Gå til innhold

Bindekroker hjelp


Anbefalte innlegg

Ganske ny mht binding. Kjøpte inn et utvalg Tiemco kroker, men når jeg ser på bindebeskrivelser brukes det en rekke forskjellige Mustad, Hends osv. Jeg ønsker ikke kjøpe inn alle leverandør, på det bindestadiet jeg nå er. Så om noen som bruker Tiemco, eller som har gode råd for Tiemco, kan hjelpe med noen generell råd/liste hvilke Tiemco kroker jeg bruker til forskjellige fluer, gjerne med anbefalt str fra/til. Jeg har valgt meg ut et utvalg av de mest kjente fluer å binde, så et generelt råd til følgende:

Mygg

Døgnfluer

Vårfluer

Maur/Long legg

Klekkere

Nymfer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mygg bruker jeg tiemco 100 stort sett i #18,binder da stort sett palmermygg. Til døgnfluer så bruker jeg og tiemco 100 ifra # 10 til #16. #14-#16 er de jeg bruker mest. Maur bruker jeg og tiemco 100 da i #14 og #12. Har også noen i #16 og #10. Klekker så bruker jeg 2488. Har ikke bundet noe spesielt av våtfluer så der har jeg lite å komme med dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, sånn i starten vil man klare seg med TMC 100, så kan man heller utøke litt etterhvert når man begynner å få litt erfaring, egne meninger etc. Som du kanskje har lest er krok et hinsides diskusjonstema om man vil, det finnes enorme mengder modeller, fasonger og typer. Men TMC 100 er en grei start. Selv brukte jeg det i mange år, selvom jeg har byttet til andre kroker for det meste av min fluebinding.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men når jeg ser på bindebeskrivelser brukes det en rekke forskjellige Mustad, Hends osv... 

 

Du trenger ikke nødvendigvis å kjøpe spesifikke kroker som bindebeskrivelsen angir. Det finnes flere konverteringskart ute på det store internettet som gir deg oversikt over alternative kroker. https://app.box.com/s/01db9ea439c7fbd59b55 Vær også klar over at nyansene i de forskjellige krokene som er brukt i en bindebeskrivelse kan være det lille ekstra som gjør at nettopp denne flua er det lille ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nike, adidas..begge er joggesko... Sånn er det litt med kroker også, men kvaliteten på kroken kan variere fra en leverandør til en annen. Det som er viktig når man skal binde etter en beskrivelse er at man bruker en krok som er nogenlunde lik den i beskrivelsen, tenker da på krokgap og lengde på krokskaftet. Noen fluer er bundet på veldig lette kroker, dette er også greit å vurdere før man setter i gang. Tiemco produserer flotte, sterke kroker og anbefales av mange, ett godt valg du har gjort mao.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...