Gå til innhold

Sjøørretstang for en med fysiske begrensninger


AndersRN

Anbefalte innlegg

Heisann,

Vet ikke helt hvor jeg skal starte her, men.
Saken er at jeg de siste årene har slitt med en muskellidelse som har gjort fluefiske til en smertefull og fysisk tung aktivitet. Jeg solgte alt utstyret mitt for 1,5 år siden da jeg ikke lenger klarte å kaste med fluestang, men av ulike årsaker har jeg det siste året fått en liten oppsving noe som har gitt meg troen på at jeg igjen skal kunne fiske med flue, en lidenskap som tross alt har vært med meg hele livet.

Så til sakens kjerne. Jeg har laget denne posten fordi jeg gjerne skulle hatt hjelp av noen kyndige og oppdaterte folk som vet hva slags utstyr som ville kunne fungert for en med litt fysiske begrensninger slik som meg selv.

I fjor sommer kjøpte jeg meg en sage txl-f 7´10 #3. Per dags dato klarer jeg fint å kaste med den, og det har nå blitt min 'one and only' til lett ørretfiske i skogen.

Jeg bor ved kysten, og sjøørretfiske er det jeg driver mest med. Har prøvd en sage method 590 og nå nylig anskaffet meg en winston b3x 590. Sagen føles ultralett i hånda, men er stiv som en stokk. Stivheten + at den er så rask som den er, gjør at jeg må kaste med en frekvens som er svært belastende for skuldre og underarm. B3x'n føles tung i hånda sammenlignet med sage'n, men den er så rolig og avslappende å kaste med, dermed får jeg ikke de samme problemene med skulder og arm, men derimot får jeg store problemer med hånda over tid(smerter tap av muskelstyrke osv...)

Jeg har tro på at jeg vil kunne finne en #6 jeg kan bruke til sjøørretfiske uten å få alt for store problemer, men til det trenger jeg hjelp. Har selv tenkt at en mellomting mellom sage method og winston b3x ville vært perfekt, men dette er bare en teori. Noen tips?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt på bærtur men kom til å tenke på en ting da jeg får ofte vondt i armen av for store korkhåndtak som ikke passer inn i min hånd.

I og med at du har problemer med musklene, kanskje profil på korkhåndtaket på stanga kan være av betydning for mindre belastning i muskler i håndledd og underarmer og kunne lindre noe. Kanskje det er bra med en slank korkprofil siden du greier å kaste bra med en 3er stang? Jeg tenker at jeg ville prøvd en stang i 8 fot, man får iallefall dette i klasse 5 og utforska litt med håndtak og korkprofiler, men mulig jeg er litt ute å sykler. Bare en tanke som slo meg inn iforhold til muskelbelastning og at det kan være gunstig å finne riktig "arbeidsstilling". 

Håper du finner en løsning på dette og jeg krysser fingra for at du blir bedre av sykdom og at du får masse turer med fluestanga i fremtiden, tross sykdomsutfordringer. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er til noen hjelp, men et par ting som slår meg kan være at du bør prøve en noe kortere stang enn de vanlige ni fot,

og som også har lavest mulig svingvekt.

Om du lader denne med en kort og kompakt klump som skyter godt, så slipper du unna med færrest mulig blindkast, og du slipper belastningen med å holde mye snøre i luften.

Sliter du med smerter i hendene, så kan det hende det er lurt å tenke på tykkelse og utforming av håndtaket.

Det kan hende de du har prøvd er feil for deg. Ved kasting, prøv også å hold så løst som mulig rundt håndtaket. Det har også en positiv effekt på kastingen.

Prøv også å kast med minst mulig kraftbruk. Kan et kastekurs være til hjelp..?

 

Har du vurdert å bygge selv? Jeg har bygget en CTS Affinity MX i 8,6 fot klasse 6, den har en helt latterlig lav følt svingvekt.

Har bygget den lett, og med karbonfiberhåndtak som jeg har formet etter eget ønske. 

Da har man mulighet til å spesialtilpasse.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) skal ta en nærmere titt på det dere skriver om. Når det kommer til det kastetekniske var jeg så heldig å lære fluekasting av tore magnus nilsen(tmags) i 12 årsalderen, og har siden da hatt en rlig kastestil med lite kraftbruk. Slik situasjonen er nå er je)g nødt til å å ha et svært løst grep og ikke bruke unødih krefter, ellers får jeg peoblemer med en gang. Sånn sett blir jeg tvunget til å være økonomisk og hele tiden ha teknikk i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting som slår meg. Det ene er Scott Radian. En meget lettkastet stang og det andre er en lett tohåndsstang hvor du egentlig ikke trenger å bruke skulderen så mye. Uansett munner det ut i mitt aller beste råd. Prøvekast og prøvekast før du kjøper!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Arcticsilver Coast #6 vil være et alternativ? Robert Selfors utviklet stangen da han dro på seg kronisk senebetennelse. ASI free-flex stengene utnytter kraftpotensialet i bunndelen på en genial måte, som gjør at en ikke trenger å bruke like mye kraft. Selv er jeg storfornøyd med ASI #6, passer ypperlig til min rolige kastestil  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt i samme båt og kan snakke utfra egen erfaring uten at jeg vet hva slags muskelplager du har.  Jeg begynte å få symptomene på en nerve/muskelsykdom for en 4-5 år siden og fikk for litt over 2 år siden påvist en skjelden sykdom som heter Mysthenia Gravis forkortet MG.  Denne sykdommen gjorde meg stort sett sengeliggende for 2 år siden og jeg klarte ikke på noe vis å kaste eller binde fluer som jeg hadde drevet med hele mitt liv. Jeg ble fort klar over at jeg aldri mer ville bli en arbeidskar igjen, men med et behandlingsopplegg over mange år som nå 2 år etter bare så vidt har startet skal jeg komme meg tilbake i et fungerende liv.   Mitt første mål jeg satte meg da jeg lå på sykehuset og fikk diagnosen var at jeg igjen skulle klare å kaste med flue og binde fluer.  Og både nevrolog og overlege har skjønt at det er min form for trening og godkjent dette i min rehabilitering. 

Fluebinding begynner igjen å sitte sånn nogenlunde, og kastinga fungerer sånn passe sjøl om en ikke orker så lenge.

 

Det er mye gode tips over her og jeg kan kun snakke for min egen del og de erfaringer jeg har gjort uten at det er noen fasit for andre. 

10 fot stenger er for meg bare å glemme.  Musklene mine klarer ikke å holde de 10 fotene i gang.  8 fot har jeg og det fungerer greit, men jeg faller allikevel ned på 9 fot stang.  Men jeg er avhengig av en relativt rolig og dyp stang.  Grepet er veldig viktig for meg blitt og det må være akkurat passe tykt for meg.  Et for tykt grep eller for tynt gjør at jeg må bruke unødvendig mye krefter som jeg ikke har til å holde stanga.  Vekta er for meg ikke så kritisk, men grepet.  Jeg kaster også vesentlig bedre med et fullwells håndtak enn et sigarformet da jeg lettere kan kontrollere og bruke kreftene i håndgrepet og tommelen.  Om stanga ikke har det grepet du egentlig skal ha kan du slipe ned, eller du kan bygge opp med tape til tennisrackerter eller sykkelstyrer.  Eller du kan få noen til å bytte hele håndtaket.  Det er også stangprodusenter som har en customavdeling hvor du kan bestille stanga med det håndtaket du vil ha.  

Når det gjelder snøre er det for meg helt ubrukelig med kortklump.  Jeg mangler presisjon som i gamle dager og da sliter jeg med kortklump.  Jeg bruker snører av longbelly type.  Det er for meg mye bedre å kaste noen rolige blindkast med mer snøret i lufta enn å kaste med kort klump og kanskje blir bråere i bevegelsene og hurtigere.  Lengre snøre i lufta gir for meg en roligere og seinere rytme som er mer behagelig og lettere å kontrollere enn et kortklumpa snøre. 

 

Så et lite tips til. Lag deg ei reim eller stropp som du tar rundt håndledd underarm.  Den trer du inn på enden av stanga bak snella og strammer opp.  Da tvinger du håndleddet ditt i ro, du har riktig grep og du bruker ikke så mye krefter i håndledd og hånd på å kontrollere stanga.  Egentlig et nybegynnertriks for de som "vingler" og kaster med håndleddet.  Men det gir deg ekstra krefter selv om det er litt statisk.  

 

Som sagt dette er mine erfaringer, men de er gjort over to år med trening, banning og sverting og daglige økter for å prøve å mestre et fluekast igjen.  Og gleden er kjempestor hver gang et nytt mål nås. Men som sagt, stangvekta er ikke så viktig, men en rolig dyp aksjon som er mer tilgivende og ikke så stakato å kaste med. 

 

Kjellemann

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Kjell. Setter stor pris på det!
Jeg kjenner til MG selv om jeg ikke selv er rammet, og jeg er veldig glad for å høre at det har gått sakte fremover. Håper det fortsetter slik :)

Har vært til utredning hos nevrolog i ca. 2 år nå, og fortsatt mye uklart, men noen undersøkelser har viset tegn på myopati. Er nå i en situasjon der jeg bare må ta tiden til takke, for det er visst vanskelig å diagnostisere slike sykdommer, så får man bare vente å se hvordan det hele utvikler seg. Oppleves som en sakte nedadgående spiral, men jeg gjør det jeg kan for å holde kroppen ved like med rolige turer, litt fluefisking og veldig lett styrketrening.

Jeg kjøpte en håndleddsstøtte i fjor, siden jeg sliter sånn med håndleddet slik som deg, men det funket veldig dårlig. Skal virkelig prøve ut rådet ditt om å bruke stropp til å redusere belastningen på håndleddet. Det høres ut som en god idé.

For morroskyld testet jeg ut en blytung 8 fots spillcanestang i #5 tidligere i vinter. En stang jeg fisket mye med da jeg var liten gutt, før jeg fikk min egen. Den gangen kastet jeg forholdsvis greit med den uten å bli særlig sliten. Nå skal det ikke mer enn 2-3 luftkast til før smertene sier stopp og all muskelstyrke forsvinner.
Jeg har enda ikke fått testet ut nok til å virkelig vite hva jeg må ha, men virker som en stang med lett egenvekt, lav svingvekt og en aksjon som tillater en rolig og avslappet kasterytme er veien å gå.

Jeg skal undersøke litt mer, og se om jeg kan få prøvd litt forskjellig, men orvis helios mid flex, som Truls H. Johansen nevner, virker å være et veldig godt alternativ.

Takk igjen for alle innspill som har kommet. Setter stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er den beste stanga for deg i din situasjon men hvis du vil så kan du låne min Scott G2 905, sånn bare for å teste. Synes den er god å kaste med, og at den funker godt med en rolig rytme, og lite kraftbruk.

 

Bare si ifra så sender jeg den til deg.

 

mvh Alexander

 

Edit: ser nå at jeg bomma litt der, G2' en er jo ikke akkurat en utpreget sjøørretstang. Men tilbudet står ved lag, så ser du hva du vil.

Endret av Alexander Røisland
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...