Gå til innhold

Ser dere på bakslengen?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Gjest Superfiskern

Med fortom og krok blir kastinga veldig forskjellig fra "fortom og dusk". Ikke minst kastelengder fra ei brygge

uten tanke for hindringer bak. Det er en helt annen verden enn praktiske tekniske fiskekast :-)

 

Jeg kaster aldri fra ei brygge. Når jeg tester lange kast er det med fult utstyr og bakkenivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke se på bakslengen, og ved korte kast gjør jeg ikke det.  Ved lange kast ønsker man imidlertid en lengre arbeidsvei, og da vil det være nødvendig at man vrir overkroppen - dels for å oppnå lengre arbeidsvei, og som en konsekvens av det også mulighet for å følge på med trekkhånden.  En slik vridning av overkroppen vil medføre at det blir helt naturlig å også vri hodet, slik at man ser bakslengen - enten man vil eller ikke.

 

Når det er sagt vil det på lange kast også være en fordel å visuelt sikre at siste baksleng fremstår bra, da dette er forutsetningen for at fremkast og nedlegg skal bli så kontrollert som mulig.

 

Hører at dere sier at dere kan føle det, og det er kanskje godt nok for dere.  Jeg går imidlertid for det beste - som innebærer at jeg både føler og ser.

 

Vi hadde en liknende diskusjon her tidligere, som omhandlet om man kunne kaste like godt om natten som om dagen.

 

For å si det slik, de som kaster like godt om natten, eller oppfatter at de kan holde bra kontroll på bakslengen uten å se, de har noe å glede seg til.  De vil kunne bli vesentlig bedre kastere ved å begynne å ta i bruk øynene - og har således et stort forbedringspotensiale.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som sikkert hadde hatt godt av å følge med bakover oftere, men jeg har den tendensen at jeg vrir kroppen mer når jeg vrir hodet.

Da blir det bare tull ut av det.

Sikkert en uvane jeg burde trene av meg. Inntil det er gjort, så gir det meg mer problemer enn nytte å snu seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele diskusjonene over her. Ser derimot at det handler etter hvert om detaljer. Ønsket bare å si følgende. Jeg anser meg ikke som en spesielt dyktig fluekaster (er vel mere fluefisker enn fluekaster). Men jeg må vel anse meg selv for å være en rutinert fluekaster. Når jeg trener litt kasting, bruker jeg alltid mye tid på å se på bakslengen.. kaste med ulike vinkler for likevel å kunne kaste beint. Jeg mener at denne treningen gjør meg til en mye mere allsidig fluekaster som kan løse flere problemer på tur. Både vinklinger og vindkompensasjoner. Dette har mye mere for seg for meg, enn å kaste enda en meter vil jeg tro. Jeg ser at fiskere som ikke har kastet så mye, drar på seg kastefeil når de snur seg. De har heller ikke kontroll på kastefeilene sine ordentlig før de har sett dem (sett bakslengen). Min mening er derfor at det etter hvert har stor nytteverdi i å beherske det å kunne snu seg og studere bakslengen. (fort og gæli i en skoletime dette :-) )

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt før så er dette for meg 100% situasjonsbetinget. Ved normalt fiske så ser jeg aldri den veien fisken ikke er. Unntaket er selvfølgelig om det skal unngås busker, kratt, kyr, hunder, mennesker og annet utøy. laugh.png' alt=':lol:'> Men klarer meg med å se en eller to ganger så jeg vet hvor det/de er.
Men kaster jeg for å kaste og ikke for å fiske så ser jeg på bakslengen. Særlig om det er noen andre som ser på eller kan mistenkes å gjøre det. Jeg vil jo helst unngå mer fliring bak ryggen enn nødvendig, hehe.

Når det gjelder bra bukt eller ikke under fiske så opptar såkalt nydelig baksleng meg akkurat like lite som hvem det var som vant siste bingokvelden i Øvre Singsaker. Så lenge jeg ikke sitter fast i noe bak og flua lander der, og som, den skal så er jeg mer enn godt nok fornøyd. Trenger absolutt ikke dra på meg kalkdannelse i nakken for å se om griserumpa (grisehalen) er på høyre eller venstre side av undersnøre. Jeg vet den er der og det gjør meg trygg på at jeg sparer en meter i forhold til skog andre tullete grei(n)er som forsøker å hoppe inn i kastet mitt.

Andre vridninger er ofte lagt inn fordi jeg ikke vil kaste over fisken. Så om du ser meg kaste ute i elv så vil du se en haug med merkelige varianter av "kastefeil" og slik vil jeg ha det. Det er bare å gå videre før jeg hekter øret ditt eller ryggsekken din ti meter til høyre eller venstre. Til og med flaggermus i mørket har lært seg at snøreretningen min ikke er til å stole på. Men de vingler nå jaggu mer enn nok sjøl.

Men fra halvspøk til revolver så er dette den viktigste årsaken til at jeg ikke vrir meg for å se den veien jeg ikke skal: Når jeg endelig har fått lirka meg innpå en stor og sky fisk på glattstilla, så vil jeg skape minst mulige bølger når den endelig er trygg igjen etter utvadinga. Og vrir jeg kroppen for å se bakover da så er det ofte bye bye og bare å sprette en gravøl på land. Liker ikke sånt jeg. Øl skal nytes etter en god dags fiske og ikke midt på dagen fordi jeg er dummere enn normalt. Og grunnen til at jeg får merksnodige bakslenger henger ofte sammen med at det ikke er plass nok under albuene til annet enn korte og kjappe dobbelttrekk som gjerne må gjøres ut til siden også (skaper sideveis drag i stanga).

Og gudene skal vite at jeg hater å oppdage store ringer der snøret (ikke flua eller fortommen) legger seg fordi jeg så en annen vei... ;)

Kort og godt er jeg på fisketur og ikke kastetur når jeg er ved et vann eller ei elv. Så du bør kanskje ikke se på bakslengen min du heller. :D

Endret av Erik Eikre
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man aldri trener på å sjekke bakslengen sin,så blir man heller ikke noe særlig flink til det.

Hvis du føler at du vrir så tenk over hva som gjør at du vrir.

Få noen dyktige kastere til å vise deg en fornuftig måte å sjekke bakslengen din på.

Timingen blir mye bedre når man ser hva som skjer.

Å føle timing fører lett til at bakkastet ikke blir optimalt,og det får betydning for

fremkastet som heller ikke blir akkurat slik du tenkte.

Når alt dette er sagt,så er det bare opp til deg selv å droppe det å se bak deg i de

situasjonene du føler at du ikke har behov for det,eller føler at det ikke er riktig.

I allfall så vet du med deg selv etter å ha trent på det,at å sjekke bakkastet sannsyneligvis

er mer enn smart å ha øvd på.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man aldri trener på å sjekke bakslengen sin,så blir man heller ikke noe særlig flink til det.

Hvis du føler at du vrir så tenk over hva som gjør at du vrir.

Få noen dyktige kastere til å vise deg en fornuftig måte å sjekke bakslengen din på.

Timingen blir mye bedre når man ser hva som skjer.

Å føle timing fører lett til at bakkastet ikke blir optimalt,og det får betydning for

fremkastet som heller ikke blir akkurat slik du tenkte.

Når alt dette er sagt,så er det bare opp til deg selv å droppe det å se bak deg i de

situasjonene du føler at du ikke har behov for det,eller føler at det ikke er riktig.

I allfall så vet du med deg selv etter å ha trent på det,at å sjekke bakkastet sannsyneligvis

er mer enn smart å ha øvd på.

Kloke ord! Jeg skal ta det til meg, og bli flinkere til å sjekke bakslengen når jeg kaster på gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang jeg skal ut å kaste litt på nærmeste kunstgressbane, skal jeg sjekke noe... Har for meg at jeg sjekker bakslengen ETTER at jeg har avsluttet bevgelsen i bakkastet... Ser bukta her, og følger med at snøret strekker seg. For så å snu hodet framover før jeg starter framkastet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...