Gå til innhold

Patagonia - størrelser?


Roger Kvernmo

Anbefalte innlegg

Patagonia har, med rette, hatt rykte på seg for å være litt romslige når det gjelder vadere. Det er endret nå for 2016 sesongen, så pass på hvilken årsmodell vaderen er. For andre plagg er vel Patagonia litt mer slim i fasongen. Men fluefiskere har tidligere vært ansett som tjukkaser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde nylig en jakke,som satt perfekt i M str. (jeg er en typisk medium i de fleste merker/klær)

Kjøpte ifjor en vader,Rio Gallegos i M,også helt perfekt.

Sånn sett er jeg ikke redd for å bestille fra Patagonia i den størrelsen jeg egentlig skal ha.

Værre med bla Simms,som jeg ofte må ned en størrelse i,og vanskeligere å vite før man har prøvet.

Ellers så er det jo diverse tabeller for mål på hjemmesidene deres,jeg fulgte disse da jeg bestillte vadere,og det stemte veldig bra <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Er i utgangspunktet en jakke (ikke vadejakke) jeg har sett på. Har lest andre steder at det har vært begge deler med størrelser i Patagonia sine klær, alt i fra romslige klær (for fluefiskere  B) ) og slimme klær for fjellklatrere. Bruker både M og L i klær, så jeg satser på å bikke ned. I Simms bruker jeg M og de er romslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I helgen prøvde jeg Ultralight-skoene deres og konkluderte med hvilken størrelse jeg skulle ha. Jeg har tydeligvis rukket å bli dement i løpet av en 5dagersperiode, for nå husker jeg ikke hva jeg konkluderte med lengre aaapplaus

Lurer på om jeg ikke fant ut at US 9 var rette veien å gå. Jeg bruker vanligvis 43/44 i landbaserte sko de dagene jeg blir tvunget til å gå i normale klær. Noen som kan bekrefte om dette høres fornuftig ut? Mener å huske at jeg ble overrasket over at US 10, som i følge div charts skal samsvare med europeisk str 43, ble veldig romslig.

På forhånd takk!

mvh

Gullfisken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg som har vært borti denne skoen, Patagonia Rock Grip ?

Jeg tok ibruk et par nye slike i fjor, og jeg trodde de skulle ta livet av meg . . . Ihvertfall leggene mine !

Problemet er kanten øverst på støvelen. Den er så steinhard, at det utviklet seg til et smertehelvete etter noen timer med disse skoene.

Synd, for ellers er skoen fin-fin, og jeg er generelt mer fornøyd med Patagonias vadesko enn Simms' sine.

 

IMG_0658.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever akkurat det samme med mine Patagonia Ultralight sko. Den øvre kanten er for stiv og burde vel egentlig være buet litt bakover for å skåne muskelen bak på leggen. Jeg snører ikke de to øverste hektene, og unngår slik det verste presset på leggen, men designet er nok ikke helt vellykket. Eller er kanskje både -Lars- og jeg dårlig designet?

Endret: Glemte helt å si at skostørrelsen virker å være normal. Bruker 45 eller 46 i støvler / fjellsko, og vadeskoene er 45 / size 12 (US).

Endret av Jon Arne Tomter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jon Arne Tomter skrev:

Jeg opplever akkurat det samme med mine Patagonia Ultralight sko. Den øvre kanten er for stiv og burde vel egentlig være buet litt bakover for å skåne muskelen bak på leggen. Jeg snører ikke de to øverste hektene, og unngår slik det verste presset på leggen, men designet er nok ikke helt vellykket. Eller er kanskje både -Lars- og jeg dårlig designet?

Endret: Glemte helt å si at skostørrelsen virker å være normal. Bruker 45 eller 46 i støvler / fjellsko, og vadeskoene er 45 / size 12 (US).

Selv har jeg flere års erfaring med Ultralight-skoene du nevner, og de har for meg vært veldig behagelige å gå med.

Det som var ekstra uheldig med leggterror-skoene jeg nevnte, var at jeg hadde dem med som eneste skopar på en ukeslang tur på finnmarksvidda, og måtte dermed benytte disse skoene hele tiden.

Godt jeg ikke traff en representant for Patagonia der inne, for å si det sånn :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2016 den 9.58, Roger Kvernmo skrev:

Hva er deres inntrykk av størrelsene til Patagonia? Store i størrelsene slik som stort sett alt av amerkanske merker? Snevre muligheter til å prøve før kjøp her ute på landet :)

 

Hei. Det er også mitt inntrykk at størrelsene til Patagonia er veldig riktige for oss nordiske. Jeg er ca 1,80 høy og bmi på ca. 21, og "medium"- størrelse passer meg godt på alle klærne deres. 

I Patagonia vadere bruker jeg Medium Short (som er medium størrelse, men litt kortere i beina i forhold til relativ høyde.) Fra 2016-modellene på Patagonia Rio Gallegos så er vaderne mer formsydd etter kroppen. Den passer meg fint. 

Om du er tynnere, og synes størrelse "Small" virker mer passe etter målene, så må du tenkte på at neoprene-beina på de vaderne er mini-små med størrelse 7-8, så da må du dobbeltsjekke om de egentlig passer.  Det er jo jentebein. 

 

 

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...