Gå til innhold

tips til dedikert streamerstang/snøre klasse 5


Feskbaill

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til stang/snøre kombinasjon? Ønsker en backupstang til 4'ern på de turene vakingen skulle utebli.

 

Etter fjorårets langtur der tørrfluefisket ble heller labert og nederlags stanga måtte frem (slukstanga) har jeg lyst til å ta med en stang som funker til dette som backup istedenfor. Tips tas i mot med stor takk <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på scierra sine nye serier av stenger. Jeg fikk prøvekaste disse i fjor høst, og det er veldig gode stenger til en ganske så fornuftig pris.

Overraskende bra stenger!

Prøvde de med et scierra snøre med litt lang klump (men husker ikke navnet...) Veldig god match!

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke liner ser du for deg at du skal bruke på denne stanga ? 
Er det rein flyt ? eller er det synkeliner, sinktip osv osv ?
Fiske fra land, eller feks belly/eller båt ?

Jeg selv bruker en 9' fot Lpxe # 5 til "nesten" alt mitt streamerfiske. Den er sikkert ikke best, men funker til det meste. Synk 5 (150 grain 24' sink tip) og til alt annet oppover mot flyt. 
Jeg er ekstremt låst i 9' , men hvis du skal bruke mye tid på ekstrem synk liner så er en 9,6/ 10 foter ofte et bedre valg. 
Ekstreme synkeliner oppnår meget stor linehastighet, og vingler ofte. Dette skal kastes, og ikke finkastes ;)  En lengre stang, nevnt over, vil ofte dempe den litt "slagfølesen" en 9' gir. 
Jeg fisket mye med 10 og 9,6 ' ere for mange, mange år siden, men den gang føltes de tyngre, hvis du skjønner hva jeg mener :) 
En 9,6' idag er en annen historie,  og kan gi flere fordeler enn bakdeler. Du kommer litt høyere i belly/båt. Den demper synkliner av ekstrem sort på en måte som en som kanskje ikke er vant til det på en bedre måte.  
Du vet åssen det er med oss gamlinga :) Vi gir ikke lett slipp på enkelte ting, men Har du litt synkelinefiske i tankene så er ikke 9' ++ så dumt . 
Dette har også litt med str flue du skal slenge med denne 5'rn, uansett line. 





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hovedsaklig tenkt til fiske i stille vann i skauen og fjellet og har foreløpig ikke anskaffet bellybåt, så blir nok fiske fra land i første omgang. Kanskje mest fornuftig med sinktip da eller?

Som sagt så er det backupstang der jeg eventuelt har et vanlig flyt og en synkeline. Da er jeg sikra om 4'ern knekker på tur og det skulle være mangel på vak:)

 

Scierra er interessant, prisen var jo slettes ikke avskrekkende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hovedsaklig tenkt til fiske i stille vann i skauen og fjellet og har foreløpig ikke anskaffet bellybåt, så blir nok fiske fra land i første omgang. Kanskje mest fornuftig med sinktip da eller?

Som sagt så er det backupstang der jeg eventuelt har et vanlig flyt og en synkeline. Da er jeg sikra om 4'ern knekker på tur og det skulle være mangel på vak:)

 

Scierra er interessant, prisen var jo slettes ikke avskrekkende:)

 

Da hadde jeg først konsentrert meg om fiske fra land, og glemt de lange synkeklumper. 

Et lite tips er å komme ned, spesielt på dagtid feks vårparten , men igjen ha en line som kan fungere i flere situasjoner. Alt ettersom hvor du fisker da, men å nå ned litt over en marbakke er målet. Finnes ikke marbakke så er jo flyt'n du har god nok.

Man kan alltid "telle ned" en line som synker for sakte. Motsatt funker ikke dette :) 

En sinktipline jeg kan annbefalle er en 4 cast synk, feks Flyt/synk 3 fra Guideline. Dette er en sinktipline som er meget behagelig å kaste med i samme slengen. 

Den går ned i moderat forstand. Du står litt i valget flyt med tung flue og flyt, og lett flue med synk. 

Det lykkelige valget med å velge litt forsiktig er at du kan ha en polyleader i utgaven 5' eller 8' fast sink(super fast sink) i tillegg. Da gjør du i praksis en synk 3 til synk 5 der det måtte trenges.

Nå blir det mye, men midt på treet valg fra min side hvis jeg skulle valgt en løsning :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta for eksempel en titt på SA Frequency i intermediate.

Veldig greit snøre som ikke er noe ekstremt på noen måte, og koster ikke all verden.

Tror ikke det vil være helt feil.

Fint om man får prøvd de først da, det er jo alltids det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne sende meg en pm Feskbaill. 
Dette handler så mye mere om å skifte fra flyt til intermediate. Det du oppnår med flyt kan du i praksiss oppnå med andre fluer med flyt, enn int. 
Vil du ha merkbar forskjell fra 4'rn din, og feks små zonkere,og fiske ltt mere "tungt" er ikke løsningen en intermediate,  ihvertfall ikke for meg. Det handler om å ikke ha alle synkegrader, men kutte ned til hva man kan bruke som en gyllen middelvei.  
Kort og greit i ferskvann: 
Flyt
synk 3 
Synk 5
Alt imellom her kan du justere med enkle middler. 
Synker synk 5 for fort lengre fortom ;)
Vil du at synk 5 skal fiske dypt, kort fortom. 
Osv osv osv opp til rein flyt med lang fortom og tung flue : )
 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne sende meg en pm Feskbaill.

Dette handler så mye mere om å skifte fra flyt til intermediate. Det du oppnår med flyt kan du i praksiss oppnå med andre fluer med flyt, enn int.

Vil du ha merkbar forskjell fra 4'rn din, og feks små zonkere,og fiske ltt mere "tungt" er ikke løsningen en intermediate, ihvertfall ikke for meg. Det handler om å ikke ha alle synkegrader, men kutte ned til hva man kan bruke som en gyllen middelvei.

Kort og greit i ferskvann:

Flyt

synk 3

Synk 5

Alt imellom her kan du justere med enkle middler.

Synker synk 5 for fort lengre fortom ;)

Vil du at synk 5 skal fiske dypt, kort fortom.

Osv osv osv opp til rein flyt med lang fortom og tung flue : )

Er det flyt/synk du bruker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra land, flyt synk, og svaret over :) 
Fra belly/ og eller båt nesten kun synk 5-7
Synkeliner for en 5'r stang har vært vanskelig å finne siden de så dagens lys. Har vel heller aldri i min karriere vært noe annet enn Teeny som første, og nå S.A , og Rio som lager slike liner. Ca 8-9 meter synkklump. De heter fortsatt sink tip, men det er oppgitt i fot og da skal man leite etter 24 
Airflo er i mine øyne de beste synkeliner for dette fisket, men de stopper på Wf 6. 
Jepp du kan bruke det på en allsidig 5'r, men litt ukonsentrert og det klapper sammen, ikke å annbefalle, men det går
Jeg bruker SA (Nytt Navn) Sonar 150 grain fra belly/ båt med 5'stang. 
Fra land bruker jeg i hovedsak flyt langs land, og synk 3 (sinktip)når jeg fisker utover marbakker.
4 cast lina fra Gl er ekstremt god der. 
Helsynk(hele snøret) liner er noe jeg anbefaller alle å styre unna uansett. 
Blir for langt å forklare, men har du lyst til å pilke ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fryktelig gode tips Robban kommer med her, og jeg leser og drar lærdom av det selv  <<l Jeg bruker mye #7-stang til streamer (#7 enhånds til flyt og interm. og Switch #7 til synkelinefiske), men jeg ser flere, inkludert Robert, bruker lettere utstyr og det er er for min del noe å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset jeg kan gi deg er følgende: 

Det tar mange år :) 
Du ser storfisken vake. Ofte ser du den på samme sted. Du var der når klekket som værst, men akk.
Du stiller neste år akkurat der å denger streamer. Det lugget, og den var stor :)
Du sitter selfølgelig her igjen når det vaker neste år ikke sant ? 

Jeg sitter her på samme sted og denger streamer i alle tenkelige former slik som beskrevet ovenfor :) 
Noen år så gir det pluss i boka :)
Det interessante er at jeg sitter der når det vaker også. Streamerfiske gir meg den indikasjonen at det er lurt å sitte akkurat her når det vaker også :) 
Enkle tips som funker når man tar seg tid til å lære seg sitt "hemmelige sted" 
Det som er så digg også, ikke nødvendigvis hemmelig , men jeg utforsket disse muligheter og får betalt for det. :) :)
Streamer er mye kulere enn tørt ;)  He he he he ikke målbart spør du meg :) 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo en stang i klasse fem du spør etter. Men siden tittelen er dedikert streamerstang drister jeg meg til å spørre om du har vurdert klasse 6?.

Jeg synes synkesnører og tunge fluer fort blir litt anstrengt og "slengete" i klasse fem. Med klasse 6 har du akkurat det lille ekstra å gå på for å kaste litt større og tyngre fluer og synkesnører uten at det føles alt for grovt. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo en stang i klasse fem du spør etter. Men siden tittelen er dedikert streamerstang drister jeg meg til å spørre om du har vurdert klasse 6?.

Jeg synes synkesnører og tunge fluer fort blir litt anstrengt og "slengete" i klasse fem. Med klasse 6 har du akkurat det lille ekstra å gå på for å kaste litt større og tyngre fluer og synkesnører uten at det føles alt for grovt. 

 

AndersK: Det er sjelden jeg er så enig i et innlegg.

 

 

Man får dessuten bra stenger til en rimeligere pris i klasse 6. Det er jo enklere å bygge ei lett 6'er stang enn ei 5'er stang. Det er iallefall enklere å finne ei billig og bra 6'er stang. 

Skal man på død og liv bruke klasse 5 så er stanga som Marius nevner bra. Den halve foten gjør det enklere å håndtere en synkeline som slenger og går raskt i lufta.

 

Rent fiskemessig så er nok ei 7'er stang det mest fornuftige.......(mending, store fluer osv), så jeg tror Brun skal holde seg til det han har  <<l

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om han skal fiske elv eller stillevann, ville jeg aldri ha kjøpt en normalt klassifisert femmer som stang til utelukkende streamerfiske. Sekser uten tvil her i gården. Tunge store fluer går endel lettere med en sekser, men som Pål sier vil en sjuer gjøre jobben ennå mer uanstrengt. Så spørs det om man vil prioritere uanstrengte kast med grov redskap, eller vektlegge mindre plask og sneakier fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man på død og liv bruke klasse 5 så er stanga som Marius nevner bra. Den halve foten gjør det enklere å håndtere en synkeline som slenger og går raskt i lufta.

Ja det hjelper med den halve foten. For meg var klasse fem en ok kombo med en 130 grain line, men da jeg gikk opp til 150 grain følte jeg at klasse seks var mer riktig da den ble litt for tøff for femmern. Men dette kommer jo veldig an på linen og hvordan den oppleves.

Og det er helt rett som du sier, den halve ekstra foten hjelper veldig på nevnte problematikk med slengfølelse. Aksjonen i stanga har også mye å si. For min del styrer jeg unna de mest toppaksjonerte kjeppene til barske synkeliner.

Jeg sverger til grainliner i 130-150 grain til streamerfiske i stillevann fra bellybåt etter en del utprøving med mye rart. Mye ræl blant synkeliner men det er enkelte gode liner som er veldig effektive å fiske med. Intermediate liner har jeg fått vesentlig færre fisk med fra flytering i innsjøer sammenliknet med liner som synker hurtig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store fluer er det snakk om egentlig?

Jeg har ikke noe problem med å kaste store streamere på synkeliner i god vind på kysten med en sekser.

Da er det snakk om både store og fortyngede fluer.

Enig med deg Truls, og med synkeliner trenger man sjeldent noe særlig fortyngning i flua er min erfaring. Annet enn for å flya til å bryte vannhina. Når flua bryter flata raskt kommer den raskt på rett dyp. For min del blir det mer å tilpasse stang etter hvilken line man vil bruke og hvilke egenskaper linene skal ha. "Fast sink" liner har ofte tynn diameter og mye vekt i front og oppleves som tyngre og tøffere enn vekten tilsier. Men med fast sink mener jeg fra synk tre-fire og nedover.

Edit: rota litt med synkegrader.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har selv en EikreFly 9fot #5 av den myke typen og den helt toppers å dælje streamere i ferskvann og innaskjærs med. Bare de er bundet lette nok kan de være store som fy. Jiggy på 7-8 cm er ikke noe problem. Bruker selv vanlig SA GPX med 8 ft polytipper eller gamle SA Stillwater glassline (Intermidiet) den også med polytipp hvis jeg skal dypere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...