Gå til innhold

Heptagenia sulphurea


Ruffen

Anbefalte innlegg

Det er mulig å fiske på en Sulphurea klekking. Noen ganger har jeg opplevd ganske ok klekkinger av feks Aurivilli samtidig som Sulphureaen popper opp. Da har det hendt at fisken har oversett mine tørre Aurivilli, men er villig på "våt" Sulphurea. 

 

Jeg tror at "forbannelsen" som hviler over den gule tørre Sulphureaen er grunnen til at det er så mange myter og synspunkter på om det er mulig å fiske fremgansrikt på disse klekkingene. Jeg hører hver sommer fiskere som hevder at ørreten ikke tar Sulphurea. Sannheten er nok at ørreten gjerne spiser Sulphurea. Bare ikke tørt, men at foringen skjer under overflaten.

 

En god sulphurea klekking er ikke en klekking som i antall minner om feks superklekkingene vi noen ganger ser med Baetis og Ignita. En god Sulphurea klekking for meg er å sammenlikne med en moderat Baetis klekking.

 

<<l  Mange kloke betraktninger fra mange her nå, og kanskje er det litt sånn med sulphurea som det var med vårfluer på 70-tallet (før min tid dette altså): Ingen forstod helt klekkingene, og der i gjennom ble de deklarert som mindre betydningsfulle enn de egentlig var. Jeg skal innrømme at jeg forstår ikke helt sulphurea'n den dag i dag jeg altså. Eller rettere sagt; jeg forstår hva som skjer, men jeg klarer ikke helt å tilpasse meg, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Vidar i å være enig med Eikre osv osv .

Ingen immitasjon jeg har lagt videre vekt på som must i boksen, men Surphurvilli'n til Stokkefjerten har til nå gitt den fineste fisken i Rena. 

Flue som funker, og binder i 3 str. 

Den kvelden var det ingen tvil om hva den tok, og ville ha, men tilhører unntaket for min del :) 

Alltid en rad :) :)http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=445

Er ikke den surphurvilli,en til stokkefjompen mer tiltenkt darlecarlica føre? Eller husker jeg feil?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...