Gå til innhold

Hvilken Casting-stenger bruker dere til Ørret lengde/9fot?


Anbefalte innlegg

Jeg har hadd ganske lenge lyst til å begynne med lengde-kasting.. Syns det er utfordrende og artig.

Og kanskje begynne med å konkurrere osv.. :)

 

Men idag, så har jeg ingen #6 eller #7, som de fleste bruker bl.a til SA Mastery Expert Distance Orange for den er godkjent til casting av ICSF... 

Men som en nybegynner innen dette så har jeg ikke peiling, men jeg har tatt en liten re-search om hvilken stenger noen bruker til dette.

 

-  Orvis Hydros/Helios
- Scott S4S/X2s/S4S
- Sage TCR/Xi3/TCX
- Streamstix T5
- Zpey Competition
 
Det er sikkert flere av dere som enda bruker disse stenge idag, men hvorfor og hvilken aksjon har stanga?
Er det andre stenger dere vil anbefale til casting???
 
Tusen takk på forhånd! :)
Endret av Håvard Holm Andersen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais. Mene å huske det er en lignede tråd her inne for ikke så lenge siden der dette ble diskutert. Men siden responsen var så dårlig må du da få dæ et svar :) 
Kjøp deg en 8er stang, toppaksjon. Eller på godt norsk en stiv kjepp. Hvilket merke eller type stang har ikke så fryktelig mye å si, det skiller det nokk litt på spensten, recovery speeden og balansen i stengerne, men det er marginer. 
Expert distance #5 har en klumplengde på ish 20 meter og vekt ish 20gr. Derfor brukes #7-8 stenger. Pågrunn av klumpen sin lengde er du avengig av å holde 20 meter og kanskje opptil 25meter snøre i lufta på de virkelig lange kastene, da trenger du en toppaksjon (stiv stang). Dette er pågrunn av klumpen sin lengde. 
Grunn til at jeg sier 8er er at det er den klassen som takler det snøret best, og gjør jobben enklest å holde 25 meter line i lufta. Jeg trener selv både med 5, 6, 7 og 8 stenger. Men en normal klassifisert 8er stang er et trygt kjøp. 

Selv har jeg brukt guideline sin rsv2 #8 og arctic silver sin #8 bonefish stang for det meste til denne treninga. I NC i høst kastet jeg derimot med en #9 guideline RSI. Pågrunn av at tuppen er blitt ekstremt lett i RSI funket det helt fett med #9. (toppdelen er også et viktig parameter i long belly kasting, lettere tupp er en mega fordel når man skal holde 25 meter snøre i lufta )

I sjøørret distansen er det mye av det samme. Men her kan man variere selv hvilke snører man vil bruke. Å der igjen kan stengene også være forskjellige. regelen her er at klumpen kan ikke veie mere enn 27gr og stanga maks 10". Dvs kortere klumper, feks om man er fersk vil dette være bedre, kan man gå på stenger med litt mere dybde (stanga gir dæ mere "gratis"). Er det lett vinddrag i ryggen kan man her gå på med klumper på 20meter og der igjen stivere stenger for å sette en laaang bevegelsesbane å mate inn den energien du ønsker. 
Men generelt på long belly kasting og spessielt i sjøørret distansen er det særdeles viktig å finne seg stenger som er lette i tuppen. Altså bra balansert. Topptunge spey stenger er ikke bra. 

I delvis bortkommen tilstand av uvisse grunner kastet jeg med guideline sin reaction på sjøøretdistansen i NC i høst. Dette funket rett og slett helt fryktelig dårlig. Dagen etter kastet jeg med en stang, skal ikke si hvilken, men en som var mye bedre balansert for å si det sånn, å la vell på nesten 10 meter fra konkurransen. Nu tenker dere skryt, ja sikkert. Men Æ tenker at nu legger æ bare et håpløst press på meg selv til neste konkurranse æ stiller i  gggood-luck  

PS. Nu selger jeg guideline. Så av naturlige årsaker bruker jeg mye av disse stengene. Men til konkurranse kasting i Norgescupen er det etter min mening et fett hva du bruker. Finn en stang med riktig aksjon som passer til lina så er det 99% av jobben. 
 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er konge artig at du har begynt å se på konkurranse kasting. Det er en unik arena for å bli en bedre fluekaster. Selv har jeg ikke konkurrert så mye. Jeg er altfor opptatt av fisking desverre. Men har planer om å bryne meg mere på konkurranse i årene fremover. Selv om jeg har hatt de planene i 10 år nu 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Har brukt alt fra myke femmerstenger til de stiveste kastemaskinene man kan finne, men jeg regner med at de fleste bruker stenger i klasse 7.

Noen bruker stenger med toppaksjon, mens andre liker dypere stenger (de vil ikke at toppdelen skal være for myk).
Eks på stenger jeg har brukt: Techna AV 905, Zpey Dreamcatcher 905, Sage One 905, Gatti FRD2 905, Orvis Helios 908 og Streamstix T5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...