig de har samme egenskaper.

 

EDIT:  " Jeg er seriøst ute etter å lære, for det er moro, men gjør det noe annet enn Flo-Glo eller Flexament? "  Etter en snartur innom google føler jeg meg kapabel til å svare på dette spørsmålet. Svaret er ja. UVlim herder på din kommando. Floo-Gloo og flexament herder enten du vil det eller ikke. Du slipper med andre ord å ta hensyn til tyngdekraften frem til det har herdet. Utover det er vel ikke mye å hente. Noen synes det er grunn nok, andre ikke! 

 

God lørdag!

Endret av Emil Jamtfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er vanlig. Jeg har sikkert brukt 1500 liter epoxy i mitt liv. Sikkert mer. Alt har vært to komponent. Men det finnes så mye rart i dag og så mange kjemiske forbindelser.

Derfor lurte jeg på om uv var en epoxy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...